[Apple hardwareproblemen]Hoe troubleshooten?

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Apple Macs -

wat ermee te doen als ze goed werken is in meer dan genoeg topics hier en elders beschreven. Maar wat als ze hardwarematig niet doen wat je wilt :?

Ik open deze topic omdat dit een vraag is die ik mezelf gesteld heb als tweaker met redelijke ( ;) ) algemene, maar weinig specifieke Mac-hardwarekennis, maar niet heb kunnen beantwoorden met googlewerk. Toen ik aan deze topic begon had ik er eigen belang bij, want ik heb zelf een Mac (althans, delen ervan...) die niet werkte, maar gelukkig bleek dat een jumperprobleempje te zijn ('Gossamer' (Beige G3) moederborden kunnen twee verschillende soorten PSU's aan, als je niet de juiste jumpert doet hij erg weinig...). Sowieso wilde ik deze topic als het kan breder trekken, met links naar resources en met troubleshootprocedures voor zieke Macs. En daar is mijn Gossamer behulpzaam bij, want met die jumper kan ik gelijk een dode Mac simuleren :).

Als iemand mij een PC gaf die totaal niet wilde booten (zwart beeld, geen POST beeps) zou ik bijvoorbeeld de volgende stappen ondernemen:

1) alle overbodige apparatuur loskoppelen, totdat ik alleen voeding, moederbord, processor, videokaart (of niet, indien onboard) en een enkele geheugenreep intern overhield, en alleen een toetsenbord en monitor extern
2) ATX reset (zonder stroomstekker erin de powerknop 10 sec ingedrukt houden)
3) CMOS clear (meestal dmv jumper op moederbord)
4) speaker aansluiten en luisteren naar evt beepcodes
5) POST kaart in een ISA of PCI slot steken om port 80 diagnostiekgegevens uit te lezen
6) jumperconfiguratie controleren
7) elk onderdeel afzonderlijk in een vergelijkbaar systeem testen om uit te sluiten
8) indien moederbord het probleem lijkt, kijken of het BIOS oorzaak is door te hot-flashen (bij benadering: BIOSchip vervangen)

Afhankelijk van systeem zou dit lijstje iets korter of langer zijn, maar na afloop zou ik met redelijke zekerheid het schuldige onderdeel kunnen identificeren en misschien het probleem firmwarematig oplossen.

Maar op een Mac? Per punt wat ik weet, wat ik aanneem en de vragen die ik heb:

1) fysiek lukt het wel, maar ik heb niet kunnen vinden alle Macs wel in die toestand willen booten. Mijn PowerMac 7600/120 en Gossamer ('old world' firmware) doen dat wel, ik krijg een (grafisch) scherm met een disk en een vraagteken. Gaat dit ook op voor nieuwere Macs?

2) op Macs met ATX connector (v.a. G3 Beige 'Gossamer') prima te doen. Heeft het zin?

3) eeh... hebben Macs wel CMOS settings? BIOS lijkt op een non-flashable ROM te zitten en nergens jumpers voor het clearen van settings kunnen vinden. Is er een Mac-analoog voor deze stap :?

4) Een Mac die werkt zegt '*BOING*' :) , een Gossamer op verkeerde PSU-setting blijft stil. Maken Macs kenmerkende geluiden bij bepaalde storingen :?

5) mijn POST kaart doet niets in een Mac. Ook niet raar, want de poort 80 debug codes zijn wel erg PC-specifiek. Maar is er een manier om de eerste stappen in ROM boot te visualiseren op een systeem dat niet naar een display doorboot :?

6) tja, RTFM en UTFS. Macs hebben doorgaans weinig jumpers, maar zoals mijn voorbeeld illustreert, het kan er net zo goed aan liggen als bij een PC :z

7) als je andere systemen hebt om mee te testen ideaal. Maar zo niet is dit een stuk lastiger dan bij een PC, simpelweg omdat er minder Macgebruikers rondlopen en een groot gedeelte van die gebruikers nog allergischer is voor het openmaken van de kast dan gemiddelde Wintel-nOObs :+

8) zie 3 - evt met andere ROM testen zou de ROM-DIMM vervangen betekenen op de Gossamer. Wel te doen als je meerdere identieke Macs hebt, maar niet 'even' flashen zoals een hobbyist met PCs kan doen.

