[verjaardagscadeau] Digitale camera

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• arnax
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-12-2020

arnax

Penguins rock!

Topicstarter
Hey allen,

ik wil dus mijn vriendin (die hier ook wel ergens rondzwerft) straks voor haar verjaardag een nieuwe digicam geven. Ze heeft nu een leuke camera van Olympus (weet het model zo niet) maar die kan te weinig (zegt zij ;))
Ik heb het er met haar wel over gehad welke ze dan wil en waar hij aan moet voldoen, maar ze kan zelf nog niet echt een keuze maken.
Zelf had ze deze twee tot nu toe in gedachten:

Fuji Finepix S5500
http://www.tweakers.net/pricewatch/94586

Canon Powershot S1
http://www.tweakers.net/pricewatch/77560

Ze maakt er voornamelijk dit soort foto's mee: http://fotoalbum.dds.nl/gjbdjong/
Het probleem is dus dat haar oude camera een kleine lens heeft en een brakke macro modus een aangezien ik een leek ben op het gebied van camera's vraag ik dus jullie hulp ;)

Welke zou het beste zijn voor het soort foto's wat zij ermee wil maken? En is er eventueel nog een andere camera die een goed alternatief zou zijn tot een bedrag van ongeveer €350?
Misschien dat ze na het lezen van dit topic makkelijker een keuze kan maken.

Edit: Ze wil ook meer optische zoom dan ze nu heeft (3x). En dan niet 4x optsche zoom :P maar echt iets van 7 (bestaat dat?) of 10x
Een accu heeft ook de voorkeur, maar is niet persé nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door arnax op 10-05-2005 18:02 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:33

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb zelf een S1 en daar zit niet een specifieke macro stand op, wel kan je handmatig focussen (afstand instellen op het scherm in cm's). Als ik het vergelijk met de goedkopere ricoh van m'n vriendin komt die van mij echt niet zo dichtbij met macro foto's.
Verder kan je op de S1 wel zo'n beetje alles instellen wat je wilt. De S2 is geintroduceerd dus de S1 zal wel in prijs dalen ook binnenkort.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:55
Canon Powershot A510 met tas en grote SD-card en 4 oplaadbare penlites en oplader en klein statief ben je klaar voor +/- € 250,00

• arnax

arnax

Penguins rock!

Topicstarter
Het liefste wil ze zoveel mogelijk handmatig in kunnen stellen en dus wel redelijk dichtbij kunnen komen met macro foto's.. Dat is ook de belangrijkste reden waarom ze graag een nieuwe wil.
Dus dan zou de Fuji film een betere keuze zijn? en is de S2 veel anders/ beter dan de S1?

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Of de Fuji beter is zou ik niet weten, zou je even hier kunnen kijken: De nieuwe Fuji Finepix S serie

De S2 heeft 12x zoom (ipv 10x), 5mpix (ipv 3), een groter schermpje 2" (ipv 1.5"), SD geheugen (ipv CF), nieuwere processor, aparte macro stand, gewoon een stukje sneller enzo.

Dus wel beter, maar tegelijk ook wel duurder. Die zal je nu nog niet voor 350 euro vinden, 450 in duitsland gaat misschien wel lukken.

• arnax

arnax

Penguins rock!

Topicstarter
Sick Nick schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 18:04:
Of de Fuji beter is zou ik niet weten, zou je even hier kunnen kijken: De nieuwe Fuji Finepix S serie

De S2 heeft 12x zoom (ipv 10x), 5mpix (ipv 3), een groter schermpje 2" (ipv 1.5"), SD geheugen (ipv CF), nieuwere processor, aparte macro stand, gewoon een stukje sneller enzo.

Dus wel beter, maar tegelijk ook wel duurder. Die zal je nu nog niet voor 350 euro vinden, 450 in duitsland gaat misschien wel lukken.
Wat ik zo kan zien aan die opties zou deze wel perfect zijn voor haar, alleen het prijskaartje he.. :X in ieder geval bedankt, maar niemand die nog een andere goede optie heeft?

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 31-01 19:45

smallboy

N/A

Eerst zal je moeten beslissen wat je wilt. Wil je een superzoom camera of niet? Hoeveel megapixels wil je minimaal?

Onder de categorie superzoom met image stabilizer (dat laatste is erg handig bij inzoomen) kun je kijken naar de:

Canon Powershot S1 IS
Konica Minolta Z5
Panasonic FZ5

Ze zitten alleen misschien wel boven het budget als je ook nog geheugen en/of andere accesoires wilt kopen.

Lees eens wat tests op dpreview bijvoorbeeld

• arnax

arnax

Penguins rock!

Topicstarter
smallboy schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 19:58:
Eerst zal je moeten beslissen wat je wilt. Wil je een superzoom camera of niet? Hoeveel megapixels wil je minimaal?

Onder de categorie superzoom met image stabilizer (dat laatste is erg handig bij inzoomen) kun je kijken naar de:

Canon Powershot S1 IS
Konica Minolta Z5
Panasonic FZ5

Ze zitten alleen misschien wel boven het budget als je ook nog geheugen en/of andere accesoires wilt kopen.

Lees eens wat tests op dpreview bijvoorbeeld
oke dank je :) het minimale is 3MP en idd... superzoom geloof ik ook.. maar not sure
Zal haar wel even vragen..
Geheugen en andere accessoires reken ik niet mee bij die 350 euro. Al heeft een SD kaart wel de voorkeur bij het geheugen wat in de camera kan..

[ Voor 10% gewijzigd door arnax op 10-05-2005 20:21 ]

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Ook maar ff snel een lijstje in elkaar gedraaid, sorry van de hoofdletters.

Het zijn allemaal superzoom camera's, behalve de Nikon Coolpix 4500, maar deze heb ik er even bijgezet omdat het eigenlijk een vrij profi camera is, alleen wel een beetje oud en daardoor aardig goedkoop te vinden.

KONICA MINOLTA DIMAGE Z3 CIRCA 329
PANASONIC DMC FZ3 CIRCA 349
PANASONIC DMC FZ4 CIRCA 399
NIKON COOLPIX 4500 CIRCA 325 (OUDJE, MAAR ERG UITGEBREID)
NIKON COOLPIX 4800 CIRCA 349
OLYMPUS C-765 CIRCA 278
OLYMPUS C-770 CIRCA 329

Mijn persoonlijke voorkeur zou denk ik panasonic zijn. Die heeft én een zeer goede IS én zeer lichtsterke lens. Dat is toch wel een killercombo.

Succes met je keuze. :)

• arnax

arnax

Penguins rock!

Topicstarter
Kwintessens schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 20:40:
Ook maar ff snel een lijstje in elkaar gedraaid, sorry van de hoofdletters.

Het zijn allemaal superzoom camera's, behalve de Nikon Coolpix 4500, maar deze heb ik er even bijgezet omdat het eigenlijk een vrij profi camera is, alleen wel een beetje oud en daardoor aardig goedkoop te vinden.

OLYMPUS C-765 CIRCA 278
OLYMPUS C-770 CIRCA 329

Mijn persoonlijke voorkeur zou denk ik panasonic zijn. Die heeft én een zeer goede IS én zeer lichtsterke lens. Dat is toch wel een killercombo.

Bedankt voor je reactie, zal ze morgen eens even allemaal doorspitten.
Maar als ik mij niet vergis heeft de nikon coolpix toch een kleine lens? en dat hij daardoor niet dichtbij kan komen? (correct me if i am wrong ;) ben tenslotte ook maar een n00b)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat is een kleine lens? Een kleine diameter? Korte brandpuntafstand?
En waar moet hij dichtbij? Bij bloemetjes voor macro's?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• arnax

arnax

Penguins rock!

