Toon posts:

[SUN] Alles voor Free ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was voor de grap een beetje aan het browsen op de solaris 10 site. Features evalueren, etc, etc. Solaris 10 is tegenwoordig gratis (dat wist ik), maar nu zag ik dat bijna alle software als gratis staat?

Sun Directory (Voormalige IPlanet) staat voor free:
http://www.sun.com/download/products.xml?id=3ee79e69

Maar ook de Sun Java Application Server staat voor free:
http://www.sun.com/download/products.xml?id=40e1b7bd

Dit zijn allemaal serieuze stukken software. Voor zover ik na kan lezen in licenties zijn ze ook echt free. Maar dit ziet er allemaal een beetje te goed to be true uit (Vooral IPlanet Directory :9~ eindelijk goede replication :)) . Heeft iemand al iets fishy kunnen ontdekken?

Verwijderd

Ik heb Solaris 10 gedownload, maar ik snap werkelijk niet wat ik met die gedownloade files moet doen. Het lijken een soort iso files. Maar dat zijn ze in werkelijkheid niet.

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 19:18

Arioch

<geek>

Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 23:29:
Ik heb Solaris 10 gedownload, maar ik snap werkelijk niet wat ik met die gedownloade files moet doen. Het lijken een soort iso files. Maar dat zijn ze in werkelijkheid niet.
Indien je de dvd versie hebt moet je de files aan elkaar plakken, de handleiding daar voor staat onder de links naar de iso files.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Arioch schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 23:46:
[...]

Indien je de dvd versie hebt moet je de files aan elkaar plakken, de handleiding daar voor staat onder de links naar de iso files.
Of je kijkt gewoon beter op de site, die link staat namelijk gewoon bovenaan: http://www.sun.com/software/solaris/download_instruction.xml

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• beeman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-07-2022
Ik lees toch iets anders in de licentievoorwaarden, die je voorgeschoteld krijgt als je SunONE Directory Server 5.2 wil downloaden... (Ik heb hem niet helemaal gelezen, maar volgens mij is dit het belangrijkste:)
Sun grants to you a non-exclusive,
non-transferable, royalty-free and limited license to use
Licensed Software solely for the purposes of evaluation of
the Licensed Software and internal design, development,
testing and evaluation of software products developed by
you. No license is granted to you for any other purpose.
3.4 You have no right to use the Licensed Software in a
production environment, for commercial use, or for
operational purposes.
Je mag er dus enkel mee 'spelen' voor niets... ;)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Bekende manier van licentie voeren, dit geldt ook voor heel veel free-ware. Je mag het gebruiken, maar als je er geld mee gaat verdienen (commercieel gebruiken) moet je betalen.

Dit is een manier om IT'ers aan nieuwe software te laten ruiken en ze zo enthousiast te maken ervoor.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

beeman schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 00:18:
Ik lees toch iets anders in de licentievoorwaarden, die je voorgeschoteld krijgt als je SunONE Directory Server 5.2 wil downloaden... (Ik heb hem niet helemaal gelezen, maar volgens mij is dit het belangrijkste:)

[...]

[...]

Dat geldt echter niet voor Solaris zelf en de Sun Java Application Server. Die mogen altijd gratis gebruikt worden.

't is echter niet Free (libre/vrij), slechts gratis.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
beeman schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 00:18:
Shit, dat heb ik over het hoofd gezien :(. Ah well, solaris en de Java application server zijn opzich al interesant genoeg om me voorlopig even van de straat te houden :).

Toch raar dat er als prijs bij SUN Directory dan staat Free. Ik kan ook nergens een pricing schema vinden op de SUN site zelf. Wel dat ze voor heel veel geld graag de spullen bij je komen installeren :D Misschien is bellen met sun voor de grap.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:18
Gratis te downloaden wellicht, maar zeker geen 'free' software in de betekenis zoals die hier meestal gebruikt wordt (als in: open source)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Maar het is duidelijk dat Sun inziet dat vrije(re) software uiteindelijk grote voordelen heeft voor hun bedrijfsvoering. Sun levert machines aan veel grote bedrijven, dat zijn bedrijven die graag veel controle hebben over hun systemen, zij willen vaak best wat extra betalen om de broncode te mogen bezitten. Sun kan nog meer geld verdienen door deze bedrijven ook nog eens te helpen met het opzetten van de systemen, en het onderwijzen van hun mensen.

