[SMB] i/o error 39 met tiger

Pagina: 1
Acties:

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 25-12-2025
Recent heb ik geupgrade naar tiger, nu mount ik regelmatig (windows en linux) smb shares op een groot netwerk buiten mijn thuisnetwerk (campusnet) en hoewel shares locaal mounten geen probleem is (zowel met osx en met linux) kan ik nu sinds enige tijd (maw het heeft wel gewerkt) bijna geen enkele share mounten (smbclient werkt echter wel op mn mac, maar om nu alles via de cli te doen vind ik wat omslachtig), ik krijg altijd de volgende error:

code:
1
2
The finder cannot complete the operation because some data in "smb://<adresje>" could not be read or written.
(Error code -36).

Op mn pc (linux) werken de shares echter wel (dus mn netwerk en de remote share lijken niet het probleem te zijn.

Nu heb ik zowel op de apple support site gezocht als op google maar alleen bij die laatste mensen gevonden die hetzelfde probleem lijken te hebben maar helaas geen oplossing aandragen die werkt.

Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden (of moet ik ff op 10.4.1 wachten)?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien er staat van 'could not be read or written' vermoed ik dat er wat mis is met de permissies. Probeer die 'ns te repareren (Programma's -> Hulpprogramma's -> Schijfhulpprogramma -> HD selecteren -> Schijf-EHBO -> Herstel volumebevoegdheden).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24
Os x slaat de resource fork van de bestanden op in een hidden file, op sommige systemen wordt deze niet goed geunlocked of gebounced door sommige servers.

[ Voor 29% gewijzigd door leon1e op 11-05-2005 08:15 ]

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Er zijn diverse problemen met smb mounts onder tiger :(
Dus inderdaad even wachten op 10.4.1

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

• blouweKip
Aangezien er staat van 'could not be read or written' vermoed ik dat er wat mis is met de permissies. Probeer die 'ns te repareren (Programma's -> Hulpprogramma's -> Schijfhulpprogramma -> HD selecteren -> Schijf-EHBO -> Herstel volumebevoegdheden).
Mja, over de permissies van externe shares ga ik zelf natuurlijk niet, gezien het feit dat alleen osx 10.4 het niet snapt en smbclient op 10.4 wel werkt zal het daar weinig mee te maken hebben ;)

Dat progje ziet er verder wel handig uit om nu een commercieel pakket te kopen ivm een bug in apples smb mount tool (dat is mn indruk iig) vind ik ook wat overdreven (ik kan wel met konqueror icm kio_smb/smbclient op die shares komen maar ik zou het fijner vinden als het weer gewoon via de finder kan)

Iig bedankt voor de reacties, ik denk dat ik het beste ff kan wachten op 10.4.1

[ Voor 5% gewijzigd door blouweKip op 11-05-2005 00:37 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:06
Probeer dit nog even:

Open safari en type in je adresbalk:
code:
1
smb://loginnaam:password@serveradres

Kijk eens wat ie nu doet? Had er ook problemen mee maar nu opent ie ze gewoon :)

[ Voor 5% gewijzigd door Uberprutser op 14-05-2005 09:03 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:34

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik heb nog altijd het probleem (ook met Panther gehad) dat het connecten via Wireless met een SMB-mount ontzettend traag gaat (~128 kbyte/sec). Alle andere protocollen gaan wél snel via wireless, en SMB werkt ook wél snel via een normaal kabeltje. Ook op andere wireless (Windows-)clients gaat de data-overdracht met SMB snel.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Verwijderd

Hier ook het probleem met extreem slome SMB performance.., hang je aan een 100mbit netwerk waarin alle poorten wagenwijd openstaan en dan zit je te uploaden met 300 kb/s :?
Dat van die resource forks vind ik ook erg irritant.. Misschien dat daar het probleem zit. Ik heb nog wel eens gekeken naar Fork Server Helper Misschien is het wat?!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Als je iets over het netwerk verstuurd, doe je dat dan als ZIP (allemaal losse bestanden in 1)? Veel losse bestanden over een netwerk kopiëren gaat in mijn ervaring traag, 1 ZIP bestand sneller...

