Toon posts:

Kun je een Peltier met elke koeler gebruiken ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
bijvoorbeeld met mijn Attech CM25 (copperblock)..

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
nee niet elke koeler kan het aan..

want als je koeler te zwak is om de warme kant van het peltier to koelen gaat de warmte naar het koede vlak van het peltier (de warmte moet immers ergens naartoe) met het gevolg dat het koude vlak warm wordt en je CPU dus opwarmt inplaats van afkoelt....je kunt trouwens ook je peltier kapot maken als je hem niet goed koelt..

peltiers worden meestal gebruikt met waterkoeling omdat er maar weinig luchtkoelers zijn die een peltier effectief kunnen koelen.... zelfs Alphas schijnen er veel moeite mee te hebben

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat is dan een 'koele' oplossing ?? Ik wil mijn Duron 600 op minimaal 900 Mhz. draaien op een voltage dat stabiel werkt (1,75-1,85 Volt). Dit lukt nu ook wel, maar het die koperen koeler wordt hij bij 900 Mhz, 1,85 Volt bij full load bijna 65 graden !! Veel te warm dus... Welke koeler kan mijn processor, mijnkast hangt vol met intake en out take koelers, dan bij full load zo rond de 40-45 graden houden ???
Ik vond dat Peltier verhaal over -5 graden zo stoer !! ;)

Verwijderd

Je moet met freongas aan de slag gaan dasssss coollllll :)

Maar hoe dit werkt, wat dit kost etc etc. weet ik allemaal niet, ik weet alleen dat kryotech hun systemen er mee koelen.

Verwijderd

Welke cooler heb je nu trouwens?

Misschien een Alpha delta combo pakken (mits je die niet al hebt) en gaten in de zijkant van je kast maken en vak voor de cpu en videokaart 2*80mm plaaten ofzo. Een slot(pci) cooler van 90mm en aan de achterkant van de kast (vlak achter de koeler) het gat wat er meestal al zit iets groter maken en er een zuiger inzetten zetten.

Koelt als een beest denk ik.
Even de ronde van de airflow voor de duidelijkheid.

koude lucht van buiten de kast door de 2*80mm recht op je ALpha+Delta combo laten blazen -> de delta's blazen het over de cpu(heatsink) -> de warme lucht wordt weggezogen naar de achterkant (vlak achter de cpu) en de warme kast lucht wordt door het slot coolertje weggezogen :)

In case je delta's zuigen (dus niet naar de cpu blazen) dan: koude lucht van buiten door de achterkant met een 120mm blazen op de heatsink en de cpu. -> De delta's voeren de warme lucht af richting zijkant van de kast -> daar zuigt een 120mm fan alles naar buiten toe. Scheelt je een slotcooler.

Ik heb het zo ongeveer gehad bij blazen zeg maar en bj mij scheelde het heel erg veel.

Verwijderd

Om m'n CPU temp in de klauwen te houden had ik hoofdzakelijk een 80mm outtake fan onder de voeding (Aopen midi kast) nodig.

Vooronder ligt nu nog een 12cm Panaflo, die gaat na nette montage (Hij ligt nu scheef met plakband tegen het front aan .. :) ) braaf op 7 volt draaien.

En de fan omdraaien, hangt heel erg van de koeler af. Op m'n Alpha6035 zuigt de fan de hitte van de CPU af, en omdraaien laat hem iets warmer worden terwijl de hitte dan in het mobo gebalzen wordt.. wordt DIE dus ook nog warmer..

Nu staat 'ie op 954 en bij een warme kamer (nu is het nog koud omdat de CV uitstaat, kast op 19, CPU op 33) .. bij een warme kamer wordt het mobo 26 en de CPU 38/40.

(Daar bedoel ik dus mee een beetje klieren op het Internet. Bij bv NFS5 Porsche wordt de CPU iets van 43/45)

Verwijderd

Oeps.. peltier..

Helaas, een peltier is voor een Duron/Tbird niet echt mogelijk zonder waterkoeling, gewoon teveel watts die afgevoerd moeten worden. (Zijn meer topics over, kijk maar met de search http://gathering.tweakers.net/forum/find zoek op %peltier% in zowel de topic als de inhoud..)

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op donderdag 11 januari 2001 00:04 schreef funksngrooves het volgende:
en de warme kast lucht wordt door het slot coolertje weggezogen :)
Ik kan er naast zitten maar een slot cooler is toch om lucht naar binnen te zuigen en op een kaart te blazen? Die werkt dus andersom...

Verwijderd

Topicstarter
De cooler die ik heb is gekocht bij Coolerguys, de ATtech CM25 met een, volgens mij en MBM, 6800rpm koeler..., Deze koeler is compleet gemaakt van koper, maar is niet zo dik (2 a 3cm)... Ik heb nu al een grote 9cm intake koeler voorin en vlak achter de processor een outtake 8cm fan... Maar ik dacht,.. als die koeler nu hoger was, dan helpt die outtake fan beter....toch??

Roeland

PS. Eerst was die ATtech CM25 voor de Duron gemaakt, maar nu wordt hij alleen nog als Celeron koeler verkocht...met een 4250rpm fan... Zou dit een hint zijn ??

• Leipo
  • Niet online
nou mijn slotcooler zuigt toch echt alle lucht weg van mijn videokaart..

hij zuigt dus alle lucht naar buiten...

• JT
  • Laatst online: 17-05 16:10

JT

VETAK y0

Op woensdag 10 januari 2001 23:33 schreef roelandstoter het volgende:
Maar wat is dan een 'koele' oplossing ?? Ik wil mijn Duron 600 op minimaal 900 Mhz. draaien op een voltage dat stabiel werkt (1,75-1,85 Volt). Dit lukt nu ook wel, maar het die koperen koeler wordt hij bij 900 Mhz, 1,85 Volt bij full load bijna 65 graden !! Veel te warm dus... Welke koeler kan mijn processor, mijnkast hangt vol met intake en out take koelers, dan bij full load zo rond de 40-45 graden houden ???
Ik vond dat Peltier verhaal over -5 graden zo stoer !! ;)
Waarom gooi je in GODSNAAM 1,85 volt op je cpu ??? Ik heb m'n duron 600@900 met standaard coolermaster 48 graden stressed bij 1,625 volt....

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Op donderdag 11 januari 2001 09:54 schreef Mini-me het volgende:

[..]
Ik kan er naast zitten maar een slot cooler is toch om lucht naar binnen te zuigen en op een kaart te blazen? Die werkt dus andersom...
Ik had dat ding dus gekocht voor mijn videokaart, dat die daar lucht op zou blazen, maar helaas hij ging zuigen. Dus ik dacht, ik zal dat ding eens omdraaien, dit zijn geen fratsen!!! Maar dat liet hij niet toe. :(

Maar nu zuigt hij dus lucht uit de kast weg en dat doet ie zeer goed met de airflow etc. mijn cpu en zelfs videokaart zijn nu ook veel cooler :)
Pagina: 1