Toon posts:

koeling probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
yuuw.. ik heb een probleempie :D.. ben nog een pc-noob maar hoop ik wat verandering in te kunnen brengen. Ik heb een nieuwe kast, mobo en cpu aangeschaft:

kast: Mtek q3
mobo: Asus K8N
cpu: AMD Athlon64 3200+
ram: 1024 ddr Buffalo

nu start ik mijn pc en doet het gewoon goed. Als ik ga gamen (CS 1.6) begint hij opeens superhard
te koelen. En als ik dan stop met gamen stopt het koelen niet. Koelen hoeft natuurlijk niet te stoppen maar wat minder hard mag wel :| het is namelijk net alsof die iets zwaars aan het laden is.

Heb alles zelf ingebouwd, was me eerste keer dus kan het zijn dat ik iets fout heb gedaan?

En dan heb ik nog een vraag. Bij de Mtek q3 zitten aan de zijkant USB- en AUDIO-aansluiting. de USB heb ik wel aan kunnen zetten maar aan de bedrading van de audio poorten zitten gewoon pluggen die je bv in de achterkant steekt weet iemand hoe je dit zou kunnen oplossen?

temperatuur is na het gamen 28 graden

Greeetss.. Dinkie

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2005 15:56 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02 19:46
mooie themp na het gamen. Maar lawaai is best vervelend, asus maakt gebruik van Qfan in de bios en dit lever nog al eens fouten op.

Oplossing:
- Kijk voor andere bios verzie.
- Verrander de settings in de bios
- Hang je coolers niet op het bobo maar aan een fancontroller of iets dergelijks
- Koop andere fans/cooler

Maar al met al had je dit zo kunnen vinden op het forum, zeer bekend fenomeen.

Verwijderd

- Zet Cool and Quiet uit in de BIOS
- Schakel een vaste fansnelheid in met Rivatuner

Verwijderd

Topicstarter
kippy schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 16:17:
mooie themp na het gamen. Maar lawaai is best vervelend, asus maakt gebruik van Qfan in de bios en dit lever nog al eens fouten op.

Oplossing:
- Kijk voor andere bios verzie.
- Verrander de settings in de bios
- Hang je coolers niet op het bobo maar aan een fancontroller of iets dergelijks
- Koop andere fans/cooler

Maar al met al had je dit zo kunnen vinden op het forum, zeer bekend fenomeen.
srry was te lui om te zoeken.. zit steeds mezelf af te vragen wat het kan zijn en dacht dat dit wat sneller zou gaan ;)

deze 2 punten snap ik niet echt:
- Verrander de settings in de bios (welke settings?)
- Hang je coolers niet op het bobo maar aan een fancontroller of iets dergelijks (hoe wie wat??)

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Met welke programma lees jij je temp. Ik vind 28 graden nogal erg laag voor lucht koeling...? Kan je verder misschien wat meer info geven wat dan precies de herrie maakt.

Fan van je CPU
Fan van je GPU

Dan kunnen we je waarschijnlijk meer info vinden.

Voor je BIOS moet je even je moederbord boekje op na slaan. Als je die niet hebt is
via de ASUS website een handleiding van je moederbord te vinden.

Dat het koelen niet direct stopt is logisch je onderdelen zijn namelijk nog warm waardoor
het even duurt voordat deze weer afgekoeld worden. Wanneer deze afgekoeld zijn zullen
je fan automatisch weer terugschakelen naar een lagere snelheid. Dat is iig wel het geval
bij mijn Fan van me videokaart van Gainward. ASUS ondersteunt dit ook als het goed is!

Verwijderd

Topicstarter
staat op me LCD display van me kast :/ ik heb echt geeeeen idee hoe warm zo'n ding moet zijn maar ik zie dat staan dus denk dat dat het is.

het geluid is gewoon me fan die superhard gaat draaien.. maar ik had dit met mijn oude systeem niet..

Intel Celeron 2,6
Asus P4S533-MX

ik heb Cool n'quit uitgeschakeld zoals eerder gevraagd maar ik blijf er last van houden.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat LCD'tje krijgt de temperaturen waarschijnlijk van sensoren die ergens in de buurt van je CPU/GPU zitten. Deze zijn dus niet echt betrouwbaar (lees: lager dan ze echt zijn). Probeer te kijken of je met bijvoorbeeld het tooltje van Asus de temps kan uitlezen (Asus Probe)

Wat betreft die fancontroller, die kan je makkelijk zelf maken maar nog makkelijker (en goedkoper) is bijvoorbeeld deze: Fanmate 2. Hiermee kan je de snelheid van je fans instellen waardoor je ze dus ook langzamer kan laten lopen en minder herrie hebt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Pagina: 1