Ik heb mijn SATA kabel achter mijn moederbord geplaatst. De hoogte van de pootje waar het moederbord op rust is 7mm, de SATA kabel is 2mm dik en goed vastgetapt. Is die 5mm genoeg vrije ruimte? Ivm warmte / inteferentie?
warmte: wordt ie warm als ie ervoor hangt?
interferentie: tjah storing kan, ligt er maar net aan hoe goed ie afgeschermd is. zolang je niks merkt is er toch niks aan de hand?
interferentie: tjah storing kan, ligt er maar net aan hoe goed ie afgeschermd is. zolang je niks merkt is er toch niks aan de hand?
Verwijderd
Heb het nooit gemeten, dus kan het niet onderbouwen.....................maar ik denk dat het geen probleem is. Zou zeggen probeer eens
Er zijn zat mensen die dat altijd doen met ATA-kabels, lijkt me geen probleem. Zelfde als met zelf rounden van ATA-kabels, bleek ook geen inteferentie op te leveren.
Mooi. Zijn er andere onderdelen op het moederbord (muv CPU / NorthBridge) die erg warm worden.. waar de kabel dus beter niet tegenaan kan komen?
Uit de buurt houden van het hoogspanningsgedeelte, dus nergens in het linker boven-gedeelte.
Verwijderd
sata achter moederbord is normaal (wat ik al ervaren heb) geen probleem.
gewoon zien dat je kabel niet begint te 'tikken/trillen' tegen het metaal van je case. (vasttapen is wel een goede optie)
have fun !
(leg hem wel niet vlak achter de cpu en andere warme punten op je mobo door natuurlijk
gewoon zien dat je kabel niet begint te 'tikken/trillen' tegen het metaal van je case. (vasttapen is wel een goede optie)
have fun !
(leg hem wel niet vlak achter de cpu en andere warme punten op je mobo door natuurlijk
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2005 16:58 ]
Denk dat dat bijna niets uitmaakt, en neem aan dat daar wel rekening mee gehouden is.KillerAce_NL schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 16:57:
Uit de buurt houden van het hoogspanningsgedeelte, dus nergens in het linker boven-gedeelte.
Want in mijn pc zit de ATX stekker, en direct daarnaast de ide raid controller. Dus ga er maar van uit dat die kabel langs de atx kabel loopt.
Alleen of er links/rechts meer verschil inzit? Nog nooit van gehoord, dus daar kan ik niets over zeggen.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Verwijderd
mijn flatcable van m'n lcd loopt ook achter m'n mobo langs, zelfs langs de warsmte plekkies, dus ook dat is geen probleem. 's ata kabels zijn meestal een stuk beter geisoleerd dan flatcable namelijk.
Onzin, er zit geen hoogspanning in een PC.KillerAce_NL schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 16:57:
En de interferentie zal wel meevallen, probeer het gewoon, je merkt vanzelf als je trage transfers krijgt (lijkt me erg sterk). Je hoeft ook niet uit te kijken voor 'hotspots' achter je moederbord want je s-ata kabeltje smelt echt niet bij 50 graden hoor.
Ooit gehoord van de ev0l voeding die 230 volt omzet in 12 en 5 volt?
Er zit dus degelijk wel hoogspanning in de pc... alleen niet waar jij het verwacht.
Er zit dus degelijk wel hoogspanning in de pc... alleen niet waar jij het verwacht.
Verwijderd
netjes afgeschermd in de behuizing van de PSU... alsof je daar satakabels doorheen laat lopenMrNGm schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 07:47:
Ooit gehoord van de ev0l voeding die 230 volt omzet in 12 en 5 volt?
SHIT! dan moet ik mijn satakabel snel weghalen uit dat metalen doosje met glimmende dingetjes erinVerwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 07:53:
[...]
netjes afgeschermd in de behuizing van de PSU... alsof je daar satakabels doorheen laat lopen
maar nee hoor het kan geen kwaad onder je mobo door en die "hotspots"(waar ik gelijk aaan wifi denk) kunnen geen kwaad je kabel is tegen redelijk hoge temparaturen bestemd.
Suc6 ermee!
[ Voor 8% gewijzigd door Bloodhoundje op 13-05-2005 08:20 ]
ik vind 230 niet echt onder "hoogspanning" vallen hoor, maar als je dat bedoeld, ok... Lijkt me ook stug dat je je kabels langs je voeding gaat leggen....
Verwijderd
buiten je voeding is 12V de hoogste spanning, dus het zal allemaal wel meevallen.
Als je gewoon zorgt dat je de SATA cable netjes vastplakt zodat ie nergens tegenaankomt dan is er geen probleem.
Als je gewoon zorgt dat je de SATA cable netjes vastplakt zodat ie nergens tegenaankomt dan is er geen probleem.
Gister gedaan, niks aan het handje. Zit allemaal perfect. Heb alle kabels naar de zijkant weggewerkt zodat er een goede airflow kan ontstaan. Alle temperaturen zijn wel iets gedaald, maar niet veel. Op één onderdeel na; de hardeschijf. Die is met ong. 7 a 8 graden de grootste daler.
Verwijderd
230 volt is nog niet eens hoogspanningKillerAce_NL schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 16:57:
Uit de buurt houden van het hoogspanningsgedeelte
trust me ik werk bij tennet
Verwijderd
idd, 230 is zelfs laagspanning volgenshet AREI (om maar ff de geleerde uit te hangen)
of die 5 en die 12 nu door een vob kabeltje langs je mobo heen lopen of op je mobo op een etsbaantje maakt volgens mij weinig uit, tenzij je hoogfrequentsignalen gaat mengen
of die 5 en die 12 nu door een vob kabeltje langs je mobo heen lopen of op je mobo op een etsbaantje maakt volgens mij weinig uit, tenzij je hoogfrequentsignalen gaat mengen
Warmte maakt toch niet zoveel uit? Staat meestal op de kabel hoe warm ie mag worden. (Op RJ45 kabels bijvoorbeeld.) Zo heb ik ook stroom en videokabels over m'n verwarming liggen en die staat toch flink te loeien en die kabels worden ook redelijk warm maar merk al jaren dat er niks mee gebeurt hoor.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
uuuh het jij toevallig een crt beeldkanon aansluiting op je mobo dat er een hoogspannings gedeelte is of heb ik hem atlijd over het hoofd gezienKillerAce_NL schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 16:57:
Nee, idd. Ik bedoelde te zeggen bij het gedeelte rond je socket waar alle condensatoren etc zitten
Meeste mensen verwarren laagstroom en zwakstroonVerwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 16:27:
[...]
230 volt is nog niet eens hoogspanning
trust me ik werk bij tennet150KV en hoger
Dus bedoelen ze laagspanning / zwakstroom maar zeggen hoogspanning / laagspanning
Dat voedingsgedeelte is volgens mij de grootste storingsbron, daar zou ik ook uit de buurt blijven.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
.
[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:37 ]
En -12 de laagste, dus 24v spanningverschil, houd daar rekening mee!Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 12:12:
buiten je voeding is 12V de hoogste spanning, dus het zal allemaal wel meevallen.
Verwijderd
230V kan wel weer hoogspanning worden genoemd i.c.m. een hoog amperage.
5 volt 15 ampere of
220 volt 15 ampere dan is 220 in eenkeer wel hoge/hoogspanning
5 volt 15 ampere of
Of misschien heeft de ts wel een AOpen AX4B-533 Tube met onboard buizen versterker. Dan zit je met je anode spanning al gauw op een spanningsvershil van 100V!SA007 schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 16:33:
En -12 de laagste, dus 24v spanningverschil, houd daar rekening mee!
Maar goed, het is wel duidelijk dat je je kabels overal langs kunt vouwen zonder problemen lijkt me.
Is het niet zo dat het SATA protocol 'intelligent' is? Dwz. dat het merkt wanneer er storing is en dat er dan retries gedaan worden? Dan kun je storing wel eens niet als 'storing' merken, maar in het inzakken van je datarate.
Misschien iets om eens te testen? Je kunt je sata kabeltje gewoon achter je moederbord laten zitten. Je hoeft alleen maar een extra sata kabeltje te hebben. En dan maar datarate meten met het ene kabeltje (boven het mobo langs) en dan met het andere kabeltje (achter het mobo langs).
Persoonlijk denk ik dat er onder je mobo minder storing is. Het kabeltje gaat dan niet zo dicht langs de fans, denk ik.
.
Misschien iets om eens te testen? Je kunt je sata kabeltje gewoon achter je moederbord laten zitten. Je hoeft alleen maar een extra sata kabeltje te hebben. En dan maar datarate meten met het ene kabeltje (boven het mobo langs) en dan met het andere kabeltje (achter het mobo langs).
Persoonlijk denk ik dat er onder je mobo minder storing is. Het kabeltje gaat dan niet zo dicht langs de fans, denk ik.
Mwoa, volgens mij is het alleen maar een voorversterker, en die zal wel op 12V zitten, denk ik? Misschien wat hoger, maar 100V heb je volgens mij alleen in eindversterkers waar je een paar flinke Watts mee wil uitbrullenprimusz schreef op zondag 15 mei 2005 @ 21:36:
Of misschien heeft de ts wel een AOpen AX4B-533 Tube met onboard buizen versterker. Dan zit je met je anode spanning al gauw op een spanningsvershil van 100V!
Macbook Pro
Verwijderd
Dit mag je niet doen, hierdoor krijg je geen goeie test. Het kabeltje achter het mobo kan van een andere kwaliteit zijn dan het andere kabeltje, waardoor je testresultaten verschillend kunnen zijn.Misschien iets om eens te testen? Je kunt je sata kabeltje gewoon achter je moederbord laten zitten. Je hoeft alleen maar een extra sata kabeltje te hebben. En dan maar datarate meten met het ene kabeltje (boven het mobo langs) en dan met het andere kabeltje (achter het mobo langs).
Jij wilt 240 volt (heb jij nog 220 dan?) met 15 Ampere hoogspanning (of misschien bedoel je krachtstroom) noemen? Man, dat haal je uit elke in Nederland op het lichtnet aangesloten standaard stopkontact.Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 22:18:
230V kan wel weer hoogspanning worden genoemd i.c.m. een hoog amperage.
5 volt 15 ampere of
Maar zoals al gezegt: een SATA kabel wordt nauwelijks warm en SATA heeft al een trucje tegen interferentie.
U vraagt, wij antwoorden.
Verwijderd
dat is een hoge spanning geen hoogspanningfish schreef op maandag 16 mei 2005 @ 15:14:
jajaj en iedereen vergeet de ccfl'letjs .. die wel degelijk onder hoogspaning staan
en zeer aannemelijk aanwezig tegenwoordig
ik ben het met de persoon boven me eens
Verwijderd
oops, je hebt gelijk... niet dat die 12V extra het geheel op hoogspanning brengenSA007 schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 16:33:
[...]
En -12 de laagste, dus 24v spanningverschil, houd daar rekening mee!
Hoe houden jullie de kabels op zijn plaats achter het moederbord?
Als ik het moederbord terugplaats, verspringen de lichtere draadjes (tbv leds / fans) telkens.
Zou ik mijn kabels achter op het moederbord voorzichtig vast kunnen zetten met tape (schilderstape). Of zijn er ervaringen bekend dat dit problemen oplevert?
Zijn er andere mogelijkheden om de kabels netjes op zijn plaats te houden?
Als ik het moederbord terugplaats, verspringen de lichtere draadjes (tbv leds / fans) telkens.
Zou ik mijn kabels achter op het moederbord voorzichtig vast kunnen zetten met tape (schilderstape). Of zijn er ervaringen bekend dat dit problemen oplevert?
Zijn er andere mogelijkheden om de kabels netjes op zijn plaats te houden?
Geweldige hand-oog-coördinatie dankzij Wacom en Playboy!
gewoon een stukkie tape erover. Doe ik ook met de kabels van mijn fans en dat gaat prima. Je zal niet snel last hebben van interferentie of hitte achter je mobo
Ik gebruik van die plastic voetjes waar je tierips (of hoe je dat ook schrijft) doorheen doet, dat zit lekker stevig.
Over hoogspanning, volgens de NEN is boven de 1000V pas hoogspanning
maar maakt niet uit, hoog of laagspanning, ik zit er niet graag aan met mijn handen
Over hoogspanning, volgens de NEN is boven de 1000V pas hoogspanning
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
80 graden kunnen die sata kabels worden. Althans die van mij. Staat er op 
Maar ik heb ook een aantal kabels achter mn moederbord lopen. Twee usb kabels voor de front usb poorten en de kabel van alle knopjes en lichtjes voor op.
