Asus laptop boot niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 1.391 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:31
Ik heb al jaren (sinds 2000) een Asus laptop, maar sinds kort start deze niet meer op.
De specs van de laptop:

Asus L7300/L7200 series
Intel Pentium III 500 MHZ
192 SO-Dimm SDRAM (uitgebreid vorig jaar)
40 GB IBM travelstar (vorig jaar aangeschaft)
Windows XP Pro

Het probleem:
als ik de laptop aanzet blijft het beeld zwart. De power indicator brandt groen en de Activity indicator brandt in eerste instantie ook groen en gaat na een tijdje uit. Als ik de laptop aanzet hoor ik ook heel effe de harde schijf ratelen/tikken en ook de CD-ROM maakt een licht geluid. Daarna doen ze beide niets meer. Het lijkt erop alsof ze niet op gang kunnen komen (zoals een auto bijv moeilijk of niet wil starten).

Wat ik heb gedaan:
-opstarten laptop met alleen de lion accu met huidige configuratie
-opstarten laptop met alleen de voeding met huidige configuratie
-opstarten laptop met beide en met de huidige configuratie
-ik heb m;n oude HDD verwisseld en het bovenstaande geprobeerd
-ik heb m'n oude geheugen verwisseld en het bovenstaande geprobeerd
-ik heb geheugen en HDD verwisseld en het bovenstaande geprobeerd.

Dit alles heeft geen positief effect gehad. Een paar keer kwam ik wel het BIOS scherm voorbij maar daarna bleef hij ook hangen. En nu blijft het scherm steeds zwart.

Heeft iemand een idee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:02
(jarig!)
Zitten er geen fouten in de bios?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Heb ik ook gehad met een acer bij mij was het beeldscherm kapot dus ik denk dat je hem maar even opmoet sturen naar acer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
Ik heb nooit iets verandert in de BIOS en die ene keer dat ik in de BIOS kwam heb ik de default setting gekozen en opgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:02
(jarig!)
Justifier schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 16:38:
Heb ik ook gehad met een acer bij mij was het beeldscherm kapot dus ik denk dat je hem maar even opmoet sturen naar acer.
Hij komt af en toe in bios, maybe aansturing scherm, scherm zelf niet dus

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
Ik denk niet dat het aan het scherm ligt want dan was hij wel doorgegaan met booten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-05 13:28
Ik heb ervaringen met dit soort dingen, bij mij was het mobo kaduuk. Ook omdat het al een oud beestje is, vermoed ik dat je hem (helaas) kan afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 19:35

PowerFlower

être diable et jouer fleur

stefan001 schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 16:42:
Ik heb ervaringen met dit soort dingen, bij mij was het mobo kaduuk. Ook omdat het al een oud beestje is, vermoed ik dat je hem (helaas) kan afschrijven.
Dat is te makkelijk voor een Tweaker natuurlijk (hoewel, wel realistisch) :P

lochtejans, welke momenten kwam je nog wel in de BIOS? Met welk mem/HD? Lukt het alleen als hij koud is, of juist alleen als hij al wat warmer is? En last but not least: hang er eens een ext. monitor aan, misschien krijg je daar net iets meer te zien (als het de aansturing van je LCD is bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
PowerFlower schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 16:47:
[...]

Dat is te makkelijk voor een Tweaker natuurlijk (hoewel, wel realistisch) :P

lochtejans, welke momenten kwam je nog wel in de BIOS? Met welk mem/HD? Lukt het alleen als hij koud is, of juist alleen als hij al wat warmer is? En last but not least: hang er eens een ext. monitor aan, misschien krijg je daar net iets meer te zien (als het de aansturing van je LCD is bijvoorbeeld)
Dat was vorige week; toen ik op de Uni was werkte hij dus niet meer. Toen ik later op die middag het weer probeerde met de huidige configuratie deed hij nog precies hetzelfde (zwart beeld dus). Toen heb ik effe de HDD vervangen door de oude standaard bijgeleverde en toen starte hij wel weer op. Daarna heb ik weer de HDD van 40GB erin gehangen en die werkte toen ook weer normaal.
Dus ging ik gisteren wel volle moed naar de Uni en daar werkte hij weer niet. Na een aantal keer proberen kwam ik wel een keer in de BIOS en een keer voorbij de BIOS maar nog voordat hij windows opstarte hing hij alweer vast. Sindsdien doet hij dus niets meer, dwz alleen zwart beeld.
Ik ga hem nu aan m'n monitor hangen maar ik denk dat dat niet veel zal helpen...
Misschien moet ik toch maar eens op een of andere manier openschroeven als er geen andere alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143950

hmm, heb ik ook gehad bij twee laptops, lag beide keren aan de accu, die op een of andere manier geen goed contact maakte (wel alles schoongemaakt met contactspray).

