[vividas] nieuwe compressie techniek video

Pagina: 1
Acties:

• mmedia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2021
Ik stuitte net op deze site van vididas. Je kunt hierbij twee voorbeelden bekijken van hoge streaming videokwaliteit, fullscreen die eigenlijk zonder laadtijd meteen begint te spelen. Ik vind het behoorlijk indrukwekkend. Er dient eerst een java-applet geladen te worden en dan begint het vrijwel direkt.

Is er meer informatie over de techniek die vividas gebruikt?

edit:

• Heb een 1Mbit lijntje en high loopt prima en start snel.
• Je moet wel de java applet installeren anders werkt het idd niet.

[ Voor 23% gewijzigd door mmedia op 11-05-2005 13:40 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:03

voodooless

Sound is no voodoo!

Het zou mooi zijn als hun website gewoon zou werken.. ik krijg alleen maar een javascript error, en verder niks...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Werkt hier, maar ik vind de beeldkwaliteit niet spetterend, en kan omdat ik op 100 mbit zit niet beoordelen hoeveel bandbreedte 'high' nou werkelijk trekt... ik moet toegeven, hij begint rapido met spelen, maar ik zou graag weten hoe dit op say een 1 mbit DSL pijpje werkt :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou dit werkt met een 2mbit casema pijpje die lekker op usenet staat te pompem prima. Ik heb even het promo filmpje gekeken en daar hebben ze het over 90min video op 1 cd-rom, het high-stream heeft dus een bitrate van ongeveer 1mbps en het geluid is gewoon goed.

Wat vooral indrukwekkend is, is dat het platform en codec onafhankelijk lijkt te zijn! De kwaliteit is fullscreen, en dan heb je al snel 400-500 beeldlijnen en dan ziet het er nog gaar uit. Als ze deze techniek gebruiken om een 16:9 filmpje weer te geven met 400 beeldlijnen, dan zou dat weleens heel erg dicht in de buurt van hoge kwaliteit DivX kunnen komen, maar dan niet met de nadelen zoals "can't play this file, install proper codec" gezeik.

Het bijzondere is IMO niet de kwaliteit (wmv9 en xvid kunnen heel veel heel mooi), maar de snelheid en platforumonafhankelijkheid! Dit zou pas zappen kunnen worden, zo kan je heel makkelijk met unicast toch een zap-baar televisiestation op elke computer aanzetten!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:53
3mbit adsl hier en het werkt erg goed zonder gebuffer en begint meteen. En de kwaliteit is best goed.

Nu alleen nog hele films ipv trialers :)

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 22:33

mace

Sapere Aude

Hij zegt hier dat mijn OS niet gesupport wordt, linux he ;)

Met user agent switcher was dat zo opgelost, maar ze werken nog steeds niet, niet zo vreemd misschien :)

Ik kijk thuis wel vanaf mijn 1mb lijn of het een beetje leuk werkt :)

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:05
Werkt lekker hier en ziet goed uit voor streaming (@home breedband)

Specs

Verwijderd

Dit is wat ik krijg :(

Unfortunately, the Operating System you are currently using is unsupported. 8)7 |:( :X

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:58

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Heel netjes gedaan. Alleen heel jammer dat het alleen met IE werkt. In FF dikke java errors.

• mace

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:43:
Dit is wat ik krijg :(

Unfortunately, the Operating System you are currently using is unsupported. 8)7 |:( :X
Had ik ook :)

Gebruik user agent switcher, een extension voor FF 8)

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-02 14:29
werkt echt super.. nu nog een online videotheek tegen betaalbare prijzen

weet iemand wat dit aan bandbreedte gebruikt?

• Mirage
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 12:36
hmm werkt hier perfect in FF, 1 keer op accept geklikt begon met spelen en gaan met die banaan. Ik heb gewoon FF standaard en sun java 2 geinstalleerd staan zonder plugins oid.

https://www.afrikareisopmaat.nl

Verwijderd

Geweldig dat de stream bij iedereen werkt.. misschien was die het idee van de makers ook wel :+

Ipv zeggen of hij het wel of niet doet kan je jezelf beter afvragen wat dit voor toekomst heeft, net zoals JvS...

en ligt het nou aan mij of is de trailer van the matrix nou beter in kwaliteit dan die van dat autotje?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, die matrix trailer ziet er echt oneindig beter uit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• mace

mace

Sapere Aude

Ik heb het getest met firefox op windows, en ik moet zeggen:

WAUW!

