Maxtor piept HEEEL hoog na format

Pagina: 1
Acties:
  • 75 views sinds 30-01-2008

• ase-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-06-2023
ik heb gister mijn upgrade-setje binnen gekregen (amd64 3000, asus mobo)
en ik dacht, laat ik dan meteen mijn maxtor diamondmax 9 80gb 8mb cache formatteren,
heb ik een lekker snelle en schone pc.
dus zo gedaan, alles werkt nu perfect, alleen mijn hd geeft een HEEEL irritant en vooral HEEEL hoog piepje, amper hoorbaar, maar vreselijk irritant.
schijf is een dik jaar oud (ata).
ik heb al gezocht op dit forum, en kwam een aantal vergelijkbare problemen tegen, maar niet echt oplossingen.
hoe kan dit zomaar gebeuren, na een format :S ? daarvoor was ie 100% zeker stil.

ik weet trouwens dat het mn hd is, omdat, als ik de pc in Standby modus zet, de hd uitschakelt en dan is alles stil...
iemand een oplossing ? en hoe lang zit er garantie op die maxtors ?

You can't stop the waves from coming, but you can learn how to surf.

Verwijderd

Nog eens geformatteerd? Low-level? Al Maxtors diagnosesoftware gedraaid? Op zichzelf is dat inderdaad vreselijk irritant, maar ik weet niet of Maxtor het ook als reden voor RMA accepteert (anyone?) Of er nog garantie opzit kun je aan de hand van het serienummer op de site bekijken.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-03 09:21

DaRoot

Some say...

ase- schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 17:22:
ik heb gister mijn upgrade-setje binnen gekregen (amd64 3000, asus mobo)
en ik dacht, laat ik dan meteen mijn maxtor diamondmax 9 80gb 8mb cache formatteren,
heb ik een lekker snelle en schone pc.
dus zo gedaan, alles werkt nu perfect, alleen mijn hd geeft een HEEEL irritant en vooral HEEEL hoog piepje, amper hoorbaar, maar vreselijk irritant.
schijf is een dik jaar oud (ata).
ik heb al gezocht op dit forum, en kwam een aantal vergelijkbare problemen tegen, maar niet echt oplossingen.
hoe kan dit zomaar gebeuren, na een format :S ? daarvoor was ie 100% zeker stil.

ik weet trouwens dat het mn hd is, omdat, als ik de pc in Standby modus zet, de hd uitschakelt en dan is alles stil...
iemand een oplossing ? en hoe lang zit er garantie op die maxtors ?
Als je je PC in standby zet, gaat het stroomverbruik ook drastisch omlaag, en diverse stroom-regulerings-circuits worden dan ook minder belast. En juist deze circuits willen ook wel eens piepende geluiden produceren.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Ja, om dat uit te sluiten is het wel handig om die schijf even te testen buiten de kast, liefst met een ander systeem, op een stuk foam ofzo. Dan kun je hem goed van alle kanten beluisteren en kun je meteen geluidsinvloeden van het chassis uitsluiten.

• ase-
zal het vanavond eens proberen op de pc van mn ouders, heb ik idd meer zekerheid.
het zou dus bijvoorbeeld ook het moederbord kunnen zijn die piept ? (net nieuw..)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:25

The Third Man

The Third Jellyfish

ase- schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 18:51:
zal het vanavond eens proberen op de pc van mn ouders, heb ik idd meer zekerheid.
het zou dus bijvoorbeeld ook het moederbord kunnen zijn die piept ? (net nieuw..)
Ja of de voeding bijvoorbeeld.

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Dat piepen wat je bedoelt van het mobo zijn de voltageregulators, maar die piepen bij mij pas wanneer ik pifast draai onder een vette overklok, eerder niet, dus ik denk dat je dat uit kunt sluiten.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• ase-
ehm, keb het spul pas een dagje, en alles draait nog @ stock ...
volgens mij is het mn voeding niet, daar klinkt de piep niet op zn hardst iig.
voeding is een coolermaster rs 450 real.
ik zal eens even mn bios resetten, kijken of dat helpt.
de piep is trouwens niet meteen als ik de pc aanzet, maar pas als ie windows gaat starten

• ase-
ik ben erachter WAT er piept. het blijkt de soundcard te zijn (sblive! 1024)
kwam erachter omdat de piep pas begon als windows ging laden, en hij ging piepen op het moment dat ik even gekraak door mn boxen hoorde...
dat is dus de boosdoener, nu nog de oorzaak...
iemand een idee ?
(heb m al naar ander pci slot verhuist, zonder resultaat...)
in mn oude mobo piepte ie niet ...

Verwijderd

Die SB Live! kaarten staan erom bekend heel veel ellende te veroorzaken, ik zou gewoon een goedkope andere kaart kopen als ik jou was!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-03 14:08
Asus K8V-X mobo, das met een Via chipset, moeje ff zoeken naar "via sb live pci".
Schijnt oplosbaar te zijn door met de PCI latency te spelen geloofik. Genoeg threads te vinden over iig.

• ase-
dankje, zal het proberen...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mocht je er niet uitkomen, start een fris topic in Audio, Video & HiFi Forum ;) Een topic met een start als deze valt niet te verhuizen naar AV.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.