Toon posts:

[MAC] Keuze uit 2 videokaarten welke?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn mac ben ik aan het kijken voor een nieuwe videokaart. Ik heb namelijk een 20" cinema gekocht en deze past niet op de Geforce 4 MX welke nu in mijn Mac zit. Ik kon natuurlijk ook een kabeltje (ADC -> DVI) kopen voor 90,-. Maar ik heb gekozen om een nieuwe videokaart dan maar te kopen.

Ik heb een Quicksilver 2002 1,0GHz dp met 1GB intern geheugen en 4x AGP slot en draai MacOSX 10.4.

Ik heb de keus over twee videokaarten:

De eerste is de ATI Radeon 9600 met 128 MB DDR-videogeheugen en de tweede is ATI Radeon 9650 met 256 MB DDR-videogeheugen. Allebij in AGP 8x uitvoering (welke volgens mijn dealer voor de Mac lastig te krijgen zijn).

Het verschil in prijs tussen de 9600 en de 9650 is 50,-.

Heeft het zin om die extra 50,- uit te geven, of heb ik daar met mijn Mac totaal geen profijt van?

En als tweede vraag. Welk verschil merk ik tussen mijn huidige GeForce 4 MX en 1 van deze kaarten? Zal mijn Mac ook sneller aanvoelen?

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:44

Floor-is

5.2

Een ADC->DVI kabeltje kost geen € 90,-
Ik heb er eentje gekocht, bijna 2 jaar geleden alweer, voor net geen € 30,- Helaas is de winkel(keten), te weten RAF, inmiddels failliet...

Ik weet niet hoeveel 3D werk je doet en hoeveel games je speelt, maar in mijn beleving merk je erg weinig verschil tussen een 128MB en 256MB kaart tenzij je dus gamed of zware rendertroep met gigaveel polygonen en vectorrommel gebruikt. :)
Ik denk bovendien dat het verschil dat je 'voelt' niet echt meetbaar is, het zit meer tussen je oren. En je hebt een stuk mooier beeld in 2D :) (Die stink MXjes waren daar niet zo goed in IMHO)

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
MacOSX besteed de weergave van de GUI uit aan de GPU van de videokaart als deze het aan kan. Dus in dat opzicht zal het toch enigzins verschil uitmaken.

Dat over het 2D van de Geforce MX heb ik ook het een en ander gehoord toen ik mijn Mac kocht. Heb het zelf niet echt ondervonden.

Verwijderd

is er een verschil in kloksnelheden dan met de 9600 en 9650? zo nee, dan zou ik voor de 9600 gaan :)

Verwijderd

En als tweede vraag. Welk verschil merk ik tussen mijn huidige GeForce 4 MX en 1 van deze kaarten? Zal mijn Mac ook sneller aanvoelen?
Het antwoord hierop is vrij voordehand liggend, ja tuurlijk :) . Wat jij nu in je mac hebt zitten is een (iets) beter uitvoering van een GeForce 2, ouwe rommel dus. OK, die 9600 is ok niet van de nieuwste maar een verschil merk je wel degelijk. Onder je OS blijft de prestatiewinst beperkt (hoewel :P ) maar als je met games e.d. bezig bent zal je het verschil wel degelijk zien. Al is dit mss niet je hoofdbezigheid. Het verschil in weergave van DVD is natuurlijk beperkt (hier moet namelijk niet zoveel 'gerekend' worden als in een game).
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 18:46:
is er een verschil in kloksnelheden dan met de 9600 en 9650? zo nee, dan zou ik voor de 9600 gaan :)
Ook mijn mening : :*)

Verwijderd

Topicstarter
Op zich lijkt mij de 128MB versie ook voldoende. 50,- verschil lijkt niet veel, maar je moet er wel wat aan hebben. Persoonlijk denk ik dat mijn CPU de gegevens niet snel genoeg kan aanleveren om 256MB te kunnen vullen.

Games speel ik zo af en toe. Misschien dat ik dan voor die 50 euro DOOM III koop voor de mac. Schijnt een heel goed spel te zijn.
Pagina: 1