Toon posts:

[Access 2003] Zoek pagina maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer het op nieuw!!!

Ik heb een access database die bestaat uit twee tabellen (klanten en behandelingen). In het formulier klanten moet een optie komen om klanten te zoeken via een invoervak met keuzelijst. Wanneer ze de juiste klant hebben gevonden kunnen ze die selecteren en dan verschijnt de klant in het formulier.

Wat heb ik zelf geprobeerd??
Ik heb dus een formulier aangemaakt met een keuzelijst met invoervak. Hier worden netjes alle klanten aangegeven die verwerkt zijn in de database. Ik heb hier geen sql query aanhangen, omdat ik dacht dat het niet nodig zou zijn. In het begin werkte het prima.. wanneer een gebruiker een klant selecteerde in de keuzelijst met invoervak kwam de betreffende klant in het formulier te voorschijn, maar in ene werkte het niet meer.. ik heb van alles geprobeerd, maar echt niets werkt.. Ik heb een nieuwe invoervak met keuzelijst gemaakt en zelfs een nieuwe database gemaakt (misschien dat ik per ongeluk een optie had uitgeschakeld), maar dat hielp allemaal niets..

Op internet valt er niets over te vinden zelf in access help niet. Ik heb gekeken maar als je dan zoekt op "zoeken in access" dan krijg je alleen de optie die in access verwerkt is en die is te lastig om te gebruiken voor de gebruikers die er geen verstand van hebben. Dus wil ik graag weer een invoervak met keuzelijst die alle klanten laten zien en die dan na het selecteren ervan netjes op het scherm komt.

Ik krijg verder geen foutmelding of iets dergelijks.. ik kan wel de klanten selecteren, maar de klant komt niet automatisch in het formulier terug zodat ze gewijzigd kunnen worden.

Alvast bedankt

{off topic: nu wel goed???
ps. code in access is niet relevant denk ik zo en daarnaast zou ik niet weten waar dat zat!!!}

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2005 17:34 ]

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 22:08
Ja, dat heeft dus ook helemaal niets met zoeken te maken he. Dat is gewoon selecteren uit een lijst. Die lijst wil je vullen met een veld uit alle rijen uit de tabel Klanten. Dat werkt? Vervolgens wil je op basis daarvan alle velden van die rij ophalen, en dat werkt niet?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 08:33
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 17:32:
ps. code in access is niet relevant denk ik zo en daarnaast zou ik niet weten waar dat zat!!!}
Juist wel!!

Waar vind je het? :
* eigenschappen keuzelijst
* tab Gebeurtenissen
* gebeurtenis 'na bijwerken'
* daar moet in staan: '[Gebeurtenisprocedure]' (of '[Event Procedure]')
* Selecteer dit veld en klik op het kleine knopje met de drie puntjes achter het veld
* Je komt nu in de VBA-editor, één regel onder 'Private Sub...'
* Post hier de code vanaf 'Private Sub..' tot en met '...End Sub'

• BertS
MSalters schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 18:11:
Ja, dat heeft dus ook helemaal niets met zoeken te maken he. Dat is gewoon selecteren uit een lijst. Die lijst wil je vullen met een veld uit alle rijen uit de tabel Klanten. Dat werkt? Vervolgens wil je op basis daarvan alle velden van die rij ophalen, en dat werkt niet?
Kan in Access wel hoor, zit zelfs in de wizard ingebouwd :D
Is niet de meest geweldige zoekmethode, maar voor velen voldoet het wel ;)
(doet in de AfterUpdate een Find in de recordset van het formulier)

Verwijderd

Topicstarter
bee-es schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 18:13:
[...]

Kan in Access wel hoor, zit zelfs in de wizard ingebouwd :D
Is niet de meest geweldige zoekmethode, maar voor velen voldoet het wel ;)
(doet in de AfterUpdate een Find in de recordset van het formulier)
Ja en hoe kan ik dit realiseren??