@Wilke:
mijns inziens is open source niet altijd hetzelfde als vrij, dat ik de broncode mag lezen is niet voldoende om iets vrij te maken, dat heeft ook te maken met de dingen die ik mag doen met die broncode.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ze erachter zijn dat hun huidige strategie niet werkt en dat ze zich beter kunnen focussen op diensten (lees consultancy, implemenaties, etc). Ik weet niet of ik dit moet interperteren als gewoon een nieuwe bedrijfs policy, waar ze denken dat winst potentieel in zit, of als een desperate act.

Om even terug te komen op SUN Directory; In de solaris 10 license agreement staat het volgende over de bijgeleverde SUN DIrectory:
3.0 Sun Java System Directory Server 5. This Section 3.0 applies only to the Sun Java System Directory Server 5 portion of the Software.

3.1. Definitions.
(a) "Directory Instance(s)" means an instance of the Sun Java System Directory Server process, slapd, running on a server.
(b) "Entry(ies)" means a single Distinguished Name ("DN") and its associated attributes.
(c) "Enterprise Wide" means your entire enterprise network.

3.2 License Grant. Sun grants you a non-exclusive and non-transferable license for the internal use only of Sun Java System Directory Server 5 ("Directory Server") (where you control, manage, configure and otherwise use the software) for your internal business use and not for resale or redistribution in any manner and only for the number of Entries for which the corresponding fee has been paid. Subject to the limitations of the previous sentence, you may provide services with Directory Server to users outside of your commercial legal entity, if any; provided that you may not permit any such user to control, manage or configure Directory Server.

3.3 Additional Use Conditions.
(a) Directory Server may contain, at no charge, up to an aggregate maximum of 200,000 Entries, across any and all Directory Instances running Enterprise Wide. For the purposes of this Section 3.3(a) only, Entries exclude Solaris 10 operating system entries that do not define users.
(b) You may install and run multiple instances of the Sun Java System Directory Server Console client on multiple computers and platforms forremote and distributed administration of servers and applications.
Vooral dit stuk: " Entries exclude Solaris 10 operating system entries that do not define users". Dat zou inhouden dat je max 200.000 users op je systeem mag hebben (in je ldap tree dan, in je passwd file (of pgsql op mijn part) mag je er nog een miljoen bijzetten. Denk niet dat het echt snel is, maar toch ;) ). En dit heeft dus geen betrekking op bijvoorbeeld je LDAP adresbook heeft. Verder maak ik hieruit op dat je het commercieel mag gebruiken voor intern gebruik.

Any thoughts?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 20:28:

Vooral dit stuk: " Entries exclude Solaris 10 operating system entries that do not define users". Dat zou inhouden dat je max 200.000 users op je systeem mag hebben (in je ldap tree dan, in je passwd file (of pgsql op mijn part) mag je er nog een miljoen bijzetten. Denk niet dat het echt snel is, maar toch ;) ). En dit heeft dus geen betrekking op bijvoorbeeld je LDAP adresbook heeft.
Nee, dat lees je verkeerd. Ook je LDAP address book valt daaronder. Het gaat alleen om entries in de LDAP die nodig zijn voor Solaris 10 om te draaien met een ldap backend en die niet onder users vallen.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 22:00:
[...]
Nee, dat lees je verkeerd. Ook je LDAP address book valt daaronder. Het gaat alleen om entries in de LDAP die nodig zijn voor Solaris 10 om te draaien met een ldap backend en die niet onder users vallen.
LDAP Entries voor je adresboek zijn geen system users. En zoals je zelf al aangeeft "Het gaat alleen om entries in de LDAP die nodig zijn voor Solaris 10 om te draaien met een ldap backend en die niet onder users vallen".Dus lijkt mij dat ze daarom dus ook niet tellen voor de 200.000 limit.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 22:15:
[...]

LDAP Entries voor je adresboek zijn geen system users. En zoals je zelf al aangeeft "Het gaat alleen om entries in de LDAP die nodig zijn voor Solaris 10 om te draaien met een ldap backend en die niet onder users vallen".Dus lijkt mij dat ze daarom dus ook niet tellen voor de 200.000 limit.
Nope. Je mag in totaal maximaal 200000 objecten in je ldap hebben. Onder objecten valt alles dat niet onder 'Solaris 10 system entries except users' valt. Dus alles, behalve system objecten die geen user zijn.

Pagina: 1