[XP] Netwerk status na reboot instellen*

Pagina: 1
Acties:

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:10

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Ok, vage topictitel, ik kon het ff niet beter omschrijven.

Situatie:
ADSL internet, WinXP server, aantal workstations.

Ik beheer de server, de anderen hebben toegang tot de kamer waar de server staat.
Wanneer het internet traag is, of er andere haperingen zijn hebben ze soms de neiging om dan maar gewoon op de reset-knop van de server te rammen in de hoop dat het na een reboot beter is.
Er hangt geen monitor aan de server, ik beheer hem zelf remote.

Aangezien ik de server ook gebruik voor wat torrent-verkeer en andere zaken kan ik dit gedoe gewoon niet hebben. Gewoon melden dat ze niet zomaar aan die server moeten zitten helpt niet. Dan zeggen ze dat ze het niet hebben gedaan en dat misschien de stroom is uitgevallen. (tjah, right :| )
Punt is echter dat als die stroom echt een keer uitvalt, ik wel wil dat de server netjes zonder troubles opstart, zodat ik niet ineens vanaf mij werk zelf niet meer bij de server kan.
Ik zoek een methode die het mogelijk maakt dat de server gewoon online gaat na een reboot, maar dan selectief de workstations toegnang geeft. Dus de ene wel, de andere niet. (oftwel, mijn eigen workstation wel, andere workstations niet.) En dat de anderen pas toegang krijgen nadat ik zelf die toegang 'aan zet', dmv remote inloggen.
Op die manier ontmoedig ik ze dus om bij het minste of geringste op die reset-knop te rammen, omdat ze op die manier daarna zowiezo geen internet meer hebben.
Niet de meest nette manier, daar ben ik me van bewust, maar gewoon praten helpt niet :|

Iemand een idee hoe ik dat aan kan pakken?

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Verwijderd

Probleem is sowieso dat die bak niet het onderscheid zal maken tussen een normale reboot en een stroomuitval. Maar afgezien van dat geef je geen informatie over wat voor pakket je gebruikt om het internet te delen. Onder XP zou je eens kunnen kijken of je wat met netsh kan in een opstartscript, onder Linux zou je het met iptables kunnen regelen :)

Maar of dit goed mogelijk gaat zijn betwijfel ik :)

Verwijderd

Move NT > WOS

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Sorry modjes, d8 juist dat ik hem goed geplaatst had :'(

De server hoeft ook geen onderscheid te maken tussen reboot of stroomuitval, zolang hij maar wel weer online komt na een boot en dan een aantal (door mij in te stellen) IP's geen access geeft tot ik ze dat weer geef...
Dat is rot voor ze als de stroom een keer uitvalt en ik ben er niet of kan niet remote inloggen, maar da's dan hun probleem, hadden ze maar van de server af moeten blijven in het begin :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Vertel nog even op welke manier je internet deelt ;)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
- Reset knop loshalen ?

- Andere werkstations via dhcp een verkeerde gateway laten krijgen ? (en je server en wks statisch instellen)

- Server in verplaatsen zodat hij niet door iedereen fysiek te benaderen is

- Smoothwall gebruiken om internet te delen ipv WinXP Server

Abort, Retry, Quake ???

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:04

sus

is druk :+

router neerzetten die je internet deelt, waardoor er ook geen reden meer is voor de andere gebruikers om aan de server te zitten.

Heb hier thuis exact hetzelfde gehad, steeds werd de server uitgetrapt enzo. Heb nu een router neergezet van Sitecom die keurig mijn verbinding in stand houdt. Daarop hangen nu een 2-tal switches die iedereen van internet voorzien. Geen internet = storing. Maar ze blijven wel van de server af.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Ik deel internet gewoon met de ICS van XP.

Server ontoegankelijk maken is gewoon godsonmogelijk. Ik kan de reset-knop wel loshalen, maar dan trekken ze gewoon de stekker er uit :|

Via een router zou wel kunnen, maar ik wil het per-se via mijn server hebben (heeft onder andere te maken met bandwith control en monitoring).