zo ook bij mijn huidige laptop, die wil vaak ook niet booten, maar als ik dan het beeldscherm plat op tafel leg, met het toetsenbord rechtomhoog dus, dan doet 'ie het elke keer :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
Ik word gek hier 8)7 Nu had ik de laptop op m'n monitor aangesloten met alleen de accu en wat denk je, hij start normaal op. Ik heb nu beeld op m'n laptop en m'n monitor van de pc :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143950

precies de symptomen die ik ook had met mijn eerste laptop.

change that battery 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
stefan001 schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 16:42:
of misschien ook niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
Zodra ik de kabel van de monitor eruit haal werkt hij niet meer; hij loopt dan binnen 20 seconden vast en start niet meer opnieuw op. Hij werkt nu zowel met als zonder accu en voeding zolang m'[n monitor er maar op aangesloten is 8)7

Kortom: ik moet nu elke keer als ik m'n laptop wil gebruiken een beeldscherm meenemen |:(
Dat is niet het principe van een laptop toch? :/ :/

[ Voor 26% gewijzigd door lochtejans op 11-05-2005 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan001
Anoniem: 143950 schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 17:03:
precies de symptomen die ik ook had met mijn eerste laptop.

change that battery 8)
of vergeet die batterij, ik hem m er alleen in gehad toen ik mn lappie kreeg, verder nooit gebruikt. Hmmm, misschien wat voor v&a :Y) <-- edit: te laat, zie hieronder

edit:
lochtejans schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 17:11:
Zodra ik de kabel van de monitor eruit haal werkt hij niet meer; hij loopt dan binnen 20 seconden vast en start niet meer opnieuw op. Hij werkt nu zowel met als zonder accu en voeding zolang m'[n monitor er maar op aangesloten is 8)7
moet je die maar meenemen naar de uni 8)

[ Voor 41% gewijzigd door stefan001 op 11-05-2005 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
Ik heb nog een beetje lopen testen. Hij werkt dus alleen als ik de laptop op een externe monitor aansluit. Aangezien dit niet de bedoeling is van een laptop heb ik iets anders verzonnen wat lijkt te werken:
ik heb namelijk een VGA kabel gevonden die ooit bij een Voodoo 2 videokaart heeft gezeten om 2 videokaarten met elkaar te verbinden en deze heb ik gewoon op m'n laptop aangesloten en dit werkt ook 8)7 |:( _/-\o_

Het is een beetje krom maar ja zolang het werkt :*)
Iemand nog een idee hoe het weer normaal zo kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 19:35

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Ben blij dat mijn idee je geholpen heeft, hoewel ik niet helemaal had kunnen vermoeden op welke manier :P

Misschien dat een of andere elektrotechneut je kan vertellen waardoor dit komt, is vast iets met slechte aarding ergens / losgegaan contactje oid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105909

gewoon ouwe monitor pakken, tang pakken en dan even een connector afknippen
klaar is kees :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
Het blijkt dus niet zo simpel te zijn. Ik krijg hem weer niet aan de praat. Hij heeft een paar weken stilgestaan maar sinds vandaag is het zelfde probleem weer terug.
Het lijkt me toch een koortsluitingsprobleem of iets dergelijks te zijn |:(

Ik baal hier wel van want geld voor een nieuwe laptop heb ik niet. Heeft iemand nog ideeen om hem weer aan de praat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
Effe een kick van bijna een jaar :P

Ik heb van iemand een tip gekregen die dezelfde laptop heeft gehad. Als ik de toetsencombinatie YUH tegelijk hard in druk werkt de laptop gewoon. De laptop/moederbord maakt dus ergens geen goed contact. Zodra ik de toetsen los laat loopt de laptop vast en blijven de bovenstaande problemen bestaan.
Nu de vraag hoe kan ik ervoor zorgen dat ik niet steeds de toetsen YUH hoef blijven indrukken en dat er voldoende druk op het moederbord komt te staan zodat deze goed contact maakt? Diegene die de tip gaf had ook over het volgende:
"Als je geheugen op het moederbord voorzichtig door soldeer, dan is er een kans dat het opgelost is. Ik had namelijk het geheugen van twee simmetje gesoldeerd, maar na een paar weken was het probleem terug gekeerd."

Alleen het probleem nu is dat ik niet weet wat ik waar moet solderen. Of heeft iemand andere ideeën?

Hier een aantal foto's van de laptop en moederbord:
Foto1
Foto2
Foto3
Foto4
Foto5
Pagina: 1