[Mobo] ASRock K7VT4A Pro doet erg raar...

Pagina: 1
Acties:

• Mas-
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-07-2024

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Zie ook : Moederbord stuk? (Soltek SL-75FRN-L) .

Kort samengevat, mijn moederbord bleek stuk te zijn. Geen probleem, want als je eerst denkt dat het je videokaart of geheugen is dat verrot is, ben je blij om te horen dat je voor een euro of 50 je pc weer aan de praat krijgen kunt. Opgetogen ging ik dus naar de Regenboog, die mij vertelden dat mijn systeempje (AMD 2100+, Radeon 9700 Pro, 2x512mb RAM) het goed zou doen op een ASRock K7VT4A Pro.
Veertig euro en een wat pc-handigere vriend later, en mijn nieuwe mobo zat in mijn systeem. Hij startte nu wel op, en kwam zelfs tot in windows (dat grandioos crashte, maar dat is logisch). Ik ging dus opgetogen op huis aan, waar ik meteen voor de goede orde maar geformatteerd heb. Ik was tevreden, het leek er op dat ik mijn PC weer aan de praat had, maar, naar later bleek, nog niet helemaal vlekkeloos.
Om te beginnen is mijn processor volgens mijn BIOS en System Info een 1500+, die op 1300 mghz draait, terwijl dit toch echt een 2100+ is. Bovendien doet mijn geluid op zijn zachts gezecht nogal vervelend. Even een korte uitleg: bij mijn vorige mobo zat weliswaar onboard sound, maar ik heb 5.1 speakers, en wou daar gebruik van maken, dus had ik een Soundblaster Live 5.1 erbij gestoken. Het disablen van het onboard geluid en het installeren van de SB gaf nooit problemen. Nu wel. Na dezelfde aanpak geprobeerd te hebben, kreeg ik geen geluid. Sterker nog, mijn computer hield er mee op toen ik de SB Live speakertest uitvoerde (muis weigerde te bewegen, keyboard LEDjes gaven geen gehoor, etc.).
Ik heb geprobeerd de processor clock in de BIOS gewoon wat omhoog te schroeven, zodat mijn CPU op de fatsoenlijke snelheid draait. Dit werkte, ik kreeg hem zowaar van een 1300+ naar een 1500+, maar wanneer ik dit verder verhoog weigert mijn computer op te starten. Ik krijg alleen een serie snelle piepjes, en kan pas weer verder nadat ik mijn bios reset met jumpers.
Ik heb de nieuwste drivers van het moederbord, ook heb ik de BIOS geflashed naar de nieuwste update. Dit lijkt echter geen verschil te maken.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? Mijn trukendoos is uitgeput, maar mijn kennis op dit gebied is heel beperkt. Ieder advies zou zeer gewaardeerd worden.

Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines. Specs

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ik denk dat de FSB default op 100Mhz staat. Volgenns de manual http://www.asrock.com.tw/Drivers/Manual/K7VT4A_UM.pdf , page 7 item 10, instelling op page 13, moet je de fsb handmatig omzetten naar 133Mhz (de correcte fsb voor een xp2100). In dit geval dus de jumper er af halen en in het bios de overklok teniet doen.

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Dank je, wat jumpersettings later heb ik weer een 2100+! Ik voel me nu wel een beetje dom, want inderdaad, het staat in de manual. Maar, mijn geluid heeft nog steeds problemen. :|

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:07

Thandor

SilverStreak

Kun je in het BIOS de onboard sound op Disabled/Auto zetten :?
Op Auto zoekt 'ie het zelf uit, als er een losse geluidskaart is gevonden gaat de onboard als het goed is uit.

Je kunt ook eens proberen om de geluidskaart in een ander slot te prikken.
Wat je als laatste nog kunt proberen zijn nieuwere drivers. Zowel nieuwere drivers voor het moederbord als de geluidskaart. Voor de geluidskaart kun je eventueel de kX Drivers pakken :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-08 12:38

Len

Leeg

Thandor schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 22:20:
Voor de geluidskaart kun je eventueel de kX Drivers pakken :)
Let wel op dat je dan geen EAX meer kan gebruiken in games :)

Free Tibet

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
EAX vind ik eigenlijk vooral irritant. Wat zijn de kX drivers?

Verwijderd

vreselijk mobo ik heb er een gehad met alleen maar elende met het OB sound na uren kutten na de winkel die kregen het ook niet voor elkaar hebben ze er maar voorniks een geluidskaart ingezet.
maar in de bios kan je OB Sound als het goed is uitzetten..

succes er mee
Pagina: 1