[2K-XP] netwerk tussen workgroup en domain

Pagina: 1
Acties:

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 14:30
Onlangs kreeg een interne klant van ons een nieuwe werkportable (Win2K op domain X) en iets later een nieuwe thuisPC (Windows XP pro op WorkGroup).
Hij beweert dat hij vroeger zonder probleem aan InternetConnectionSharing en filesharing kon doen mijn zijn vorige machines (beide Win2K, maar dus ook de ene in domain X, de andere WorkGroup), zolang beide maar een vast IP in dezelfde range kregen.
Nu werkt dat blijkbaar niet meer...

Ik heb het hier zelf eens geprobeerd met mijn eigen werkportable en een portable die ik geïnstalleerd heb met WinXP in WorkGroup, en idd ik krijg het ook niet werkende.
Ik heb voor de zekerheid beide firewalls disabled.
Ik kan wel vanop XP een gescharede folder op de Win2K machine bekijken, maar omgekeerd niet. Vanop XP moet ik dan wel een geldige user van het domain opgeven om die share te kunnen bekijken, maar dat is maar een detail. Omgekeerd is dit echter niet het geval. Ik krijg gewoon een error dat de XP-machine niet bereikbaar is. Pingen lukt wel.

Is dit met de komst van XP uitgesloten (kan ik moeilijk geloven), of wat zie ik over het hoofd?
Mocht de user de portable thuis uit het domain kunnen halen, en op het werk terug joinen zou het makkelijk zijn, maar dat is geen optie.

Verwijderd

net use * \\comp\share password /user:domain\username

waarbij domain ook de pcnaam van de pc in de werkgroup kan zijn.

edit: om zonder problemen aan filesharing te doen, simpelweg op het domain dezelfde username/pw combi gebruiken als op de losse pc.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2005 17:33 ]

• freeco
ik probeer het morgenochtend eens uit
bijna tijd om naar huis te gaan :O
bedankt alleszins!

Verwijderd

Mocht het dan nog steeds niet werken kijk dan eens wat het NodeType van de Win2K machine is.
In een dos box type ipconfig /all. Kijk wat er bij NodeType staat. Om zowel in een domain als in een workgroup goed te werken moet dit Hybrid zijn.

Instructies om dit aan te passen als het anders dan Hybrid is:

1- Open dos prompt, type ipconfig -all.
2- Look at the 'Node Type' it probably says Peer-Peer or something (this is what mine said)
... we want it to say 'Hybrid'
3- Press 'Start' button > Run... > In the box type regedit. This opens your system's registry.
4- Navigate the tree to: HKEY_LOCAL_MACHINE/SYSTEM/CurrentControlSet/Services/NetBT/Parameters
5- Rt. mouse click and select New > DWORD Value
6- Name it 'NodeType' (without the quotes)
7- Rt. mouse click on it and select Modify
8- Set Value Data to '8' (no quotes)
9- Leave Base alone. 'Hexadecimal' should be selected
10- Press 'ok'
11- Close regedit and reboot. (Your done!)
12- Open dos prompt and type ipconfig -all
For node type it should now say 'Hybrid'
13- Do this to the other computer that you cannot network. Your computers should be able to see one another.

Meer Info:
http://support.microsoft.com/kb/160177

• freeco
@RuudDude: de nodetype stond reeds als Hybrid, maar toch bedankt

@iis5_rulez: idd, met de net use lukt het me wel. Bedankt!