Toon posts:

Speedtouch upgraden onder Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn Speedtouch 510 heeft het bekende probleem met de verdwijnende NAPT entries.

Ik wil proberen de systeemsoftware te upgraden van 4.0.x naar 4.2.7, maar dat moet onder Linux gebeuren (geen andere OSsen hier). Ik heb volgens mij een correct imagebestand gevonden in de zipfile voor Mac OS X (LLS6_427G.bin).

Maar hoe ik in /etc/bootparams het zo instel dat de speedtouch hem 'pakt' als ik hem inschakel in bootp-modus daar kom ik niet helemaal uit. De meeste informatie die ik over bootp vindt, gaat over het toewijzen van root en swap over NFS. Ook de verder redelijk diepgaande handleiding van de 510 blijft erg op de vlakte op het gebied van bootp. ("Configureer de BOOTP-server voor gebruik van het beeldbestand van de SpeedTouch™-systeemsoftware. De BOOTP-server moet gebruikmaken van dit bestand tijdens het beantwoorden van BOOTP-aanvragen door de SpeedTouch™ waarvoor u de systeemsoftware wilt upgraden.")

Heeft iemand hier ervaring mee, of zoveel ervaring met bootp dat hij/zij mij verder zou kunnen helpen de firmware van de 510 te upgraden?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

wellicht ftp naar de dl dir?

uit
de cli guide:
The SpeedTouch™ permanent storage, further referred to as 'file system', exists of nonvolatile memory responsible for
storing, retrieving and maintaining the SpeedTouch™ software image(s), Service Template files and optionally default
settings files.
The file system of the SpeedTouch™ is accessible via the File Transfer Protocol (FTP) transport protocol. This allows to
transfer the SpeedTouch™ software image(s) and/or Service Template files and default settings files.
Proceed as indicated in the example below to open an FTP session to the SpeedTouch™ file system:
SpeedTouch™ File System Structure
The files system features a tiny multilevel directory structure with a single root node called 'root' and two leaf nodes
called 'active' and 'dl'. The 'root' contains:
• all the necessary files for the SpeedTouch™ to boot correctly.
• the 'active' subdirectory always contains the software image in execution, i.e. the active software image.
• the 'dl' directory contains the dormant software image, i.e. the passive software image . If you have made changes
to the SpeedTouch™ configuration and saved them (be it via a Telnet session, via the web pages or via the Setup
wizard), a user.ini Service Template file is created in the 'dl' subdirectory.
In other words, after each 'Save all', or config save all, the user.ini Service Template file present in the 'dl'
subdirectory reflects the current configuration of the SpeedTouch™.
en dit topic:
http://www.broadbandrepor...6450609~root=canbroadband (welliswaar over een oude "pro" die een 510 is)
Now, upload the GV8BAA3.281 into the dl folder. Once that has completed, switch back to the telnet window (leaving the FTP session running) and type setpassive file=GV8BAA3.281 (enter). If you cannot set the passive firmware, then the problem is the UPPER / lower case spelling of the firmware (prior to uploading the firmware ensure the file name is in ALL CAPS to avoid this issue). Type version (enter) to ensure the GV8BAA3.281 is in the passive slot. Now, go back to the FTP session and upload the zero-byte active.flg (all lower case) into the dl folder. Can download the active.flg from the active directory, then upload it to the dl directory

...
(rest lijkt mij op de pro te slaan)

En anders, het upgraden onder windows is zo bloody simpel dat het moeite loont je modem effe mee te nemen naar iemand met een windows PC en daar het modem via een crosscable effe te upgraden. Ok, dat was niet je vraag, maar ik dacht... denk er even over na voordat je een stuk ijzer hebt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik ftp naar 10.0.0.138 zie ik een file met als naam LLT6AA4.0200, en een bestandje met als naam start.cmd en als inhoud enkel "/LLT6AA4.0200" (zonder aanhalingstekens). Zou het uploaden van de nieuwe image (de in de mac-upgrade gevonden LLS6_427G.bin file) en het aanpassen van het bestandje start.cmd kunnen volstaan?

Vreemd genoeg geeft de online hulp ("help software" op de telnetprompt) enkel de subcommando's 'version' en 'upgrade' aan, terwijl de manual ook gewag maakt van 'setpassive', 'switch', etc.

side note: ik vond ook dit, over het gebruiken van bootp op Mac OS X, maar dit vertalen naar Linux is me nog niet gelukt :-(

't Is een beetje een principe kwestie vind ik: natuurlijk zou ik hem mee kunnen nemen naar een kennis met windows (hoewel de meesten Linux gebruiken :-) maar ja... :) Overigens zie ik in de upgrade-wizards zipfiles voor Win en Mac dat er gebruik gemaakt wordt van Qt; een Linux-port van deze software is dus wel heel gemakkelijk voor Alcatel!!

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2005 15:23 ]

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 14:47:
side note: ik vond ook dit, over het gebruiken van bootp op Mac OS X, maar dit vertalen naar Linux is me nog niet gelukt :-(
Dat moet je ook niet vertalen. Gewoon bootp configureren. `man bootptab' en `man tftpd'. Eventueel met tcpdump in de achtergrond om te kijken waar het fout gaat. Ik heb het al een keer gedaan met FreeBSD, met Linux zal het dan ook wel gaan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan onder Linux (Gentoo) de programma's voor bootp niet vinden. Er is een pakket netkit-bootpd dat het programmaatje rpc.bootparamd biedt, maar uit de bijbehorende zeer beknopte manpages wordt ik niet erg veel wijs.

Het schijnt dat ISC's dhcpd mogelijkheden voor bootp biedt (en dat dit pakket onder Linux meestal wordt gebruikt), dat probeer ik nu uit te vinden aan de hand van een Gentoo-document over het maken van diskless clients die van het netwerk booten.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 14:47:
Overigens zie ik in de upgrade-wizards zipfiles voor Win en Mac dat er gebruik gemaakt wordt van Qt; een Linux-port van deze software is dus wel heel gemakkelijk voor Alcatel!!
ze hebben een helpdesk in nederland. Als je het niet meldt komt het er nooit:
http://www.speedtouch.nl/supportnl.html (inclusief email support & 0900 telefonisch)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Gelukt!

Wat heb ik gedaan:
Installeren van tftp-hpa en dhcp.
Modem imagebestand in /tftproot/ gezet.
config voor /etc/conf.d/in.tftpd:
code:
1
2
3
INTFTPD_PATH="/tftproot"
INTFTPD_USER="nobody"
INTFTPD_OPTS="-u ${INTFTPD_USER} -l -vvvvvv -p -c -s ${INTFTPD_PATH}"

config voor dhcp (/etc/dhcp/dhcpd.conf)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
authorative;
ddns-update-style none;

subnet 10.0.0.0 netmask 255.255.255.0 {
}

host speedtouch {
        hardware ethernet 00:90:D0:4E:FA:BF; #mac addr van modem
        fixed-address 10.0.0.7;
        filename "/ADNT-Q_BY.bin";
}

daarna configuratie backuppen via ftp of webinterface, en dan
/etc/init.d/in.tftpd start
/etc/init.d/dhcp start
telnet 10.0.0.138
software upgrade

en na even wachten herstartte de modem, en liet de webinterface de nieuwe versie zien! Configuratie weer uploaden via de webinterface, en het werkte weer.

Credits:
http://www.gentoo.org/doc/en/altinstall.xml#doc_chap5
http://www.speedtouch.nl/docs/User_Guide_510_nl_R40.pdf
http://www.speedtouch.com...1203-0003_v1.0_public.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2005 10:41 ]

Pagina: 1