Echt geweldig, het begint meteen te spelen, en op mijn karige 1mbit lijntje zonder haperingen whatsoever, en full screen semi-dvd kwaliteit :P (doet me denken aan hele oude divx 3 films)

Een beetje extra bandbreedte en on demand films en zappen tussen internet TV stations wordt mogelijk.

Ik krijg al meteen zin om dat applet te decompilen en te kijken hoe het werkt :P
(voor educationele toepassingen alleen uiteraard!)

Verwijderd

Zeker goede kwaliteit. Ik denk dat deze compressietechniek nog heel ver door kan komen. Ze moeten deze techniek echt wel gaan gebruiken om TV kijken op je PC nog sneller te maken, en handiger. Zappen moet nu echt al tot de mogelijkheden gaan behoren.

Getest met 8mbit lijn van Chello met Firefox

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:58

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Deze techniek zouden ze op www.uitzendinggemist.nl moeten gaan gebruiken.
:)

Behoorlijke kwaliteit die Matrix trailer, best indrukwekkend!

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik moet zeggen ik ben onder de indruk. Van Vividas had ik nog nooit gehoord. Heeft iemand meer technische info en specs van hun technieken. Tot op dit moment dacht ik eigenlijk dat DivX , Xvid en Nero Digital de state of the art waren wat betreft video compressie.
Welke bitrate is bijvoorbeeld Vividas high quality ?
Ik zie dat ze de techniek TrueMotion VP7 noemen. Daar is tevens een trial versie te downloaden, zodat de tweakertjes hier zelf ook eens wat kunnen testen.
VP7 samples, VP7 white paper PDF

[ Voor 39% gewijzigd door Henk007 op 12-05-2005 00:12 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:07
Woei, goeie ontwikkeling dit!

Instant-start, geluid is prima, beeldkwaliteit ook (op tv vergelijkbaar met een goeie DVD screener).
Op TFT (20") zie ik wel artifacts, maar dat is logisch.

Zeker wel een goeie ontwikkeling. En geschikt voor andere ossen, Windows-media (Zoals bv bij rtlvideo) KAN best leuk zijn, alleen beperkt meteen zoveel.

edit: die honda reclame zuigt, zie zelfs op mn tv nog artifacts

[ Voor 10% gewijzigd door DJSmiley op 12-05-2005 00:20 ]

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-02 12:51
Als je de .jar met de applet bekijkt (bij mij te vinden in C:\Documents and Settings\xxx\Application Data\Sun\Java\Deployment\cache\javapi\v1.0\jar\vivid_jni_sun.jpeg-xxx.zip) zie je dat daar een Win32 DLL inzit voor decompressie die gemaakt is met Visual Studio en DirectX gebruikt voor weergave. Geen puur Java dus en niet direct platformonafhankelijk op de Java manier.

Als je die DLL bekijkt met een hex editor is te zien dat waarschijnlijk de open source speex codec wordt gebruikt voor audio.

Het bedrijf On2 wat hierachter zit is al wat langer bekend, bijvoorbeeld ook van de VP3 codec die open source is gemaakt: http://www.theora.org/. De gebruikte techniek is een verdere ontwikkeling van VP3 en is een "traditionele codec", dwz dat er geen echt revolutionaire technieken worden gebruikt.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:53
JvS schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 13:35:
Wat vooral indrukwekkend is, is dat het platform en codec onafhankelijk lijkt te zijn! Het bijzondere is IMO niet de kwaliteit (wmv9 en xvid kunnen heel veel heel mooi), maar de snelheid en platforumonafhankelijkheid! Dit zou pas zappen kunnen worden, zo kan je heel makkelijk met unicast toch een zap-baar televisiestation op elke computer aanzetten!
De snelheid kan ik niet over oordelen, maar de portabiliteit is juist zwaar kut. Je hebt een dependency op Java, hij is absoluut niet portable (werkt alleen onder Windows met DirectX), je kunt er niet mee coderen, en het ergste nog wel voor een Windows-only video library: het is geen echte codec, dus hij werkt alleen in de kutviewer die Vividas gaat bijleveren en niet in je favoriete media player (WMP, WinAMP, whatever).