Topicstarter
Gizz schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 21:42:
Wat is een kleine lens? Een kleine diameter? Korte brandpuntafstand?
En waar moet hij dichtbij? Bij bloemetjes voor macro's?
wat ik al zei... ben een n00b op dit gebied, maar hoorde haar idd iets over een grotere lens dan de standaard pocket camera's. Dit houdt inderdaad in bij bloemetjes voor macro foto's

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ehm, arnax, als je geen idee waar je naar op zoek bent, lees je dan eerst in in de materie, want nu:

1) Hebben wij GEEN idee wat jij wil

en

2) Heb JIJ geen idee wat je wil

Zo komen we nergens.

Alors.

• arnax

arnax

Penguins rock!

Topicstarter
Stereotomy schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 23:09:
Ehm, arnax, als je geen idee waar je naar op zoek bent, lees je dan eerst in in de materie, want nu:

1) Hebben wij GEEN idee wat jij wil

en

2) Heb JIJ geen idee wat je wil

Zo komen we nergens.
Zoals ik al zei: ik ben een n00b! Dat houdt in dat ik geen idee heb van dingen zoals superzoom.
Als je de moeite hebt genomen om het HELE topic te lezen staan er toch een aantal dingen wel vrij duidelijk in zoals: veel handmatig in kunnen stellen, een grotere lens voor foto's van dichtbij, een GOEDE macro-functie, meer optische zoom dan de huidige 3.

Ik open hier geen topic om mij (uiteindelijk) af te laten zeiken, ik ben enkel op zoek naar een beetje informatie van mensen die ervaringen en verstand van camera's hebben zodat ik tot een goede koop kan komen, zonder dat ik eerst zelf (bijna) een expert moet worden op dit gebied.
En gezien de reacties die ik eerder heb gehad snapt het merendeel schijnbaar dus WEL waar ik naar op zoek ben....

Edit: En in tegenstellig tot wat jij schijnbaar denkt neem ik wel de moeite om mij in dingen in te lezen, alleen kan ik dat niet allemaal tegelijk en zijn er schijnbaar ook dingen waarvan ik geen weet had dat die of verschil maken of er bij zitten

[ Voor 17% gewijzigd door arnax op 10-05-2005 23:30 ]

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hij bedoelt dat je verschillende dingen door elkaar heen haalt, waardoor niemand weet wat je wilt. Als je gewoon uitlegt (zoals je dus net deed) wat je wilt dan kunnen wij je helpen.

Edit:
veel handmatig in kunnen stellen, een grotere lens voor foto's van dichtbij, een GOEDE macro-functie, meer optische zoom dan de huidige 3.
Van die handmatige instellingen kan ik je niks vertellen, want ik weet niet welke camera's dat wel/niet hebben. Een grotere lens voor foto's van dicht bij, daar heb ik nog nooit van gehoord, maar het kan zijn dat je bedoelt dat je meer groothoek wilt hebben. Dat wil zeggen dat je kijhoek wat groter is. Een goede macro functie kan je zelf opzoeken op dpreview.com, dat staat perfect per camera aangegeven hoeveel de minimale afstand is. Ik denk dat een goede macro functie begint bij <5cm.

[ Voor 53% gewijzigd door Justawitte op 10-05-2005 23:47 ]

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
arnax schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 23:27:
[...]

Zoals ik al zei: ik ben een n00b! Dat houdt in dat ik geen idee heb van dingen zoals superzoom.
Als je de moeite hebt genomen om het HELE topic te lezen staan er toch een aantal dingen wel vrij duidelijk in zoals: veel handmatig in kunnen stellen, een grotere lens voor foto's van dichtbij, een GOEDE macro-functie, meer optische zoom dan de huidige 3.

Ik open hier geen topic om mij (uiteindelijk) af te laten zeiken, ik ben enkel op zoek naar een beetje informatie van mensen die ervaringen en verstand van camera's hebben zodat ik tot een goede koop kan komen, zonder dat ik eerst zelf (bijna) een expert moet worden op dit gebied.
En gezien de reacties die ik eerder heb gehad snapt het merendeel schijnbaar dus WEL waar ik naar op zoek ben....

Edit: En in tegenstellig tot wat jij schijnbaar denkt neem ik wel de moeite om mij in dingen in te lezen, alleen kan ik dat niet allemaal tegelijk en zijn er schijnbaar ook dingen waarvan ik geen weet had dat die of verschil maken of er bij zitten
Sorry maar Stereotomy heeft gewoon gelijk. Hij wijst je gewoon naar de regels die erop dit forum zijn vastgesteld: Zie Policy:
# De veelvoorkomende vraag "Hoi ik heb xxx euro, welke camera moet ik kopen/zoek maar wat voor me uit?" is nog steeds niet toegestaan, aangezien GoT en daarmee het Fotografie forum geen plek voor verkopers op locatie is. Gebruik bekende sites zoals DCResource en DPReview om een idee te krijgen over de kwaliteit van camera's in een bepaalde prijsklasse. Uiteindelijk moet je dus zelf een keus maken.
Als je een "n00b" bent, doe dan de moeite om zelf even de FAQ te lezen. Als je de FAQ van dit forum had gelezen, dan was je er ook zelf achter gekomen dat een goede macro functie bij heel erg veel digitale compactcamera's al aanwezig zal zijn. Dus dat zou dan de minste van je zorgen zijn.

De regel verwijst ook heel duidelijk naar twee sites. Heb je al op dpreview gekeken? Blijkbaar niet, want daar is bijvoorbeeld een 'features search'. Ook DCResource heeft een uitstekende en gemakkelijke zoekfunctionaliteit. En ook bij die andere bekende recensie site: steves-digicams heb je een link naar een handige online "ik-voer-in-wat-ik-nodig-heb-en-de-computer-zoekt-daar-de-bijpassende-camera's-bij"-webpagina.

Nu kunnen we tientallen camera's gaan opnoemen en gokken naar wat jij wilt, maar dat is dus niet de bedoeling.

OLYMPUS C-765 CIRCA 278
OLYMPUS C-770 CIRCA 329

Deze lijst nog meer uitbreiden? wat dacht je van de Panasonic LZ serie? Yashica Samurai 2100DG? Sony Cyber-shot DSC-F505V? Konica Minolta DiMAGE Z10? Konica Minolta DiMAGE 5? Casio QV-2900UX en 2800? Olympus UZ-7xx serie: 720,725, 740, 750, 760, 765, 770? de Pana FZ3, 4, 5, 15, 10? Toshiba PDR-M700? De Kodak Ultrazooms, 6490, 7590, Z7590? HP 850 of 945? Fuji 6900? etc.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Een goeie camera uitzoeken is moeilijk, dat geef ik toe. Maar het is al moeilijk als je weet wat je wil hebben. En dat weet je nog niet. Zij weet dat misschien wel. Als je haar nou eens uitnodigt om hier een post te plaatsen, met waar ze tegenaan loopt met haar oude camera, wat ze graag zou zien in haar nieuwe camera, en hoe ze met haar volgende camera zou willen fotograferen, dan komen we al een heel eind.

Alors.

