Het zijn de eerste foto's die ik hier post, maar ze trekken eigenlijk op niet veel, maar ik heb vandaag zitten proberen met mijn Hoya IR72 te trekken (eindelijk een beetje mooi weer). Maar het lukt niet goed ... ik zit met een flare (of hoe je dat ook mag noemen) midden in mijn foto, en ik weet niet hoe het komt.
even het gebruikte materiaal:
Canon eos 300d
hoya ir72 67mm
sigma 28-300mm lens
(ook geprobeerd met 18-55 kitlens door de filter ervoor te houden, zelfde resultaat)
om een voorbeeld te geven:

niet echt wat het moet zijn dus ...
ik heb veel geprobeerd: andere lens (kitlens dus), verschillende sluitingstijden (tussen de 6 en 20 seconcen), verschillende iso (100 tot 1600), met en zonder de uv-filter er op, fliters proper gemaakt, ... maar ik vind geen antwoord. Ook lijkt het niet echt terug te komen in de search, of op google (ofwel gebruik ik de verkeerde trefwoorden).
wat ik wel gemerkt heb: als ik verder inzoom, lijkt het wel beter te gaan:

maar toch zou ik ook graag wat meer dichtbij kunnen trekken.
heeft iemand een idee? het lijkt me ofwel de filter, ofwel mijn canon, maar ik heb al met beide mooie foto's gezien hier.
Vergeef me de slechte kadering en de wind die meespeelde, maar ik heb er vandaag niet echt op gelet, ik heb gewoon zitten zoeken naar een oplossing ...
edit: met of zonder zonnenkap, het maakt niets uit ...
even het gebruikte materiaal:
Canon eos 300d
hoya ir72 67mm
sigma 28-300mm lens
(ook geprobeerd met 18-55 kitlens door de filter ervoor te houden, zelfde resultaat)
om een voorbeeld te geven:

niet echt wat het moet zijn dus ...
ik heb veel geprobeerd: andere lens (kitlens dus), verschillende sluitingstijden (tussen de 6 en 20 seconcen), verschillende iso (100 tot 1600), met en zonder de uv-filter er op, fliters proper gemaakt, ... maar ik vind geen antwoord. Ook lijkt het niet echt terug te komen in de search, of op google (ofwel gebruik ik de verkeerde trefwoorden).
wat ik wel gemerkt heb: als ik verder inzoom, lijkt het wel beter te gaan:

maar toch zou ik ook graag wat meer dichtbij kunnen trekken.
heeft iemand een idee? het lijkt me ofwel de filter, ofwel mijn canon, maar ik heb al met beide mooie foto's gezien hier.
Vergeef me de slechte kadering en de wind die meespeelde, maar ik heb er vandaag niet echt op gelet, ik heb gewoon zitten zoeken naar een oplossing ...
edit: met of zonder zonnenkap, het maakt niets uit ...
[ Voor 3% gewijzigd door plastronneke op 12-05-2005 11:52 ]