Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Automatische Fancontrollers

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:46
Aangezien ik de herrie van mijn stofzuigerkast toch wel een beetje beu begin te worden na een jaar ben ik eens gaan kijken naar de stand van zaken wat betreft fancontrollers vandaag de dag.

Jazeker, ik heb de afgelopen week het web flink afgespeurd, op zoek naar een goede automatische fancontroller. Als eerste kwam ik bij de Aerocool Gatewatch uit maar gezien de reacties in dit topic begin ik toch m'n twijfels te krijgen.

Ik heb zo'n beetje iedere fancontroller uit de pricewatch-categorie opgezocht, er diverse reviews van gelezen en ik kom er nog steeds niet uit. Vaak zijn de omschrijvingen ook niet echt helder te noemen.

Waar ik dus naar op zoek ben is een fancontroller die a/d hand van de gemeten temperatuur de fans op een bepaald toerental laat lopen, precies zoals de software Speedfan dat doet. Deze software functioneert bij mij niet goed, en ook niet alle fans zitten aan het mobo dus ik wil het gewoon hardwarematig oplossen.

Ik heb een 't belangrijkste aantal fancontrollers even vlug naast elkaar gezet:

Aerocool Gatewatch:
pro - ziet er flex uit, voldoende aansluitingen, automatisch
con - beetje groot display, schijnt traag te reageren, lastig om de fans snel zelf te regelen, te groot (2 bays)

Coolermaster Aerogate 3:
pro - ziet er ook goed uit, mogelijkheid fans volledig uit te zetten, aansluitingen ook in orde, 1 bay
con - niet zo stevig, volgens mij niet automatisch :?

EnerMax Tectroid series:
pro - 6 fans controleren, fors display, draaiknopjes
con - maar 2 sensoren, fans kunnen niet uit, niet automatisch:?

Als iemand aanvullingen heeft hoor ik het graag, en ik ben nog steeds op zoek naar een volautomatische controller die ook daadwerkelijk adrem reageert... Bestaan ze wel :? :P

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:15

breinonline

Are you afraid to be known?

Wat is nou je vraag :? Of iemand nog een andere fancontroller weet?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:33
M-tek heeft kasten met ingebouwde fancontrollers die zeer fijn werken maybe is dat wat voor je?

Specs

Verwijderd

Innovatek Fan-O-Matic

• ScuL
Mijn vraag is of er inderdaad automatische fancontrollers zijn zoals die AeroGate die wel goed werken.
Tevens denk ik dat dit topic wel gebruikt kan worden om ervaringen over fancontrollers te delen.
Een goed centraal topic hierover kon ik niet vinden namelijk.

En asfaloth.... nee thanks de kast die ik nu heb bevalt me prima en die wil ik liever niet veranderen
LOL 199€ :D

[ Voor 27% gewijzigd door ScuL op 11-05-2005 14:37 ]

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:39

HeepH

Dope Rapper

-ScuL- schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:35:
Mijn vraag is of er inderdaad automatische fancontrollers zijn zoals die AeroGate die wel goed werken.
Tevens denk ik dat dit topic wel gebruikt kan worden om ervaringen over fancontrollers te delen.

En asfaloth.... nee thanks de kast die ik nu heb bevalt me prima en die wil ik liever niet veranderen
je hebt ook van die controllers die je in een pci slot rammelt, die schijnen perfect te kunnen wat jij wil, maar dan heb je wel zon ding in je pci slot hangen, dus looks ( - )

http://specs.tweak.to/16495

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik zelf heb pas een L.I.S. 2 Primium Indicator (zwart) gekocht. Ik kan je helaas nog niet vertellen hoe hij bevalt, want het systeem is nog in aanbouw. :) In iedergeval wordt Moederbord Monitor (MBM) gebruikt om het moederbord uit te lezen, dus kijk wel of je moederbord wordt ondersteund.

http://www.vlsys.co.kr/

Overigens kan het display meer weergeven dan alleen fan rpm, CPU temp, CPU load (ook bij HT en dual processor systemen).

[ Voor 18% gewijzigd door _Dune_ op 11-05-2005 14:41 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

-ScuL- schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:35:

[...]

Je moet de micro kopen (39 euro) en werkt perfect
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=2414

Verwijderd

ik heb de coolermaster earogate II( black) en die is perfect voor jou, denk ik. hij gaat terug na het opstarten van je systeem naar de vorige keer ingestelde snelheden. en heeft een blauw scherm. en tja... ik vind hem gewoon stevig hoor...!

EDIT: hij heeft ook een draaiknop, waarmee je ook de snelheden van je fans instelt. en daar zit een ledjes achter ofso met 7 verschillende kleuren o.a. blauw.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2005 15:01 ]

• kingnelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-11 19:54
Ik heb een Silverstone FP52. Deze kan 3 fans aansturen en heeft ook 3 sensors om de temperatuur te meten. Ik geloof dat hij te programmeren (maar de handleiding (nou ja 1 kantje tekst) is heel onduidelijk) is maar heb dit zelf nog niet getest. Want de low stand gaf voor mij teveel voltage (sterker nog ik merkte geen verschil tussen high en low).

Maar theoretisch moet de Silverstone FP52 dus voldoen in deze zoektocht

Verwijderd

Ik heb de cooldrive 4 ook en nee, vindt het maar niets. Vooral de fans regelen werkt niet goed. Bovendien vroeg hij om automatische fancontrol en niet manual...

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:49

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Thermaltake hardcano 13 doet precies wat jij wil en heeft een ingebouwde card reader ;) heb m zelf ook. ben er uiterst tevreden over.
hier een review:
http://www.overclockercaf...ther_misc/Tt_Hardcano_13/

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

heb een cheap ass sunbeam rheabus gemod omdat ik te lui was om zelf een printje te maken. Als je echter specifieke eisen hebt en een beetje perfectionistisch bent kan je het beste er zelf eentje maken imo.

• ScuL
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:58:
ik heb de coolermaster earogate II( black) en die is perfect voor jou, denk ik. hij gaat terug na het opstarten van je systeem naar de vorige keer ingestelde snelheden. en heeft een blauw scherm. en tja... ik vind hem gewoon stevig hoor...!

EDIT: hij heeft ook een draaiknop, waarmee je ook de snelheden van je fans instelt. en daar zit een ledjes achter ofso met 7 verschillende kleuren o.a. blauw.
Voor zover ik die kon vinden is die niet volautomatisch :? (Dwz dat je dus zelf de rpm's moet regelen )
Alsnog vrij duur voor iets wat maar 1 fan regelt :)
Hubert schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 15:04:
Thermaltake hardcano 13 doet precies wat jij wil en heeft een ingebouwde card reader ;) heb m zelf ook. ben er uiterst tevreden over.
hier een review:
http://www.overclockercaf...ther_misc/Tt_Hardcano_13/
Deze ben ik een tijd terug ookal tegen gekomen, echter ik zit die review eens even te lezen en bedenk me dat ik van de 4 fans die erop moeten 2 fans heb met een 4-pins molex connector. (mijn HD-cooler en een 120mm fan)... Kan ik die auto-mode dan nog wel gebruiken?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dit niet iets? http://www.uniquehardware.ca/reviews/review32/review32.1.php

Netjes kwa uiterlijk, ik weet alleen niet zeker of het ook temperatuurs geregeld is.

[ Voor 37% gewijzigd door Kawaii op 11-05-2005 16:01 ]

• ScuL
Volgens mij niet Kawaii :)

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
-ScuL- schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 15:41:
Deze ben ik een tijd terug ookal tegen gekomen, echter ik zit die review eens even te lezen en bedenk me dat ik van de 4 fans die erop moeten 2 fans heb met een 4-pins molex connector. (mijn HD-cooler en een 120mm fan)... Kan ik die auto-mode dan nog wel gebruiken?
Zolang er een draad uitkomt die het aantal toeren van de fan aangeeft is het zeker geen probleem.. Bij de HardCano krijg je nog een hele zooi extra stekkers/draden.. o.a. voor molex..

Ik heb hem ook, en ben er wel tevree mee.. Enige nadeel is dat ie bij het booten even blijft piepen.. komt denk ik door de zalman cpu fan

iRacing Profiel

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
mCubed t-balancer een idee? Volautomatisch, pwm, vier kanalen, en een aantal eigen temp sensors:

Review van ome Tom

Ik heb hem ondertussen in bestelling staan, maar meer voor de Light-blaster mogelijkheden :9~

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• ScuL
DexterBelgium schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 16:19:
mCubed t-balancer een idee? Volautomatisch, pwm, vier kanalen, en een aantal eigen temp sensors:

Review van ome Tom

Ik heb hem ondertussen in bestelling staan, maar meer voor de Light-blaster mogelijkheden :9~
Dit is inderdaad wel een geinig apparaatje als ik het zo bekijk, voordeel is ook dat voor de fan of lichtmodule die erop aangesloten is geen RPM-aanduiding noodzakelijk is omdat de RPM's gestuurd worden door PWM.
Jammere is alleen weer de grootte van de sensoren en maar 4 poortjes :P (Heb 4 fans en 2 laserlichtjes :P )

Kun je met die software trouwens niet gewoon gebruik maken van de sensoren van je mobo?