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

@ arnax: Probeer eerst te vragen wat het belangrijkste is, en wat je bedoeld met grote/kleine lens. Als je de termologie niet kent, leg dan uit wat het doel is. (ik ken ook zeker niet alle fototermen)

Maar je hebt camera's met een superzoom en beeldstabilisatie (zoals canon-s1)
Je hebt camera's met een groothoek lens
Je hebt camera's met een super macrolens (bijv. canon pro1)

.......
maar je hebt niet een camera die alles biedt voor 350,-

Met een spiegelreflex camera kan je lensen verwisselen en zo voldoe je aan al haar wensen, alleen red je het niet voor 350,- (ook niet 2e hands)

Mijn advies: vraag aan haar wat ze het belangrijkste vind, en wat daarna enz.

edit: als ik zo haar foto's ziet, weet ik niet of ze nou echt een superzoom van 10x of meer nodig hebt, volgens mij heeft ze meer aan een goede macro

[ Voor 12% gewijzigd door Pinin op 11-05-2005 17:24 ]

www.casarodriguillo.com

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
tomleeuw schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 17:21:
Met een spiegelreflex camera kan je lensen verwisselen en zo voldoe je aan al haar wensen, alleen red je het niet voor 350,- (ook niet 2e hands)
hoezo niet? voor €350,- heb je een professionele body met een aantal hele mooie lenzen hoor...

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Ja, een gewone spiegelreflex. Geen digitale, en daar gaat het topic over :p

• lateef
Sick Nick schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 17:45:
Ja, een gewone spiegelreflex. Geen digitale, en daar gaat het topic over :p
misschien kan TS starter dan beter een analoge camera kopen. dan kan hij met zijn budget aan de (camera) wensen van zijn vriendin voldoen. met zo'n compact camera blijft het natuurlijk gekloot in de marge...

• arnax

arnax

Penguins rock!

Topicstarter
Stereotomy schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 02:02:
Een goeie camera uitzoeken is moeilijk, dat geef ik toe. Maar het is al moeilijk als je weet wat je wil hebben. En dat weet je nog niet. Zij weet dat misschien wel. Als je haar nou eens uitnodigt om hier een post te plaatsen, met waar ze tegenaan loopt met haar oude camera, wat ze graag zou zien in haar nieuwe camera, en hoe ze met haar volgende camera zou willen fotograferen, dan komen we al een heel eind.
Heb ik gedaan. Dus haar reactie zal er vandaag of morgen wel op komen..

Verwijderd

lieve schat die topic starter O+

Maar ik zal de wensen nog een keer duidelijk stellen;

Op dit moment bezit het vriendinnetje van de TS een Olympus C-350 zoom, en zoals TS precies goed heeft omschreven; ik heb altijd ruzie met mn te kleine lens. Grootste nadeel vind ik van mijn cam, samen met het niet handmatig kunnen instellen van sluitertijd en derg.

Waarom wil ik grote lens?
Ik houd van hele grote close-up pics, zie avatar bijv. die heb ik gemaakt met een oude Sony Mavica waar je zo'n flop in kan steken enzo. Mooie kwaliteit, maar super slechte resolutie dus.
10x zoom is natuurlijk ook altijd heel mooi, mis ik ook nog wel es met mijn cammetje.
Ow, en waarom de foto's op mn site wel goeie macro hebben (niet alle), is ook omdat ik mijn hele xD-kaartje (256 mb) er op heb vol geschoten en ik zet natuurlijk geen brakke foto's online :+

En waarom digitaal en niet analoog?
Analoge spiegelreflex kan ik van mn ouders wel overnemen, geen probleem. Enige nadeel is, ik ben totaal nog niet helemaal helemaal gewend op fotogebied, dus zal ik super veel rolletjes moeten volschieten, af laten drukken.... wat ontzettend veel geld kost! Ik weet dat analoge foto's natuurlijk de mooiste blijven... maar ja... zijn duur en ik heb geen scanner zodat ik als t moet toch nog wat kan photshoppen (trouwens, foto's op mijn site zijn allemaal NIET bewerkt met photoshop, ben er nog niet heel erg goed in namelijk ;) )

Nog meer wensen?
Mjah, opzich zou accu fijn zijn, of in ieder geval, geen camera wat veel baterijen vreet...
Ben trouwens wel erg gesteld op de compactheid van mijn compacte camera... maar goed, dat wordt dan mn binnenzak/handtasje cam maar extreem groot ding is ook niet fijn...

Een beetje kwaliteit is ook gewenst... Ik weet dat Canon en Olympus erg goed zijn, ben ik ook erg tervreden mee. Ok, ik kan op de Canon opzich ook wel eens klagen (Powershot A-serie bijv.), maar zijn de meeste tijd wel kwaliteits cams.

Ow, minimum MP's moet iig 3 zijn, meer mag natuurlijk altijd :) Posters lijkt me erg leuk om op te hangen enzo.

Zie voor de rest van de eisen aan de cam de startpost... Hij weet best wel wat ik wil, de schat O+ (is nu ook zo'n verassing he??? :D )
Kwintessens schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 20:40:

Is panasonic niet een ontzettend radio en tv merk??? :o
Zou het eng vinden als het een cam zou zijn die opeens muziek maakt.... :+
Net zoals Casio, die horen geen foto's te maken maar rekenmachines :D

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik ben dan wel een Canon-man, maar panasonic maakt minstens even goed spul in deze klasse. Qua degelijkheid is denk panasonic zelfs beter.

www.casarodriguillo.com

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Je bedoelt met een grote lens dus een goede macro functie? Dat heeft weinig te maken met het formaat van de lens hoor :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• mtenbos
  • Laatst online: 19:03
is het dan niet beter dan haar zelf te laten kiezen welke ze wil hebben en jij betaald |:(

en andere tweakers niet voor jouw laten kiezen :O :O

• lateef
ik denk dat het nog beter is dat ze voorlopig met die analoge camera van haar ouders gaat spelen, om zo wat meer inzicht in fotografie te krijgen...

Verwijderd

mtenbos schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 20:18:
is het dan niet beter dan haar zelf te laten kiezen welke ze wil hebben en jij betaald |:(

en andere tweakers niet voor jouw laten kiezen :O :O
arnax schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 17:55:
anders lees je ff de startpost :+
lateef schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 20:38:
ik denk dat het nog beter is dat ze voorlopig met die analoge camera van haar ouders gaat spelen, om zo wat meer inzicht in fotografie te krijgen...
Analoog is nog duurder, ik heb geen eigen doka.... of geld voor al de rolletjes en ontwikkelingen. De investering die je maakt in een digicam die wat meer kan dan nu mijn compacte cam is dan toch uiteindelijk goedkoper....

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2005 20:43 ]

• lateef
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 20:40:
Analoog is nog duurder, ik heb geen eigen doka.... of geld voor al de rolletjes en ontwikkelingen. De investering die je maakt in een digicam die wat meer kan dan nu mijn compacte cam is dan toch uiteindelijk goedkoper....
van die €350,- euro kan je redelijk veel film-, ontwikkel- en afdrukkosten betalen.

het grote voordeel van een spiegelreflexcamera is dat je fotografie veel beter leert doorgronden. een (digitale) compactcamera - hoe geavenceerd ze ook mogen lijken - heeft vele beperkingen. je kan van die beperkingen natuurlijk je kracht maken, maar daarvoor moet je wel weten wat je doet. een digitale compactcamera lijkt mij geen goed instrument om te leren fotograferen. door de kleine sensor bijv. leer je nooit de toepassing van het diafragma; toch één van de meest wezenlijk onderdelen van fotografie.

ik heb het idee dat je de camera niet als huis-, tuin- en keukentoestel wilt gebruiken, maar dat je er meer uit wilt halen. fotografie meer als hobby dus. fotografie is een leuke hobby, maar zoals vele hobby's, kost het je gewoon geld. als je dat niet (er voor over) hebt, moet je misschien een andere hobby zoeken.