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Q
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb met Tiger absoluut geen smb problemen, niet met mijn xp machines, en ook niet met mijn Loenix bak. Ik heb echter mijn iBook schoongepoetst en overniew geinstalleerd.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 15:11:
Hier ook het probleem met extreem slome SMB performance.., hang je aan een 100mbit netwerk waarin alle poorten wagenwijd openstaan en dan zit je te uploaden met 300 kb/s :?
Dat van die resource forks vind ik ook erg irritant.. Misschien dat daar het probleem zit. Ik heb nog wel eens gekeken naar Fork Server Helper Misschien is het wat?!
Dave doet ongeveer hetzelfde, en met een kleine verbetering in de stack. Met dave heb ik totaal geen problemen met het kopieren over wireless onder 10.3 zonder dave wel (lees traag), helaas is Dave voorlopig nog niet beschikbaar voor 10.4 en kost het ook nog eens geld. En dat alles om iets te fixen wat het os te kort komt, apple's smb intergratie is gewoon slordig afgerond en dat heeft niks met het protocol zelf te maken. Helaas is apple nog niet echt wakker en schijnen ze het normaal te vinden dat je de resource fork onder een apart bestand op slaat, terwijl ze echt wel beter weten kijk maar eens naar afp. Dit werkt ook heerlijk in een mixed windows/unix omgeving :X.

Hopelijk worden ze nog een keer wakker en gaan ze tijd besteden aan deze scherpe randjes van het os, en droppen ze even alle tijd die ze besteden aan leuke grafische effecten en nutteloze andere irritante toevoegingen. Om het nog maar helemaal niet te hebben over de perfecte oplossing met dsstore bestanden :r.

Note: verder is het os best ok hoor, maar zulke dingen zijn gewoon slordig en ik vraag me af of Apple nog wel kijkt naar bedrijfsomgevingen.
MacWolf schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 15:47:
Als je iets over het netwerk verstuurd, doe je dat dan als ZIP (allemaal losse bestanden in 1)? Veel losse bestanden over een netwerk kopiëren gaat in mijn ervaring traag, 1 ZIP bestand sneller...
1 Bestand gaat altijd sneller als 1000 losse bestanden maar kost je ook weer tijd om te zippen. Onder elk os gaat het kopieren van 1 bestand sneller dan 1000 losse bestanden, is ook wel logisch.
Q schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 16:13:
Ik heb met Tiger absoluut geen smb problemen, niet met mijn xp machines, en ook niet met mijn Loenix bak. Ik heb echter mijn iBook schoongepoetst en overniew geinstalleerd.
Heb je al een test gedaan met bv: http://www.helios.de/products/LanTest.phtml dan kunnen we hier even een vergelijking plaatsen, alleen ranten hebben we ook niks aan :).

[ Voor 24% gewijzigd door leon1e op 14-05-2005 16:30 ]

• Q
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

leon1e schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 16:25:
Heb je al een test gedaan met bv: http://www.helios.de/products/LanTest.phtml dan kunnen we hier even een vergelijking plaatsen, alleen ranten hebben we ook niks aan :).
Ik had het over die rare foutmeldingen van de Topic Starter. Ik snap niet waar het woord "ranten" opeens vandaan moet komen.

Ik krijg alleen maar garbage in camino en safari als ik dat tooltje wil downloaden. Maar ik snap niet waarom ik dat tooltje zou willen downloaden. Ik haal iets van ruim 2 mB/s wireless en 7-8 mB/s via wire.

Echter, als ik iets van een pc upload naar mijn iBook zie ik dat de snelheid instort naar 300 kb/s. Tevens zie ik dat als een computer iets van mijn iBook download, de topsnelheid met korte bursts wordt gehaald, maar telkens even inzakt. Dit is natuurlijk slecht.

Ik werk alleen op mijn iBook dus heb van bovenstaan de geen last. Acties vanaf mijn iBook gestart gaan met de volle continue snelheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Q op 14-05-2005 18:07 ]

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
@Leon1e:

Maar juist op Mac OS X is het ZIP-pen best snel (vooral omdat er niet echt sprake is van compressie, maar meer van alles-in-één samenvoegen). Daarom is het aan te raden om altijd bestanden te ZIP-pen
als je ze over een netwerk stuurt, wanneer je met bijv. meer dan >10 bestanden te maken hebt...

