[java] (uml) modeling, ddl, java + mapping (hibernate)

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik vind het jammer dat er vrij veel van mijn tijd verloren gaat met het inkloppen van allerlei code nadat mijn domein model in uml is opgezet. Ik moet de Java code inkloppen, de hibernate mappings opstellen en de db invulling geven.

Daarom ben ik eigelijk op zoek naar mensen die ervaring hebben met tools waarin dit allemaal in 1 omgeving gedaan kan worden. Ik heb wel eens gespeeld met allerlei generatoren op basis van je db model, maar je krijgt je mappings niet perfect (tenslotte weet de generator nooit precies wat jij wilt). Nadat de source is gegenereerd, en je hebt er iets in aangepast (en dat moet je nu eenmaal) is de generator niet meer te gebruiken. Zeker als je van fijne hibernate mappings gebruikt wilt maken is dit geen optie. Reverse engineren is een must.

Ik zoek dus naar een tool die alle bronnen ook kan reverse engineren en weer op kan nemen binnen het model. De enigste die ik tot zover ben tegengekomen is: DB Visual Architect van Visual Paradigm. Hij is echter wel aan de prijzige kant ($700) en ik zou dit product graag met andere vergelijkbare producten willen vergelijken.

Dus:
-zijn er mensen die ervaring hebben met DB Visual Architect?
-zijn er mensen die vergelijkbare tools kennen?

[ Voor 7% gewijzigd door Alarmnummer op 12-05-2005 07:46 ]

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-04 21:40

bloody

0.000 KB!!

nope

• Alarmnummer
Omodo is voor mij niet bruikbaar:
1) Geen hibernate mappings.
2) Gebaseerd op en dichte integratie met Eclipse. Aangezien ik Eclipse een enorme naad omgeving vind, is dit geen optie.

Verwijderd

ik ben bezig met het programmeren van zo'n tool die jij bedoelt.

Het is op zijn eerste plaats een generator op basis van de database, maar kan ook terug bestaande business logic code terug inlezen (op voorwaarde dat deze eerste gegenereerd zijn met mijn generator). Ik gebruik hiervoor veel annotations.

Voorlopig is hij no in ontwikkeling en alleen voor eigen or/mapper maar hij zou in de toekomst voor ahibernate ook aanwezig moeten zijn.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:52

momania

iPhone 30! Bam!

Van horen zeggen kan Rational developer het: link

Enige nadeel denk ik is vast dat het een prijzig pakket zal zijn. (+ vanuit jouw oogpunt: dat he took eclipse als basis heeft)

Ik meen te hebben gehoord dat bijvoorbeeld ook door het uitvoeren van je programma, sequence diagrammen etc gegenereerd kunnen worden, etc, etc

Het fijne weet ik er niet van, maar misschien is het interessant voor je om eens door te nemen ;)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

IDD, volgens mij kan het met Rational Software Development Platform, die kan bijna alles met c++, java en uml :P

• The-MeLLeR
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-02 11:20

The-MeLLeR

3l33t

Je kan gewoon met de hibernate tools nadat je je XML-files gemaakt hebt. Zowel de database als je models generen, dus ik snap je probleem niet echt.
Het kan toch al allemaal met de hibernate tools?

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-04 05:37

alienfruit

the alien you never expected

Tja, als je met je hibernate tool XML krijgt zou je dus een mooie xslt transformatie kunnen doen om de Java code te generen. Als je dat proces dan aan een ant hangt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door alienfruit op 12-05-2005 21:14 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:52

momania

iPhone 30! Bam!

The-MeLLeR schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 20:24:
Je kan gewoon met de hibernate tools nadat je je XML-files gemaakt hebt. Zowel de database als je models generen, dus ik snap je probleem niet echt.
Het kan toch al allemaal met de hibernate tools?
Maar niet je UML ;)
En al zeker niet van de rest van je code, het gaat Alarmnummer niet alleen specifiek om z'n Hibernate code, maar in z'n algemeenheid denk ik :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Alarmnummer
alienfruit schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 21:14:
Tja, als je met je hibernate tool XML krijgt zou je dus een mooie xslt transformatie kunnen doen om de Java code te generen. Als je dat proces dan aan een ant hangt ;)
Aan een eenmalige generatie heb ik niets. Het gaat erom dat ik wijzigingen kan maken in java en die door laten trekken in hibernate/database/uml. Maar dat ik ook wijzigingen kan in andere configuratie bestanden (bv java, ddl/db) maken en door laten trekken in de rest. Ik wil dus op verschillende manieren naar het systemen kijken en configuraties aanpassen (ieder gebied heeft zijn eigen nukken), maar zou wel graag willen dat het samen een slim geheel is. Alle configuratie bestanden zijn eigelijk niets anders dan views op een bepaald model.. Ik wil een systeem dat dit grote model hierachter begrijpt...

Waar het mij om gaat is dat ik wijzigingen makkelijk in de rest van de systemen terug kan vinden. Hoe vaak gebeurt het wel niet dat je het UML schema nooit meer aanpast als 90% van de software er al staat.. Geen tijd.. geen zin... -> uml schema reflecteerd de werkelijkheid niet meer...

[ Voor 3% gewijzigd door Alarmnummer op 12-05-2005 21:43 ]

Verwijderd

Ik weet niet zo goed of het hier de bedoeling is om zulke oude topics uit de sloot te halen, maar ik neem het risico toch maar.

Ik ben namelijk erg benieuwd of TS nog aan de slag is gegaan met het ORM programma van Visual Paradigm, en zo ja, hoe dat bevallen is, of zo niet, wat het alternatief is geweest.

• Alarmnummer
Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 20:31:
Ik weet niet zo goed of het hier de bedoeling is om zulke oude topics uit de sloot te halen, maar ik neem het risico toch maar.

Ik ben namelijk erg benieuwd of TS nog aan de slag is gegaan met het ORM programma van Visual Paradigm, en zo ja, hoe dat bevallen is, of zo niet, wat het alternatief is geweest.
Ik ben wel een tijdje bezig geweest met visual paradigm, maar ik werd van de focus van die grafische editor gigantisch nerveus. Verder daarna alleen maar problemen gehad met de licentie en aangezien UML bij ons geen onderdeel is van het ontwikkeltraject, ligt ie nu dus in de la.
Pagina: 1