Verwijderd

Simpel, probleem opgelost, neem een powershot S1 IS, heeft 10x optische zoom, image stabilizer, alles erop en eraan.

Handige camera voor huis- tuin- en keuken fotografie ;)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 20:40:
[...]

[...]

anders lees je ff de startpost :+
Toch ben ik het wel met die opmerkingen eens, nu opent je vriendje die een totale n00b op dit gebied is een topic om te vragen wat jij wil weten. Het zou veel handiger zijn als je gewoon zelf een topic had geopend, je vragen had gesteld, direct juiste antwoorden had gekregen (zonder onduidelijkheden) en dan aan je vriendje 2 of 3 mogelijke camera's had voorgelegd die allemaal aan je eisen voldoen. Want er rolt met de gestelde eisen echt niet 1 enkele camera uit :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-01 14:24

Nohead

PSN ID: Nohead

Nog meer wensen?
Mjah, opzich zou accu fijn zijn, of in ieder geval, geen camera wat veel baterijen vreet...
Ben trouwens wel erg gesteld op de compactheid van mijn compacte camera... maar goed, dat wordt dan mn binnenzak/handtasje cam maar extreem groot ding is ook niet fijn...
Ik snap niet waarom je een accu boven batterijen zou willen? Batterijen zijn toch veel handiger.
batterij leeg is meteen vervangen voor volle batterijen en er weer tegen aan. Accu zou je een 2e moeten aanschaffen die opgeladen moet zijn. Lijkt me niet zo handig toch?
Ik denk als jij een cam wilt die meer als 3x zoom heeft bijv. 6x of 10x die al snel niet meer in je binnenzak zal passen.
Wat natuurlijk ook een idee is, ga eens bij een goede fotozaak langs in de buurt en leg uit wat je wilt.
Kijken wat die persoon voorstelt voor jou specifieke eisen. Dan kunnen wij kijken of het inderdaad wat is.

Verwijderd

Beide camera's zijn niet echt van het formaat van "ik stop hem ff in mijn zak" . Heb zelf een s5500 en heb er altijd wel de zonnekap opzitten met een uv of pol filter. De handleiding raad ook aan om de zonnekap te gebruiken, dit ivm inval van hinderlijk licht. Als je echt iets compacts wil dan ga je toch richting een canon ixus bv.

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:52

Dogooder

dus...

maar bij die hele compacte camera's heb je ook weer beperkingen waar je tegenaan gaat lopen naarmat e je meer ervaring krijgt. Ik heb zelf de ixus 30 en olympus 5060 (macro <3cm) en ik vind me 5060 toch vele male prettiger ook al is het wat groter en zwaarder.

Verwijderd

lateef schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 23:44:
[...]

van die €350,- euro kan je redelijk veel film-, ontwikkel- en afdrukkosten betalen.

ik heb het idee dat je de camera niet als huis-, tuin- en keukentoestel wilt gebruiken, maar dat je er meer uit wilt halen. fotografie meer als hobby dus. fotografie is een leuke hobby, maar zoals vele hobby's, kost het je gewoon geld. als je dat niet (er voor over) hebt, moet je misschien een andere hobby zoeken.
Ontwikkel kosten / de kosten van rolletjes worden wel duur als je kijk wat ik nu per keer schiet met mn digicam. Als ik lekker op dreef ben op een zondagochtend, heb ik zo 200 plaatjes geschoten en zie tenminste direct wat het ongeveer wordt door lcd schermpje...
Mijn manier dus om mooie plaatjes te leren schieten... ik zou dat niet durven met een analoog, en bang dat de plaatjes dus echt mislukt zijn, zit ik helemaal te balen...

Maar een ander kado idee is dan... Een tegoedbon bij mn vriendje dat hij mn ontwikkel kosten betaald :+ hihi

Even terug komend op een eerdere post van mij in dit topic over de panasonic...
Ik kwam hem van de week tegen bij de MediaMarkt... Ok, ik ben overtuigd! Mooi ding (mooie lens vooral ;) Leika :D ) Alleen wassie daar nog beetje duur, maar we hebben nog een paar maandjes te gaan voordat ik jarig ben.

@Grrrrene;
Tuurlijk, met dit soort topics krijg je niet uiteindelijk 1 cam die mijn n00b vriendje maar moet kopen, het is juist de bedoeling dat hij me hier dus mee kan helpen en ook begrijpt welke keuzes er zijn en leert van ervaringen van andere tweakers hier met meer ervaring. Das toch te bedoeling van GoT?

Over de wensen nog van de cam die ik wil...
Ik vind de grootte van de cam jammer, maar het is niet erg dat het groot is. Laatst weer met die Fuji Finepix in mn handen gestaan... Het geeft een gevoel van een echte camera, en met zo'n cam ga ik dan ook echt op stap om mooie plaatjes mee te maken, niet om in mn binnenzak te stoppen, daarvoor heb ik mn ouwe (lees; 8 maanden) kleine cam voor.

Ik heb al wel zin in mn verjaardag O+

Verwijderd

arnax schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 17:55:
Zelf had ze deze twee tot nu toe in gedachten:

Fuji Finepix S5500
http://www.tweakers.net/pricewatch/94586

Canon Powershot S1
http://www.tweakers.net/pricewatch/77560

Welke zou het beste zijn voor het soort foto's wat zij ermee wil maken? En is er eventueel nog een andere camera die een goed alternatief zou zijn tot een bedrag van ongeveer €350?

Edit: Ze wil ook meer optische zoom dan ze nu heeft (3x). En dan niet 4x optsche zoom :P maar echt iets van 7 (bestaat dat?) of 10x
Een accu heeft ook de voorkeur, maar is niet persé nodig.
Een andere optie is de Olympus C765 of de Minolta Z3.

Beide erg leuke camera's, volgens mij is de Z3 ook redelijk sterk in macro's. Beter in elk geval dan de S1 of de S5500. Het nadeel van de Z3 is dat er redelijk veel vervorming is op de foto's (de foto lijkt soms een beetje rond te lopen) ook is er soms veel CA (een paars/blauw 'gloed' om erg contrasterende objecten) dit is enorm vervelend.

De S5500 is een camera met een meer dan redelijke fotokwaliteit in zijn prijsklasse (ik heb hem zelf in bestelling :P)

De S1 heeft als voordeel dat er een IS op zit. _/-\o_

Lastig dus om je een goed advies te geven, je zult zelf moeten beslissen

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 18:34:
Waarom wil ik grote lens?
Ik houd van hele grote close-up pics, zie avatar bijv. die heb ik gemaakt met een oude Sony Mavica waar je zo'n flop in kan steken enzo. Mooie kwaliteit, maar super slechte resolutie dus.
10x zoom is natuurlijk ook altijd heel mooi, mis ik ook nog wel es met mijn cammetje.
Ow, en waarom de foto's op mn site wel goeie macro hebben (niet alle), is ook omdat ik mijn hele xD-kaartje (256 mb) er op heb vol geschoten en ik zet natuurlijk geen brakke foto's online :+

Is panasonic niet een ontzettend radio en tv merk??? :o
Zou het eng vinden als het een cam zou zijn die opeens muziek maakt.... :+
Net zoals Casio, die horen geen foto's te maken maar rekenmachines :D
Een grote lens voor closeups? De grote van de lens is veelal bepalend voor de lichtsterkte ervan, niet voor de kwaliteit van macro-opnames. (kijk maar eens naar professionele macro-objectieven, die hebben vaak juist een erg kleine voorste lens-deel, omdat een kleiner lensoppervlak minder snel afwijkingen vertoont en bij macro-opnames eigenlijk altijd met kleine diafragma's gewerkt wordt.)
Nikon staat juist erg bekend om de goede macro-mogelijkheden van de digicams. Van Panasonic weet ik dat niet, maar ik zou zeggen; kijk eens op www.megapixel.net naar reviews en op www.dpreview.com. Daar kun je bij de specificaties ook prima zien hoe dichtbij een camera kan in de macro-modus. Wat Panasonic verder betreft: het is typisch zo'n merk dat niet echt opvalt, maar ondertussen erg goede produkten maakt. De digitale camera's van panasonic worden goed onthaald en zeker deze super-zoom modellen; de lensen zijn ontwikkelt samen met Leica en deze camera's staan dan ook bekend om hun zeer goede lensen en beeldkwaliteit. Ik denk dat in de super-zoom categorie Panasonic op het moment de beste camera's levert.

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-02 10:58
Verwijderd schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 18:48:
[...]

Een andere optie is de Olympus C765 of de Minolta Z3.
Zelf ben ik heel erg tevreden met mijn 765 die ik nu toch alweer bijna een jaartje heb.
Veel van mijn laatste fotos op http://gallery.kevertje.net/ zijn ermee geschoten en ik ben echt onder de indruk wat een mooie fotos die toestel maakt.
Ik had een IXUS dus dit is echt een vooruitgang.

• ThunderNet
  • Laatst online: 20:04

ThunderNet

Flits!

Ik ben een grote fan van mijn S5500 geworden, voor het geld wat ik er voor betaald heb, echt een leuke camera... Hooked aan fotografie erdoor :+

Voordeel van de S5500 is dat hij xD slikt ;) en je dus je oude kaartje kunt gebruiken...
echter koop er nog wel een kaartje bij..
Ik ben vanmiddag weer wezen schieten met WhizzCat, en heb 283 foto's gemaakt..
en kon er nog 10 maken, op 2 x 128MB + 1x 16MB xD kaartjes..
Verder vind ik het een hele fijne camera.
Als je eens wat foto's wil zien, moet je het maar zeggen.

Ik blijf iig lekker doorsparen voor een D70 :D

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

*KICK*

Jow, ik ben dus over een maand jarig en zit nu nog te twijfelen tussen 2 modellen;

Fujifilm Finepix S5500

en de

Olympus C765 Ultra Zoom

Deze twee omdat ze allebei in de PW rond de 250 euro zijn en allebei xD-kaarten vreten :) Ik ben nu nmlk al n het bezit van een 256 mb xD-kaart voor in mijn Olympus C350 zoom.

Ik zit nu te twijfelen welke van deze twee dus. Ik was eerst van plan om de S5500 te nemen, lekker degelijk ding enzo, maar laatst las ik dus een test van de Consumentenbond en daar uit kwam de C765 als beste uit de test... -twijfel-

Wat ik dus graag wil weten, eigenlijk jullie ervaringen met deze twee camera's. Wat zijn de plusjes en wat zijn de minnetjes van beide? Ik heb gehoord dat je met de S5500 handmatig scherp kan stellen, wat ik erg belangrijk vind. (dat kan ik namelijk nu niet met de camera die ik nu heb en verschiet deze telkens van het scherpe plaatje. Maar kan dit ook met de C765?

Of, wat mn moeder zegt, zal ik maar een jaar wachten tot betere modellen en nog ff een jaartje door ga met die ik heb? :/

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-01 21:19

shameblaster

BB4E^Cons

hehe , alsof het mijn ouders zijn :P

ik ga ook een nieuwe camera halen , 10x zoom om mijn ou de a60 te vervangen.

bij mij was het : c765 , c770, s5500, canon s2 is
de s5500 en de canon zijn afgevallen.

nu denk ik zelf aan de c770 ,
in de lokale foto winkel ff meegespeeld, man wat een ding :9~
hij is ook "compact" , wat bij mij meespeeld, de s2 / 5500 neem je niet "ff" mee imo,
maar ga is naar de foto winkel en speel ff met de cams

Cons:::BB4E

• Levi
  • Laatst online: 17-03-2023
Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2005 @ 12:32:
*KICK*

Jow, ik ben dus over een maand jarig en zit nu nog te twijfelen tussen 2 modellen;

[url=http://www.fuji.co.uk/digital/cameras/s5500/?lpage=/digital/cameras/range.php]Fujifilm Finepix S5500]

en de

Olympus C765 Ultra Zoom

Deze twee omdat ze allebei in de PW rond de 250 euro zijn en allebei xD-kaarten vreten :) Ik ben nu nmlk al n het bezit van een 256 mb xD-kaart voor in mijn Olympus C350 zoom.

Ik zit nu te twijfelen welke van deze twee dus. Ik was eerst van plan om de S5500 te nemen, lekker degelijk ding enzo, maar laatst las ik dus een test van de Consumentenbond en daar uit kwam de C765 als beste uit de test... -twijfel-

Wat ik dus graag wil weten, eigenlijk jullie ervaringen met deze twee camera's. Wat zijn de plusjes en wat zijn de minnetjes van beide? Ik heb gehoord dat je met de S5500 handmatig scherp kan stellen, wat ik erg belangrijk vind. (dat kan ik namelijk nu niet met de camera die ik nu heb en verschiet deze telkens van het scherpe plaatje. Maar kan dit ook met de C765?

Of, wat mn moeder zegt, zal ik maar een jaar wachten tot betere modellen en nog ff een jaartje door ga met die ik heb? :/
Een jaarte wachten heb je eigenlijk weinig aan, er komen altijd wel weer betere en nieuwere modellen :). Oja, ik heb zelf de Canon powershot S2 IS en ben er erg tevreden mee :)

Levi (Utrecht)

• Justawitte
  • Niet online
Ik heb sinds een paar dagen de s5500. Hij kan handmatig sherpstellen, maar dat is eigenlijk het grootste minpunt aan de hele camera. Want dat is a. bijna niet te doen, en b. het duurt echt ontzettend lang voor mijn gevoel. (bij mij a60 kon je redelijk vlot handmatig scherpstellen) Verder ben ik wel te spreken over de camera, de zoom is goed en vlot, en het diaframa op max. zoom is f/3.2. Verder vind ik vooral de grip goed, en de electronische zoeker met de info erbij is ook een uitkomst. Mocht je nog wat foto's willen zien dan hoor ik het wel.

[ Voor 50% gewijzigd door Justawitte op 25-07-2005 15:42 . Reden: ff quote aangepast ]

• shameblaster

shameblaster

BB4E^Cons

justawitte schreef op maandag 25 juli 2005 @ 15:34:
[...]

Verder vind ik vooral de grip goed, en de electronische zoeker met de info erbij is ook een uitkomst. Mocht je nog wat foto's willen zien dan hoor ik het wel.
de c765 / 770 hebben dat ook, en zijn ietwat compacter maarja,

Verwijderd

Over dat compacte van de Olympus; opzich wel een pluspunt maar ik heb dus nog een redelijk nieuwe compacte digicam. Een wat ouder model C350 dus, maar deze heb ik pas in november gekocht, vandaar de twijfel of ik niet nog een jaartje zou wachten.

