De vraag: hoe is bij jullie de video-encoding performance op een G4? En hoe op een G5? En hoe op een dual G5? Ik weet dat er testresultaten te vinden zijn op internet, maar ik vroeg me af hoe dat bij jullie met 'eigen' materiaal gaat. Als jullie één van onderstaande scenario's testen, ben ik al blij.
De reden dat deze vraag is ontstaan is omdat het mij hard tegenviel hoe snel het encoden van een stukje video op de Mac gaat.
Ik heb:
- iBook 12" G4 1,2GHz
- 768MB RAM
- OS 10.3.9
- iLife '05
- Quicktime Pro 7 (mocht je niet beschikken over Quicktime Pro, dan kun je alles, op Sorenson Video 3 Pro na, ook rechtstreeks vanuit iMovie doen)
Ik heb gedaan:
Ik heb in iMovie een paar stukken film van een DV-PAL tape achter elkaar geplakt en via 'Share => Quicktime => Full Quality' één 2,5GB (ca.12 minuten) bestand van gemaakt. Hierna met Quicktime geopend, bij 'Window => Show Movie Properties(CMD J) => selecteren Video Track' de resolutie veranderd van 720x576 naar 598x448 (voor afspelen op computer) en vinkje bij 'Deinterlace' geplaatst.
Een stuk van 13,9sec. geselecteerd en hierna via 'Edit => Trim to selection', zodat alleen deze 13,9sec. overblijven
Hierna via 'File => Export => ...'
Ik heb hierna geprobeerd (in alle gevallen slechts één keer):
In alle gevallen, alleen Finder en Quicktime geopend:
-Video Settings: Frame rate: current; Key frames: Automatic; Data rate: Restrict to 1400kbps (ongeveer gelijk aan één uur video per CD); Quality: High
- Audio Settings: AAC, Stereo, 44.1kHz, CBR, 128kbps, Bit Rate, Better
De reden dat deze vraag is ontstaan is omdat het mij hard tegenviel hoe snel het encoden van een stukje video op de Mac gaat.
Ik heb:
- iBook 12" G4 1,2GHz
- 768MB RAM
- OS 10.3.9
- iLife '05
- Quicktime Pro 7 (mocht je niet beschikken over Quicktime Pro, dan kun je alles, op Sorenson Video 3 Pro na, ook rechtstreeks vanuit iMovie doen)
Ik heb gedaan:
Ik heb in iMovie een paar stukken film van een DV-PAL tape achter elkaar geplakt en via 'Share => Quicktime => Full Quality' één 2,5GB (ca.12 minuten) bestand van gemaakt. Hierna met Quicktime geopend, bij 'Window => Show Movie Properties(CMD J) => selecteren Video Track' de resolutie veranderd van 720x576 naar 598x448 (voor afspelen op computer) en vinkje bij 'Deinterlace' geplaatst.
Een stuk van 13,9sec. geselecteerd en hierna via 'Edit => Trim to selection', zodat alleen deze 13,9sec. overblijven
Hierna via 'File => Export => ...'
Ik heb hierna geprobeerd (in alle gevallen slechts één keer):
In alle gevallen, alleen Finder en Quicktime geopend:
-Video Settings: Frame rate: current; Key frames: Automatic; Data rate: Restrict to 1400kbps (ongeveer gelijk aan één uur video per CD); Quality: High
- Audio Settings: AAC, Stereo, 44.1kHz, CBR, 128kbps, Bit Rate, Better
- De codecs:
- Movie to Quicktime Movie; Sorenson Video 3 (afgekeken van www.apple.com/trailers, de meeste zijn in dit formaat): 2:27; 2,60MB; Heel erg gesmoothede beelden, veel details verloren, artefacts.
- Movie to Quicktime Movie; Sorenson Video 3 Pro; one-pass VBR; 2:24; 2,60MB; Heel erg gesmoothede beelden, veel details verloren, weinig artefacts.
- Movie to Quicktime Movie; H.264 fast one pass: 4:51; 2,01MB; Weinig details verloren, veel artefacts in begin
- Movie to Quicktime Movie; H.264 fast one pass, frame reordering: 6:00; 2,02MB Weinig details verloren, veel artefacts in begin
- Movie to Quicktime Movie; H.264 best two pass: 18:15; 2,67; Heel weinig details verloren, geen artefacts
- Movie to Quicktime Movie; H.264 best two pass, frame reordering: 18:18; 2,69MB Heel weinig details verloren, geen artefacts
- 2pass DivX crashte continu, sinds installatie QT7...
- ffMpegX op XVID-ffMpegX-profile. Crashte ook aan het eind, wel snel (minder dan 4 min.) De incomplete .avi file was van goede kwaliteit, wel groene artefacts
- Oftewel de volgende tijdsverhoudingen en totale bitrates (target was 1400+128=1528kbps):
- 1:10,6 1532kbps
- 1:10,4 1532kbps
- 1:20,9 1185kbps
- 1:25,9 1190kbps
- 1:78,8 1574kbps
- 1:79,0 1585kbps
- n/a
- n/a
NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard