Kleuren van fotos kloppen soms niet

Pagina: 1
Acties:

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 13:47
Ik heb sinds kort een Mac Mini die ik gebruik in combinatie met mijn Iiyama Vision Master Pro 451. Al vanaf het begin zijn de kleuren van sommige fotos in onder andere Safari veel te 'verzadigd' (weet niet precies of dat de juiste beschrijving is).
Nu was dat nog wel te overleven, maar nu ik in iPhoto een aantal fotos wil importeren die ik zelf heb gemaakt (met m'n Canon Powershot A20), heb ik hetzelfde probleem. De kleuren zijn veel te fel en de fotos daardoor totaal onbruikbaar. Ik vermoed dat het iets met kleurprofielen te maken heeft, maar ik krijg het niet gefixt.
Hieronder een screenshot van het probleem:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/58415/full.jpg
De rechter foto is zoals de foto 'oorspronkelijk' was, de linker foto is dus zoals het in iPhoto eruit ziet (en sommige fotos ook in Safari)

[ Voor 10% gewijzigd door Martin Sturm op 11-05-2005 09:28 ]

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:27

Maximus

There is no substitute

Stel je import de fotos in een programma als Photoshop heb je het dan ook? Want als dat het geval is kan het aan het kleurenprofiel liggen, hoewel ik daar nu al aan twijfel omdat de foto in preview wel goed werkt (de rechter).

Als je de fotos op een andere PC/Mac import zien de fotos er dan ook zo uit?

Welke iPhoto versie heb je ? heb je 4 of 5 of al een reeds geupdate versie van de voorgaande?

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• Martin Sturm
Maximus schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 09:30:
Stel je import de fotos in een programma als Photoshop heb je het dan ook? Want als dat het geval is kan het aan het kleurenprofiel liggen, hoewel ik daar nu al aan twijfel omdat de foto in preview wel goed werkt (de rechter).

Als je de fotos op een andere PC/Mac import zien de fotos er dan ook zo uit?

Welke iPhoto versie heb je ? heb je 4 of 5 of al een reeds geupdate versie van de voorgaande?
Als ik ze direct vanaf m'n camera importeer zijn ze wel goed. Deze zijn eerder onder Linux geimporteerd en zijn dus wel goed in de preview idd, maar niet in iPhoto. Maar soms heb ik bij fotos die op internet staan in Safari hetzelfde probleem.. het is wel een beetje vervelend opzich. (die fotos die op m'n hd staan kan ik niet opnieuw importeren vanaf m'n camera omdat ze daar niet meer op staan).

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Wow... da's niet best zeg... ik gok dat je gamma-installingen niet consequent vertaald worden in elke applicatie... kleurprofielen dus. Zo zout heb ik het - op de mac - nog niet gegeten... Is er geen enkele bewerking op losgelaten - wat doet inux met foto's/bestanden? En is de één niet (al dan niet 's') RGB en de andere CMYK, zodat de vertaling van de kleuren binnen een profiel worden verneukt? Is de foto 'RAW' geschoten of 'gewoon' RGB (ik ken de specs van de A20 niet)?

[ Voor 10% gewijzigd door Ramzzz op 11-05-2005 10:48 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Martin Sturm
Ramzzz schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 10:46:
Wow... da's niet best zeg... ik gok dat je gamma-installingen niet consequent vertaald worden in elke applicatie... kleurprofielen dus. Zo zout heb ik het - op de mac - nog niet gegeten... Is er geen enkele bewerking op losgelaten - wat doet inux met foto's/bestanden? En is de één niet (al dan niet 's') RGB en de andere CMYK, zodat de vertaling van de kleuren binnen een profiel worden verneukt? Is de foto 'RAW' geschoten of 'gewoon' RGB (ik ken de specs van de A20 niet)?
Wat je ziet is dezelfde foto, de ene geïmporteerd in iPhoto, de andere in de preview van Finder. Het gekke is dat bij het importeren in iPhoto (wanneer de fotos een voor een langskomen) de kleuren wel goed zijn. Pas zodra ze volledig zijn geïmporteerd, gaat het mis.

De fotos zijn oorspronkelijk gewoon als jpeg geschoten (en dus ook op de computer gezet). De A20 kan geen RAW formaat produceren (helaas :P ).
Ik vemoed dat het inderdaad iets met kleurprofielen is, maar ik heb daar totaal geen kaas van gegeten (zeker niet onder MacOS X)

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

botoo

💀 too old to die young

Kleurprofielen zijn voor de meeste gebruikers een ware poppenkast Martin :X maar als redacteur :D zou je toch aan het 0-nummer van MacFreak Magazine moeten kunnen komen? Daar staat een verhelderend stukje in leesbare taal in :).

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik heb wel eens een beetje naar ColorSync in het algemeen gekeken en begrijp het principe.

Ieder apparaat dat beelden kan weergeven (printer, camera, computerscherm, etc...) krijgt een eigen kleurenprofiel. ColorSync vertaald de kleuren tussen de profielen, zodat ze er altijd hetzelfde uit zien.

