iBook booten met ext HD of iPod?

Pagina: 1
Acties:

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-02 08:22
Is het mogelijk mijn iBook te booten met een externe HD of met mijn iPod?

Ik heb even het internet rondgezocht en kon niet onmiddelijk iets vinden.
Ik heb namelijk geen DVD drive in mijn iBook zitten en zou graag de tiger eens proberen...

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dr was laatst hier nog een topic over, iemand die zn laptop wilde booten met een iPod mini.
Volgens mij was de conclusie zon beetje dat de hdd van de iPod het dan behoorlijk zwaar te verduren krijgt, en ie redelijk snel stuk zal gaan.. die hdd is immers gemaakt om af en toe een liedje te laden...

• Superflip
RoD schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 22:38:
Dr was laatst hier nog een topic over, iemand die zn laptop wilde booten met een iPod mini.
Volgens mij was de conclusie zon beetje dat de hdd van de iPod het dan behoorlijk zwaar te verduren krijgt, en ie redelijk snel stuk zal gaan.. die hdd is immers gemaakt om af en toe een liedje te laden...
Dat heb ik ook gelezen... nu het zou enkel eens moeten om Tiger te installeren... Desnoods van een gewone USB-HD

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
aik0n schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 22:41:
[...]

Dat heb ik ook gelezen... nu het zou enkel eens moeten om Tiger te installeren... Desnoods van een gewone USB-HD
Alleen om te installeren zou het prima moeten kunnen denk ik.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
aik0n schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 22:37:
Is het mogelijk mijn iBook te booten met een externe HD of met mijn iPod?

Ik heb even het internet rondgezocht en kon niet onmiddelijk iets vinden.
Ik heb namelijk geen DVD drive in mijn iBook zitten en zou graag de tiger eens proberen...
Aangezien je op een Mac geen BIOS kan configureren zal alleen een echte "bootable" disk werken, echter, Tiger is ook leverbaar op 4 cd's. :Y)

• Superflip
matiasjansen schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 22:59:
[...]

Aangezien je op een Mac geen BIOS kan configureren zal alleen een echte "bootable" disk werken, echter, Tiger is ook leverbaar op 4 cd's. :Y)
Als men het bijkomende bedrag van 17,99 euro betaald en nog wat extra geduld heeft...

Nu ga ik even gebruik maken van deze tutorial : http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-122236.html

[ Voor 16% gewijzigd door Superflip op 11-05-2005 23:26 ]

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Ik heb Tiger geinstalleerd met een iMac G5 óp mijn iPod. Dat ging prima, heeft een middagje gedraaid. Vervolgens mijn iMac G4 thuis laten booten vanaf de iPod, ging ook prima, echter een G3 B&W wilde niet booten van de iPod.

Iig, het kan wel, maar houd je temperatuur wel een beetje in de gaten.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• buxx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-01-2024

buxx

ciao...

Ik heb zelf m'n iPod ook vaak draaien als externe HD, ik haal dan iig wel de iSkin eraf, kan ie wat beter z'n warmte kwijt.
Nog nooit problemen mee gehad, het is een HD dus die moet ook als een HD werken.

Zorg er dus iig voro dat ie niet al te warm wordt, plaats hem met de achterkant op een ijzeren ondergrond ofzo, kan ie tenminste iets kwijt.

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-02 00:42

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Met OSX vanaf een ipod booten heb ik geen ervaring, maar met OSX installeren vanaf een iPod wel.

Schijfhulp > wis iPod > herstellen met OSX .dmg > instellen als opstartschijf > reboot

En dan moet alles werken :)

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

matiasjansen schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 22:59:
[...]

Onzin.

Open Firmware is een stuk krachtiger dan een PC BIOS. Het is een volwaardige Forth interpreter. D'r heeft al eens iemand een spelletje gemaakt dat in Open Firmware werkt.
Nutteloos, ja. Maar 't kan wel. En ik zie 't binnen een PC BIOS nog niet gebeuren.

TS: Het is prima mogelijk om van een iPod (mini) of externe hdd te booten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Superflip
Ik heb met CarbonCopyCloner alles op mijn iPod gezet en die ook bootable gemaakt.
In de startup disk applet herkent hij die, ik selecteer die mooi, ik reboot (iPod hangt aan FW).

En dan blijft hij mooi hangen op het grijze scherm met het lichte appeltje... Heb hem zo al even laten staan maar er gebeurd niets.

Als ik het boot menu oproep met de option knop, dan zie hij hem ook mooi staan, ik selecteer hem, komt er even het appeltje en daarna de cirkel met een streep door op het scherm... Dan doet bij blijkbaar niets meer...

Als ik naar mijn iPod kijk in beide gevallen, dan zie ik heel eventjes disk activity, maar daarna vertoont hij geen enkele activity meer...

Iemand een idee? Het is met Mac OS X 10.2.8 dat ik werk.

///Edit
Ben nu even aan het clonen naar een externe USB-HD , hopelijk werkt dat...

