Feather Linux zonder Hdd

Pagina: 1
Acties:

• Quicksilver
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-02 13:41

Quicksilver

Catch these hands

Topicstarter
Omdat ik momenteel geen hdd in mijn laptop heb zitten heb ik besloten om feather linux te installeren op een cd'tje (ik heb gelezen dat dit op knoppix gebaseerd is) en hiermee enigzins aan te kloten, maar omdat ik een hele erge linux n00b ben loop ik tegen een paar probleempjes aan.

1. Omdat er geen schrijfbaar geheugen is (behalve het RAM dan) vraag ik mij of of ik uberhaupt instellingen kan wijzigen. (misschien dat het dan in het RAM wordt opgeslagen ofzo?? :? )

2. Aan de hand van het eerste probleem vraag ik me dus af wat er gebeurt als ik via de root console mijn ethernet op mijn router wil instellen. Als ik
code:
1
ifconfig eth0 192.168.1.6 up

intyp dan springt de cursor op de volgende regel zonder iets te doen, maakt niet uit wat ik dan intoets, ik kan geen commando's meer geven. Als ik dat in een gewoon console doe zegt ie iig Permission denied.

Vraag is dus hoe moet ik mijn netwerk instellen onder dit (statische) OS?? of is dit gewoon onmogelijk?

(ook vreemd dat hij mijn dhcp niet herkent)

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:16
Quicksilver schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 00:16:
1. Omdat er geen schrijfbaar geheugen is (behalve het RAM dan) vraag ik mij of of ik uberhaupt instellingen kan wijzigen. (misschien dat het dan in het RAM wordt opgeslagen ofzo?? :? )
Ja, het is mogelijk. Totdat je de laptop hebt uitgezet, dan moet je weer van voren af aan beginnen. Omdat alles in je ram word opgeslagen, werkt het, zolang er maar spanning op blijft staan, simpel toch :Y).
Quicksilver schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 00:16:
2. Aan de hand van het eerste probleem vraag ik me dus af wat er gebeurt als ik via de root console mijn ethernet op mijn router wil instellen. Als ik
code:
1
ifconfig eth0 192.168.1.6 up

intyp dan springt de cursor op de volgende regel zonder iets te doen, maakt niet uit wat ik dan intoets, ik kan geen commando's meer geven. Als ik dat in een gewoon console doe zegt ie iig Permission denied.
Als je Permission denied krijgt, ben je hoogstwaarschijnlijk geen echte root, maar een pseudo root. (een nep-beheerder voor de linux-newbies)
Dit kan je oplossen door te kijken naar de documentatie van Feather Linux. Omdat het zo gerelateerd is aan Knoppix, zou het me niets verbazen, dat je eerst "sudo su" zou moeten intikken voordat het werkt. Met "sudo su" word je namelijk root onder knoppix.

In geval van je DHCP, soms kan er een time-out optreden. Durf het niet met volle zekerheid te zeggen, maar mijn ervaring is dat de kans bestaat. Dit ligt overigens niet aan linux, maar aan goedkope routers. (in de gevallen die ik heb meegemaakt)

PS: Let je er wel op dat je ook nog een gateway en een leuke DNS neerzet bij netwerk instellingen, dat vergemakkelijkt het browsen een beetje ;) :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door LinuX-TUX op 12-05-2005 00:30 ]

• Quicksilver

Quicksilver

Catch these hands

Topicstarter
LinuX-TUX schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 00:23:
[...]

Ja, het is mogelijk. Totdat je de laptop hebt uitgezet, dan moet je weer van voren af aan beginnen. Omdat alles in je ram word opgeslagen, werkt het, zolang er maar spanning op blijft staan, simpel toch :Y).

[...]

Als je Permission denied krijgt, ben je hoogstwaarschijnlijk geen echte root, maar een pseudo root. (een nep-beheerder voor de linux-newbies)
Dit kan je oplossen door te kijken naar de documentatie van Feather Linux. Omdat het zo gerelateerd is aan Knoppix, zou het me niets verbazen, dat je eerst "sudo su" zou moeten intikken voordat het werkt. Met "sudo su" word je namelijk root onder knoppix.
Mooi ik kan dus wel dingen opslaan in het RAM, ik was al aan het wanhopen...

Maar die permission denied krijg ik alleen als ik als KNOPPIX in het console bezig ben. Als ik su (root dus, naar ik begrijp) bezig ben dan springt ie gewoon naar de volgende regel, alsof ie op nog een commando wacht... geen idee wat ik dan moet doen...

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:16
Als "su" al voldoende is om root te worden, dan zou ik zelf even kijken mbv "ifconfig" of de ethernet kaart inderdaad wel dat IP heeft aangenomen.

Eventueel even rondpingen (desnoods naar de router/gateway) om te kijken of de verandering inderdaad heeft plaatsgevonden.
edit:

@ hieronder:
Met deze info kom ik en de rest niet ver. Post alsjeblieft de output van "ifconfig" en "route", dan kunnen wij zien waar het mis gaat.

[ Voor 33% gewijzigd door LinuX-TUX op 12-05-2005 00:45 ]

• Quicksilver

Quicksilver

Catch these hands

Topicstarter
LinuX-TUX schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 00:37:
Als "su" al voldoende is om root te worden, dan zou ik zelf even kijken mbv "ifconfig" of de ethernet kaart inderdaad wel dat IP heeft aangenomen.

Eventueel even rondpingen (desnoods naar de router/gateway) om te kijken of de verandering inderdaad heeft plaatsgevonden.
Oke, zoals ik al zei, ik ben een linux n00b... als ik traceroute 192.168.1.1(mijn router) doe gebeurt er niets, dan springt de cursor weer naar de volgende regel alsof er nog wat achter dat command moest...

Verwijderd

Quicksilver schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 00:39:
[...]

Oke, zoals ik al zei, ik ben een linux n00b... als ik traceroute 192.168.1.1(mijn router) doe gebeurt er niets, dan springt de cursor weer naar de volgende regel alsof er nog wat achter dat command moest...
en een simpel "echo hallo wereld"?

• Quicksilver

Quicksilver

Catch these hands

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 00:56:
[...]

en een simpel "echo hallo wereld"?
ja dat werkt wel, andere zooi ook wel... maar als ik een beetje ga proberen dan springt hij naar de volgende regel (zonder prompt dus) en daarna kan ik intypen wat ik wil, maar er gebeurt helemaal niets...

Met welk commando kan ik eigenlijk zien welke netwerk devices er zijn??

Verwijderd

Quicksilver schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 00:58:
[...]

ja dat werkt wel, andere zooi ook wel... maar als ik een beetje ga proberen dan springt hij naar de volgende regel (zonder prompt dus) en daarna kan ik intypen wat ik wil, maar er gebeurt helemaal niets...

Met welk commando kan ik eigenlijk zien welke netwerk devices er zijn??
Geen idee.

Als je vanuit de console werkt (dus niet in X-windows), kan je evt proberen
code:
1
# ifconfig > /dev/console
Let wel dat je dan als root ingelogd moet zijn

Daarmee stuur je de standaard output naar je huidige console toe, misschien namelijk dat "ze" op een of andere manier de standaard output hebben omgeleid ofzo :?

ipv /dev/console kan je ook bijvoorbeeld /dev/tty1 (console nr 1 dus) of een bestandsnaam opgeven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2005 01:08 ]

• Quicksilver

Quicksilver

Catch these hands

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 01:07:
[...]

Geen idee.

Als je vanuit de console werkt (dus niet in X-windows), kan je evt proberen
code:
1
# ifconfig > /dev/console
Let wel dat je dan als root ingelogd moet zijn

Daarmee stuur je de standaard output naar je huidige console toe, misschien namelijk dat "ze" op een of andere manier de standaard output hebben omgeleid ofzo :?

ipv /dev/console kan je ook bijvoorbeeld /dev/tty1 (console nr 1 dus) of een bestandsnaam opgeven.
Oke, hebben jullie nooit dat als jullie een commando ingeven in het console, en dat commando is niet compleet ofzo als je op enter drukt, dat dan de cursor naar de volgende regel verspringt en zonder prompt blijft staan. Wat moet je dan doen??

