Toon posts:

[VOIP] Wat kan er nu allemaal ?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De vraag is simpeler dan het antwoord, dat weet ik nu al. Maar ik ben al een tijdje zelf aan het rondzoeken en kom heel veel informatie tegen waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie.

Een kennis heeft een eigen zaak met enkele filialen in het zelfde land, Belgie dus. Nu heeft hij voor zijn grootste filiaal een nieuwe telefooncentrale besteld die over enkele maanden geplaatst wordt.

Merk of type kon hij me niet exact zeggen nu, op zich al bedenkelijk natuurlijk dat je iets koopt en niet kan zeggen wat het is.

Nu zou die centrale de mogelijkheid voor VoIP hebben en hij komt bij mij af met de vraag hoe hij in de toekomst eventueel gratis via VoIP en een bestaande internet aansluiting zou kunnen gaan telefoneren met zijn filialen.

Nu is mijn simpele vraag : is dit al mogelijk ? Simpelweg gratis VoIP bellen tussen 2 plaatsen en dat laten lopen over een gewone internet aansluiting ? Ja of nee ?

Indien ja, dat er dan nog heel wat bij kan komen kijken besef ik wel, maar ik zou graag van het begin af willen weten of het mogelijk is. Dan weet ik tenminste dat het kan en kan ik (eventuele met extra info van hier) op het gemak verder zoeken hoe dat eventueel op termijn te implementeren is bij die persoon...

Verwijderd

vpn software + voip client?

edit:

oke even wat meer info:

als de hoofd vestiging een vast IP krijg kun je verders de rest dinamisch laten
een 2e voorwaarde is wel dat er voldoende bandbreete ??goedst nederlands ?? is voor je VOIP client.
als de centrale voip aanboord heeft zal er waarschijnlijk ok een voip client worden meegeleverd
en het is een kwestie van even testen of de bandbreete ook voldoende is op over te communiceren

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2005 16:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
VPN ligt momenteel nog wat lastig omdat alle filialen een dynamic IP hebben. Indien nodig nemen ze wel een ander abo dan met fixed ip's als het echt niet anders kan.

Verder is het allemaal echt nieuw voor mij dus meer info is van harte welkom...

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
* Rac-On doet iets met voip, dus denkt datie wel iets te zeggen heeft in dit topic..
Het is zonder problemen mogelijk om tussen meerdere locaties gratis te bellen middels VoIP. Dat kan op meerdere manier, maar ik ben natuurlijk het meest bekend met onze eigen voip produkten.
Wij verkopen VoIP aansluitingen (let op, kleine letter o!!!) met een normaal nederlands telefoonnummers. In jouw specifieke situatie heb je het volgende nodig:
1. Je bedrijfscentrale zal (waarschijnlijk via sip) gekoppeld kunnen worden aan ons VoIP platform
2. Iedere vestiging krijgt een eigen nummer op ons VoIP platform. Deze kan, bijvoorbeeld, gekoppeld worden aan je bestaande analoge centrale (VoIP -> POTS converter) of daar worden aangesloten op een VoIP endpoint (cisco toestellen, snom oid of softphones).

je betaald voor het onderling bellen niks, alleen abonnementskosten. Tevens kan je via je VoIP aansluiting de rest van de hele wereld ook bellen (en gebeld worden), tegen lage tarieven. Op je telefooncetrale kan je beslissen welke gesprekken over welke manier worden gerouteerd

Uiteraard kan je ook zelf gaan knutselen (altijd fijn!). Wat je dan waarschijnlijk wilt is een centrale Asterisk server die verschillende VoIP endpoints kan bedienen. Je laat dan je bedrijfscentrale + andere endpoints op je andere vestigingen met de Asterisk praten, die op zijn beurt een soort interne doorkiesnummers uitdeelt. In dat geval vervangt je eigen Asterisk het VoIP platform in de voorgaande situatie

In het eerste geval zijn dynamische ip adressen geen probleem, in het tweede geval zal je asterisk een vast ip adres moeten hebben. VPN verbindingen zijn in alle gevallen niet nodig

Uiteraard zijn er op dit basis principe een heleboel varianten mogelijk, die erg afhankelijk zijn van je specifiek wensen e.d. Als je een meer gericht advies wilt, zal je dus wat meer info moeten geven over je bestaande infrastructuur/aantal medewerkers/simultane gesprekken e.d.