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• Uberprutser
  • Laatst online: 17:06
Heeft TS al de 10.4.1 update geinstalleerd inmiddels en gekeken of het nu wel goed werkt?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• blouweKip
Kijk eens wat ie nu doet? Had er ook problemen mee maar nu opent ie ze gewoon
Bij mij herkent safari geen smb locatie (iig niet default)
Heeft TS al de 10.4.1 update geinstalleerd inmiddels en gekeken of het nu wel goed werkt?
Jep, lijkt inderdaad te werken (iig enkele shares waar ik problemen mee had werken nu weer)

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

blouweKip schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 23:25:
[...]

Bij mij herkent safari geen smb locatie (iig niet default)
offtopic:
daarvoor kun je eens kijken naar MoreInternet :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Digistorm
  • Laatst online: 13-02 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Ik heb ook dit probleem, dat ik geen shares kan openen, maar dan op een lokale computer. Het enige dat tot nu toe gelukt is, is de test share van het SNT (campusnet) openen. Maar mijn eigen, lokale share weigert constant met die error 36. Is er iemand die al een oplossing hiervoor heeft gevonden? Ik heb al de software update geïnstalleerd, maar dat heeft niet geholpen. :(

Hier stond achterhaalde informatie…

• blouweKip
Je kunt eens proberen om in te loggen met smbmount (of een willekeurige andere smb mounter), volgens mij lag/ligt het probleem bij apples eigen smb mount tool

Ik heb zelf ook nog niet uitgebereid getest (paar shares geprobeerd die voorheen maar errors bleven uitspugen, deze werkte na de update wel weer)

[ Voor 33% gewijzigd door blouweKip op 18-05-2005 16:03 ]

• Digistorm
  • Laatst online: 13-02 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Het is opgelost

Ik heb zitten zoeken op de Apple support site (goh, waarom dacht ik daar niet eerder aan? :o :o) en warempel! Het is een bekend probleem! En er is ook een oplossing, en wel hier.

Het komt er in het kort op neer dat je met Windows file sharing encrypted en unencrypted je password kunt versturen. Voor Tiger werd unencrypted toegestaan door de client, maar sinds Tiger standaard niet meer. De oplossing, zoals op de support site van Apple staat, is om de configuratie van de samba client aan te passen.

Hier stond achterhaalde informatie…

• blouweKip
Hmm, dan is het wel interessant waarom (zonder die fix en alleen na de install van 10.4.1) ik nu bij de shares waar ik voorheen code 39 kreeg (99%) meer dan de helft zonder problemen kan bezoeken.

maw: ik denk dat er toch meer aan de hand was dan een config optie aangezien mn smbmount gewoon /etc/smb.conf van osx gebruikte en geen problemen had

Ik probeer iig die fix, een hele oplossing is beter dan een halve :P

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:34

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ook mijn probleem is opgelost! Ik ben er vandaag even voor gaan zitten, heb wat doorgespit op Internet, en eindelijk gaan mijn file transfers nu even snel vanaf mijn server naar de Mac!

De oplossing is een aanpassing in de smb.conf van mijn Samba-server. Mac OS X blijkt het niet lijkt te vinden als je een send- en receive buffer gebruikt aan de serverkant. De volgende optie:
code:
1
socket options = IPTOS_LOWDELAY TCP_NODELAY SO_SNDBUF=4096 SO_RCVBUF=4096

is dus aangepast naar:
code:
1
socket options = IPTOS_LOWDELAY TCP_NODELAY

en het werkt als een zonnetje!

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Verwijderd

het lukt mij nu ook, je moet bij appeltje-k in de finder achter de smb://<servernaam> ".student.utwente.nl" zetten, dan wordt ie in je finder gemount!

• blouweKip
Ik heb nog even wat meer getest maar ik krijg nog steeds regelmatig die 39 error code, gelukkig wel een stuk minder dan bij 10.4

Pagina: 1