Wij zijn bezig met de ontwikkeling van een grote webapplicatie. De applicatie reageert af en toe wat traag. Daarom is de behoefte gerezen om de responstijd meetbaar te maken. Met responstijd bedoel ik de tijd die verstrijkt tussen de muisklik (start request) en het compleet opgebouwd zijn van de pagina. Eventuele subrequests (plaatjes, iframe's etc.) laat ik buiten beschouwing.
Voor mij ziet het opvragen van een pagina binnen onze applicatie er als volgt uit:
1. click op een link (start request)
2. request komt binnen op webserver
3. webserver bouwt pagina op (PHP)
4. webserver stuurt pagina terug naar client
5. client ontvangt pagina
6. client rendert pagina
7. pagina is in zijn geheel gerenderd
In feite zou ik graag willen weten hoeveel tijd tussen elk van deze punten verstrijkt, maar ik begrijp dat dat niet mogelijk is, zeker niet aangezien niet alle punten sequentieel doorlopen worden. Tenslotte beginnen de meeste browsers al met renderen terwijl de data nog niet helemaal binnen is.
Op dit moment is alleen de parsetime (tijd tussen punt 3 en 4) meetbaar. Bestaat er een mogelijheid (met een tooltje, een aparte browser, een pluging voor FireFox o.i.d) om ook andere stappen in dit proces meetbaar te maken?
Voor mij ziet het opvragen van een pagina binnen onze applicatie er als volgt uit:
1. click op een link (start request)
2. request komt binnen op webserver
3. webserver bouwt pagina op (PHP)
4. webserver stuurt pagina terug naar client
5. client ontvangt pagina
6. client rendert pagina
7. pagina is in zijn geheel gerenderd
In feite zou ik graag willen weten hoeveel tijd tussen elk van deze punten verstrijkt, maar ik begrijp dat dat niet mogelijk is, zeker niet aangezien niet alle punten sequentieel doorlopen worden. Tenslotte beginnen de meeste browsers al met renderen terwijl de data nog niet helemaal binnen is.
Op dit moment is alleen de parsetime (tijd tussen punt 3 en 4) meetbaar. Bestaat er een mogelijheid (met een tooltje, een aparte browser, een pluging voor FireFox o.i.d) om ook andere stappen in dit proces meetbaar te maken?