• aZuL2001
Whuzz schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 17:08:
Server ontoegankelijk maken is gewoon godsonmogelijk.
Nee hoor, is erg eenvoudig. Oppakken en achter slot en grendel plaatsen.
Ik kan de reset-knop wel loshalen, maar dan trekken ze gewoon de stekker er uit :|
Dat ze het botte lef hebben 8)7
Via een router zou wel kunnen, maar ik wil het per-se via mijn server hebben (heeft onder andere te maken met bandwith control en monitoring).
Smoothwall. (Desnoods met de proxy aan)

Maar hoezo monitoring en bandwith control ? En "ik wil het per-se" ?

[ Voor 9% gewijzigd door aZuL2001 op 11-05-2005 17:35 ]

Abort, Retry, Quake ???

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
aZuL2001 schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 17:34:
Nee hoor, is erg eenvoudig. Oppakken en achter slot en grendel plaatsen.
Kom jij hier even een 'slot en grendel' plaatsen? Ik huur een bovenverdieping van een rijtjeshuis, ik HEB niets om hem achter slot en/of grendel te zetten ;)
Dat ze het botte lef hebben 8)7
Tjah, doe je weinig tegen. Ze geven het niet toe hoor.
- stroom viel uit
- stop gesprongen
- aardlekschakelaar aangeraakt toen ik de stofzuiger uit de meterkast pakte
- enz
Maar ze doen het wel ;)
Smoothwall. (Desnoods met de proxy aan)
Maar hoezo monitoring en bandwith control ? En "ik wil het per-se" ?
Ik zal eens kijken of smoothwall wat is.
Het internet wordt gedeeld met een aantal man en ik draai Bandwidth monitor om dat een beetje netjes te laten verlopen, zodat niet 1 iemand met een torrent de hele lijn dicht trekt. En dat kan nou eenmaal niet met een routertje...

Edit:
Dat smoothwall schiet niet op. Ik wil geen compleet ander OS gaan draaien, omdat ik mijn server ook voor andere dingen gebruik (o.a. als webserver, mailserver, enz).
Ik wil gewoon XP blijven draaien en ben dus op zoek naar een oplossing onder XP :)

[ Voor 13% gewijzigd door Whuzz op 11-05-2005 18:38 ]

• aZuL2001
Whuzz schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 18:36:
Dat smoothwall schiet niet op. Ik wil geen compleet ander OS gaan draaien, omdat ik mijn server ook voor andere dingen gebruik (o.a. als webserver, mailserver, enz).
Ik wil gewoon XP blijven draaien en ben dus op zoek naar een oplossing onder XP :)
Dan hou je denk ik erg weinig opties over.

Clarkconnect is nog een suggestie, die kan naast fw,proxy, router ook nog proxy zijn, en mail en webserver.

Als je hoe dan ook vast wil houden aan XP, dan zou ik niet weten hoe je dit kunt oplossen.
(Buiten de reeds gedane suggesties)

Verhuizen ? })

Abort, Retry, Quake ???

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Topicstarter
Tja, kennelijk is een hardwarematige oplossing de enige beschikbare voor mij.

Ik heb nu de reset losgetrokken en de powerswitch via een extra schakelaar geleid, welke ik uiteraard heb verborgen. Dus de powerswitch doet het alleen als je eerst die extra schakelaar omzet >:)
Enige nadeel is dat het gegarandeerd een paar keer gaat gebeuren dat ze de stekker er uitrukken en de server vervolgens niet meer aan krijgen (powerswitch doet het immers niet), voor ze doorhebben dat dat dus niet zo handig is.
Op die momenten zit ik zelf dus ook ff zonder connectie vanaf mijn werk, maar goed, so be it. Denk dat ze het snel zat afleren als ze merken dat ze na zo'n actie zonder internet zitten tot ik thuis kom. (en als ik merk dat de connectie weg is, ga ik na mijn werk eerst nog wel ff wat biertjes drinken ofzo voor ik een keertje huiswaarts ga >:) )

Pagina: 1