[Services] Slackware textbased services bij boot starten

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Ik heb de nieuwste slackware, geinstalleerd, dingen geconfigureerd, named, dhcpd, samba, swat etc.

Nu wil ik alleen dat dhcpd start bij het booten van mijn bak, wel handig als hij in de hal staat zonder scherm. Dan kan ik ssh gebruiken. Weet iemand hier of er een tooltje is textbased waarmee die programma's die tijdens boot moeten starten te selecteren zijn.

Vector Linux welke is gebasseed op Slack had "Vasm", hiermee was de dhcpd aan te zetten.

Ik heb in inetd gekeken en in rc.inet1 en 2 gekeken en in de config file, maar nergens kan ik iets vinden.

Ik neem niet aan dat ik voor dhcpd een rc.dhcpd moet maken en die moet noemen in inetd

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:31
Typ als root in een terminal in 'pkgtool', ga naar 'Setup' en vervolgens naar 'Services', en je hebt je overzicht.

Verder staan er in /etc/rc.d al bootscripts. De services kun je laten starten door deze scripts executable te maken. (chmod +x /etc/rc.d/rc.blabla ).

• BSeB
Thnx, als ik zoek op setup of config krijg ik veel hits, behalve de goede.

Verwijderd

chmod 755 /etc/rc.d/rc.dhcpd

Als je die niet hebt heb je de package waarschijnlijk ook niet. Let op dat dhcp en dhcpcd verschillende packages zijn (resp dhcp-server en client). Vraag ik me nog af wat dhcpd met ssh te maken heeft ...

• BSeB
Ik weet hoe dhcpd en dhcpcd werken, ben alleen aan het stoeien hoe ik het zelfstandig kan laten starten.

In pkgtool staat niks over dhcpd (server), kan het nergens aan zetten, ik kan een nieuwere versie installeren, maar daarmee krijg ik waarschijnlijk niks in pkgtool. ISC zelf geeft aan het aan te zetten in rc.local, maar die oplossing is natuurlijk niet zo mooi.!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:18
Als ik mij niet heel sterk vergis staat dit ook gewoon in de NOS FAQ hoor....(toegegeven dat die nogal aan een update toe is voor de rest :/ )

• slager
Ik zie net dat Slackware inderdaad geen opstartscript voor de dhcpd levert ( zie "cat /var/log/packages/dhcp-* ). Dan heb je bij Slackware nog 2 mogelijkheden:

- Zelf een /etc/rc.d/rc.dhcpd maken, waarin de benodigde commando's staan, en deze executable maken. (Afkijken bij de andere scripts in /etc/rc.d doet wonderen). Dit is de nette manier.

- De slordige manier is inderdaad om alles gewoon in /etc/rc.d/rc.local te knallen.

• BSeB
Mooi, dan was ik inderdaad op de goede manier bezig, door zelf een rc.dhcp script te maken, moet nog uitvinden waar ik die moet starten,=

• slager
BSeB schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 18:19:
... moet nog uitvinden waar ik die moet starten,=
Alle executable bestanden in /etc/rc.d worden bij het opstarten uitgevoerd (in Slackware, that is), dus je script executable maken en in /etc/rc.d plaatsen is voldoende.

• BSeB
Heb net zo'n script gemaakt en natuurlijk executable gemaakt (gewoon inetd gepakt en inplaats van inetd dhcpd erin gezet). Netjes de chmod gedaan.

Maar hij start dus geen dhcpd. Mis ik iets of doe ik iets fout.

dhcpd staat wel in /usr/sbin/dhcpd

Ook is dhcpd gewoon geinstalleerd, aangezien ik commandline gewoon intype dhcpd en dan werkt het.

FAQ Non-Windows Operating Systems - Overige vragen

Hier staat ook niet echt iets zinvols, omdat hierin staat dat alles door rc.3 geregeld zou worden. Dan moet ik daar maar is kijken denk ik.

[ Voor 24% gewijzigd door BSeB op 10-05-2005 19:55 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 21:45

r0b

BSeB schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 19:33:
Heb net zo'n script gemaakt en natuurlijk executable gemaakt (gewoon inetd gepakt en inplaats van inetd dhcpd erin gezet). Netjes de chmod gedaan.

Maar hij start dus geen dhcpd. Mis ik iets of doe ik iets fout.

dhcpd staat wel in /usr/sbin/dhcpd

Ook is dhcpd gewoon geinstalleerd, aangezien ik commandline gewoon intype dhcpd en dan werkt het.

FAQ Non-Windows Operating Systems - Overige vragen

Hier staat ook niet echt iets zinvols, omdat hierin staat dat alles door rc.3 geregeld zou worden. Dan moet ik daar maar is kijken denk ik.
En wat heb je in je rc.dhcpd gezet?

Verwijderd

Hee inderdaad, in de dhcp-package zit geen rc.dhcpd script, en ik blijk de mijne ook zelf gemaakt te hebben! :) Je moet je script wel ergens vandaan aanroepen. Het is niet zo dat alles wat je in /etc/rc.d zet, ook automatisch gestart wordt. Ik start rc.dhcpd vanuit rc.local.

• BSeB
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 20:33:
Hee inderdaad, in de dhcp-package zit geen rc.dhcpd script, en ik blijk de mijne ook zelf gemaakt te hebben! :) Je moet je script wel ergens vandaan aanroepen. Het is niet zo dat alles wat je in /etc/rc.d zet, ook automatisch gestart wordt. Ik start rc.dhcpd vanuit rc.local.
Dat is toch onlogisch, aangezien ik dan net zo goed in rc.local meteen dhcpd kan aanroepen ipv via een rc.dhcpd.

Ik neem aan dat het eigenlijk anders moet. Maar wie weet hoe?

• BSeB
r0b schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 20:27:
[...]

En wat heb je in je rc.dhcpd gezet?
Zie inetd, is hetzelfde alleen dan alles waar inetd staat vervangen door dhcpd

Verwijderd

BSeB schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 20:48:
Dat is toch onlogisch, aangezien ik dan net zo goed in rc.local meteen dhcpd kan aanroepen ipv via een rc.dhcpd.

Ik neem aan dat het eigenlijk anders moet. Maar wie weet hoe?
Nee, het is wel logisch. Zet in je /etc/rc.d/rc.local iets van
code:
1
2
3
if [ -x /etc/rc.d/rc.dhcpd ]; then
    /etc/rc.d/rc.dhcpd start
fi

Je kan dan heel makkelijk bepalen of dhcpd bij booten gestart moet worden: chmod 644 /etc/rc.d/rc.dhcpd om 't uit te zetten, en chmod 755 om 't aan te zetten. En je hebt een los startscript waardoor je altijd dhcpd kan starten of stoppen (/etc/rc.d/rc.dhcpd start of stop). Als je 't in rc.local zet, moet je boel gaan (un)commenten om 't wel of niet te laten starten bij booten, en als je 't gewoon een keer wil stoppen moet je gaan killen. Dit is echt de slackware-manier.

• slager
Hm, leer ik ook nog wat. Ik meende dat alle executable files in /etc/rc.d uitgevoerd werden @boottime, maar ze staan inderdaad hard gecodeerd. De services staan in /etc/rc.d/rc.M, dus daar zou je je rc.dhcpd ook aan kunnen roepen.

• BSeB
Ik heb het nu allemaal netjes in rc.local, later misschien in rc.M maar het werkt nu zoals het moet, daar ben ik al heel teverden mee.
Pagina: 1