Toon posts:

IP of subnetmasker probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal

2 maanden geleden ben ik bij een vriendin een wireless ADSL modem (Netopia Modem-router) gaan plaatsen en op haar desktop PC een Asus USB-adapter. Alles netjes ingesteld en ze kon op het internet.

Nu heeft zij een paar dagen geleden de wireless ADSL modem verplaatst (kabels in een ander telefooncontact gestoken) alsook de desktop PC naar een andere kamer verhuisd. Wanneer ze nu haar PC (Windwos XP) start, krijgt ze te zien dat haar computer de draadloze netwerkverbinding vindt en een zeer goed bereik heeft, maar ze kan niet op internet!

Ik ben gisteren dan daar geweest om te zien als ik het kon verhelpen, maar tot nu toe nog steeds zonder resultaat. Ik had mijn laptop bij en die herkende ook onmiddellijk de draadloze netwerkverbinding, maar ik kon wel op het internet.

Op haar computer krijg ik het IP nummer beginnend met 169. en een subnetmasker 255.255.0.0
Ik dacht dat het subnetmasker 255.255.255.0 moet zijn om op het internet te geraken.

Ik heb geprobeerd de verbinding te herstellen in windows: dat lukte niet. Ik heb ipconfig /renew en /release gedaan, dat leverde ook niks op.
Ik heb de wireless modem eens uitgetrokken en terug ingestoken in de elektriciteit, en ook dit heeft niks opgeleverd. Ik heb de PC zelf een IP nummer toegewezen en een subnetmasker, maar daar ook geen positief resultaat. En dat terwijl ik met mijn laptop vlotjes verbinding had.

Dus haar PC herkent de draadloze netwerkverbinding, maar geraakt er niet mee op het internet.

Kan mij iemand nog een gouden tip geven aub?

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04 12:04
de pc herkent het netwerk maar is niet in staat een dhcp adres te krijgen (hence de 169 adressering)
kijk ff welk ip adres/subnet je eigen pc krijgt en gebruik dat voor die pc (gewoon je eigen ip config overnemen)

Verwijderd

Topicstarter
thoth schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 15:28:
de pc herkent het netwerk maar is niet in staat een dhcp adres te krijgen (hence de 169 adressering)
kijk ff welk ip adres/subnet je eigen pc krijgt en gebruik dat voor die pc (gewoon je eigen ip config overnemen)
Wat bedoel je met hence?

Als ik handmatig een IP nummer ingeef bij TCP/IP, ga ik dan geen foutmelding krijgen dat het IP nummer al in gebruik is?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dat 169-adres is een APIPA-adres, wat wordt toegewezen op het moment dat er geen statisch ip ingesteld is, danwel de dhcp-server niet kan worden gevonden.

Subnetmasker van deze is 255.255.0.0, omdat de laatste twee posities variabel zijn, waar bij een 255.255.255.0 alleen de laatste positie variabel is, zoals in thuisnetwerken meestal van toepassing is :P

Heb je misschien al even de Winsock gereset? Doe je met: "netsh winsock reset catalog" op de command prompt :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom net van bij de persoon in kwestie!

Ik heb de command uitgevoerd zoals hierboven maar deze opdracht kan niet uitgevoerd worden, zegt de computer.

Ook heb ik geprobeerd om het IP en subnetmasker van mijn laptop die wel perfect op het internet gaat, handmatig in te stellen op de PC, maar ook hier zonder resultaat.

Nu had ik misschien gedacht dat het lag aan Norton Antivirus die "expired" was: heb deze gedeïnstalleerd, maar geen verschil!

En dan mijn ultieme kans: ik heb de wireless USB adapter van Asus uitgetrokken en een nieuwe wireless USB adapter van US Robotics geïnstalleerd. Ook hier vindt de computer de draadloze netwerkverbinding, maar kan NIET op het internet (geeft ook een 169 adres en 255.255.0.0 subnetmask).

Ik ben dus ten einde raad, vooral omdat ik via mijn laptop wel gewoon met de wireless ADSL modem kan connecteren en op het internet kan.

Heeft iemand nog een gouden tip?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 18:36:
...opdracht kan niet uitgevoerd worden, zegt de computer....
Zegtie er iets bij à la 'object is geen socket' ? Dan moe je FF de WinSockFix draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door Brahiewahiewa op 12-05-2005 18:50 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 18:48:
[...]

Zegtie er iets bij à la 'object is geen socket' ? Dan moe je FF de WinSockFix draaien.
Ik geloof niet dat het zoiets was, maar ik kan het altijd eens proberen.

Heeft iemand anders nog een tip want ik ben echt radeloos aan het worden. :?