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ctrl-c is dan je grote vriend. Daarmee kan je ten alle tijden een commando afbreken (tenzij je echt iets fout hebt gedaan).

Post eens een keer wat voor output ifconfig geeft. En weet je zeker dat je netwerk adapter wel werkt???
Dit laatste kan je controleren met lsmod. In de lijst zou een module moeten staan met een vergelijkbare naam als je netwerk adapter. En anders is er in KDE of GNOME wel een hardware browser te vinden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Quicksilver

Quicksilver

Catch these hands

Topicstarter
deepbass909 schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 01:53:
ctrl-c is dan je grote vriend. Daarmee kan je ten alle tijden een commando afbreken (tenzij je echt iets fout hebt gedaan).

Post eens een keer wat voor output ifconfig geeft. En weet je zeker dat je netwerk adapter wel werkt???
Dit laatste kan je controleren met lsmod. In de lijst zou een module moeten staan met een vergelijkbare naam als je netwerk adapter. En anders is er in KDE of GNOME wel een hardware browser te vinden.
Als ik als root in het console dit doe:
code:
1
ifcongig eth0 192.168.1.24 up

gebeurt er niets...
als ik met route dit doe:
code:
1
route add default gw 192.168.1.1 eth0

zegt ie dat ie geen verbinding met t netwerk kan maken...

en bij lsmod geeft hij een mooi lijstje maar ik zie die eth0 er niet tussen staan...

• deepbass909

deepbass909

je moet alleen ifconfig draaien, zonder opties. Alleen dan kan je zien wat je huidige instellingen zijn. Als ik #ifconfig eth0 192.168.1.24 up doe, dan zie ik ook niks (wat logisch is, want je past een instelling aan).

Als je lsmod doet, zal je geen eth0 terug vinden, maar moet er iets tussen staan wat lijkt op de echte naam van je netwerk adapter. Wat mij bij de volgende vraag brengt, namelijk welke netwerk adapter zit erin? Is die geïntergreerd of is het een PCMCIA kaartje?

We hebben meer info van je nodig dan je tot nog toe hebt gegeven. Zolang we niet weten of de driver voor je netwerk adapter überhaubt geladen wordt, heeft het ook geen zin om dingen te proberen (dat is net zo zinloos als onder windows geluid uit je speakers proberen te krijgen zonder eerst een driver voor je geluidskaart te installeren)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Quicksilver

Quicksilver

Catch these hands

Topicstarter
deepbass909 schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 11:35:
je moet alleen ifconfig draaien, zonder opties. Alleen dan kan je zien wat je huidige instellingen zijn. Als ik #ifconfig eth0 192.168.1.24 up doe, dan zie ik ook niks (wat logisch is, want je past een instelling aan).

Als je lsmod doet, zal je geen eth0 terug vinden, maar moet er iets tussen staan wat lijkt op de echte naam van je netwerk adapter. Wat mij bij de volgende vraag brengt, namelijk welke netwerk adapter zit erin? Is die geïntergreerd of is het een PCMCIA kaartje?

We hebben meer info van je nodig dan je tot nog toe hebt gegeven. Zolang we niet weten of de driver voor je netwerk adapter überhaubt geladen wordt, heeft het ook geen zin om dingen te proberen (dat is net zo zinloos als onder windows geluid uit je speakers proberen te krijgen zonder eerst een driver voor je geluidskaart te installeren)
Oke, stel dat ik geen netwerk kaart geinstalleerd heb, hoe zou ik die dan kunnen installeren als ik geen hard disk heb, en hoe installeer je spul onder linux??

Ik heb vandaag een jongen die er WEL verstand van heeft naar laten kijken en hij was ook een beetje puzzeled, omdat als ik een standaard geïntergreerde netwerk kaart erin heb zitten, zou het gewoon moeten werken dacht ik zo...

• deepbass909

deepbass909

Geïntergreerd wil absoluut niks zeggen of het werkt of niet (installeer maar eens windows 98 op een pc met een beetje recent moederbord, gegarandeerd dat zelfs de chipset niet herkent zal worden).