Dus samenvattend, stappen 1, 6 en 7 lijken (althans iig op 'old world' Macs) op te gaan, maar zijn zo simpel dat ze wel voor ieder type computer op zouden kunnen gaan. Stappen 2 en 4 lijken min of meer overeen te komen met een PC, maar hoe relevant ze zijn, is minder duidelijk. En stappen 3, 5 en 8 zijn zeker niet direct van toepassing.

Allicht dat er voor een Mac meer mogelijkheden zijn om opstartproblemen te troubleshooten; zo ja kan dit een erg nuttig topicje worden :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Als je de maintenance manual download voor je mac-model, kun je in de troubleshoot-sectie deze vragen stap voor stap beantwoord zien :)

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02
dion_b schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 02:57:1) fysiek lukt het wel, maar ik heb niet kunnen vinden alle Macs wel in die toestand willen booten. Mijn PowerMac 7600/120 en Gossamer ('old world' firmware) doen dat wel, ik krijg een (grafisch) scherm met een disk en een vraagteken. Gaat dit ook op voor nieuwere Macs
Er zijn duidelijke foutmeldingen bij het opstarten als er iets mis gaat, zo gaat de finder bijv. zielig kijken als er iets mis is met de systeemmap en krijg je een vraagteken als hij de syteemmap niet kan vinden. Ik denk dat er heel veel in Apple support staat over dit probleem.
2) op Macs met ATX connector (v.a. G3 Beige 'Gossamer') prima te doen. Heeft het zin?
Ja, hardware excluden voor zover mogelijk is altijd een goede zaak. Helaas/gelukkig heb je bij de nieuwere serie's niet zo heel veel hardware om te "ontleden".
3) eeh... hebben Macs wel CMOS settings? BIOS lijkt op een non-flashable ROM te zitten en nergens jumpers voor het clearen van settings kunnen vinden. Is er een Mac-analoog voor deze stap :?
De mac hebben geen cmos, maar wel een PRAM & NVRAM deze kun je ook resetten hier zijn toetensen combinatie's voor.
4) Een Mac die werkt zegt '*BOING*' :) , een Gossamer op verkeerde PSU-setting blijft stil. Maken Macs kenmerkende geluiden bij bepaalde storingen :?
Ja, geen geluid bij het booten = er is iets goed mis met deze machine. Meer geluiden geeft een mac volgens mij niet, het is niet zo dat er bij kapot geheugen 2 boings verschijnen zoals bij bijv. een pc.
5) mijn POST kaart doet niets in een Mac. Ook niet raar, want de poort 80 debug codes zijn wel erg PC-specifiek. Maar is er een manier om de eerste stappen in ROM boot te visualiseren op een systeem dat niet naar een display doorboot :?
Hiervoor moet je in de nvram duiken.
6) tja, RTFM en UTFS. Macs hebben doorgaans weinig jumpers, maar zoals mijn voorbeeld illustreert, het kan er net zo goed aan liggen als bij een PC :z
Welke jumpers?
7) als je andere systemen hebt om mee te testen ideaal. Maar zo niet is dit een stuk lastiger dan bij een PC, simpelweg omdat er minder Macgebruikers rondlopen en een groot gedeelte van die gebruikers nog allergischer is voor het openmaken van de kast dan gemiddelde Wintel-nOObs :+
Ja, true test systeem regelen.
8) zie 3 - evt met andere ROM testen zou de ROM-DIMM vervangen betekenen op de Gossamer. Wel te doen als je meerdere identieke Macs hebt, maar niet 'even' flashen zoals een hobbyist met PCs kan doen.
True, je hebt indentieke roms nodig.
Dus samenvattend, stappen 1, 6 en 7 lijken (althans iig op 'old world' Macs) op te gaan, maar zijn zo simpel dat ze wel voor ieder type computer op zouden kunnen gaan. Stappen 2 en 4 lijken min of meer overeen te komen met een PC, maar hoe relevant ze zijn, is minder duidelijk. En stappen 3, 5 en 8 zijn zeker niet direct van toepassing.

Allicht dat er voor een Mac meer mogelijkheden zijn om opstartproblemen te troubleshooten; zo ja kan dit een erg nuttig topicje worden :)
Service manual is nuttig, verder staat er veel op het apple support forum en mischien een optie om eens bij collega's te kijken in een Apple store, dat heb ik een tijd geleden ook gedaan bij onze leverancier zeer nuttig.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
De enige jumpers die bij de Mac aanwezig zijn, zijn volgens mij om de processorsnelheid in te stellen. Zo is een 1,25 Ghz Mac mini over te klokken naar maximaal 1,58 Ghz o.i.d.

