Is Maxtor DM10 met 8MB een zwakke performer tov 16MB?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85538

Topicstarter
Hoi,

De Maxtor DM10 met 16mb (vanaf 250GB) wordt dan wel aangeraden als goede performer in de best buy guide, feit is dat ik ondertussen al heel wat reviews heb gelezen en ik de indruk krijg dat dit vooral te maken het met diens 16mb cache en daarom dat ik mij serieus afvraag hoe goed de DM10's met slechts 8mb zijn zoals bvb. 160 of 200GB model, want daar wordt in reviews maar weinig over gesproken?!

Hoe goed is die 160/200GB Maxtor DM10 met slechts 8mb?! Iemand ervaring mee. Is dat veel minder dan de 16mb modellen die in de meeste reviews worden gebruikt?! Geleive te vermelden welk model je precies hebt (GB, SATA of niet enzo).

Note: wat interessant zou zijn is als iemand zo'n 8mb DM10 drive heeft, of je eens de access time en read speed kan meten en hier posten. Zou interessante info zijn want verder valt er weinig te lezen over de 8mb DM10's.

Note2: Heeft die SATA versie van de DM10 overigens nog compabiliteits-problemen met de A8N-SLI Deluxe of zijn die allemaal (?!) opgelost?!

Alvast bedankt voor alle goeie reacties! :)

Mvg, Mike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:48
Ik ben zeer tevreden met mijn 200GB DM10 met 8MB Cache (PATA versie). In vergelijking met mijn 2 Samsungs 160GB 8MB Cache (ook PATA) is hij sneller. Hij produceert wel meer geluid en warmte, maar dat is niet moeilijk t.o.v. de Samsungs, die ik alleen hoor als ik mijn best doe en momenteel 19 en 18 graden zijn (Maxtor @ 30 graden, wat natuurlijk ook niet veel is). De Maxtor wordt gebruikt als DVD storage momenteel (ben allang van plan Windows erop te zetten voor de snelheid of de 2 Samsungs in Raid maar heb teveel GB's om zomaar even te back-uppen)

SiSofty Sandra resultaten:
Schijf Index : 49 MB/s

Benchmark Breekpunt
Buffered Read : 71 MB/s
Sequential Read : 58 MB/s
Random Read : 32 MB/s
Schrijf Buffer : 113 MB/s
Sequential Read : 58 MB/s
Random Read : 41 MB/s
Gemiddelde Toegangs Tijd : 13 ms (geschat)

Ter vergelijking met de Samsungs, gemeten op de grootste partitie van een Samsung die momenteel ook aan DVD storage doet

Schijf Index : 48 MB/s
Benchmark Breekpunt
Buffered Read : 67 MB/s
Sequential Read : 55 MB/s
Random Read : 37 MB/s
Schrijf Buffer : 92 MB/s
Sequential Read : 56 MB/s
Random Read : 40 MB/s
Gemiddelde Toegangs Tijd : 9 ms (geschat)

Ze worden allemaal aangestuurd door een nVidia nForce 3 Ultra chipset, die volgens zijn eigen kleine speedtest deze resultaten geeft (met ter vergelijking even een Samsung erbij:

Merk MB/s
Maxtor
Burst Speed 107.4
Sustained Speed 63.3

Samsung
Burst Speed: 81.3
Sustained Speed 63.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik sluit me aan bij FrenzyFreak. De 8MB is echt supersnel, geen problemen mee. Ruim 60MB/sec haalt ie makkelijk.
Zie ook Is 200GB Maxtor DM 10 ook zo warm en luid? MaxLine II beter?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-07 18:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De DiamondMax 10 200GB (8MB cache) en DiamondMax 10 250GB (16MB cache) zijn getest in deze review. Je zult zien dat het prestatieverschil tussen die twee niet enorm groot is. Zie deze pagina voor een directe vergelijking tussen die twee met alle benchmarkresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coyote76
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-01-2022
Ik heb een Maxtor DM10 SATA 200 GB. Het is een fijne, snelle harde schijf en waar voor je geld als je de prijzen ziet van andere dm10's. Hij is niet zo heel veel duurder dan zijn 120 en 160 GB broertjes maar wel bijna 30 euro goedkoper dan de 250 GB versie.
Qua de prijs per mb is dus het laagst bij de 200Gb versie, tenzij je echt meer nodig hebt is 200 Gb toch nog behoorlijk veel.

