Raar bijgeluidje Seagate 80GB SATA schijf

Pagina: 1
Acties:

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ik heb zopas een nieuwe pc gebouwd voor mezelf. Uitgerust met Zalman koelers en andere zooi om het geheel zo stil mogelijk te maken want het ding wordt een onderdeel van m'n thuisbioscoop. Omdat Seagate doorgaans als stilste schijven door het leven gaan heb ik ook maar meteen gekozen voor 2 Seagate SATA-schijven: Een 80GB (ST380817AS) en een 300GB (ST3300831AS). De schijven zijn over het algemeen bijzonder stil. Tijdens lezen en schrijven hoor je ze natuurlijk wel - het blijven mechanische onderdelen - maar dat is niet echt storend te noemen.

Echter, de 80GB maakt vrij dikwijls een vreemd bijgeluidje. Het is moeilijk te omschrijven, maar het lijkt op het geluid van een snelle sequentiële read - "prrrrrrrrrrrrrt" (stiller dan een random read waarbij de koppen veel harder moeten bewegen). Het geluid kan makkelijk meer dan 10 seconden aanhouden om dan even plots als het komt weer te verdwijnen. En enkele minuten later is het er weer. Het volume is niet hoog en het geluid is constant in toonhoogte. Als je het hoort denk je meteen aan schijfactiviteit, alhoewel de schijfactiviteits-LED niet oplicht! Het komt altijd voor, of ik nu in Windows zit, in Linux of gewoon in de BIOS. Als je maar even wacht, dan komt het wel. Wanneer je op die schijf zelf schijactiviteit veroorzaakt, dan stopt het geluidje meestal (ik zeg meestal want ik weet het niet meer zeker - zal vanavond nog wel eens testen - momenteel ligt de hele pc uit elkaar omwille van wat casemodwerk :))

Ik dacht eerst aan een defecte schijf, maar na deze te vervangen door een andere (maar verder indentieke) 80GB Seagate blijf ik het geluid behouden... Beide schijven geven perfecte SMART resultaten en presteren overigens zoals het hoort. De schijven opereren rond de 25 tot 30°C, gekoeld door een briesje uit de front casefan.

Het gaat voor alle duidelijkheid niet om resonantie. Zelfs vrij maakt de schijf nog dat geluid - alhoewel wel veel stiller omdat mijn kast het blijkbaar wat versterkt. Het geluid komt en stopt zeer abrupt - net als lezen van een harddisk. Het zijn ook niet de fans, want zelfs met alle fans afgekoppeld - inclusief de voeding komt het voor.

Met Google heb ik enkele gevallen gevonden die - ik vermoed - een gelijkaardig fenomeen beschrijven, maar niets concreets. Het zou het zelfcontrolemechanisme kunnen zijn van de schijf, alhoewel ik me afvraag of dat echt zo frequent moet uitgevoerd worden. Ik had gelezen dat je onder Linux met de smartmontools de zelftestfrequentie kon verlagen of zelfs uitschakelen, maar smartmontools ondersteunt geen SATA-schijven en de SATA-patch die ik ervoor vond werkt niet bij mij. Op de Seagate website heb ik ook eens rondgestruind naar een tooltje waarmee ik die zelftesten aanzienlijk kan verminderen, maar heb niets gevonden - als het de zelftesten zijn natuurlijk.

Kortom, ik ben een beetje radeloos want dit gekke bijgeluidje begint enorm enerverend te worden. Het is niet luid, maar wel storend als je achter de pc zit. Iemand die dit herkent en een oplossing heeft? Kan iemand bevestigen dat het de zelftest is? En zoja, weet iemand een tooltje waarmee ik het aantal testen kan terugbrengen?

[ Voor 4% gewijzigd door mahi op 12-05-2005 09:33 ]

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Verwijderd

Ik heb 2 Hitachi HDS728080PLAT20, die precies hetzelfde doen. Om de ongeveer 20 minuten brrrrrrrt en dan houd het weer op. Heb ergens gelezen dat dit na een tijdje gebruik minder zou worden, maar na een jaar doen ze nog steeds hetzelfde. Als oplossing heb ik case dempings materiaal waardoor ik alles minder hoor, ook het seeken is minder luid. Verder is het vrij normaal voor de disk.
En bij me laaste zin hoor ik er weer 1 brommen :P

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Mjah, jij hebt het elke 20 minuten... Ik elke 5 minuten of zelfs minder. Nu is het nog enerverend, straks word ik er waarschijnlijk nog knetter van :P

Ik kan wel eens proberen de schijf geïsoleerd op te hangen, maar daarmee los ik het probleem helemaal niet op. Het is de eerste schijf die ik heb die zo'n geluid maakt en ik heb al aardig wat schijfjes gehad van verscheidene merken. Mij stoort het vooral omdat Seagate bekend staat om z'n stilheid, maar wat maakt het uit dat je de schijf niet hoort draaien als hij elke paar minuten zichzelf duidelijk kenbaar maakt?

