Ik moet een array hebben waarin alle datums staan tussen 2 variabele data. Ik heb al veel gezocht en kwam op dingen als NEXTDAY, maar daar lukt het mij niet mee. Er zal vast iets makkelijks voor zijn, maar ik kan het niet vinden... Iemand iedeeen?
Zelf even functie maken die alle datums afloopt tussen de 2 door jou opgegeven data en deze in array steken?
Verwijderd
Waar haal je die 2 datums vandaan? Uit een db of maak je die zelf aan en in welk formaat?
dd-mm-yyyy of dd-mm of dd-mm-yy of ddmmyyyy ???
dd-mm-yyyy of dd-mm of dd-mm-yy of ddmmyyyy ???
[droogkloot mode]
1) schrijf een specificatie op van wat je functie moet doen (tot in de diepste details... je randvoorwaarden etc... goed voor je test cases)
2) schrijf een technische specificatie waarbij je in gaat op de verschillende algoritmes die je nodig hebt om de in punt 1) beschreven functionaliteit te bewerkstelligen
3) testen aan de hand van je testcases die je al dan niet gespecificeerd hebt in punt 1)
[/droogkloot mode]
1) Je hebt een array nodig met data
2) wat voor data komt daar in te staan?
3) hoe is de data opgebouwd?
4) waar komt de data vandaan?
5) Hoe wil je de data zien?
6) hoe variabel moet de gegenereerde data zijn?
7) Wat moet er gebeuren als je de datums in de verkeerde volgorde opgeeft? (oplopend/aflopend?)
etc...
Het is nu beetje onduidelijk wat je precies wilt hebben
1) schrijf een specificatie op van wat je functie moet doen (tot in de diepste details... je randvoorwaarden etc... goed voor je test cases)
2) schrijf een technische specificatie waarbij je in gaat op de verschillende algoritmes die je nodig hebt om de in punt 1) beschreven functionaliteit te bewerkstelligen
3) testen aan de hand van je testcases die je al dan niet gespecificeerd hebt in punt 1)
[/droogkloot mode]
1) Je hebt een array nodig met data
2) wat voor data komt daar in te staan?
3) hoe is de data opgebouwd?
4) waar komt de data vandaan?
5) Hoe wil je de data zien?
6) hoe variabel moet de gegenereerde data zijn?
7) Wat moet er gebeuren als je de datums in de verkeerde volgorde opgeeft? (oplopend/aflopend?)
etc...
Het is nu beetje onduidelijk wat je precies wilt hebben
Als je de twee datums omzet naar een timestamp met bijvoorbeeld mktime() of strtotime() kun je op de volgende manier een array vullen met alle datums:
PHP:
1
2
3
| for ($i=$start; $i<=$end; $i+=86400) { $dates[] = date("dmy", $i); } |
Regeren is vooruitschuiven
Datums komen als volgt aan: 2005-05-01 2005-05-11 en ik bepaal aan de hand van die 2 datums al hoeveel dagen het is voor een andere functie:
Ik wil dus deze datums in een array krijgen:
2005-05-01
2005-05-02
2005-05-03
2005-05-04
2005-05-05
...............
2005-05-11
code:
1
2
| $result = mysql_query("SELECT DATEDIFF('$varDatum2', '$varDatum1')");
$aantalDagen = 1+(mysql_result($result,0)); |
Ik wil dus deze datums in een array krijgen:
2005-05-01
2005-05-02
2005-05-03
2005-05-04
2005-05-05
...............
2005-05-11
Dan kan het ook gewoon met strtotime():
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
| //start-timestamp $start = strtotime($startdate); //loop door tussenliggende dagen //en format met date() in het juiste formaat for($i=0; $i<$aantalDagen; $i++) { $dates[] = date("Y-m-d", strtotime('+' .$i .' days', $start)); } |
[ Voor 11% gewijzigd door T-MOB op 11-05-2005 11:58 ]
Regeren is vooruitschuiven
Thanx m8 dat werkt perfect idd! Ik zat het zelf in de verkeerde hoek te zoeken, maar dit werkt super!T-MOB schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 11:57:
Dan kan het ook gewoon met strtotime():
PHP:
1 2 3 4 5 6 7 8 //start-timestamp $start = strtotime($startdate); //loop door tussenliggende dagen //en format met date() in het juiste formaat for($i=0; $i<$aantalDagen; $i++) { $dates[] = date("Y-m-d", strtotime('+' .$i .' days', $start)); }
Tip: lees de volgende keer voordat je een topic opent AUB P&W FAQ - De "quickstart" eens door. Je topicstart is nu erg aan de magere kant en komt nu over als "Hoi, ik wil dit, doe eens helpen". We verwachten hier dat je zelf eerst actief opzoek gaat naar een oplossing en dat je aangeeft welke zaken je nu hebt geprobeerd en wat daar niet mee lukte (eventueel met relevante code). Je topicstart nu is veel te makger.
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()