Het eerder genoemde nvram is te resetten in Open Firmware (het Mac equivalent van een BIOS, maar mooier IMHO). Lees hier wat algemene informatie over Apple's Open Firmware. Apple heeft ook een aantal technotes met informatie:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
*ahum* - ik gaf net boven aan dat het Gossamer bord iig wel een jumper heeft die iets anders dan clock regelt - het zit net onder de onderste PCI slot, net naast de SMD reset knop. Het kan ingesteld worden op 'Mac PSU' of 'PS2 PSU'.

Zie ook:
http://www.macgurus.com/p...herboards/mbppcg3desk.php

Dat Macs geen jumpers zouden hebben is weer zo'n vooroordeel blijkbaar :z

Oslik blyat! Oslik!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
dion_b schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 12:20:
*ahum* - ik gaf net boven aan dat het Gossamer bord iig wel een jumper heeft die iets anders dan clock regelt - het zit net onder de onderste PCI slot, net naast de SMD reset knop. Het kan ingesteld worden op 'Mac PSU' of 'PS2 PSU'.

Zie ook:
http://www.macgurus.com/p...herboards/mbppcg3desk.php

Dat Macs geen jumpers zouden hebben is weer zo'n vooroordeel blijkbaar :z
Je hebt blijkbaar gelijk. Zelf ga ik er trouwens van uit dat bijna geen enkele Mac gebruiker met jumpers zal stoeien, dus ik denk dat bij het troubleshooten van Mac problemen je daar niet zo snel naar zal gaan kijken.

Jij vroeg hoe BIOS settings worden ge-reset? Traditioneel kon je altijd een Mac opstarten met [Apple] + [Option] + [P] + [R] om de PRAM te resetten. Ik weet niet of dat met moderne Mac's nog mogelijk is, maar ik denk wel met het type dat jij thuis hebt staan. Je zal zien dat als je met die toetsencombinatie opstart, dat de klok weer op de startwaarde staat (ergens in 1956 ofzo, geboortedatum van Steve Jobs...).

Bij moderne Mac's start je op in Open Firmware ([Apple] + [Option] + [O] + [F]) en tik je in:
> reset-nvram
> reset-all
(het pijltje is de command promt)

En dan staan alle instellingen ook weer op de beginwaarde. Dit heb ik eens moeten doen toen de batterij in mijn iBook raar deed (hield het nog maar enkele minuten vol, wilde niet opladen). Na genoemde actie deed de batterij het weer...

[ Voor 10% gewijzigd door MacWolf op 11-05-2005 12:43 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Een andere manier om het PRAM van een Mac te resetten is d.m.v. de CUDA switch. De CUDA switch is een kleine rode of zwarte knop die op nagenoeg elk moederbord van een Macintosh zit. De CUDA switch is vooral handig als je bij het opstarten van je Mac nog geeneens de kans hebt om in de firmware te komen of om [cmd] + [opt] + [p] + [r] in te drukken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:52
MacWolf schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 12:41:
[...]

Je hebt blijkbaar gelijk. Zelf ga ik er trouwens van uit dat bijna geen enkele Mac gebruiker met jumpers zal stoeien, dus ik denk dat bij het troubleshooten van Mac problemen je daar niet zo snel naar zal gaan kijken.

Jij vroeg hoe BIOS settings worden ge-reset? Traditioneel kon je altijd een Mac opstarten met [Apple] + [Option] + [P] + [R] om de PRAM te resetten. Ik weet niet of dat met moderne Mac's nog mogelijk is, maar ik denk wel met het type dat jij thuis hebt staan. Je zal zien dat als je met die toetsencombinatie opstart, dat de klok weer op de startwaarde staat (ergens in 1956 ofzo, geboortedatum van Steve Jobs...).

Bij moderne Mac's start je op in Open Firmware ([Apple] + [Option] + [O] + [F]) en tik je in:
> reset-nvram
> reset-all
(het pijltje is de command promt)

En dan staan alle instellingen ook weer op de beginwaarde. Dit heb ik eens moeten doen toen de batterij in mijn iBook raar deed (hield het nog maar enkele minuten vol, wilde niet opladen). Na genoemde actie deed de batterij het weer...
[command][option][P][R] werkt nog steeds op elke Mac voor het resetten van het P(arameter)RAM.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Pagina: 1