Verder is er met VoIP vanalles mogelijk. denk daarbij bijvoorbeeld aan conditionele call routing. dwz dat je zelf regels op kan stellen die bepalen hoe een call naar je nummer wordt afgehandeld (tijdens werktijden naar kantoor, tenzij het de 06 van mij vriendin/familie is, dan doorsturen naar mijn 06. 's avonds naar mijn thuistelefoon, tenzij het een zakenrelatie is, die moet direct naar de Voicemail, met uitzondering van <insert een paar belangrijke klanten> die ten alle tijden naar mijn 06 moeten). Je hebt de mogelijkheid om ook internationaal tussen verschillende vestigingen gratis te bellen, of je buitenlandse vestigingen met een nederlands nummer uit te rusten, zodat heel nederland je kan bellen tegen binnenlands tarief.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:02
VOIP client kan op verschillende manieren.
1. Programma op de PC. (bekenste is Skype, een andere is Openphone)
2. VOIP telefoon. Een gewone telefoon, maar die werkt via het netwerk met VOIP.

Met skype kun je gewoon gratis bellen tussen 2 PC's via internet. Volgens mij hoeft de snelheid niet eens zo heel hoog te liggen. Een simpele ADSL verbinding is al voldoende.
Je kunt dan op het hoofdkantoor een snellere en betere verbinding hebben met een vast IP.

Als het telefoneren via VOIP met een PC gaat, dan zijn de kosten nihil. Gebruik je een normale telefoon, dan moet je eerst een converter hebben voor telefoon -> voip. Die centrale is daar goed voor. Alleen moet er ook zo'n centrale op de vestigingen zijn/komen. Een VOIP telefoon is een stuk duurder dan een normale telefoon. Dus dat is ook geen pretje om aan te schaffen.

Die kennis kan ook dat vragen aan het bedrijf waar hij die telefooncentrale heeft gekocht. Die zullen dat vast ook wel weten. (Of is het een klant? :) )

let the past be the past.

Verwijderd

Topicstarter
Nee het is niet voor een klant. Ik begin nergens aan waar ik geen kennis van heb.

Dit is meer een vriendendienst en iets dat ooit de bedoeling is om te gebruiken en aangezien het mij wel interesseert om me er wat in te verdiepen ben ik er al een tijdje mee bezig om te proberen uitvinden hoe we zoiets langzaam aan kunnen opbouwen.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 19:06:
Nee het is niet voor een klant. Ik begin nergens aan waar ik geen kennis van heb.

Dit is meer een vriendendienst en iets dat ooit de bedoeling is om te gebruiken en aangezien het mij wel interesseert om me er wat in te verdiepen ben ik er al een tijdje mee bezig om te proberen uitvinden hoe we zoiets langzaam aan kunnen opbouwen.
Asterisk is het codewoord ;) dat is zo'n beetje de basis van VoIP en kan je vrolijk verder omheen gaan klooien (endpoints, gateways, voicemail, ivr, analoge aansluitingen..)

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• kranendonk58
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-08-2025
Belangrijkste is althans dat lijkt mij wanneer de nieuwe telefooncentrale geschikt is voor Voip, wat hebben de andere lokaties voor telefooncentrale!

- Uit de ervaring die ik heb doen we dit alleen maar met een telefooncentrale van hetzelfde merk, die dan ook (meestal) weer geschikt gemaakt moeten worden voor Voip.
Het kan wel met andere merken alleen die is toch vaak weer wat moeilijker omdat ieder telefooncentrale vaak met z'n eigen protocol werkt.

Ik ken een situatie van een bedrijf die een kantoor heeft in Belgie welke gekoppeld is met Rotterdam.
Er kunnen bij deze klant maximaal 8 gesprekken over de Voip verbinding worden opgebouwd. Daarnaast loopt hun dataverkeer ook nog eens over dezelfde verbinding. :9
Pagina: 1