Toon posts:

[XP] Systeem reboot en 'hangt' non-stop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Een maand of vier geleden heb ik het volgende systeem aangeschaft:

- ASRock K7VT4A+
- AMD Athlon 3000+
- 512 MB DDR400 (PC3200)
- Maxtor 120 Gb (IDE)
- Sapphire ATi Radeon 9550SE 256MB
- NEC3500 DVD-RW
- Lite-On DVD-ROM

In het begin werkte het systeem naar behoren, maar na een week of twee bleef het systeem om de haverklap hangen of opnieuw opstarten. Vooral bij het spelen van spellen (als Pirates, NFSU, Hitman) deed dit probleem zich gegarandeerd voor.

Ik heb eerst rondgekeken op allerlei forums om te zien of dit probleem vaker voorkomt, daarna heb ik de nieuwste drivers binnengehaald, maar ook dit hielp niets. Het systeem bleef maar, steeds vaker, rebooten en hangen. Uiteindelijk kon ik niet eens behoorlijk een Word-bestandje openenen.

Twee weken geleden had ik er genoeg van en heb ik m'n compu naar mijn ultieme computer dealer gebracht, om hem eens grondig te laten onderzoeken. In eerste instantie zeiden ze dat het een videokaartprobleem was. Verschillende videokaarten later besloten ze dat het een processorprobleem was. Verschillende processoren later gaf m'n systeem geen beeld meer en heb ik hem ter reparatie achtergelaten.

Nadat ik m'n compu af had gehaald ("Hij doet het weer hoor, hij was wat instabiel. We hebben alle hardware gechecked, nieuw geheugen erin, nieuwe voeding er in, alstublieft meneer.") en vol verwachting thuis had aangesloten deed 'ie gvd nog steeds hetzelfde als voor de reparatie: non-stop hangen en rebooten! :(

Ik heb naar de winkel gebeld, en de technische man wist mij te vertellen dat alle hardware in orde was, dus volgens hem moet het wel een software-probleem zijn. Volgt nu mijn vraag:

Wat is er aan de hand met mijn systeem? Is XP er opnieuw opzetten een goed plan?

Alvast bedankt voor de moeite...

Verwijderd

Had het zelfde probleem met Brothers in Arms, spel startte wel op, maar na een minuut, boem vast en reboot-en maar! Nieuwe videokaart drivers geïnstalleerd, ati.com catalist, en probleem weg. Grappig is wel dat ik dezelfde videokaart heb.

PS heeft niets met je XP te maken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Daar hebben we de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor :Y) Stapsgewijze analyse van het probleem.
Wat voor voeding hangt er in je systeem? Wil ook nog wel eens de boosdoener zijn namelijk ;)
En zet ff uit dat ie automatisch moet rebooten bij een BSOD of een andere hangup. Dan kun je iig zien wat er aan de hand is :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Voeding = Q-tec 300W, niet het beste wat er is, maar moet voldoende zijn. (Voeding is gloednieuw, vorige week vervangen, net als de 512 MB DDR400)

Ik heb vandaag weer de compu-winkel gebeld voor advies en de techneut van dienst adviseert mij om een cleane XP-install te doen. Zij hebben nl vorige week een uitgebreide "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" toegepast en konden niets vinden. Wordt ik nu afgescheept door de compu-dealer of is dit idd de enige optie? :?

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:39
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:20:
Voeding = Q-tec 300W, niet het beste wat er is, maar moet voldoende zijn. (Voeding is gloednieuw, vorige week vervangen, net als de 512 MB DDR400)

Ik heb vandaag weer de compu-winkel gebeld voor advies en de techneut van dienst adviseert mij om een cleane XP-install te doen. Zij hebben nl vorige week een uitgebreide "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" toegepast en konden niets vinden. Wordt ik nu afgescheept door de compu-dealer of is dit idd de enige optie? :?
Ik zou iig een A-merk voeding gebruiken, als is het maar om te testen en heb je ook met kast open geprobeerd(alhoewel normaal temp. geen oorzaak van crashen in word is). Denk toch je voeding

Specs

Verwijderd

Topicstarter
De voeding is gloednieuw en vorige week getest, het lijkt me sterk dat het probleem daar zit, al weet je 't nooit...

De temperaturen zijn niet de oorzaak van het crashen, Everest geeft geen bijzonder hoge waarden:

Temperaturen:
Moederbord 26 °C (79 °F)
CPU 40 °C (104 °F)
Maxtor 6Y120L0 21 °C (70 °F)

Koelingsventilatoren:
CPU 2192 RPM
Chassis 2296 RPM

Spanningswaarde:
CPU Core 1.65 V
+3.3 V 3.28 V
+5 V 4.87 V
+12 V 12.54 V
+5 V Standby 4.87 V

Mijn computer rebootte weer eens spontaan, geen blauw scherm of wat dan ook, terwijl ik inmiddels al 'computer automatisch opnieuw opstarten' heb uitgezet. Heb net even in m'n logboek gekeken en kreeg de volgende melding:

De computer is opnieuw gestart na een foutencontrole. Foutencontrole: 0x1000008e (0xc0000005, 0xbf837815, 0xa1a19a68, 0x00000000). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\Minidump\Mini051005-08.dmp.

Ik heb geen idee wat dit betekent, suggesties zijn welkom :)

Verwijderd

Heb je nu al nieuwe ati drivers geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van alles geprobeerd, van drivers tot bios, niets helpt, voorlopig.

Het laatste BSOD gaf de volgende melding: STOP 0x0000008E, hierop heb ik gegoogled en ik kwam hier uit: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;827663.

Het lijkt er nu toch op dat het een software-probleem is. MS heeft hier een hotfix voor die nog niet te downloaden is, je moet er voor dokken, en het is beveiligd met een 'tijdelijk' paswoord. Eens zien of het helpt.

Verwijderd

Hotfixes hoef je nooit voor te dokkern die zijn altijd gratis.
Trouwens zit deze fix ook in SP2
Informatie over het service pack
U kunt dit probleem oplossen met het laatste service pack voor Microsoft Windows XP. Klik op het volgende artikelnummer in de Microsoft Knowledge Base voor meer informatie:
322389 Het meest recente service pack voor Windows XP ophalen

Verwijderd

Asrock zijn erg stabiele moederborden. maar die voeding begrijp ik echt niet dat ze die er in hebben gezet. Begin daar maar eens mee om te vervangen.

De hardeschijf zou ik ook aanraden te laten vervangen door een ander merk. Maxtor is uit eigen ervaring een erg slecht merk..

Tegenwoordig maar 1 jaar garantie op veel modellen.. dat zegt al genoeg... Seagate is een beter optie.. En dat dit een software probleem is lijkt mij complete onzin..

Je hebt zowiezo 1 jaar garantie op het systeem, dus als deze 2 opties niet werken.. Terug gaan naar de winkel en hun voorstellen dat ze een nieuw systeem bouwen voor je en deze terug nemen. ( PS eerst laten bouwen.. en dan ophalen en systeem dan pas gelijk terug brengen..)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 21:40:
Tegenwoordig maar 1 jaar garantie op veel modellen.. dat zegt al genoeg...
Kijk in het vervolg eerst bij de fabrikant zelf wat zij bieden; je 1 jaar is achterhaalde informatie.
*Klik*

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1