Verwijderd

Topicstarter
bee-es schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 18:12:
[...]

Juist wel!!

Waar vind je het? :
* eigenschappen keuzelijst
* tab Gebeurtenissen
* gebeurtenis 'na bijwerken'
* daar moet in staan: '[Gebeurtenisprocedure]' (of '[Event Procedure]')
* Selecteer dit veld en klik op het kleine knopje met de drie puntjes achter het veld
* Je komt nu in de VBA-editor, één regel onder 'Private Sub...'
* Post hier de code vanaf 'Private Sub..' tot en met '...End Sub'
Hier de programma code.. er stond btw geen gebeurtenis in.. misschien dat de fout daar ligt.. maar weet niet hoe ik dat kan oplossen.

Private Sub Knop25_Click()
On Error GoTo Err_Knop25_Click

DoCmd.GoToRecord , , acNewRec

Exit_Knop25_Click:
Exit Sub

Err_Knop25_Click:
MsgBox Err.Description
Resume Exit_Knop25_Click

End Sub

• BertS
Hmm, die code hoort niet bij de keuzelijst, maar bij de knop 'nieuw record' ;)

Als je in de toolbox ervoor zorgt dat de wizardmodus is geactiveerd (de button met het toverstafje moet gehighlight staan), en vervolgens een 'keuzelijst met invoervak' op je formulier plaatst, wordt de bijbehorende wizard gestart. Daarin kun je kiezen voor de optie 'zoeken in formulier', vervolgens de wizard doorlopen (en goed lezen).

Verwijderd

Topicstarter
bee-es schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 19:07:
Hmm, die code hoort niet bij de keuzelijst, maar bij de knop 'nieuw record' ;)

Als je in de toolbox ervoor zorgt dat de wizardmodus is geactiveerd (de button met het toverstafje moet gehighlight staan), en vervolgens een 'keuzelijst met invoervak' op je formulier plaatst, wordt de bijbehorende wizard gestart. Daarin kun je kiezen voor de optie 'zoeken in formulier', vervolgens de wizard doorlopen (en goed lezen).
Srry je had indd gelijk.. ik heb niet goed gekeken.

hierbij nog eens de code

Private Sub Keuzelijst_met_invoervak33_AfterUpdate()

End Sub

dat is het enige wat er staat.. dus hopelijk weet jij wat er in thuis hoort

• BertS
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 19:41:
[...]

Srry je had indd gelijk.. ik heb niet goed gekeken.

hierbij nog eens de code

Private Sub Keuzelijst_met_invoervak33_AfterUpdate()

End Sub

dat is het enige wat er staat.. dus hopelijk weet jij wat er in thuis hoort
Die is dus nu 'aangemaakt' doordat je zelf '[gebeurtenisprocedure]' hebt ingevuld, dan krijg je idd een lege procedure. Ik weet niet exact wat erin thuishoort, omdat je daar minimaal wat veldnamen voor nodig hebt.
Je kunt het echter eenvoudig maken door de wizard te gebruiken zoals ik in m'n vorige post heb uitgelegd.

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost. Ik ben even heel internet gaan doorzoeken en ik heb gevonden wat ik wil... Thanks in ieder geval voor de reacties.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 23:29:
Opgelost. Ik ben even heel internet gaan doorzoeken en ik heb gevonden wat ik wil... Thanks in ieder geval voor de reacties.
Vette shit dat je om een zoekscherm te maken heel Internet hebt doorzocht, maar wat was de oplossing?

Verwijderd

Topicstarter
PolarBear schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 07:17:
[...]

Vette shit dat je om een zoekscherm te maken heel Internet hebt doorzocht, maar wat was de oplossing?
Je hebt een keuze waarmee de records worden opgezocht uit de database en worden neergezet in hetformulier.. en die optie zag ik telkens niet.

ps. Heel internet was trouwens sarcastisch als je het nog niet wist B)
Pagina: 1