fans controleren

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Hallo tweakers,
hier ff een gedachte van mij. Ik zag in de conrad gids die vandaag om m'n mat viel, dat ze er ledjes hebben die je gelijk op 12 volt kan aansluiten (ze hebben ze ook van 5 volt..)
Nu leek mij de gedachte, kan je die dingen niet inzetten om te controleren of je fans het nog doen? Dus in serie zetten met je fan, en als je fan uit gaat, gaat het lampje ook uit.
Maak ik hier een denkfout (misschien laat de kapotte fan nog wel stroom lopen..i don't know)
iemand verstand van dit soort dingen?

• QuarK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 21:48
Ik heb 2 fans in m'n pctje zitten die ik op m'n mobo heb aangesloten. Met Motherboard Monitor kan ik precies zien hoeveel RPM ze maken...
Dit werkt alleen als je ze op je mobo aansluit ipv rechtstreeks op de voeding.

Dit is een veel betere oplossing dan wat jij wil proberen (hoewel dat best zou kunnen werken denk ik)

Verwijderd

Moet je wel fannetjes hebben met 3 draadjes...

• RdB_IA
  • Niet online
inderdaad, moet je fan wel 3 draadjes hebben. En een aansluiting voor op je moederbord.
Die fans trekken dan de stroom uit je moederbord, en daar ben ik persoonlijk ook niet zo'n voorstander van eigenlijk.
Het nadeel van MBM is dat die altijd aan moet staan dan. Ik wil gewoon ff een blik op m'n pc werpen om te zien of ze het nog doen of niet.

maar iemand anders die kan bevestigen dat het werkt?
(oh ja, nog een plus-punt voor mijn idee..als je het een beetje leuk maakt ziet het er ook nog wel cool uit)

Verwijderd

Een fan kan ook blokkeren. Ik heb een intake en een outlet fan in serie staan (=minder herrie), waarvan er één af en toe blokkeert. Als ik ff switch naar parallel doen ze het beide wel.

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Nee dat werkt dus niet want dan gaat het vermogen dat door je fan gebruikt wordt ook door het ledje wat dus zal doorbranden.
En een normale led kan ook op 12V (of 5V)
werken, maar dan heb je een voorschakelweerstand nodig.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik ben bezig met een schakelingetje die dmv een opto-reflektie-gevalletje in de gaten houdt of de zaak nog draait.
Zodra er wat fout gaat, gaat er een alarm.

Wat ook kan, is een laagohmige (1ohm) weerstand in serie zetten met de fan, en dan de spanning over die weerstand meten.
Als er wat fluctueert, zie je dat gelijk, en kan je dmv een comperator een alarmpje af laten gaan.
Kaj.

• RdB_IA
  • Niet online
jaja...ik zit totaal niet in al dat elektronica spul eigenlijk. Heb op school bij natuurkunde wel wat gehad, maar dat is bij mij altijd snel weer verdwenen.
Als er een mooie oplossing is, kan je het dan ff weer hier posten ofzo? (of naar me mailen als het niet teveel moeite is..)

• sko
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06 16:00

sko

Nee dat werkt dus niet want dan gaat het vermogen dat door je fan gebruikt wordt ook door het ledje wat dus zal doorbranden.
nee, das ook niet waar.. het opgenomen vermogen wordt bepaald door de fan+LED en geen van de 2 zal doorbranden.
De led zal normaal branden en de fan zal waarschijnlijk niet eens draaien omdat er maar iets van 10-20 mA doorheengaat.De interne weerstand van de fan is veel lager dan die van de led waardoor dus bijna alle spanning komt te staan over de led.

sko

• RdB_IA
  • Niet online
Ik had een helder moment!
Als je een ledje parallel schakeld aan een fan.
Je zei dat een fan een veel lagere weerstand heeft dan zo'n ledje. Dus, als de fan het doet, loopt daar de stroom door. De stroom neemt de makkelijkste weg, dus door de fan. Als er door de fan geen weg meer is doordat hij niet werkt, moet het wel door het ledje en gaat die branden.
Klopt dit wel?

Verwijderd

Jij en je heldere momenten. De opstelling van kaj is veel makkelijker en je kunt er bijv 3 fans op aansluiten die een ledje laten branden als er 1 uitvalt maar je kunt nog veel meer dingen aansturen. Tis makkelijker als je denkt, denk maar is terug aan de lessen systeembord en fysische informatica.

Verwijderd

dan moet je wel een weerstandje van een paar k in serie zetten met die led (stroombegrenzer)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Een voorschakelweerstandje voor een LED is simpel uitgerekend:
code:
1
2
3
U_voeding-U_led
--------------- = R_weerstand
    I_led

Waarbij je dus zelf kunt bepalen hoeveel stroom je door het LEDje wil laten lopen. (meestal is 10mA genoeg.)
Kaj.
Pagina: 1