Ik was nog niet van plan die camera weg te doen. Mijn ouders hebben er wel een oogje op, maar ik wil m er echt voor 'erbij' hebben.

Ik wil een camera hebben waarmee ik opstap kan gaan dus. Het maakt niet uit of ik nou op stap ga en de camera mee gaat, of dus ik op stap ga met de camera om dan daar onzettend mooie foto's mee te maken...

Iemand al eens foto's vergeleken tussen Fujifilm en die van Olympus? Wat is mooier en scherper?

Verwijderd

*kick* nogmaals...

mijn Olympus C350 zoom is bij deze na 10 maanden overleden :'(

Zijn energie huishouding is zo goed als naar de knoppen... kan geen flitser mee gebruiken en zelfs al bij het aanzetten loopt hij vast en geeft hij problemen. Ligt niet aan mijn batterijen (2400 mAh) die vol zijn, en volgens mijn camera na 5 min. gebruik al half leeg... Geheugenkaart is het ook niet, heb mijn originele Olympus 16 Mb xD geprobeerd ipv mijn Fuji 256 Mb xD toen mijn camera problemen begon te vertonen...

Garantiebewijs ligt 190 km verderop en kan hem dus pas over 2 weken opsturen ter reperatie.

Nu ga ik dus over 3 weken met mijn vriend naar Parijs en de Disneyparken dus een eigen camera zou echt ontzettend fijn zijn... Maar welke???

Ik gebruik mijn camera dus intensief, (1 Gb aan foto's na 3 maanden in bezit) en ik ben dus geschrokken van mijn Olympus dat deze al na 10 maanden kuren krijgt...

Iemand meer van dit soort Olympus ervaringen?
Kan ik beter voor een Fuji of Canon gaan hierna?

@justawitte -> PICS! even ter vergelijking met wat ik nu heb met mijn Olympus.

• Justawitte
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 10:18:
@justawitte -> PICS! even ter vergelijking met wat ik nu heb met mijn Olympus.
Wat voor pics wil je zien? Macro, tele, groothoek?

Verwijderd

justawitte schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 11:18:
[...]

Wat voor pics wil je zien? Macro, tele, groothoek?
De beste Macro, tele en groothoek die je hebt ;)

Iemand ook een macro, tele en groothoek pics gemaakt met de Olympus c765 / 770?

Verwijderd

Iemand meer van dit soort Olympus ervaringen?
Kan ik beter voor een Fuji of Canon gaan hierna?
Een collega van me heeft sinds vorige week een C770, en dat ding voelde heel stabiel en betrouwbaar aan. Ik mocht 'm niet openschroeven ;), dus weet niet hoe 't intern is, maar Olympus kennende zal dat best goed zitten.
M'n eerst digitale camera was een Olympus C-1400 L:
Afbeeldingslocatie: http://www.azfoto.cz/_web/olympus/_minifoto/olympus_camedia_c-1400_l_%5B160x120_front%5D.jpg
Een spiegelreflex camera met wel 1.4 MP en 3x optische zoom! 7 Jaar geleden was dat geweldig, maar nu is 't antiek (of op z'n minst oud genoeg dat ze nu op www.oldtimercameras.com de handleiding ervoor aanbieden...).
Na 7 jaar doet 't ding het nog prima, en zeker de eerste 4 jaar is 'ie best intensief gebruikt (1000 opnames in 3 maand is niet zo heel uitzonderlijk, hoor. ;)). Oftewel, ik heb wel vertrouwen in de manier waarop ze bij Olympus met hardware, software en electronica omgaan.
Al ben ik nu zelf wel weer terug bij m'n oude liefde: Pentax... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 12:35 ]

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 10:18:
Nu ga ik dus over 3 weken met mijn vriend naar Parijs en de Disneyparken dus een eigen camera zou echt ontzettend fijn zijn... Maar welke???
Zou gewoon een analoge camera meenemen (als je die niet hebt een paar wegwerpcamera's), of je leent een camera van een vriend.

Om nou een nieuwe te gaan kopen terwijl je na dat uitje weer een perfecte camera terugkrijgt is een beetje zonde :)

Verwijderd

Gizz schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 12:54:
[...]

Zou gewoon een analoge camera meenemen (als je die niet hebt een paar wegwerpcamera's), of je leent een camera van een vriend.

Om nou een nieuwe te gaan kopen terwijl je na dat uitje weer een perfecte camera terugkrijgt is een beetje zonde :)
Ik heb nog een analoge liggen... maar ik ben zo iemand die in een weekje weg rond de 350 foto's neemt en dat doe je dus niet even via de analoge weg want rolletjes zijn duur en het ontwikkelen daarvan ook :|

En wat noem je weer een perfecte camera terug... voordat deze kapot was, was ik al tegen de beperkingen opgelopen van verkeerd scherpstellen omdat je niet handmatig scherp kan stellen bijv., super traag foto's maken... lijkt wel minstens een minuut te duren telkens voordat ik een volgende foto heb genomen met het wegschrijven, scherpstellen en dan weer door klikken...

Daarnaast is fotografie toch wel zo'n hobby van me geworden dat een 'gewone' point-and-shoot camera niet aan mijn wensen voldoet...

Maar goed, ik zit er ook erg hard aan te denken om iemand uit mijn omgeving met een goede digicam even lief aan te kijken om die te lenen voor die paar daagjes... Moet deze wel een beetje groot geheugen hebben en anders neem ik mijn analoge (compact) camera zowiezo voor de zekerheid mee (even kijken of mn batterij het nog wel doet, die batterijen zijn duur voor analoge camera's!).

Goh, toch blij dat ik dat dingetje nog niet heb verkocht :D
(Analoge is een Nikon die lijkt op mn digitale Olympus, ook 3x zoom als ik het goed heb en een flitsertje en lekker klein, mooi en goud! :D)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:12:
Daarnaast is fotografie toch wel zo'n hobby van me geworden dat een 'gewone' point-and-shoot camera niet aan mijn wensen voldoet...
Dan zou ik aan zoiets gaan denken. Doe er een 18-50 lensje bij en je hebt een mooie set om te beginnen voor €400 :)

Maar ik ken je eisen natuurlijk niet helemaal, en misschien kan dit beter in een ander topic :P

• shameblaster

shameblaster

BB4E^Cons

zo net terug uit de stad,

een olympus c770, gekocht ( 512mb xD, afstandbediening, tasje, statiefje) zaten er bij in voor 400e
behalve de 512mb kaartje die heb ik los gekocht,
net ff wat mee zitten spelen en hij maakt zeer scherpe foto's
wel ff wennen qua menu, omdat ik een canon a60 was gewend.
moet nu zo werken, en de accu is aan het opladen, ik zal vanavond / morgen wat fotos gaan schieten, en ze hier neerzetten.