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Draait de DHCP client service?
Als je laptop een IP adres krijgt, kun je dit IP-adres overnemen op de computer van je vriendin (samen met het subnetmasker). je moet er wel één bij optellen: Dus als jij 192.168.0.10 krijgt; dan moet je vriendin 192.168.0.11 hebben.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 17:41
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 15:24:
Hallo allemaal

2 maanden geleden ben ik bij een vriendin een wireless ADSL modem (Netopia Modem-router) gaan plaatsen en op haar desktop PC een Asus USB-adapter. Alles netjes ingesteld en ze kon op het internet.
Nu heeft zij een paar dagen geleden de wireless ADSL modem verplaatst (kabels in een ander telefooncontact gestoken) alsook de desktop PC naar een andere kamer verhuisd.
Ik denk dat het probleem hier zit. De splitter zit nu na het eerste aansluitpunt ipv op het eerste aansluitpunt. Ik denk dat er nu voor de splitter een paar telefoons parallel zitten die de impedantie van de lijn verstoren en daarmee de verbinding verstoren

Kun je de situatie even tekenen want ik snap niet helemaal waarom je en een USB modem en een modem router gebruikt.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 20:33
EricJH schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 00:32:
[...]

[...]

Ik denk dat het probleem hier zit. De splitter zit nu na het eerste aansluitpunt ipv op het eerste aansluitpunt. Ik denk dat er nu voor de splitter een paar telefoons parallel zitten die de impedantie van de lijn verstoren en daarmee de verbinding verstoren

Kun je de situatie even tekenen want ik snap niet helemaal waarom je en een USB modem en een modem router gebruikt.
Dat USB ding is een wireless adapter, geen modem.

Ik denk dat 'ie een verbinding heeft met het verkeerde wlan en dat op dat wlan geen dhcp server draait.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

EricJH schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 00:32:
[...]

[...]

Daar zit het probleem in ieder geval zeker niet. De desktop neemt geen IP-adres, subnet, gatewayadres en DNS-adressen aan van de DHCP-server die in de router zit. De laptop van de TS doet dat wel en die kan dan dus ook gewoon internetten. Dan concludeer ik dat er tussen de router en het netwerk van de provider niets foutgaat. Het gaat fout tussen de router en de desktop en dan heb je niets te maken met splitters.

Probeert ze inderdaad geen verbinding te maken met een beveiligd netwerk van de buren? Heeft ze toevallig niet zitten klooien in de configuratie en bijvoorbeeld per ongeluk de WEP-key veranderd, waardoor er nu geen communicatie mogelijk is?

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
heb je mogelijkheid om die computer via een netwerkkabel aan te sluiten op je modem/router.. zoja probeer dat eens en kijk of je wel een ip krijgt,

als je dat niet krijgt lijkt het zoals hierboven is gezegd op verneukte ip instellingen, maar dan zou je bij het vernieuwen van je ipconfig die melding zoals ook hierboven met operation on something that is not a socket moeten krijgen.

No worries m8

• dualband
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-05-2020

dualband

Phantasy

Als je niets aan de instellingen hebt veranderd en gewoon modem en router hebt verplaatst zou alles uiteraard moeten werken als het ervoor ook werkte.

Ik denk dat er een instelling verloren is gegaan bij de instellingen op de pc die niet op internet geraakt (heb het al meer dan eens voorgehad dat de WEP-key zonder reden plots niet meer onthouden wordt).
Probeer eens de beveiliging tijdelijk uit te zetten (vergeet dit dan ook niet zo op de pc in te stellen) en kijk of het dan wel lukt.

Je kan ook eens de instellingen controleren van je wireless acces point/router en kijken naar de IP instellingen (misschien is er een vast IP adres dat al in gebruik is toegewezen aan het MAC-adres van de netwerkkaart van de PC, ander subnetmasker, IP-range,.....) en de beveiligings instellingen (WEP, toegelaten MAC-adressen, protocol, ....).

Teken (schets) je netwerk eens want ik weet niet zeker hoe je netwerk in elkaar zit door die ASUS USB-adapter. (functioneert die als een draadloze netwerkkaart maar dan via USB?).
Het probleem zit hem alvast dat je geen (geldig) IP-adres krijgt toegewezen van je router.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
uberhaupt op die pc al eens geprobeert om een lijstje met netwerken op te vragen en opnieuw te verbinden? :)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 18:48:
[...]

Thx 2 Brahiewahiewa is het probleem verholpen!

Ik heb dat progje gedraaid en we konden weer online! Zeer bizar toch, want alles werkte perfect. Dan wordt de router/modem in een ander contact gestopt, de desktop wordt verplaatst en het werkte niet meer! Maar dankzij WinSockFix is alles weer in orde.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1