[Raw/Nef] Hoe drukken jullie ze af?

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:27

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Topicstarter
Hallo,

Ik ben net terug van vakantie en heb alles op nef (raw) geschoten.
Nu vroeg ik me af naar wat voor formaat jullie je raw files omzetten als ze afgedrukt moeten worden. Jpeg high quality of Tiff?
Jpeg is qua opslag natuurlijk wel iets handelbaarder dan tiff, maar ben toch een beetje bang voor kwaliteits verlies (maar of ik dat ga zien...............).
Iemand wat goede argumenten voor het 1 dan wel het ander?

XBL: theArthurrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:44

YellowCube

Wait...what?

in wat voor 'n opzicht doel jij op kwaliteitsverlies?
Een hoge kwaliteits JPG is imho voor afdrukken net zo goed als TIFF.
JPG wordt meer een nadeel als je nog stevig gaat nabewerken en eventueel kleuren gaat corrigeren.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:42

Remy

I usually get 100% accuracy

Gewoon naar tiff, jpeg wordt gecompressed, tiff niet (lossless). Ja, de tiffs zijn flink groter (17 ~ 40MB voor een 6MB tiff uit mijn D70) maar je krijgt daar een artifacts-vrije print voor terug, en dat is behoorlijk wat waard.

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

Het probleem met jpg is dat elke keer alle data opnieuw gecomprimeerd wordt bij herbeschrijven. En dat heeft kwaliteits verlies als oorzaak. Vandaar dat het handig is om idd voor bewerken en steeds opslaan van RAW bestanden. Ze ofwel RAW te houden. Ofwel te converteren naar TIFF of PSD.
En pas als je klaar bent met het editen hem converteren naar JPG voor ruimte besparing.
Echter de meeste programma's als PS comprimeren niet meer de hele JPG maar alleen wat er veranderd is. En zijn tegenwoordig veel beter in staat om de kwaliteit van de JPG beter te bewaren dan vroeger.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Remy schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 09:20:
Gewoon naar tiff, jpeg wordt gecompressed, tiff niet (lossless). Ja, de tiffs zijn flink groter (17 ~ 40MB voor een 6MB tiff uit mijn D70) maar je krijgt daar een artifacts-vrije print voor terug, en dat is behoorlijk wat waard.
bedoel je dat de artefacten onstaan tijdens het printen of dat ze al in het JPG plaatje zitten?
Dat laatste is met een hoge kwaliteits JPG vrij stug (althans, ik heb het nooit gezien).
Wat mij wel eens overkomt is dat ik een 5-6 Mpixel bestand op 10x15 afdruk en dat ik dan "artefacten" krijg. Meestal in de vorm van rechte lijnen die opeens kartelig zijn. Maar volgens mij is dat niet het gevolg van de JPG compressie.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:20

breinonline

Are you afraid to be known?

YellowCube schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 09:35:
[...]

bedoel je dat de artefacten onstaan tijdens het printen of dat ze al in het JPG plaatje zitten?
Dat laatste is met een hoge kwaliteits JPG vrij stug (althans, ik heb het nooit gezien).
Wat mij wel eens overkomt is dat ik een 5-6 Mpixel bestand op 10x15 afdruk en dat ik dan "artefacten" krijg. Meestal in de vorm van rechte lijnen die opeens kartelig zijn. Maar volgens mij is dat niet het gevolg van de JPG compressie.
Ik denk dat je dat kan voorkomen door zelf het juiste formaat aan te leveren. 300dpi kiezen in PS en dan de afmetingen naar 10x15 sjoppen.

Als je eerst bewerkt (vanauit RAW openen) en het uiteindelijke resultaat als JPG opslaat op hoge of volledige kwaliteit, dan zie je bij de afdruk echt geen verschil met tiff.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:23

Pelle

🚴‍♂️

Inderdaad, als je in de hoogste kwaliteit JPG opslaat, dan moet je heeeeel goed kijken wil je het verschil met het origineel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130843

Heb het er toevallig gisteravond met een vriend van mij die in zo'n digitale afdrukcentrale werk over gehad. De meeste van die one hour afdrukmachines werken zelf alleen in JPG, TIFF wordt eerst ongezet. Het maakt nauwelijks verschil hoe je het aanbied, ikzelf stuur JPG met de allelaahste compressie. Dit geldt natuurlijk niet voor een echte kwaliteits machine die je bij en prof vaklab ziet daar werkt wel alles in TIFF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:42

Remy

I usually get 100% accuracy

[...]

Ze zitten er al in, maar je ziet ze bijna niet op het scherm: pas bij't printen komen ze te voorschijn, helaas.
Mee eens dat het tegenwoordig een stuk beter is gesteld met de JPEG-kwaliteit, maar het blijft een lossy formaat in tegenstelling tot TIFF :) En je moet idd behoorlijk groot (A4 of groter) printen om JPEG-artifacts te zien. Die kartelrandjes die je noemt zullen door een resize to fit gekomen zijn, mogelijk :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeWaanzin
  • Laatst online: 19:27

DeWaanzin

Ja dat zeggen ze allemaal

Topicstarter
Ik neig dus steeds meer na tiff formaat (mits de afdrukcentrale dat aankan, via de AH iig wel). Maar als het waar is wat fransvh zegt dat bij afdrukcentrales toch alles naar jpeg omgezet wordt, dan heeft tiff weinig zin lijkt me.
En nabewerken doe ik op m'n raw files, dat is nl. 1 van de redenen waarom ik op raw ben gaan schieten.

XBL: theArthurrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:50
De compressie van JPEG is instelbaar. Als je de kwaliteit op 100% zet (compressie 0), zie je echt geen verschil met een ongecomprimeerd bestand, maar is het bestand al een stuk kleiner. Wat YellowCube zegt blijft waar: als je daarna nog stevig gaat bewerken kun je de artifacten wel zichtbaar maken. Maar op een print zie je het verschil echt niet.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Eensch met David. Op het laagste compressieniveau zie je heus geen artifacts op je print, zelfs al blaas je ze enorm ver op (90x60cm bv.)

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

offtopic:
het blijft verwarrend laag compressieniveau is hoge kwaliteit...bijna zoiets als: ik verklaar deze brug voor geopend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116136

ik gooi ze door PS en sla ze dan op als jpeg met kwaliteit op maximum (value 12). zo krijg je een foto van een paar mb (afhankelijk van het formaat en de informatie natuurlijk) en ik heb geen last van rotzooi als artifacts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 21:04
Inderdaad, omzetten naar tiff voor bewerking en archivering, voor het afdrukken opslaan als jpeg met zo min mogelijk compressie (al zal standje 10 ipv 12 net zo goed kunnen). Ik heb nog nooit 1 artefact gezien, of het nou op 10x15, 30x45 of 50x75 is.
Pagina: 1