Linux zonder Shell extension [commands?]

Pagina: 1
Acties:
  • 24 views sinds 30-01-2008

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06-2025

un1ty

Join the Arena!

Topicstarter
Hallo, een leraar van mij heeft linux.
en vroeg mij voor wat commands.
ik werk normaal gesproken in linux met shell extension, maar vaker in windows.
en weet wel een paar commands,
maar ik vroeg me af of iemand hier een complete lijst heeft met linux commands.

maar welke het belangrijkste was was deze:
Hoe verander ik van Hardeschijf-partitie.

hij is niet de meeste bij de tijdse man, dus ook wat uitleg bij elke command :+
ik heb hem net nog gemailed welke linux distributor hij heeft, mits jullie die nodig hebben.
alvast bedankt.

('t is misschien een opsom topic, excuses daarvoor, maar hij heeft het hardnodig, en hijs een beginnende linux gebruiker,
en ik neem aan dat dat door jullie zeer gewaardeerd word dat iemand van zijn leeftijd :P linux gebruikt, ipv windows)

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:50

Robtimus

me Robtimus no like you

un1ty schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 16:24:
Hallo, een leraar van mij heeft linux.
en vroeg mij voor wat commands.
ik werk normaal gesproken in linux met shell extension, maar vaker in windows.
en weet wel een paar commands,
maar ik vroeg me af of iemand hier een complete lijst heeft met linux commands.

maar welke het belangrijkste was was deze:
Hoe verander ik van Hardeschijf-partitie.

hij is niet de meeste bij de tijdse man, dus ook wat uitleg bij elke command :+
ik heb hem net nog gemailed welke linux distributor hij heeft, mits jullie die nodig hebben.
alvast bedankt.

('t is misschien een opsom topic, excuses daarvoor, maar hij heeft het hardnodig, en hijs een beginnende linux gebruiker,
en ik neem aan dat dat door jullie zeer gewaardeerd word dat iemand van zijn leeftijd :P linux gebruikt, ipv windows)
No offence, maar de volledige lijst van commando's is nooit volledig, zoveel zijn er. Je zou kunnen beginnen met "ls /usr/bin" en "ls /bin", en voor elk van die commando's met "man commando" kijken wat het doet.

Verder kent Linux niet zoals Windows verschillende drives logisch gezien, maar is er maar 1 "partitie". Andere fysieke partities "mount" je onder een directory, en dan kun je daar verder gewoon ingaan als ware het een gewone directory.

Maar als ik die leraar van jou was zou ik eerst een goed boek over Linux kopen en dan lekker experimenteren, daar leer je het meeste van.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er zijn wel command references te vinden van veelgebruikte distributies, en ook wel lijsten van commando's die er volgens de UNIX-specificaties in moeten zitten. Voor de rest is het zinloos die lijsten hier te gaan kopieren, en is het lezen van beginner-guides en manpages een beter idee dan waslijsten met commando's oplepelen.

Dit topic is gesloten.