Ik denk dat je een kleurenprofiel moet maken voor je camera, want ik verwacht dat je scherm al een profiel heeft. Volgens mij kan je dat met het ColorSync hulpprogramma doen (/Applications/Utilities/ColorSync Utility o.i.d.). Als je eenmaal een profiel hebt aangemaakt, moet ColorSync de kleuren automatisch goed weergeven.

Mogelijk heeft de fabrikant van je camera ook een ColorSync (of ICC) profiel op de site als download. In dat geval zou je het profiel kunnen downloaden en toekennen aan je camera. Volgens mij moet ieder apparaat een profiel hebben, anders kunnen kleuren niet 'vertaald' worden. Mocht je scherm nog niet gecalibreerd zijn, gebruik dan Apple's tooltjes (zie Systeemvoorkeuren > Beeldscherm > Kleur o.i.d.)

EDIT: Dit draadje op de Apple Support Site is ook nog interessant.

P.S.: Hoewel men in het draadje meldt dat er een probleem is met de mini, weet ik niet zeker of dat klopt. Apple heeft hier in elk geval nog niets over gemeld. Voordat Apple met de mini op de markt kwam, kochten veel consumenten een Apple computer met Apple monitor. Een Apple monitor heeft bij mijn weten een ge-embed profiel, waardoor kleuren vanaf het begin al correct worden weergegeven.

[ Voor 23% gewijzigd door MacWolf op 11-05-2005 11:32 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Martin Sturm
MacWolf schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 11:27:

EDIT: Dit draadje op de Apple Support Site is ook nog interessant.
Ah! Thanx voor die link. Dat is namelijk precies het probleem wat ik heb!
Waarschijnlijk is daar ook een oplossing in genoemd, namelijk met Pref Setter ( http://www.apple.com/down...utilities/prefsetter.html ) de preferences van iPhoto aanpassen en de optie 'EmbedColorProfile' van 'NO' in 'YES' veranderen. Voor de specifieke foto die ik in de topicstart laat zien helpt deze oplossing in ieder geval. Ik weet niet wat de oplossing precies doet, en of dit ook gevolgen heeft voor de correcte werking van mijn systeem, maar het werkt wel

• Martin Sturm
Inmiddels heb ik het ook in Safari gefixt (en ik denk dus overal). Hoe het nu precies is gefixt weet ik even niet 100% zeker (ik krijg het nu niet meer stuk? :P ), maar ik heb voornamelijk even met ColorSync geprutst, en gezorgd dat het standaard RGB-profiel is ingesteld op 'Algemeen RGB profiel' (bij Voorkeuren) en bij het tabblad 'CMM' CMM-voorkeur: Apple CMM ingevuld.
Ook heb ik bij 'Apparaten' (in ColorSync) bij 'Beeldscherm' bij Huidige profiel een 'ander...' ingesteld. Aangezien er maar 1 profiel was voor monitoren (en Iiyama er geen heeft voor mijn monitor) heb ik die dus maar gekozen. Ik geloof dat het nu allemaal opgelost is.

Edit Nadat het net weer stuk was (door mijn gepruts :X), weet ik nu tamelijk zeker de oplossing. Basisregel (die bij mij werkt in ieder geval) is ervoor zorgen dat het RGB-profiel in ColorSync (wat bij mij 'algemeen RGB profiel' is) hetzelfde is als bij de Monitor instellingen bij Systeemvoorkeuren onder het kopje kleur.

[ Voor 21% gewijzigd door Martin Sturm op 11-05-2005 22:53 ]

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 21:37
Hmm dit had ik ook met mijn iBook, vond het toen ook al zo vreemd... Had ik niet verwacht van Apple.

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:13
Martin Sturm schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 09:27:
Ik heb sinds kort een Mac Mini die ik gebruik in combinatie met mijn Iiyama Vision Master Pro 451. Al vanaf het begin zijn de kleuren van sommige fotos in onder andere Safari veel te 'verzadigd' (weet niet precies of dat de juiste beschrijving is).
Nu was dat nog wel te overleven, maar nu ik in iPhoto een aantal fotos wil importeren die ik zelf heb gemaakt (met m'n Canon Powershot A20), heb ik hetzelfde probleem. De kleuren zijn veel te fel en de fotos daardoor totaal onbruikbaar. Ik vermoed dat het iets met kleurprofielen te maken heeft, maar ik krijg het niet gefixt.
Hieronder een screenshot van het probleem:
[afbeelding]
De rechter foto is zoals de foto 'oorspronkelijk' was, de linker foto is dus zoals het in iPhoto eruit ziet (en sommige fotos ook in Safari)
offtopic: is dat daar een foto van Opatija, Kroatie? Ben ik afgelopen zomer ook geweest en deze zomer weer!

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Verwijderd

Nu ik er ff op let heb ik dit probleem ook PB + Iiyama Pro 413.

Ik ga die linkjes ook eens doornemen.

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Voor professioneel kleurmanangement kan je kijken op http://seminars.apple.com/seminarsonline/colorwf/apple/

en

http://www.apple.com/pro/color/

Je moet je even registreren maar er zijn een aantal filmpjes beschikbaar die direct verduidelijken wat kleurenprofielen zijn en hoe je ze kan en moet toepassen. :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door Matias op 15-05-2005 20:48 ]

Pagina: 1