De macro van 3cm is perfect, vooral de scherpte diepte

Verwijderd

Gizz schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 13:16:
[...]
Dan zou ik aan zoiets gaan denken. Doe er een 18-50 lensje bij en je hebt een mooie set om te beginnen voor ¤400 :)

Maar ik ken je eisen natuurlijk niet helemaal, en misschien kan dit beter in een ander topic :P
:9~ Tja, digitale spiegelreflex naast mn compact digicam is altijd wel leuk... tis alleen wel een beetje oud model en wat voor lenzen gaan er op? Voor mijn eisen moet je maar even het topic doorlezen ;)

In het kort;
Moet er met gemak een dagje mee kunnen volschieten, zonder gezeur van batterijen
Mooie macro's
Veel en snel foto's schieten
Het liefst 10x optische zoom
Minimum 3 MP
Het zou mooi zijn om mn xD kaartjes te gebruiken, anders goedkoop veel geheugen :+ (bijv. CF)
Kwaliteit en geen sweex bijv.
Tja, compactheid heb ik in mn Olympus als die weer heel is, dus ik wil best wel eens met zo'n camera opstap gaan :)
shameblaster schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:58:
zo net terug uit de stad,

een olympus c770, gekocht ( 512mb xD, afstandbediening, tasje, statiefje) zaten er bij in voor 400e
behalve de 512mb kaartje die heb ik los gekocht,
net ff wat mee zitten spelen en hij maakt zeer scherpe foto's
wel ff wennen qua menu, omdat ik een canon a60 was gewend.
moet nu zo werken, en de accu is aan het opladen, ik zal vanavond / morgen wat fotos gaan schieten, en ze hier neerzetten.

De macro van 3cm is perfect, vooral de scherpte diepte
Foto's! Afbeeldingslocatie: http://paprika.datisstom.nl/forum/images/smiles/cheer.gif kan ik m goed vergelijken met de Fuji ;)
En grote vraag -> kan je m handmatig scherpstellen?

Vind bdw 400e nog best veel... naja, 512 mb kaartje is aardig duur... maar je heb 256 Mb al voor max. 45 euro... In de PW staat de 770 voor 304 euro? Zonder extra's dus... Statiefje heb ik al... AB is leuk, maar zit er volgens mij bij de 770 standaard bij :+

• Justawitte
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 11:57:
[...]

De beste Macro, tele en groothoek die je hebt ;)

Iemand ook een macro, tele en groothoek pics gemaakt met de Olympus c765 / 770?
Macro foto.
Afbeeldingslocatie: http://img84.imageshack.us/img84/1089/macro8gk.th.jpg

Max tele.
Afbeeldingslocatie: http://img192.imageshack.us/img192/9650/tele27op.th.jpg
offtopic:
Ik heb deze foto 6x opnieuw geuploead naar imageshack, maar hij blijft maar 126 kb?? terwijl de foto die ik upload toch echt net geen 1 mb is? En de resolutie van mijn geuploade foto is ook anders.Ik ga wel ff opzoek naar een andere oplossing[/opgelost]

De foto's zijn via photoshop met de save for web optie (kwaliteit op 80) terug gebracht naar een fotmaat wat op imageshack pakte, namelijk onder de 1 mb.

Verder is de macro functie niet echt genoeg in mijn ogen. 10 cm minimale afstand is echt teveel. Dus een macrolens zou geen luxe zijn in mijn ogen. Maar die zijn tekoop voor ongeveer 50 euro van raynox.

[ Voor 19% gewijzigd door Justawitte op 03-08-2005 17:14 ]

Verwijderd

justawitte schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 17:04:
[...]

Macro foto.
[afbeelding]

Max tele.
[afbeelding]
offtopic:
Ik heb deze foto 6x opnieuw geuploead naar imageshack, maar hij blijft maar 126 kb?? terwijl de foto die ik upload toch echt net geen 1 mb is? En de resolutie van mijn geuploade foto is ook anders.Ik ga wel ff opzoek naar een andere oplossing[/opgelost]

De foto's zijn via photoshop met de save for web optie (kwaliteit op 80) terug gebracht naar een fotmaat wat op imageshack pakte, namelijk onder de 1 mb.

Verder is de macro functie niet echt genoeg in mijn ogen. 10 cm minimale afstand is echt teveel. Dus een macrolens zou geen luxe zijn in mijn ogen. Maar die zijn tekoop voor ongeveer 50 euro van raynox.
Macro vind ik toch wel erg mooi gelukt :) Als ik nu een goede scherpe macro wil moet ik nmlk met de digitale zoom werken en dat verpest dus weer de macro :( daarnaast is het vooral batterijen leeg stoken om dus ook idd een foto met het goede onderwerp scherp te krijgen.. :X

Jouw foto heb ik echt extreem nog mee kunnen inzoomen met deze pc op de bij dus, en hij blijft mooi! _/-\o_

En als ik dan nog steeds ruzie heb met macro... kan ik idd nog wel eens over die lens na gaan denken.

Die tele... op welke afstand stond je? Ook wel mooi strak :)

Had je ook nog een groot hoek?

Verwijderd

Bekijk mijn showcase van de dierentuin in budapest voor nog wat meer S5500 foto's. Ik ben erg tevreden over dit toestel, en mis ook niet echt een stabelizer. Al moet ik er dan wel bij zeggen dat ik nog nooit met een camera met stabelizer geschoten heb. Ik weet dus niet wat ik mis.

Hier een foto die ik vanaf een boot op de donau geschoten heb op iso-400 met een sluitertijd van 1/3 sec zonder statief.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jaap5/donau.JPG

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 20:08:
Bekijk mijn showcase van de dierentuin in budapest voor nog wat meer S5500 foto's. Ik ben erg tevreden over dit toestel, en mis ook niet echt een stabelizer. Al moet ik er dan wel bij zeggen dat ik nog nooit met een camera met stabelizer geschoten heb. Ik weet dus niet wat ik mis.

Hier een foto die ik vanaf een boot op de donau geschoten heb op iso-400 met een sluitertijd van 1/3 sec zonder statief.

[afbeelding]
ok... ik ben verkocht... als er geen betere foto's van de olympus vandaan komen, ga ik toch denk ik maar voor de fuji...

• shameblaster

shameblaster

BB4E^Cons

Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 20:08:

[afbeelding]
Erg mooie foto,

Vandaag met mn oly ff op pad geweest, en wat foto'''s gemaakt,
tis nog ff wennen, maargoed.

Morgen naar schiphol en daar ff wat schieten, als ze goed lukken plaats ik ze hier wel,
die supermacro is iig erg handig, vandaag van wat wepsen geschoten, erg scherp je kan de haartjes tellen

• Justawitte
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 19:51:
[...]

Die tele... op welke afstand stond je? Ook wel mooi strak :)
Had je ook nog een groot hoek?
De afstand is denk ik een meter of drie geweest.
En een groothoek foto heb ik ook nog wel liggen. Zal zo eens ff gaan zoeken.

Verwijderd

shameblaster schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 20:48:
[...]

Erg mooie foto,

Vandaag met mn oly ff op pad geweest, en wat foto'''s gemaakt,
tis nog ff wennen, maargoed.

Morgen naar schiphol en daar ff wat schieten, als ze goed lukken plaats ik ze hier wel,
die supermacro is iig erg handig, vandaag van wat wepsen geschoten, erg scherp je kan de haartjes tellen
Post! Precies de macro foto om te vergelijken met de Fuji uiteindelijk...
Maar ben je nou tevreden met je cam of wil je m niet afkraken omdat je m niet heb aangeschaft :+

• Justawitte
  • Niet online
Zoals beloofd.
Afbeeldingslocatie: http://img156.imageshack.us/img156/2726/dscf06560gh.th.jpg

@shameblaster ik ben ook wel nieuwsgierig naar je macro.

