Thuisnetwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

• Kolky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 17:08

Kolky

subtitle not available

Topicstarter
Mijn vriendin heeft bij haar thuis een nieuwe computer gekocht. Het is de bedoeling dat haar computer en een al eerder gekochte computer in een netwerk komen te staan. Uiteindelijk moet het @home-signaal hierover verdeeld worden.
De eerste pc (een P166MMX heeft 2 netwerkkaarten. 1 op intel-zoveel gebaseerd en 1 op Realtek-zoveel gebaseerd. De Intel is werkend in verbinding met @home. De Realtek is voor het thuisnetwerk. Deze computer draait Windows 98.

De nieuwe computer van mijn vriendin (een tweedehands Celeron 300A :7) heeft ook een op realtek gebaseerde netwerkkaart (niet dezelfde als in de p166) en die is dmv een 15 meter lange kabel verbonden met de p166.

Ik heb de IP's van de realtek kaarten als volgt ingesteld in Netwerk -> TCP/IP protocol:
p166: 192.168.0.1 Subnet: 255.255.255.0
p300: 192.168.0.2 Subnet: 255.255.255.0
Beiden hebben als werkgroep @home.

De Celeron kan zichzelf pingen. Dit impliceert dat de netwerkapparatuur werkt. De Celeron kan alleen de Pentium 166 niet pingen. Ook kan bij Mijn Netwerklocaties (WinME) niet het Volledig Netwerk doorzocht worden. Er komt een foutmelding: "Het netwerk kan niet doorzocht worden. Dit kan meerdere oorzaken hebben..."
De P166 kan zichzelf en het internet pingen, maar NIET de Celeron.

Rara, wat doe ik fout. :?

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Het probleem lijkt 'm in de kabel te zitten. Heb je die kabel wel eens eerder gebruikt en is het wel een cross-link kabel?

Branden de groene lampjes op de nic's?

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• Kolky

Kolky

subtitle not available

Topicstarter
Ik heb er een kabel bijgekocht. Ik neem dus aan dat het wel de goede is.

Beide groene lampjes branden wel.

Verwijderd

Jullie gaan er dus vanuit dat er UTP gebruikt wordt en geen Coax. Ik heb dat probleem met een 20 meter lange coax kabel. Trouwens Win ME sucks omdat hij de ene keer wel een netwerk vind en ik dus moet inloggen met een netwerkwachtwoord en de andere keer weer niet. En die wizzard in ME is ook niet alles. Probeer het anders eerst eens met NetBEUI en als ze elkaar dan niet vinden(bij mij het geval) dan is de conclusie van anderen dat de kabel stuk is. Er mogen dus nooit te scherpe knikken in zitten :)

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Op donderdag 11 januari 2001 00:10 schreef Kolky het volgende:
De Celeron kan zichzelf pingen. Dit impliceert dat de netwerkapparatuur werkt. De Celeron kan alleen de Pentium 166 niet pingen. Ook kan bij Mijn Netwerklocaties (WinME) niet het Volledig Netwerk doorzocht worden. Er komt een foutmelding: "Het netwerk kan niet doorzocht worden. Dit kan meerdere oorzaken hebben..."
De P166 kan zichzelf en het internet pingen, maar NIET de Celeron.

Rara, wat doe ik fout. :?
Op donderdag 11 januari 2001 08:49 schreef Kolky het volgende:

Hmmm, de Cellie pingt zichzelf, maar niet de P166 en de P166 pingt alleen zichzelf, maar niet de Cellie.
Lijkt mij duidelijk, dat het probleem, dus buiten de NIC plaatsvindt. Aangezien daar alleen maar kabel zit, moet het dus aan dat touwtje liggen. Vermoedelijk is het een 1-op-1 kabel en geen cross-cable.
Waarom de lampjes branden laat ik ff in het midden, maar lampjes branden zo vaak! :)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

Ik heb exact het zelfde probleem thuis met precies de zelfde netwerkkaarten en kabel, ik baal er goed van. :(

Greetz

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op donderdag 11 januari 2001 08:49 schreef Kolky het volgende:

Op de netwerkkaarten branden twee lampjes??? Dan heb je de verkeerde kabel, dan werkt de kaart wel, maar ziet ie geen netwerk. Ik heb ook van die vage realtek kaartjes en daar geeft ie dat ook op zo'n vreemde manier aan....

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

om het netwerk te lten werken moet
- een cross cable tussen de 2 pcs hebben liggen of een hub met 2x utp kabel
- TCP/IP hebben geinstalleerd
- de juiste drivers voor de netwerkkaart
- client for microsoft networks
- service network and printer sharing for windows networks

tcp/ip heb je op het eerste gezicht juist geconfigureerd. heb je wel alles geinstalleerd?
Netwerkkabel weet ik niet.