Bij een live linux versie kan je het eigenlijk wel vergeten om hardware-drivers te installeren die niet standaard worden herkent. Dit heeft er simpelweg mee te maken dat bijna alle hardware door of de kernel of een kernel module worden aangestuurd, en die is in een live-cd niet aan te passen.

maar nogmaals, zolang je niet kan zeggen wat voor hardware er in die laptop zit, kunnen wij hier geen zinnig antwoord geven. Dus zet hier eerst eens neer wat voor laptop je hebt (merk en type) en welke netwerk adapter erin zit (liefst merk en type van de gebruikte controller chip). Zonder dergelijke basis gegevens kan je het vergeten om de boel werkend te krijgen.

En waarom gebruik je geen Knoppix? Daarvan is bekent dat die op bijna alle hardware werkt.

• Quicksilver

Quicksilver

Catch these hands

Topicstarter
deepbass909 schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 15:10:
Geïntergreerd wil absoluut niks zeggen of het werkt of niet (installeer maar eens windows 98 op een pc met een beetje recent moederbord, gegarandeerd dat zelfs de chipset niet herkent zal worden).

Bij een live linux versie kan je het eigenlijk wel vergeten om hardware-drivers te installeren die niet standaard worden herkent. Dit heeft er simpelweg mee te maken dat bijna alle hardware door of de kernel of een kernel module worden aangestuurd, en die is in een live-cd niet aan te passen.

maar nogmaals, zolang je niet kan zeggen wat voor hardware er in die laptop zit, kunnen wij hier geen zinnig antwoord geven. Dus zet hier eerst eens neer wat voor laptop je hebt (merk en type) en welke netwerk adapter erin zit (liefst merk en type van de gebruikte controller chip). Zonder dergelijke basis gegevens kan je het vergeten om de boel werkend te krijgen.

En waarom gebruik je geen Knoppix? Daarvan is bekent dat die op bijna alle hardware werkt.
Ik gebruik geen knoppix omdat ik geen meter van linux weet, en dus dat ik uberhaupt een knoppix stand-alone versie kan draaien. Mijn hardware is als het volgt, ik heb een acer travelmate 4001WLMI met een dothan 1.6Ghz cpu (die netjes erkent wordt) en een broadcom netwerk kaart geintegreerd... IEn ik weet ook wel dat dat geen kut wil zeggen offie geintegreerd is, maar je vroeg erom dus zei ik het je...

• deepbass909

deepbass909

Ok, de filosofie achter Knoppix is, dat je alleen moet weten hoe je een CD-image brand. Knoppix doet bij het opstarten alles voor je (op een paar services starten na, maar die wil je ook niet standaard hebben). Ik denk dat je met Feather een moeilijkere Live-cd hebt gekozen (weet het eigenlijk wel zeker).

En wat de vraag betreft of hij geïntergreerd is, de zin daarvoor staat dat ik wil weten WELK type/merk het is. Ik weet dat bepaalde PCMCIA-kaartjes moeilijk doen, vandaar dat ik wou weten of hij geïntergreerd was of niet. Jou start-post (en verdere) bevatte nog niet die info, en die is toch wel erg belangrijk willen wij je kunnen helpen.

Daarnaast heb ik nog steeds geen flauw idee of je netwerk adapter nou wel of niet herkent wordt...
Zet hier nou eens neer wat je krijgt als je intypt: ifconfig (dus zonder opties)
Dan zouden er 2 moeten staan, een eth* en een lo. Staat alleen lo er, dan is je netwerk adapter dus niet herkent en moeten we in de richting van hardware drivers zoeken. Staat hij er wel, dan is het een netwerk (instellings) probleem.
In het eerste geval zou ik toch echt een keer Knoppix proberen (based op, wil namelijk niet zeggen dat ze ook gelijke hardware ondersteuning hebben).

[edit]
ik ben even op google gaan zoeken, en kwam tegen dat de kernel modules voor je netwerkkaart b44 heeft. Deze moet dus geladen zijn bij het opstarten. Dit kan je controleren met:
code:
1
lsmod | grep b44
. Krijg je geen output, is hij niet geladen. Met het volgende commando kan je hem alsnog starten:
code:
1
modprobe b44
. Hierna zou je netwerk adapter moeten werken.

[ Voor 14% gewijzigd door deepbass909 op 13-05-2005 11:01 ]

Pagina: 1