Ik snap dan ook niet dat tweakers (die juist kritisch zouden moeten denken) hier zo positief tegenover staan. Deze codec is vergelijkbaar met Quicktime en RealMedia: een proprietary codec. Daar zijn jullie toch ook niet zo lovend over? (En terecht!)

Wat zinnig is is een goede codec, die snel en portable is en waarvan de compressor (en bij voorkeur ook decompressor) vrij (of tenminste gratis) beschikbaar zijn voor diverse platformen. Op die punten doet MPEG2 het nog een stuk beter. Dit is gewoon weer een eigen product wat niet samenwerkt met andere applicaties en dus nooit een zinnige bijdrage aan de stand der techniek kan leveren (zoals MPEG en JPEG wel gedaan hebben).

• PJKs
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2025

PJKs

Young, Free and Single

I'm impressed.
Snel, zonder codecs te installeren, en uitstekende kwaliteit. (Heb alleen Matrix gezien)
Zit slechts op een 1.6M lijntje

ja, graag!

• Walkman
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het ziet er wel aardig uit, vindt het wel knap. Maar als je bijvoorbeeld de war of the worlds trailer bekijkt dan ziet het er weer wat minder uit...

• FoxMan
  • Laatst online: 21-08-2025
Ik ben niet echt onder de indruk van de kwaliteit of bitrate eigenlijk. Zoals MatthijsIn al zegt is VP7 niet een enorm revolutionaire codec, het is meer door ontwikkeld vanuit ON2's vorige producten.

Ik vind de kwaliteit van de h.264 codecs die ik gezien heb veel indrukwekkender. Een video gecodeerd met x264 is een stuk gedetailleerder, het enige nadeel hieraan is dan weer dat je een redelijke computer nodig hebt om het af te spelen..

LinuxFox, because penguins aren't even furry

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
FoxMan schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 13:11:
Ik ben niet echt onder de indruk van de kwaliteit of bitrate eigenlijk. Zoals MatthijsIn al zegt is VP7 niet een enorm revolutionaire codec, het is meer door ontwikkeld vanuit ON2's vorige producten.

Ik vind de kwaliteit van de h.264 codecs die ik gezien heb veel indrukwekkender. Een video gecodeerd met x264 is een stuk gedetailleerder, het enige nadeel hieraan is dan weer dat je een redelijke computer nodig hebt om het af te spelen..
Let wel, het gaat hier om 700 kbps dus. Om eerlijk te vergelijken moet je dus bestanden van gelijke bitrate naast elkaar zetten.

• mace

mace

Sapere Aude

Het volledig ontbreken van haperingen en lang bufferen op een karig 1 mbit lijntje is wat mijn waardering krijgt :)

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-01 10:39

Adonias

Oe! Buttons :9

op mijn net opgeleverde 1.6mbit lijntje....

ik sta perplex!

Dit gaat zeer zeker de goede kant op. Ze laten wel filmpjes zien waarin je veel van het beeldmateriaal makkelijk op mindere kwaliteit kunt laten zien, maar dan nog... ik vind dit echt super mooi!

• FoxMan
  • Laatst online: 21-08-2025
Henk007 schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 22:30:
[...]

Let wel, het gaat hier om 700 kbps dus. Om eerlijk te vergelijken moet je dus bestanden van gelijke bitrate naast elkaar zetten.
Dan nog is MPEG4 AVC beter. Ik kan zo geen goede vergelijkingen vinden van de allernieuwste codec, maar de codec shoot-out van 2004 van doom9 (http://www.doom9.org/codecs-104-1.htm) vergelijkt in iedergeval VP6.x met de AVC codec van nero digital (of eigenlijk van ateme).

VP7 is opzich niet slecht, maar het is zeker niet zo revolutionair als ze bij ON2 willen doen geloven. Verder gebruik ik liever MPEG4 AVC (of zelfs ASP), omdat dit standaarden zijn en af te spelen zijn onder andere besturingssystemen dan Windows..

LinuxFox, because penguins aren't even furry

Pagina: 1