Nu het cache verhaal. De DM10 was een van de eerste schijven met 16mb cache voor de 2 topmodellen. Het is dan ook de reden dat die 2 schijven meer in de picture staan. Uit tests is gebleken dat de schijven niet echt veel sneller zijn dan de 8mb cache 200GB. Ook die schijf verslaat de concurrentie (WD en Seagate).
De reden dat de DM10 snel is, komt vooral door de 100GB snelle platters en die zitten ook in de 200GB versie. Ik weet niet zeker of de 120 en 160 GB versie die platters ook heeft.
Voor mij was en is dus de 200Gb versie de beste deal. Wat voor jou de beste deal is moet je zelf afwegen: heb je de 50 GB extra capaciteit echt nodig? Weegt de paar % prestatieverbetering op tegen een meerprijs van 30 euro?

Een review die de DM10 300GB versie behandelt is hier te vinden:
http://www.gamepc.com/lab...tent.asp?id=ncq300&page=1

Daar staat ook een Long bench met HDTach 3.
HDTach Burst: 138.3
Average Read: 54.1
Random Access: 14.3

Mijn Long Bench met HDTach is als volgt:
Burst: 134.8
Average Read: 53.8
Random Access: 13.3

Ik heb een Nforce 3 ultra, dus geen NCQ mogelijk en 8 mb cache dus.

Verder hangen werkelijke prestaties ook af van drivers, fragmentatie, SATA controller, etc.
Bij mij is het geluid sterk afgenomen in de 3 maanden dat ik de schijf nu heb. Hij knisperde nogal in t begin, maar blijkbaar moest ie nog indraaien? }:O Tegenwoordig nauwelijks nog hoorbaar.

Ik hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik heb onlangs een WD1200JB (120 GB, 8 MB PATA, de versie met drie 40 GB disks) vervangen door een Maxtor Dmax10 160 GB PATA. Ik moet zeggen dat ik de snelheid niet echt denderend vind. In synthetische benchmarks is hij inderdaad een stuk sneller, vooral op de STR scoort hij boven de 55 MB/sec terwijl mijn oude WD daar nauwelijks boven de 40 MB/sec uitkwam. Maar bij huis-, tuin- en keukengebruik merk ik er eigenlijk niet zoveel van. Een 'zwakke performer' absoluut niet, maar verwacht geen wonderen ten opzichte van de vorige generatie schijven.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hmm, vreemd. Ik heb juist m'n WD1200JB vervangen door de DM10 en merkte een zeer groot verschil. De benches van de WD zaten rond de 40MB/sec, die van de DM10 rond de 60MB/sec, en dat merk je best wel :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Ik heb die WD1200 ook niet zozeer vervangen omdat hij te traag was, maar meer omdat de WD-schijven van die generatie nog ontzettend veel idle noise maakten. Die DM10 is gewoon een stuk stiller, hoewel zeker nog niet onhoorbaar.

Maar ik merk ook wel degelijk verschil, alleen niet wereldschokkend veel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithaca81
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-06 15:34
Ik heb een Maxtor DM10 250 gb 16 mb cache en het ding bevalt mij erg goed. In vergelijking met oudere maxtor schijven issie stiller en sneller.