[ Voor 7% gewijzigd door ScuL op 11-05-2005 17:18 ]

Verwijderd

VincheZ schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:55:
Je moet de micro kopen (39 euro) en werkt perfect
http://shop.freezinghardw...ina=00003&ItemID=2414

Alsnog vrij duur voor iets wat maar 1 fan regelt
4 fans, alleen er zit geen display bij

Verwijderd

Hielko heeft van de mCubed t-balancer ook een review geschreven.
reviews: mCubed T-Balancer XL fancontroller review

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:58:

Deze is niet geschikt voor de TS omdat hij idd neit automatisch is. Bovendien vind ik m zelf enorm bagger. Ding kan maar tot 7 volt geloof ik en begint om de haverklip te piepen.

Is zon X-Bus ofzo (waar hier ergens een IA topic over loopt, pas 2 jaar ofzo :) ) niets voor jou? Als je er tenminste een kan bemachtigen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 10:21:
[...]

Deze is niet geschikt voor de TS omdat hij idd neit automatisch is. Bovendien vind ik m zelf enorm bagger. Ding kan maar tot 7 volt geloof ik en begint om de haverklip te piepen.

Is zon X-Bus ofzo (waar hier ergens een IA topic over loopt, pas 2 jaar ofzo :) ) niets voor jou? Als je er tenminste een kan bemachtigen...
uhm... als jij denk dat ie maar tot 7 volt gaat dan heb jij de verkeerde voor je denk ik. want deze kan gewoon van 0 volt ( stilstaand) tot 12 volt( voluit!) en idd hij is niet temp. gestuurt ;(

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 10:40:
[...]

uhm... als jij denk dat ie maar tot 7 volt gaat dan heb jij de verkeerde voor je denk ik. want deze kan gewoon van 0 volt ( stilstaand) tot 12 volt( voluit!) en idd hij is niet temp. gestuurt ;(
Ik vraag me een beetje af wat je aan een fancontroller hebt die niet temp. gestuurt is.. Juist dat is toch de functie van een fancontroller?

Wel mooi is overigens dat ie de fans stil kan zetten (kan mijn hardcano nl volgens mij niet)

iRacing Profiel

• ScuL
Eerlijk gezegd ben ik op het moment meer gaan kijken richting die mCubed T-Balancer.
Ik kan alleen weinig webshops vinden die hem verkopen .. :{

't gaat me ook niet zo zeer erom dat ik een paneel heb waar ik dingen op zie/ mee kan bedienen zolang die fans maar automatisch sneller en trager gaan draaien a/d hand van processorbelasting (dwz temperatuur).

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

• ScuL
Had ik al gespot maar daar is ie iets van 15 euro duurder dan bij de eigen website van de fabrikant :o

• Maijn Buu
  • Laatst online: 06-08-2021
Je natuurlijk ook gewoon een lm317 pakken en in de weerstandinstelling een NTC of PTC maken. Dan regelt het automatisch bij ;). Het enige nadeel is dan wel dat je niet tot de volledige 12V aan de uitgang kan regelen. Of je moet er weer een aparte voeding voor maken (lijkt me niet echt een super oplossing maargoed). Als je het op deze manier doet heb een een goedkope en redelijk simpele oplossing lijkt me. ( Ik ga er zelf nu maar eens ook mee klooien, ik vind het zelf wel een goed idee :P )

Buu, Boe whats the difference

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 10:40:
[...]

ehh De Aerogate II had je t toch over?!! Kijk hier maar... (onderaan)

Verwijderd

Ik weet niet of deze al voorbij is gekomen, toegegeven hij is wel lelijk maar kijk maar wat er bij staat:
"als beste getest bij toms hardware"

http://www.ct-systemen.nl...h=21_138&products_id=2175

en hier de conclusie van tom http://www7.tomshardware....15/fan-controller-27.html

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2005 16:31 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 17:15:
[...]

ehh De Aerogate II had je t toch over?!! Kijk hier maar... (onderaan)
verdomd! je hebt gelijk |:( . maar het rare is: bij mij gaat ie gewoon vanaf 0 rpm tot max rpm!

• ScuL
Goeie input wel in dit topic... :)

Onder het motto van: "waarom aan knopjes draaien als het automatisch kan" maakt het het leven van een Tweaker weer een stukje makkelijker :Y)

Ik ben nog steeds veel aan het lezen, zoals de review van Tom's Hardware ook al zei, er zijn veel apparaten op de markt die gewoon zonde van je geld zijn :P Dus dan wil ik ook geen miskoop doen ook :)

[ Voor 4% gewijzigd door ScuL op 13-05-2005 19:46 ]

Verwijderd

ach jah... daar doe je het voor he :Y)
Pagina: 1