[OSX] Geluid via Linux machine sturen

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-02 20:52

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Topicstarter
Ik wil over een paar weken (vakantiegeld :Y) ) een nieuwe computer aanschaffen, hierbij lijkt ook gezien het budget een mini-mac een leuke oplossing.

Het grote 'probleem' met de mini voor mijn gebruik is het ontbreken van een digitale audio uitgang, en een losse module is wat aan de prijzige kant in verhouding tot de rest v/d machine.
Nu heb ik momenteel een Linux desktop, en die machine wil ik als (file) server en firewall laten staan, deze machine hangt nu digitaal aan mijn versterker. Voor linux zijn er een hoop netwerk-enabled soundservers, zoals ESD, aRTs en JACK.udp. Nu vroeg ik mij af of OSX (e.v.t. met wat extra software) kan connecten met zo'n soundserver ?

Wat googlen levert iig op dat er een JACK implementatie voor OSX is, die zich voordoet als geluidskaart wat natuurlijk ideaal is, met een netwerk module NetJack, maar ik kan nergens vinden of het protocol daarvan hetzelfde is als die van JACK.udp.

Heeft iemand hier ervaring met zoiets ?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Aaargh! schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 09:56:
Het grote 'probleem' met de mini voor mijn gebruik is het ontbreken van een digitale audio uitgang, en een losse module is wat aan de prijzige kant in verhouding tot de rest v/d machine.
Nu heb ik momenteel een Linux desktop, en die machine wil ik als (file) server en firewall laten staan, deze machine hangt nu digitaal aan mijn versterker. Voor linux zijn er een hoop netwerk-enabled soundservers, zoals ESD, aRTs en JACK.udp. Nu vroeg ik mij af of OSX (e.v.t. met wat extra software) kan connecten met zo'n soundserver ?
Ik heb hier geen ervaring mee, maar het lijkt mij wel een interessant probleem om op te lossen. Zoals je waarschijnlijk wel weet heeft apple de AirportExpress, een wireless ding dat je in het stopcontact stop. Met iTunes kun je hier via wifi muziek naar sturen. Een tijdje geleden vond ik AirFoil, hiermee kun je audio van elke applicatie (dus niet alleen van iTunes) naar de AirportExpress sturen.

Nu gebruik jij geen AirportExpress maar een linux machine. Voor veel van de door Apple ontwikkelde protocollen (zoals DAAP van iTunes) zijn er implementaties voor linux, om bijv. een iTunes instantie te emuleren, waar je muziek van kunt streamen. Via AirFoil vond ik FairPort, een emulator die een AirportExpress emuleert op een OS X machine. Op de weblog van de ontwikkelaar hiervan wordt ook Pinhead een C port van de Objective-C FairPort code genoemd.

De Pinhead service wordt via Bonjour gepubliceerd zodat AirFoil en iTunes jouw linux bak automatich herkennen. .

Op jouw linux bak emuleer je met Pinhead een AirportExpress. Deze Pinhead service wordt vervolgens gepubliceerd via Bojour zodat deze automatisch herkend wordt door iTunes en AirFoil.
Ik hoop dat ik je hiermee verder heb geholpen. Laat even weten of dit is wat je in gedachten had en of je het werkend hebt gekregen.

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Klinkt idd interessant.

Na wat zoeken op de JACK mailing list kwam ik ook een post tegen van iemand die JACK.udp met wat minimale source-patches (basically, aangeven dat ie realtime priority moet hebben) gecompiled kreeg op een Mac.

Dit zou het probleem dan ook moeten oplossen.

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-01 21:32

Roel

screen -x addict

kun je hier posten hoe je het voor elkaar hebt gekregen als het werkt? Ik ben erg geintereseerd

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Denk je niet dat een dergelijke optie zn doel voorbijstreeft? je sluit digitaal aan op je amp om de beste kwaliteit te houden, echter als je gaat streamen tussen mac en linux ga je kwaliteit verliezen aan compresse en andere streaming eigen zaken. dan denk ik dat een jack richting je amp nog een beter geluid gaat geven..

You don't need eyes to see, you need vision

• Aaargh!

Aaargh!

Topicstarter
Yalopa schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 18:38:
Denk je niet dat een dergelijke optie zn doel voorbijstreeft? je sluit digitaal aan op je amp om de beste kwaliteit te houden, echter als je gaat streamen tussen mac en linux ga je kwaliteit verliezen aan compresse en andere streaming eigen zaken. dan denk ik dat een jack richting je amp nog een beter geluid gaat geven..
Die machines hangen direct met een netwerk kabeltje aan elkaar, verder vind er geen extra compressie plaats tussen de machines.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb nog iets simpels maar wel spartaans: icecast. Ik weet niet hoe een stream-client zich gedraagt als de stream stopt (blijft hij gewoon luisteren tot in het oneindige of niet?) maar dat gaat 100% zeker weten lukken. De vraag is alleen hoe je icecast gaat besturen ivm het selecteren van songs.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 10:21:
Nu gebruik jij geen AirportExpress maar een linux machine. Voor veel van de door Apple ontwikkelde protocollen (zoals DAAP van iTunes) zijn er implementaties voor linux, om bijv. een iTunes instantie te emuleren, waar je muziek van kunt streamen. Via AirFoil vond ik FairPort, een emulator die een AirportExpress emuleert op een OS X machine. Op de weblog van de ontwikkelaar hiervan wordt ook Pinhead een C port van de Objective-C FairPort code genoemd.

De Pinhead service wordt via Bonjour gepubliceerd zodat AirFoil en iTunes jouw linux bak automatich herkennen. .

Op jouw linux bak emuleer je met Pinhead een AirportExpress. Deze Pinhead service wordt vervolgens gepubliceerd via Bojour zodat deze automatisch herkend wordt door iTunes en AirFoil.
Ik hoop dat ik je hiermee verder heb geholpen. Laat even weten of dit is wat je in gedachten had en of je het werkend hebt gekregen.
Ik wil dit graag ook, maar kan nergens Pinhead meer terugvinden (is natuurlijk ook 2 jaar geleden..)
Weet iemand nog een manier om het geluid van m'n Mac iBook via het netwerk naar een Linux soundserver te sturen?

Verwijderd

Ik zie het probleem niet helemaal, de mac mini heeft gewoon een optische uitgang!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2007 @ 16:40:
Ik zie het probleem niet helemaal, de mac mini heeft gewoon een optische uitgang!
Tegenwoordig wel, maar het model in 2005 had dat nog niet ;)

• vladje
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021
ik heb dit ooit gedaan met men macbookje om zo via het draadloze netwerk toch geluid uit men vaste boxen te krijgen. Uiteindelijk is het me geluk met Soundflower, die een extra virtuele geluidskaart aanmaakt en die dan te verbinden met quicktime broadcaster. Al het geluid naar de soundflower en dan gebroadcast over het netwerk. Winamp op de andere pc nam het dan weer op en stuurde het naar men vaste boxen.
Dit werkt opzich wel voor muziek, maar het was volledig onbruikbaar voor films owv de vertraging van ongeveer 1 a 2 seconden die erop zat.

BLU3_VV

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hmmm, dat Pinhead klinkt wel heel erg goed, kan het alleen nergens vinden :/ Heeft iemand het nog? :)

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Jack is er ook voor OSX (gebruik ik soms), ik denk ESD ook. Daarnaast gebruikt OS X 'gewoon' CoreAudio, dus als je je een beetje verdiept in de stof zul je zien dat je daar ook mee kunt rammelen op de achtergrond.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1