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-08 18:50
Ik heb dit probleem dus ook, dus dat de comp wel zichzelf kan pingen maar niet de andere comp:( Nou weet ik dat de kabel en de kaarten wel gewerkt hebben, maar ik heb wel het een en ander met de kabel gedaan(dwz omleggen en zo) En nou vraag ik me dus af of daar iets fout is gegaan, want ergens in eerdere replies staat dat je een utp kabel niet mag buigen. Ik ben bang dat ik dat wel gedaan heb:(
Nou dan eerst maar eens een nieuwe kabel halen:)

Handtekening

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
UTP kabel niet buigen??

Ik heb 'm zelfs opgerolt en hij doet het nog prima...

Verwijderd

Tuurlijk, had ik ook, ff bestands en printer deling aanzetten en die celly in dezelfde werkgroep zetten.

Verwijderd

haal dan wel een cross link als je een nieuwe haalt, want dat lijkt mij het probleem aan de hand van jouw uitleg.

Verwijderd

Niet buigen?

Nou dat wordt lekker wegwerken dan....als iedere beetje grote firma dit in acht moet houden, wordt het een dradentroep...

Nee het is natuurlijk beter om zo weinig mogelijk te buigen, maar ik heb kabels in hoekjes weggedouwt gezien......nou dat dat het nog doet snap ik niet....

Dus dat is het probleem niet, ik denk inderdaad ook dat het een probleem met de kabel is....maar dat kan je heel makkelijk checken.....

bij de ene kant moet het kleur om kleur zitten > wit/oranje oranje wit/groen blauw blauw/wit groen wit/bruin bruin

en aan de andere kant.....moet ie net anders zitten, maar ik heb het schematje niet bij me.....als dus aan beide kanten de kleuren hetzelfde zijn ligt daar je probleem!

Suc6

• Kolky

Kolky

subtitle not available

Topicstarter
Ok, even een update:

Ik heb even gekeken en wat blijkt:
1) Bestands- en printerindeling vergeten te installeren |:( Nu kan in Netwerkomgeving wèl het netwerk doorzocht worden. De p166 staat er alleen nog niet tussen.

2) Op de Celeron brandt een ROOD lampje. Op de NIC op de p166 knippert een groen lampje als een gek.

Dus: ik heb 1 rood (flikkerend) lampje en 1 groen (filkkerend) lampje.

Wat heeft dit als oorzaak?

• leuf
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb je op de p166 wel een schijf of een map gedeeld? Als je namelijk niets gedeeld heb dan wordt ie volgens mij ook niet zichtbaar in je netwerkomgeving.
Maar volgens mij zit het inderdaad echt in de kabel, wat voor kabels zijn het ? UTP of Coax?

als het coax is zou ik dat echt gelijk het raam uitmikken, wat een ellende spul vinnik dat zeg, maar goed,

suc6 ermee

Verwijderd

Tja, bestand en printerdeling aanzetten is leuk maar pingen gaat er vast geen haar beter mee >:)
Je hebt toevallig niet met Internet Connection Sharing gepield? Een kennis had dat eens uitgeprobeerd en was direct een week zoet om uit te vogelen waarom zijn twee PC maar niet wilden communiceren met elkaar.
Suc6!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-08 14:29

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Btw; als een pc alleen z'n eigen ip-adres kan pingen dan gaat er dus geen data over de lijn maar zit je alleen softwarematige te pielen ...

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• FoolZero
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Op donderdag 11 januari 2001 15:43 schreef Kolky het volgende:
Ok, even een update:

Ik heb even gekeken en wat blijkt:
1) Bestands- en printerindeling vergeten te installeren |:( Nu kan in Netwerkomgeving wèl het netwerk doorzocht worden. De p166 staat er alleen nog niet tussen.
Dit heeft zoals eerder opgemerkt GEEN invloed op de eventuele resultaten van een ping. Met ping controleer je alleen of je connectie kan maken met de andere host en de snelheid van deze connectie. Nix meer nix minder.
2) Op de Celeron brandt een ROOD lampje. Op de NIC op de p166 knippert een groen lampje als een gek.

Dus: ik heb 1 rood (flikkerend) lampje en 1 groen (filkkerend) lampje.

Wat heeft dit als oorzaak?
Nog steeds ga ik voor de verklaring, dat je kabel niet in orde is.
Probeer het anders met NetBeui.
Wanneer je dit protocol installeert EN ook de printer en bestandsdeling (nu wel van groot belang) dan kun je als er een goede verbinding tussen de machines is elkaar in de netwerk omgeving zien. Ook moet je met NetBEUI de pc naam van de andere machine kunnen invoeren in het explorerscherm.
Bijv:

\\ANDERE_PC_NAAM

of

\\ANDERE_PC_NAAM\GEDEELDE_MAP_NAAM

Mocht dit ook niet werken, dan ben ik er heilig van overtuigd, dat je kabel niet in orde is.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Pagina: 1