[ Voor 6% gewijzigd door Superflip op 12-05-2005 13:05 ]

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
CyBeR schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 11:41:
[...]

Onzin.

Open Firmware is een stuk krachtiger dan een PC BIOS. Het is een volwaardige Forth interpreter. D'r heeft al eens iemand een spelletje gemaakt dat in Open Firmware werkt.
Nutteloos, ja. Maar 't kan wel. En ik zie 't binnen een PC BIOS nog niet gebeuren.

TS: Het is prima mogelijk om van een iPod (mini) of externe hdd te booten.
Ahaa, ik had toch eventjes wat achtergrond research moeten doen :Y)
Was in de veronderstelling dat een Mac een gesloten "BIOS" had.

nouja goed, weten we dit ook weer. :)

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Zoals al min of meer is aangegeven in dit topic is het af te raden om de iPod regelmatig te gebruiken als opstartschijf. De iPod is daar gewoonweg niet voor bedoelt en zal daar een stuk sneller door slijten. De iPod kan niet makkelijk de warmte kwijt in de krappe behuizing, in tegenstelling tot de harde schijven in een PC. Apple noemt het een niet ondersteunde feature: hoewel het technisch mogelijk is, raad Apple het gebruik van een iPod als opstartschijf af.

De Home on iPod feature is wel interessant (zie onderaan pagina). Ik heb 'Home on iPod' niet zelf geprobeerd, dus ik weet niet hoe goed dit werkt. Maar in combinatie van een Apple laptop is het waarschijnlijk wel prettig werken.

[ Voor 24% gewijzigd door MacWolf op 12-05-2005 14:38 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Superflip
ik begin lichtelijk te vermoeden dat er iets mis is met de image van mijn Tiger.
Ik heb namelijk een 2e partitie gemaakt op mijn ingebouwde schijf en daar de Tiger image naar gecloned... Nu blijft ie echter oneindig lang hangen op het grijze scherm met het apple logo bij het opstarten...

Iemand een idee?

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Hm, ik moet toch maar eens proberen m'n iPod als bootable OS X Image te maken, m'n iMac DV spuugt de DVD weer uit..

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Ik heb Tiger via deze methode op mn Firewire schijf gegooid maar als ik daarvan boot krijg ik een kernel error.
Ik heb 3 DMG's geprobeerd en alle 3 doen ze het niet, ik moet toch maar eens even verder kijken :)

Alle proemn in n drek

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

MacWolf schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 14:31:
Zoals al min of meer is aangegeven in dit topic is het af te raden om de iPod regelmatig te gebruiken als opstartschijf. De iPod is daar gewoonweg niet voor bedoelt en zal daar een stuk sneller door slijten. De iPod kan niet makkelijk de warmte kwijt in de krappe behuizing, in tegenstelling tot de harde schijven in een PC.
Volgens mij valt dat erg mee. Er zit gewoon een laptop-schijf in, in die van mij 1 van Toshiba geloof ik. In laptop's hebben harde schijven nou ook niet echt ruimte en zit er vaak ook nog een stokende processor in de buurt. Lijkt me lichtelijk overdreven. Hoewel ik me het wel weer kan voorstellen als je er inderdaad een lompe skin omheen hebt zitten.

Normale passief gekoelde, met kunstof behuizing USB schijfjes daar kun je ook gewoon continu data op slepen en met wat pech is dat exact dezelfde harde schijf zoals die in een iPod zit.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Superflip
Ik heb even naar mijn Apple Center gemail of zij hem er niet even op kunnen zwieren voor mij en de image op de 2e partitie zetten, dan kan ik ook verder en heb ik een mooi backupje...

Heb het ook even met mijn 10.2 versie geprobeerd op de iPod en dat lukte zonder problemen , dus zal ik toch nog eens iemand moeten vragen om nog eens een image te maken als ze het in het Apple Center niet willen doen...

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Als je iemand kent met een DVD speler in zn mac dan zou je het via de methode kunnen doen die ik hierboven gaf :)

Alle proemn in n drek

• Superflip
Bierkameel schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 13:59:
Als je iemand kent met een DVD speler in zn mac dan zou je het via de methode kunnen doen die ik hierboven gaf :)
offtopic:
En als je net iets beter gelezen had, had je gezien dat ik identieke tutorial reeds gegeven had ;)

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Owja ik had hem juist uit dit topic :X

Alle proemn in n drek

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:32

Q

Au Contraire Mon Capitan!

MacWolf schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 14:31:

De Home on iPod feature is wel interessant (zie onderaan pagina). Ik heb 'Home on iPod' niet zelf geprobeerd, dus ik weet niet hoe goed dit werkt. Maar in combinatie van een Apple laptop is het waarschijnlijk wel prettig werken.
Dat zou ik eigenlijk ook beter niet doen. Je home dir wordt toch veel gebruikt (voor bijna alles wat je doet volgens mij) en dat zal ook wel zo zijn effect hebben.
Pagina: 1