Koeler voor de Hd's en de temperatuurproblemen zijn ook opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Ithaca81 schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 20:01:
Koeler voor de Hd's en de temperatuurproblemen zijn ook opgelost :)
Bij mij wordt de DM10 zo'n 30 graden, met koeler ervoor en 2 schijven eronder, maar zonder ventilator haalt ie rond de 35 graden (als ik het goed heb). Op zich dus geen reden om hem te koelen, want het is nog lang geen schadelijke temperatuur. Koelprobleem is het niet te noemen in ieder geval ;)

[ Voor 8% gewijzigd door FrenzyFreak op 12-05-2005 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Nee, maar ik zit gewoon fijner achter de PC als ik weet dat er een 80 mm fan op 5V staat te spinnen voor die schijf. Dan heb je zéker geen warmteproblemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85538

Topicstarter
Iedereen alvast hartelijk bedankt voor jullie goeie replies! Zit veel nuttige info in! :)

Toch nog enkele opmerkingen/vraagjes:

- blijkbaar is bij de DM10 de max. read rond de 60MB/s, maar is het niet de random read die het belangrijkste is?! Als ik kijk naar de benchmarks die FrenzyFreak hierboven gepost heeft, staat daar niet 2x random read in (32 MB/s en 41 MB/s). Welke van de twee is het juiste en is dat zowiezo niet allebei aan de lage kant als die random read het belangrijkste is?! Hoe zit dat juist?!

- verder ivm die benchmarks van FrenzyFreak, kan je daaruit niet concluderen dat de Samsungs 160GB 8MB gewoon even snel zijn als de 200GB Maxtor DM10's?! De resultaten lijken mij nogal gelijk of zie ik dat verkeerd omdat hij zegt dat zijn DM10's vlugger zijn?!

- hebben Maxtor DM 10 SATA drives nu nog bepaalde problemen met A8N-SLI Deluxe mobo of zijn AL de compabiliteitsproblemen nu opgelost?! Is de A8N-SLI Deluxe mijn beste keus of neem ik beter een ander mobo?! Hoe zit dat juist?

Terug alvast hartelijk bedankt voor jullie replies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Is er helemaal niets te vinden in de benchmarks van T.Net http://www.tweakers.net/benchdb/suite/13 ?

Er draaien hier 2-4 DM10 200 GB 8 MB en ik heb geen enkel probleem. Benchmarks zijn voor mij niet zo van belang. Het is maar net welke applicatie je draait en er zijn kleine verschillen tussen de 8 en de 16 MB versie. Van een warmteprobleem heb ik geen last ondanks dat de schijven per 2 in een bracket zitten.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-07 18:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Anoniem: 85538 schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 17:26:
Iedereen alvast hartelijk bedankt voor jullie goeie replies! Zit veel nuttige info in! :)

Toch nog enkele opmerkingen/vraagjes:

- blijkbaar is bij de DM10 de max. read rond de 60MB/s, maar is het niet de random read die het belangrijkste is?! Als ik kijk naar de benchmarks die FrenzyFreak hierboven gepost heeft, staat daar niet 2x random read in (32 MB/s en 41 MB/s). Welke van de twee is het juiste en is dat zowiezo niet allebei aan de lage kant als die random read het belangrijkste is?! Hoe zit dat juist?!

- verder ivm die benchmarks van FrenzyFreak, kan je daaruit niet concluderen dat de Samsungs 160GB 8MB gewoon even snel zijn als de 200GB Maxtor DM10's?! De resultaten lijken mij nogal gelijk of zie ik dat verkeerd omdat hij zegt dat zijn DM10's vlugger zijn?!
De benchmarks van Sisoft Sandra zijn niet serieus te nemen. Het is hetzelfde als de prestaties van auto's vergelijken op basis van hun maximale snelheid op een oneindig recht stuk weg en in een kunstmatige slalomtest. Veel automobilisten zullen ook geïnteresseerd in de rijkwaliteiten op bochtige binnenweggetjes, het acceleratievermogen bij inhaalacties op provinciale wegen en snelwegen, de snelheid waarmee rotondes en bochtige op- en afritten genomen kunnen worden, het rijgedrag in de file, de capaciteiten bij het trekken van een caravan, enzovoorts. Zie voor een realistische benadering van harde schijf performance mijn review die ik al eerder gelinkt heb.
Guardian Angel schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 17:37:
Is er helemaal niets te vinden in de benchmarks van T.Net http://www.tweakers.net/benchdb/suite/13 ?

Er draaien hier 2-4 DM10 200 GB 8 MB en ik heb geen enkel probleem. Benchmarks zijn voor mij niet zo van belang. Het is maar net welke applicatie je draait en er zijn kleine verschillen tussen de 8 en de 16 MB versie. Van een warmteprobleem heb ik geen last ondanks dat de schijven per 2 in een bracket zitten.
Testresultaten van de nieuwe Samsung en Hitachi drives heb ik nog niet. Alle andere courante SATA-schijven zijn wel getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Het komt inderdaad niet goed uit Sisoft naar voren dat de DM10 sneller is dan de Samsungs, maar ik kan je verzekeren dat hij in gebruik merkbaar sneller is, vooral de hogere doorvoer bij...grote bestanden ;) ... (acces time verschil is niet echt te merken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Oke.. Dit is een crosspost maargoed. Kan iemand voor mij de geluidsverschillen vertellen tussen de DM10 en de Samsung? De DM10 blijft voor mij voorlopig op de lijstje staan tenzij de geluidsverschillen groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
Qua geluid zijn de Samsungs de stilste HDD's die wij ooit hebben gehad. Zowel de 160GB als de 120GB zijn erg stil en als de pc naast je staat zoals bij mij hoor je wanneer ze hard werken alleen een laag zacht geratel. Het is allesbehalve een hard, irritant schrapend *KRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR* geluid zoals ik dat gewend ben van meerdere Western Digitals.
De DM10 produceert meer geluid dan de Samsungs, maar het geluid valt best mee. Het is in ieder geval niet storend zoals bij de WD's (of de Seagates uit zo'n ALDI pc). Het is een harder (maar gelukkig nog steeds laag) gebrom dan de Samsung, iets zachter en ook stukken prettiger dan de WD's. Maar wil je je pc (of HDD) zo stil mogelijk hebben, ga dan voor Samsung.

Iemand die dit met me eens is?

[ Voor 7% gewijzigd door FrenzyFreak op 16-05-2005 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
Mijn geluidservaring met de DM10:

ik ben overgestapt van een Western Digital 120 GB 8 MB naar een DM10 dus, met name omdat die WD echt teveel idle noise veroorzaakte. Gewoon letterlijk het horen draaien van de platters, echt een geluid dat eigenlijk niet meer bij moderne-generatieschijven thuishoort. De DM10 is in verhouding, heel erg stil. Ik zou zelf zeggen qua niveau te vergelijken met de Hitachi Deskstar 7K250.

Probleem bij de DM10 is wel dat hij nogal vibreert (zie ook test op silentpcreview.com). Tenzij je hem echt 'decoupled' dus mechanisch contact tussen behuizing en schijf opheft, is de kans groot dat je bij een kast met lichte constructie een nogal vervelende bromtoon hoort. Dat is ook al mijn ervaring met de DM+9. En persoonlijk vind ik dat nog vervelender dan 'glad' idle noise.

Idle noise bij de DM10 is hoorbaar, maar niet storend. Wel een beetje hoogtonig, als je daar gevoelig voor bent. Als je ook geen 'pieptoon' hoort als een ouwe televisie aanstaat hoor je dit waarschijnlijk ook niet. Ik hoor 'm niet idle draaien terwijl mijn systeem redelijk maar niet extreem stil is (Zalman voeding, ATI Silencer @ 5V en Zalman ZM-F1 80 mm op CPU @ 5V). Zoekgeluiden van de koppen zijn wel echt hard en krakend. Maar dat vind ik persoonlijk minder storend.

Wat betreft geluidsverhouding met de Samsung heb ik geen eigen ervaring maar ik lees vrijwel overal dat die Samsung écht 'onhoorbaar' is.

[ Voor 5% gewijzigd door nare man op 16-05-2005 13:04 ]

Pagina: 1