Heb er nog geen problemen mee gehad
Maar ik heb ook een aantal kabels achter mn moederbord lopen. Twee usb kabels voor de front usb poorten en de kabel van alle knopjes en lichtjes voor op.
Heb er nog geen problemen mee gehad
Verwijderd
Bij mij loopt bijna ALLES onder de moederbord. Zelfs die dikke atx kabeltje! (loopt onder de geheugengleuven), maar ik heb alleen 3 pins fan draadjes recht onder de cpu lopen. Voor de de rest beetje aan de randen.
Ohja ik gebruik een s939 3000+, ik weet niet of dit ook "gezond" is bij een s775-ertje
toevoeging ontopic gedeelte...
Dus een sata kabeltje kan geen kwaad denk ik, bij mij zit de sata schijf + poortje 5 cm van elkaar vandaan...
Ohja ik gebruik een s939 3000+, ik weet niet of dit ook "gezond" is bij een s775-ertje
toevoeging ontopic gedeelte...
Dus een sata kabeltje kan geen kwaad denk ik, bij mij zit de sata schijf + poortje 5 cm van elkaar vandaan...
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2006 00:23 ]
En als iets in je kast in de buurt van de 80 graden komt, zou ik me niet in de eerste plaats zorgen maken over de sata kabel die er achterlangs looptR-Adioactive schreef op woensdag 08 maart 2006 @ 00:16:
80 graden kunnen die sata kabels worden. Althans die van mij. Staat er op
Om nog ff op de vraag van de TS terug te komen;
Je zou onder je moederbord in je backplate waar hij op zit geschoefd een kleine uitsparing kunnen dremelen waar je je sata cable dan doorheen steekt. Dan komt hij zegmaar tussen de backplate en de zijkant van je kast te lopen. Meestal loopt je backplate lang genoeg door zodat als je 'm er aan de zijkant weer achter vandaan laat komen kan je 'm zo in je harde schijf kan steken zonder dat het je airflow belemmerd of dat je 'm nog ziet zitten.
Ik heb ff een foto gemaakt van mijn o zo opgeruimde kast
om het ff wat duidelijker te maken:
Je zou onder je moederbord in je backplate waar hij op zit geschoefd een kleine uitsparing kunnen dremelen waar je je sata cable dan doorheen steekt. Dan komt hij zegmaar tussen de backplate en de zijkant van je kast te lopen. Meestal loopt je backplate lang genoeg door zodat als je 'm er aan de zijkant weer achter vandaan laat komen kan je 'm zo in je harde schijf kan steken zonder dat het je airflow belemmerd of dat je 'm nog ziet zitten.
Ik heb ff een foto gemaakt van mijn o zo opgeruimde kast
[ Voor 10% gewijzigd door Santford op 12-03-2006 14:35 ]
Dit laatste lijkt me wel eXtreem omslachtig zeg... Dit is een typisch voorbeeld van iets wat makkelijk is moeilijk maken (ben 'k zelf ook goed in
)
Zoals al eerder gezecht is, een beetje S-ATA kabel kan op z'n minst toch wel 60 Graden aan... Als er iets op de ACHTERKANT van je MoBo zo warm word heb je IMO een flink probleem (OK, met sommige procjes kan het nog op de voorkant met een Uber slechte Aircooling). Denk hooguit dat je hem beter niet door je voeding heen moet laten lopen... Langs je voeding kan volgens mij ook wel hoor, een voeding is toch gewoon een kooi van Faraday, er komt toch helemaal geen straling in of uit? (behalve bij plexie voedingen misschien, maar dat moet je ook gewoon niet doen!)
Zoals al eerder gezecht is, een beetje S-ATA kabel kan op z'n minst toch wel 60 Graden aan... Als er iets op de ACHTERKANT van je MoBo zo warm word heb je IMO een flink probleem (OK, met sommige procjes kan het nog op de voorkant met een Uber slechte Aircooling). Denk hooguit dat je hem beter niet door je voeding heen moet laten lopen... Langs je voeding kan volgens mij ook wel hoor, een voeding is toch gewoon een kooi van Faraday, er komt toch helemaal geen straling in of uit? (behalve bij plexie voedingen misschien, maar dat moet je ook gewoon niet doen!)
Everybody lies
Ik zal straks eens een foto maken van hoe je écht kabels wegwerkt.
Pagina: 1