Vervangen NB heatsink of fan Gigabyte MPX moederbord

Pagina: 1
Acties:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Op het ogenblik heb ik mijn Dual Athlon systeem geheel uit elkaar gehaald, met de bedoeling het een en ander aan het geluid van bepaalde fantilatoren te doen. Nu had/heb ik nog een Zalman NB heatsink liggen welke ik op de NB van mijn Gigabyte bord (GA-7DPXDWP) wilde gaan zetten.

Nu ware de pennetjes van de standaard heatsink heel makkelijk los te krijgen, maar daarmee is de heatsink alles behalfe los gekomen van het moederbord. De heatsink blijkt zo vast als een huis te zitten. Helaas een passief gekoelde NB zal het wel niet worden, maar omdat dit kleine fannetje verweg het meeste geluid produceerd wilde ik hem toch gaan vervangen.

Nu kan ik geen specificaties van de standaard NB fan vinden welk vermogen en airflow etc, maar zou ik deze fan ook voor deze Papst fan kunnen omruilen: http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=339

Deze fan schijnt 1Watt te zijn, ik vroeg mij eigenlijk af wat de NB fan aansluiting op het moederbord zou kunnen hebben? Dit kan ik niet terug vinden in de manual.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 10-05-2005 21:16 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
je kan proberen die heatsink warm te maken en kijken of je hem er dan af kan draaien.
of je verpakt hem in een static free bag en legt hem even in de vrieser dan nog eens proberen.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:54
Een watt of 5 is geen probleem voor de meeste moederborden. Ik heb een keer 3 fans (3 watt per stuk) aan 1 moederbord aansluiting gehangen, maar die aansluiting doet het niet meer. 2 fans (3 watt per stuk) gaat bij mij wel goed. Maar een gewone 80mm fan die een wat of 3 verbruikt en zo'n 1 watt fannetje samen mag geen probleem zijn.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• TwieX924
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03-2017
Ik heb dat ook gehad met de mem koelers van m'n videokaart (club3d 5900xt)... Ik heb er toen een fohn op gezet (ergens in een of andere oc review gelezen) waarna ze met een beetje wringen en trekken (wel voorzichtig doen) van m'n videokaart kwamen... Die zalman koeler is namelijk een veel betere oplossing... Zeer goed koelvermogen zonder fans en dus zonder geluid...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
TwieX schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 00:00:
Ik heb dat ook gehad met de mem koelers van m'n videokaart (club3d 5900xt)... Ik heb er toen een fohn op gezet (ergens in een of andere oc review gelezen) waarna ze met een beetje wringen en trekken (wel voorzichtig doen) van m'n videokaart kwamen... Die zalman koeler is namelijk een veel betere oplossing... Zeer goed koelvermogen zonder fans en dus zonder geluid...
Bleven er ook lijm resten achter op de chip? Ik wil niet al te veel wagen met dit moederbord. Het is wel een dual bordje, welke nieuwe volgens mij niet meer te krijgen zijn en anders zeer prijzig zullen zijn.

Anders speel ik mooi op safe en bestel die Papst, 18db is nu ook niet echt veel, dat is nog vrij weinig voor een 8 of 9 cm fan volgens mij. De airflow zit geloof ik ook wel goed bij die fan, zover ik heb gezien is dat het hoogst vergeleken andere NB fan's die je los kunt kopen, waarbij deze andere fan's 25 tot 30db aan geluid produceren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• TwieX924
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03-2017
Yup... Ook lijmresten... Maar een beetje aceton doet wonderen!
Pagina: 1