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 21:46

Sjod

Ik ben goed luisterend

Ik heb ergens geleze dat dit een soort self test van de schijven is, dit moest vanzelf na een maand of 2 ophouden.

Komt het geluid voor als de schijven idle zijn ?

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ja, het komt voor wanneer de schijf aan het niksen is en ik vermoed ook dat het de zelftest is. Maar er mankeert helemaal niets aan de schijven en hij test veel te veel. Ik bedoel, elke paar minuten is toch absurd. Eens per uur wil ik nog aannemen maar vind ik persoonlijk zelfs nog overdreven.

Onder Linux en met ATA harde schijven zou dit gedrag aan te passen zijn via smartmontools, maar *natuurlijk* <zucht> werkt dit niet met SATA schijven. Daarom was ik geïnteresseerd in eventuele andere tooltjes waarmee ik dit gedrag kan beïnvloeden.

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Misschien een beetje stomme reactie dit, maar het lost he probleem wel op...

Wat voor functie heeft die 80 GB?

Haal hem er anders gewoon uit :)

En wat betrefd de stilte van de schijven. Seagate heeft altijd wel stille schijven, maar als ze laden dan hoor je dat behoorlijk. Ik heb zelf 2 sata seagate schijven en 1 ide seagate.(zonder geluidsdempers vond ik het echt te erg) Nu maken die sata schijven meer geluid bij het laden dan de ide.
Verder heb ik sinds 2 maand een western digital 160 GB ide schijf en deze is echt heel erg stil.

Dus misschien is het een idee om gewoon die 80 GB weg te doen en er bijvoorbeeld een 160 GB WD of een andere stillere schijf in te plaatsen.

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Mmmh, ik ben net van Western Digital en Maxtor afgestapt omdat ze me teveel lawaai maakten (ik heb ook een 200GB WD en verscheidene 80GB Maxtors). De Seagates zijn in mijn opinie beduidend stiller - zelfs tijdens lezen en schrijven. Veel zal ook wel afhangen van de kast en welke frequenties de kast dempt of net versterkt.

Hoe dan ook, momenteel lijkt het nut van de 80GB misschien wat beperkt omdat er eveneens een 300GB schijf in het systeem zit. Maar de bedoeling is om daar weldra een tweede 300GB schijf bij te plaatsen en deze twee dan in RAID 1 te zetten als bescherming tegen uitval. De 80GB wordt dan gewoon de bootschijf waarop het OS staat. Ik heb het OS liever niet op de RAID set zelf, vandaar de aparte bootschijf.

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

mahi schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 10:58:
Ja, het komt voor wanneer de schijf aan het niksen is en ik vermoed ook dat het de zelftest is. Maar er mankeert helemaal niets aan de schijven en hij test veel te veel. Ik bedoel, elke paar minuten is toch absurd. Eens per uur wil ik nog aannemen maar vind ik persoonlijk zelfs nog overdreven.

Onder Linux en met ATA harde schijven zou dit gedrag aan te passen zijn via smartmontools, maar *natuurlijk* <zucht> werkt dit niet met SATA schijven. Daarom was ik geïnteresseerd in eventuele andere tooltjes waarmee ik dit gedrag kan beïnvloeden.
Zou gewoon seagate mailen, om de 5 minuten is niet goed, misschien hebben hun er een tooltje voor.
Ik heb zelf dezelfde schijven en er gelukkig geen last van

• mahi

mahi

God bless GoT

Topicstarter
Ik heb naar Seagate gemaild en ondertussen al een reply gekregen. Volgens Seagate is het normaal dat de schijf dit de eerste uren doet, maar daarna moet de frequentie sterk afnemen. Maar die schijf staat al 3 dagen aan en doet het nog steeds elke paar minuten.

Ze hebben me aangeraden om de SeaTools te gebruiken om de drive na te kijken, wat ik trouwens al eens had gedaan: Volgens dat programma is de drive piekfijn inorde...

Nog eens wisselen met een andere Seagate 80GB lijkt me weinig nut te hebben. Ook een andere 80GB Seagate had hetzelfde probleem. Ingebouwd in een andere pc blijft het probleem. Het ligt dus echt puur aan die schijf.

En wat nu? Een andere schijf in de plaats? Maar welke? Wie garandeert me dat bijvoorbeeld de 40 of 120GB versie niet hetzelfde euvel hebben. Ze zitten in dezelfde familie. En een 300GB (die het niet heeft) als boot is compleet mesjogge.

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Ik heb ook 2 keer jouw schijf en heb nergens last van. In het begin ook niet gemerkt omdat ik toen een chipset fan had die 9000 rpm draaide.

Nu is mijn pc fluisterstil.

Wacht nog een paar dagen zou ik zegge
Pagina: 1