Toon posts:

SATA Raid apart houden van opstartschijf ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een fileserver wil ik gebruik maken van een Gigabyte K8Nf-9 moederbord en Raid 1 (mirror).
Is het handig om de opstart hardeschijf appart te houden van de 2 Raid schijven, dus op een IDE kanaal.
Zodat op deze manier de Raid schijven volledig beschikking hebben over de SATA kanalen.
Of is dit onzin en kan er gewoon een derde SATA schijf in als opstartschijf.

(Een losse opstartschijf lijkt mij sneller ivm overdracht, geen vertraging als het besturingssysteem begint te rattelen).

Thanx

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kan maar 1 schijf per SATA kanaal aansluiten. Dus ik begrijp niet hoe je op het idee komt dat meerdere schijven 1 kanaal kunnen hinderen? :)

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk, maar ik bedoel dus de SATA kanalen in algemeen, of staan deze kanalen (controller) apart los van elkaar en maakt het voor snelheid niks uit ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De kanalen hebben in feite geen invloed op elkaar :) Er is geen sprake meer van master/slave perikelen. De kanalen moeten wel de samen de bandbreedte van de southbridge-link of de PCI bus delen. Echter dat doen de apparaten allemaal, heel normaal dus ;)

Verwijderd

als je de boot schijf apart van je raid opstelling hebt staan kan je raid kapot gaan je kan je raid eruit halen zonder dat dit effect heeft op je OS. toch?

dus er kan van alles gebeuren maar je os blijft intact, en er zullen vast wel meer voordelen zijn van een aparte bootdisk.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, ik heb namelijk liever een SATA als opstartschijf, simpel om geen breede kabels in de kast te hebben (zit ook geen floppy in), voor een betere koeling. Die SATA ruimt lekker op.
Pagina: 1