• shameblaster

shameblaster

BB4E^Cons

om jou niet langer in spanning te houden hier wat fotos :+

zijn mijn 1e fotos, dus nog niet zo goed, als de bovenstaande,

http://sjoerdpeeters.herejezus.nl/c770/

daar staan ze,
het zijn de orginelen, dus niet bewerkt of iets,
de c770 heeft ook 12x optische zoom maar dan aleen in 2mp, dan trekt ie de ccd verder naar achter oid
de c770 houd wel lekker vast, omdat die ietsjes dikker aan de rechter kant is gemaakt, maar wat de s5500 heeft ligt ook erg lekker inde hand.
De zoom gebeurt met je wijsvinger enniet met knoppen, vond ik wel een voordeel omdat ik dit ook met mn a60 was gewend,
En hij is compact, maar succes met je keuze,en laat het ff weten !

morgen post ik nog wat foto's , die hopelijk beter zijn :+ en over een weekje zal ik de cam wel goed door hebben, en word het hopelijk lekker, weer
dan gaatk ff de natuur in

de fotos zijn genomen op hQ en niet op sHQ zag ik, dat stelt de cam auto in als je hem uitzet |:(
maar dat zal je wel kunnen instellen ( lijkt me )

[edit]

de mf, is in mijn ogen goed, je moet met de pijltjes scherpstellen.
er word een stukje vergroot, zodat je goed ziet of het scherp is, zodat als je bijv 3 schroefjes neer legt, je de middelste scherp stelt oid

[ Voor 20% gewijzigd door shameblaster op 04-08-2005 09:23 ]

Verwijderd

Nijs, very nijs :)
shameblaster schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 21:16:
om jou niet langer in spanning te houden hier wat fotos :+

zijn mijn 1e fotos, dus nog niet zo goed, als de bovenstaande,

http://sjoerdpeeters.herejezus.nl/c770/

daar staan ze,
het zijn de orginelen, dus niet bewerkt of iets,
de c770 heeft ook 12x optische zoom maar dan aleen in 2mp, dan trekt ie de ccd verder naar achter oid
de c770 houd wel lekker vast, omdat die ietsjes dikker aan de rechter kant is gemaakt, maar wat de s5500 heeft ligt ook erg lekker inde hand.
De zoom gebeurt met je wijsvinger enniet met knoppen, vond ik wel een voordeel omdat ik dit ook met mn a60 was gewend,
En hij is compact, maar succes met je keuze,en laat het ff weten !

morgen post ik nog wat foto's , die hopelijk beter zijn :+ en over een weekje zal ik de cam wel goed door hebben, en word het hopelijk lekker, weer
dan gaatk ff de natuur in

de fotos zijn genomen op hQ en niet op sHQ zag ik, dat stelt de cam auto in als je hem uitzet |:(
maar dat zal je wel kunnen instellen ( lijkt me )
Nooit het verschil kunnen ontdekken tussen HQ en SHQ bij mij op mn Olympus.... alleen dan SHQ meer geheugen vreet en de cam er nog langzamer van wordt...

12x optische zoom is wel plusje :)
Ben benieuwd naar meer foto's, maar die van de wesp op de berenklauw (bloem) is erg goed te vergelijken met die van de Fuji ;) Tot nu toe gaat mijn voorkeur toch nog stiekem meer uit naar de Fuji...

Wat ik me ook afvraag... hoe lang duurt het voor dat jullie cams een foto maken?
Die van mij is echt traag met het wegschrijven en traag met scherpstellen en opladen van de flits... even spontaan snel een foto maken zit er niet in dus :(

• Justawitte
  • Niet online
Het laden van de flits duurt een seconde of 2 tot 3. Foto nemen zelf gaat vrij vlot, en het scherpstellen ook. Hij heeft soms wel wat moeite om bijvoorbeeld net dat op dat ene takje scherp te stellen i.p.v. op de achtergrond. Maar dat komt omdat het dan te klein is of snel beweegt. Wat ik bij mijn a60 had als je scherpstelde dan bleef je het beeld zien tijdens het scherpstellen, en bij de s5500 bevriest het een beetje totdat ie scherp is en dan zie je alles weer bewegen.

Handmatig scherpstellen duurt in mijn ogen echt heel lang. je hebt geen indicatie van een minimum en een maximum. Het gaat met 2 [ ] en een geel pijltje. Dat gele pijltje geeft aan of je voor of achter je onderwerp scherpstelt. Maargoed dat had ik eerder al aangegeven als minpunt.

Verwijderd

apart... maar goed... duurt geen halve minuut dus als je een foto soort van 'point-and-shoot' wil...

s5500 krijgt toch steeds meer voorkeur...

Verwijderd

maar ik denk dus dat ik even moet wachten met het aanschaffen van een fuji...

Fuji brengt namelijk in het najaar een verbeterde versie van de s5500 uit -> s5600 :+
Afbeeldingslocatie: http://www.fujifilm.nl/fujifilm_sites/assets/72dbb725bf1a98eab5c375bf7b5e3d0c/S5600_duo_.jpg
Belangrijkste eigenschappen FinePix S5600:

(1) Maximum 5.1 miljoen effectieve pixels zorgen voor een hoge kwaliteit en uitstekende foto’s.

Met gevoeligheden van ISO 64 tot ISO 1600, in combinatie met Fujifilm’s “Real Photo Technology” maakt de S5600 beelden met een laag ruis niveau zelfs met de maximale gevoeligheid.

(2) 10x optische zoom. Alle mogelijkheden van groothoek tot tele kunnen met dit ene objectief gebruikt worden. In combinatie met 5.7x digitale zoom, is in totaal een bereik van 57x zoom mogelijk.

(3) De zeer snelle opstarttijd van 1.1 seconde, en een ontspanvertraging van slechts 0.01 seconde (nadat AE/AF is ingesteld) maken dat u geen enkel fotomoment hoeft te missen.

(4) Flitser verschijnt en werkt automatisch wanneer de omstandigheden dit vragen.

(5) Een sterk autofocus hulplicht ondersteunt de autofocus in donkere omstandigheden.

(6) Met de “Real Photo Technology” kan de FinePix S5600 opnamen maken met een laag ruisniveau bij zowel lage als hoge gevoeligheid (ISO waarden) en onderdrukt zowel onscherpte door beweging van de camera als onscherpte door beweging van het onderwerp.

・Anti-onscherpte Mode

Kies de ‘Anti-onscherpte Mode’ uit het menu, en de camera stelt zich automatisch in tot aan ISO 1600 afhankelijk van de licht omstandigheden en onderdrukt zowel onscherpte door beweging van de camera als onscherpte door beweging van het onderwerp.

・Natural Light

Kies de ‘Natural Light Mode’, en de camera zet automatisch de flitser uit en kiest de gevoeligheid en sluitersnelheid naar gelang de omstandigheden. Hierdoor kan de gebruiker mooie natuurlijke foto’s maken zonder de flits te gebruiken.

(7) Een veelvoud aan keuzemogelijkheden om aan de veeleisende gebruiker tegemoet te komen: Auto / P / S / A / M /Anti-onscherpte/ Natural Light / Portret / Sport / Nacht / Film

(8) Voorzien van handmatige focus en belichtingsinstellingen.

(9) Hoge kwaliteit (VGA, 30bps) video is mogelijk.

(10) Uitgerust met “Highlight” Waarschuwingsfunctie.
Dus de prijzen zullen denk ik snel gaan zakken voor de s5500 en misschien als de s5600 voor een leuk prijsje op de markt komt... dat ik die maar aanschaf... -dillemma- even dus goed de PW in de gaten houden..
Pagina: 1