Toon posts:

Q-fan asus P5P800 cpu fan error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

vind meerdere onderwerpen over qfan maar niet over mijn probleem.
Ik heb qfan optie aangezet in de bios (1005 versie).
Alles werkt prima , fan draait op 1775 rpm in rust, gaat ook harder draaien bij belasting etc.
Maar als ik pc opstart, begint de pc ff te piepen en geeft vervolgens een foutmelding:
FAN SPEED ERROR ! druk F1 to continue.
Als ik F1 druk en xp start dan is alles verder wel goed.
Fan draait dus wel.
Als ik in de bios kijk, geeft hij ook het toerental in rood weer.
Ik kan verder in boekje en in bios geen min. toerental vinden ofzo.
Iemand een idee wat dit is?
mobo asus P5P800
P4 3.0 gig 800mhz
1024 dual channel mem

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:07

Thandor

SilverStreak

Heel vroeger, met bv. het ASUS P2B bord kon je in het BIOS 'op' het aantal RPM gaan staan en het vervolgens op 'Ignore' zetten :).

Misschien werkt een BIOS update bij jouw ? (Mits er een nieuwere is)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:17

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

met een P4P800 kan je in ieder geval ''Ignore'' doen ja (das dus dezelfde chipset, ander socket), maar bij mij piept het bordje maar 1x met die foutmelding en gaat dan netjes door (de Zalman CNPS 6500-AlCu heb ik namelijk op 1400 RPM lopen). Je moet ff de optie bij het booten vinden die die aangeeft bij welke errors die moet stoppen. Staat de de optie op ''all, but keyboard'' dan start het bordje iig lekker door :) Bij mij ligt de grens zo'n beetje bij de 1600 RPM, maar het verschilt of het de voeding, een casefan of de processor is...

[ Voor 52% gewijzigd door SleutelMan op 10-05-2005 23:30 ]

Logius | Somda | Twitter

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:05
Je kunt de fanspeed in de BIOS gewoon op ignore zetten, dan kijkt ie daar gewoon overheen

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

^ Dat heb ik bij mijn P4P800SE ook gedaan, maar sinds ik dat heb gedaan loopt het BIOS "vast" als ik naar Hardware Monitor wil gaan. Brak ding :p

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:07

Thandor

SilverStreak

Zo te zien kun je met de nieuwere borden dus ook de optie 'Ignore' kiezen ;)
Zoals SleutelMan zegt :
Als je een Award BIOS hebt moet je bij de 'Standard CMOS Features' de 'Halt On' op bijvoorbeeld 'None' zetten.

@NNF
Misschien heb je een aantal Temperatuur gevoelige ventilatoren of een aantal ventilatoren die heel traag lopen ?
De eerste revisie's van de Arctic Cooling Case FAN TC laten menig BIOS crashen omdat de fanspeed zo laag komt te liggen dat het wordt uitgelezen als 30000RPM o.i.d.
Symptomen zijn dat als je het BIOS inwilt een blauwe balk krijgt óf dat de PC crashed bij het 'Hardware Monitor/PC Health' gedeelte van het BIOS.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Hm... ik heb een Arctic Super Silent 4 Ultra TC HSF (temperature controlled dus, vandaar ook dat ik RPM Monitoring in de BIOS heb uitgezet omdat ie anders steeds bij het opstarten een foutmelding geeft, plus dat het dan langer duurt voordat ie is opgestart). Hij kan de fan speed wel goed uitlezen, though, met Everest lukt het prima. Ik kom alleen het Hardware Monitor gedeelte van het BIOS niet meer in, dan zou ik denk ff de CMOS moeten clearen zodat ie weer op de standaard instellingen staat.

Vreemd ook dat ik dit probleem niet had met mijn P4P800-E Deluxe, maar ja, die is helaas overleden (Alternate heeft hem RMA gestuurd naar Asus, 3 weken geleden, niets meer van gehoord :().

[ Voor 20% gewijzigd door NNF op 11-05-2005 18:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de reply's.

Inderdaad heb ik de optie om hem op 'Ignore' te zetten.
Maar mocht nu de fan inderdaad een keer overleden zijn, dan heb ik geen controle meer?
Vind het raar dat asus daar dan geen optie voor heeft terwijl ze wel die Qfan hebben.
Als je nou gewoon ergens het min. toerental ff kan instellen?
quote :
Als je een Award BIOS hebt moet je bij de 'Standard CMOS Features' de 'Halt On' op bijvoorbeeld 'None' zetten.

Heeft dit dan nog verdere (ernstige) gevolgen voor andere dingen?

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:17

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

nou als er een onderdeel kapot is ofzo dan merk je dat niet :P. Nee, bij echt ernstige errors zoals ''Overclocking Failed'' (heel vaak, ondanks die optie op ''all, but keyboard'') en ''S.M.A.R.T.-faillure'' (gelukkig nooit gehad :)) stopt ie wel.

Asus houdt met Q-fan rekening met kleinere (lees: stock) fans. Die draaien over het algemeen wel boven de 1600/1700 RPM grens. Nieuwere/speciale koelers/5V fans (Zalman e.d) draaien op veel lagere toerentallen en Asus meet helaas niet op fandiameter ;)

Onder Windows kun je met Speedfan het toerental aangeven, maar dat geldt helaas dus niet voor je BIOS...

[ Voor 112% gewijzigd door SleutelMan op 11-05-2005 20:12 ]

Logius | Somda | Twitter

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:05
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 19:57:
Thanks voor de reply's.

Inderdaad heb ik de optie om hem op 'Ignore' te zetten.
Maar mocht nu de fan inderdaad een keer overleden zijn, dan heb ik geen controle meer?
Vind het raar dat asus daar dan geen optie voor heeft terwijl ze wel die Qfan hebben.
Als je nou gewoon ergens het min. toerental ff kan instellen?
quote :

Heeft dit dan nog verdere (ernstige) gevolgen voor andere dingen?
Heeft sowieso geen gevolgen, mocht de CPU te warm worden schakelt het moederbord het systeem vanzelf uit, risico loop je dus verder niet (je kunt uiteraard gewoon de temps blijven uitlezen met MBM, Asus Probe o.i.d.)
Pagina: 1