Toon posts:

Schijf onder Windows & Linux gebruiken.

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dear GoT,

Ik heb sinds pas een bak draaien die als download-bak fungeert.
Die bak heeft de volgende schijf configuratie :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
IDE 1:

Master :

40 GB (Boot-disc)

Slave : 

60 GB (Home disc)

IDE 2 :

Master :

DVD writer

Slave :

200 GB (Download disc)

Alle schijven draaien als filesystem EXT3 op de 200 GB na die wil ik gebruiken om te vullen met downloads op deze linux-machine. Maar dus ook kunnen gebruiken in een MS-Windows systeem.

Nu is mijn vraag zijn er oplossingen/alternatieve filesystems die het aankunnen om files op te slaan van 4,5 GB (DVD images) en die onder zowel linux als microsoft systemen volledig writeable en readable zijn zonder alteveel gedoe ?

FAT32 is dus simpelweg geen oplossing voor mijn probleem omdat ik geen grotere files kan neerzetten en ik twijfel ook ofdat de 200 GB wel met één partitie benut kan worden.

NTFS zou de ideale oplossing zijn maar linux ondersteunt dit nog niet volledig dus deze optie kunnen we ook wegstrepen.

Ik sta volledig open voor andere suggesties.

Amen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2005 14:14 ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 17:10

Gerco

Professional Newbie

Je kan NTFS gebruiken met captive onder linux, wel traag geloof ik, maar het werkt. Verder kun je nog ext2/3 gebruiken met een los programma onder Windows om het te lezen en schrijven (ook niet ideaal).

Ik heb hetzelfde probleem met mijn externe schijf van 80GB en ben uiteindelijk maar voor FAT32 gegaan, grotere bestanden (dvd isos) splits ik dan op, niet ideaal, maar het "werkt".

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
Gerco schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:19:
Je kan NTFS gebruiken met captive onder linux, wel traag geloof ik, maar het werkt. Verder kun je nog ext2/3 gebruiken met een los programma onder Windows om het te lezen en schrijven (ook niet ideaal).

Ik heb hetzelfde probleem met mijn externe schijf van 80GB en ben uiteindelijk maar voor FAT32 gegaan, grotere bestanden (dvd isos) splits ik dan op, niet ideaal, maar het "werkt".
Maja, als het onder linux werkt met captive hoeft hij enkel de download snelheid bij te kunnen houden (3 MBIT/S max). Het splitten van een file vind ik nogal een gedoe want bij 8,5 gb images moet ik dat dan 4x doen :)

Maar je zei dat er een applicatie was om onder windows EXT2/3 filesystems mee te handlen welk programma is dit en waar zou ik het kunnen vinden ? (Met google weinig resultaat)

Maar thanks ik ga even kijken wat dat captive precies is.

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:24:
[...]

Maar je zei dat er een applicatie was om onder windows EXT2/3 filesystems mee te handlen welk programma is dit en waar zou ik het kunnen vinden ? (Met google weinig resultaat)
[google=windows ext3 file], eerste hit op Google.

ext2fs/ext2fsd: http://e2fsprogs.sourceforge.net/ . :)
Ext2fsd, An ext2 filesystem driver for Windows NT/2K/XP. The most recent version has read-write support
edit:
FoxMan: Te laat. :P :+

[ Voor 19% gewijzigd door r0b op 11-05-2005 14:32 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:46
Wil je per se die schijf uit die linuxmachine halen en in een XP-doos zetten? Ik zou dat eerder mbv Samba over het netwerk doen of zo?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• FoxMan
  • Laatst online: 21-08-2025
Met Explore2fs kun je ext2 en ext3 partities uitlezen onder windows en bestanden kopieren van de partitie, maar gegevens op de schijf zetten gaat voor zover ik weet niet. Voor ReiserFS bestaat er in iedergeval ook een soort gelijke applicatie, namelijk rfstool, dit is een commandline tool, maar er is eventueel ook een GUI beschikbaar genaamd YAReG.

LinuxFox, because penguins aren't even furry

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 13:55

mvds

Totally awesome!

Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:31:
Wil je per se die schijf uit die linuxmachine halen en in een XP-doos zetten? Ik zou dat eerder mbv Samba over het netwerk doen of zo?
Samba is niet geschikt om grote hoeveelheden data te kopieren. Ik heb dat geprobeerd en elke keer liep Samba vast, het is gewoon te onstabiel daarvoor. (Voor zeg maar meer dan 2GB)

Verwijderd

Topicstarter
obsidian schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:46:
[...]

Samba is niet geschikt om grote hoeveelheden data te kopieren. Ik heb dat geprobeerd en elke keer liep Samba vast, het is gewoon te onstabiel daarvoor. (Voor zeg maar meer dan 2GB)
Uhm local thuis draait het goed hoor zelfs files van 8 gb each kunnen gewoon gestored worden.
Maar aangezien de pc een paar wijken verder staat is het nvt.

• Paul
  • Laatst online: 16:46
obsidian schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:46:
[...]

:? Ik heb eens in een weekeinde meer dan 1TB dmv Samba verhuist? Dan doe je dus toch echt iets fout, als je na 2gb al problemen hebt?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:53

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Samba moet dat idd gewoon kunnen. Zorg wel dat je een beetje nieuwe versie hebt, liefst 3 of hoger.
Daarnaast moet je wel even aandacht geven aan de configs. Die maken of breken een goed werkende samba server.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
Okay iedereen tot dusverre bedankt voor alle reacties.

Ik kies hierbij toch voor ReiserFS weer iets nieuws waarmee ik aan de gang kan nu nog even testen ofdat het een beetje rap gaat :)

Owjah, nog een vraagje.

Ik heb via google even wat gezocht over het hoe en wat over de verschillende FileSystems. En ben erachter gekomen dat een Journalistic FS de actieve files opslaat zodat als het systeem uitvalt dat niet het hele schijfoppervlak hoeft uit te scannen op fouten maar alleen die specifieke files.

Maar is er tussen EXT3 en ReiserFS nog verschil die ik als end-user zal kunnen merken qau snelheid oid ?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2005 17:05 ]

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 17:00:
Maar is er tussen EXT3 en ReiserFS nog verschil die ik als end-user zal kunnen merken qau snelheid oid ?
Kijken even naar een aantal zoek resultaten van deze zoek actie

Opzich makkelijk te vinden. Ik had eigenlijk wel verwacht dat jij dat zelf kon ;)

[ Voor 4% gewijzigd door yeadder op 11-05-2005 17:12 . Reden: Domme url ding ;) ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee volgens mij zijn mijn search Query's veel te geadvanceerd voor google :P

Maar goed thanks allemaal.

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:24
Ik weet dat ik een oude koe uit de sloot haal, maar ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem, waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

Ik heb zelf FC3 en windows (nu 2000, straks XP) op 1 systeem staan. Dit systeem wil ik oa gaan gebruiken om tv opnames te maken met Freevo. Deze opnames wil ik ook onder windows kunnen bekijken.

Omdat een beetje tv uitzending al gauw over de 4 GB gaat, is Fat32 ook voor mij geen oplossing. Ik zat in eerste instantie te denken aan ext3, maar nu ik daar wat benchmarks van heb gezien, waar het werd vergeleken met XFS en Reiser FS, zit ik toch aan één van die laatste 2 te denken.
Het volgende probleem is dan dat ik tot nu toe geen windows ondersteuning voor 1 van beide FSen heb kunnen vinden.

Weet iemand of dit uberhaupt mogelijk is, of moet ik toch aan ext3 en het performance verschil voor lief nemen? Omdat mijn bak niet zo heel snel meer is, heb ik hier niet zoveel zin in, alle beetjes helpen @ 800 MHz ;)

TS, wat zijn jouw ervaringen tot nu toe?

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:53

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

gewoon ext3 gebruiken. De prestatie verschillen zal je nauwelijks merken (ik merk ze iig niet en ik heb zowel ext2 als ext3 en reiserfs draaien).
Voor ext3 zijn bovendien drivers te vinden voor windows.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ook voor ReiserFS zijn er windows-tools (kijk es naar YaReG). Dat werkt vlot voor mij.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1