[Beheer] Server-beheer mbv web controlpanel

Pagina: 1
Acties:

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45
Om het beheer van een thuisservertje wat te centralizeren, en om het voor mezelf makkelijker te maken zoek ik een server controlpanel voor mijn router waarin ik o.a. bandwidth limiting (traffic shaping), port forwards (iptables), en een aantal andere services (snort, apache e.a. indien mogelijk met modules) kan beheren.

Ik heb momenteel een aantal services draaien (cacti / apache / snort / iptables, etc), en voor allen is wel een apart controlpanel te vinden, maar er is geen goed alternatief voor webmin/usermin, voorzover ik gezien heb.
Ik kies ervoor om webmin *niet* te gebruiken omdat: a) Zelfs met de mooiste themes ziet Webmin er nog niet uit (structuur, indeling) b) Webmin is voor mij *altijd* langzaam geweest. Ook op een colo host.

Webmin valt dus voor mij af, echter dan is de vraag: wat wél?
Ik heb Google / SourceForge / GoT al even afgespeurd, en het enige dat ik tegen kom zijn hosting control panels. Waar ik helaas 0,0 aan heb.

Ik kan mij vaag iets herinneren van een webmin 'concurrent', maar ik weet nóch de naam, nóch de URL meer.

Zelf ben ik wel gecharmeerd van ClarkConnect's controlpanel:
Afbeeldingslocatie: http://www.clarkconnect.com/images/ss_admin_overview.png

Zoiets zoek ik dus, maar dan in een losse package.

Het komt te draaien op een Debian Sarge machine met een 2.4 kernel, overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door r0b op 11-05-2005 04:43 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45
Ondertussen heb ik de cc-web* packages (3 stuks) op de ClarkConnect FTP gevonden.
Hier ben ik al wat mee aan het stoeien geweest, en de basis werkt wel, afgezien van zo'n beetje alle functies.
ClarkConnect zelf is op RedHat9 gebaseerd, dus het is inderdaad logisch dat het niet werkt onder Debian Sarge.
Nu kan ik wel alles gaan aanpassen, maar toch heb ik liever een kant-en-klaar pakket.

Ja, dit is een topickick. :+

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De start post lezen is ook een vak...
r0b schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 04:42:
...
Ik kies ervoor om webmin *niet* te gebruiken omdat: a) Zelfs met de mooiste themes ziet Webmin er nog niet uit (structuur, indeling) b) Webmin is voor mij *altijd* langzaam geweest. Ook op een colo host.

Webmin valt dus voor mij af, echter dan is de vraag: wat wél?
Ik heb Google / SourceForge / GoT al even afgespeurd, en het enige dat ik tegen kom zijn hosting control panels. Waar ik helaas 0,0 aan heb.
...
Hij zegt dus al dat hij geen webmin wil.
Wat looks betreft, vind ik het een slecht criteria, zo'n pagina heb ik voor de functionaliteit en niet om de looks. Daarnaast vind ik persoonlijk de snelheid van webmin wel meevallen, al is de ingebouwde webserver niet de snelste (het schijnt mogelijk te zijn om webmin ook over Apache te laten werken, maar hoe dat zou moeten weet ik niet).

Webmin heeft in mijn ogen een ander, veel belangrijker minpunt, en dat is hoe het de configs genereerd. Die blinken niet echt uit in net-heid en worden vaak onleesbaar door Webmin.

Ik edit de configs voor apache, samba, etc tegenwoordig dan ook liever direct, dan weet ik tenminste zeker wat erin staat.

Ik ben trouwens wel benieuwd of je de webinterface van CC draaiend krijgt. Ik draai zelf Gentoo en wil ook weleens een ander stukje remote beheer software dan Webmin proberen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier