Toon posts:

Linux computer, hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In januari van dit jaar ben ik definitief over gestapt naar Linux. Ik had al een tijdje Windows en Linux naast elkaar in een dualboot. Linux beviel me zo goed dat ik de keuze heb gemaakt om Windows definitief de deur te wijzen.

Ik draai nu Mandrake Linux LE 2005. Alleen mijn computer is al behoorlijk oud, en het draait allemaal maar net. Ik wil nu een nieuwe computer kopen. Jullie raden het vast wel... ik wil een computer, afgestemt op Linux.

Is het mogelijk een computer te kopen, die perfect draait op Linux? (lees: Mandrake Linux LE 2005)
Ik kan natuurlijk zelf een systeem samenstellen, maar ik heb niet zo n enorme kennis in de hardware wereld.

Hoe kom ik aan een systeem die perfect samen gaat met Linux? 99.9% van de huidige computers is ontworpen voor Windows.

Kunnen jullie me een beetje adviseren wat te doen?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:42
Wat heb je zelf al uitgezocht, wat is je budget, eisen en wensen?

Specs

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

In principe zal elke pc wel aardig werken met Linux. Je moet alleen speciale aandacht besteden aan de eventuele extra's die op het moederbord zitten, zoals RAID controllers, wifi /netwerkkaarten, geluid etc.

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01-2025
Het belangrijkste (als je 3D performance en geen/weinig problemen met je videokaart wil) is dat je een NVidia kaart koopt. Kan zijn dat ik nu een hoop mensen op m'n dak krijg die het er niet mee eens zijn, maar ik heb zelf zo'n slechte ervaringen met ATi in linux en zo'n (relatief) goeie met NVidia, dat ik dit best durf te beweren. Daarnaast zijn er ook meer dan genoeg probleemtopics over ATi :P

Ook kan je letten op de (onboard) geluidschip, of die bijvoorbeeld door de linux kernel en/of ALSA ondersteund wordt.

Verder maakt 't AFAIK eigenlijk weinig uit, 't is vooral de randapparatuur die exotisch kan zijn.

Overigens kan 't zijn dat er problemen zijn met bepaalde gloednieuwe chipsets van bepaalde moederborden, maar daar heb ik nog niks over gezien :)

edit: En inderdaad WiFi, daar heb ik echt 'n hoop gekloot mee gehad (en hardware geruild)

[ Voor 33% gewijzigd door rb338 op 10-05-2005 23:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry dat was ik vergeten. Een gewone Office PC. Je kent het wel, Internet, Office, en een beetje multimedia. Budget is zo rond de 700 euro voor de computer alleen.

Zijn er btw ook winkels, die echt Linux computers verkopen? Ik heb een beetje met Google gezocht, maar kom op niks uit.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2005 23:26 ]

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025

nzyme

terror

700 !! voor office pc ?? das wel errug ruim geloof ik :D

binnenkort linux laptops van acer, mss is dat wat :)

Verder, office zaken, films kijken / muziek luisteren en inet wil je. Lijkt me dat iedere pc dat wel kan en exotische hardware lijkt me overbodig want das nie aan de orde bij jou doel.

omdat we bij de tijd willen blijven:
P4 2ghz
512mb
120gb
mainboard van bv asus met onboard video en geluid?

vrij standaard allemaal......

| Hardcore - Terror |

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 15:47

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

zou zelf ook denken aan (als je het geld er toch voor hebt) om grote namen te nemen voor je hardware.. linux wordt steeds beter met drivers, maar toch altijd de grootste kans op support bij de grotere namen (mijn gedachten gaan dan voornamelijk uit naar dingen als grafische kaart (nvidia, dacht dat ati nog wel eens problemen vormde?) en de geluidskaart (creative :))

someone correct me if I'm talking outa my ass

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Hmm, als het echt alleen office moet zijn met wat multimedia zou ik bijna een Epia aanraden. Ideale kleine office computer met op zich genoeg multimedia mogelijkheden. Nadeel is dat het te duur is voor wat je krijgt in vergelijking met een mini-ITX P4 of zo.

• woutur
  • Nu online

woutur

Klauwtjes uit!

Doe het de andere kant op:
Kies wat hardware. Download de source van de kernel en kijk wat daar allemaal inzit aan hardware ondersteuning. Kan je meteen zien of het ondersteund wordt. Nvidia videokaarten zijn een must.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Pagina: 1