Radeon 9800Pro enkel nog op 59hz

Pagina: 1
Acties:

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
sinds kort doet mijn 9800pro niet helemaal meer wat ik wil. Op reso's hoger dan 800x600 willie alleen nog maar op een refreshrate van 59Hz werken..

Gedaan
- Orginele bios er terug in (was @ xt, altijd goed gekoeld, dat is het probleem niet)
- Drivers 10x opnieuw installed
- Windows er opnieuw op
- Monitor getest (zit met kvm switch op een andere pc en die geeft wel normale refreshrates)
- Kabels getest (op de andere pc, werkt ook)
- ZM80D opnieuw er op gezet.. Core is nog heel..
- Nieuwste DirectX installed

Iemand een idee voor de oplossing ?

Tijdens het booten (ik weet niet welke reso dat is, maar is lager dan 800x600) heb ik nog 70hz. Stel ik 800x600 in in windows, krijg ik nog 60hz. Ook als ik hem op 85hz zet. Boven die 800x600 geeft de monitor alleen nog maar 59hz weer, wat ik ook instel

[ Voor 20% gewijzigd door 418O2 op 10-05-2005 17:06 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-08 11:30

Thandor

SilverStreak

Probeer eens Refresh Force ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• 418O2
  • Niet online
werkt niet, zoals ik verwachtte

er is iets anders mis. Anders geeft een kaart namelijk (meestal) 60Hz ipv 59Hz..

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

418O2 schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 17:04:
sinds kort doet mijn 9800pro niet helemaal meer wat ik wil. Op reso's hoger dan 800x600 willie alleen nog maar op een refreshrate van 59Hz werken..

Gedaan
- Orginele bios er terug in (was @ xt, altijd goed gekoeld, dat is het probleem niet)
- Windows er opnieuw op
- Monitor getest (zit met kvm switch op een andere pc en die geeft wel normale refreshrates)

Tijdens het booten (ik weet niet welke reso dat is, maar is lager dan 800x600) heb ik nog 70hz. Stel ik 800x600 in in windows, krijg ik nog 60hz. Ook als ik hem op 85hz zet. Boven die 800x600 geeft de monitor alleen nog maar 59hz weer, wat ik ook instel
Wat voor driver(s) heb je allemaal geprobeerd? Ook kan je eens de Omega drivers proberen, mocht je ze nog niet geprobeerd hebben.
Ben eerder benieuwd naar je drivers, en zoals Thandor al aangaf, kan je Refreshforce ook wel eens proberen.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• 418O2
  • Niet online
ik heb een aantal officiele gebruikt. Draai nu de laatste. Zal de Omega drivers ook proberen

denk dat mijn kaart halfdood is :(

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Als je Settlers 2 hebt moet je mij even toevoegen op MSN.
Er bestaat nl. een Windows XP VGA Driver FIX (Voor de standaard VGA dingen in de CMD Prompt en een tooltje om de Hertz te veranderen in DOS.
Dat tooltje werkt ook via de Command prompt van Windows XP. Settlers 2 draait ook gewoon onder Windows XP mits je de VGA Driver FIX gebruikt. Alleen heb je het probleem dat je alleen met 60Hz kunt spelen. Het andere tooltje kan dat verhelpen door handmatig het aantal Hz in te voeren,

En dat jij 59Hz hebt i.p.v. 60Hz hoeft niet zozeer te betekenen dat de kaart stuk is. Ik draai nu momenteel 1280x1024 @ 85Hz en mijn monitor geeft aan dat ik op 84Hz draai.
Als ik naar 1024x768 switch staat er ook gewoon 84Hz.
Echter heb ik met Settlers 2 (met de patches e.d.) wel gewoon 85Hz :)

• 418O2
  • Niet online
hij doet het altijd, ook gewoon idle in windows. Zelfs bij het laadscherm is het al mis

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Drivers van je scherm?

• 418O2
  • Niet online
scherm is plug n play en werkt op de andere pc prima (onboard vga @ Asus A7n266) via KVM

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 10-05-2005 17:53 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
lijkt er toch op dat er iets met de kaart mis is, als reforce het ook niet pakt moet dat bijna wel het geval zijn

• Thandor

Thandor

SilverStreak

PilatuS schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 18:03:
lijkt er toch op dat er iets met de kaart mis is, als reforce het ook niet pakt moet dat bijna wel het geval zijn
Hmm, dat ReForce niet werkt zegt niet alles. ReForce gaat nl. alsnog via de drivers e.d.

Dat tooltje wat ik gebruik voor o.a. Settlers 2 stuurt het volgens mij aan via VESA. Je hebt er ook een VESA 3.0 compatible videokaart voor nodig.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Probeer mijn progje eens --> klik!

Daarin kun je ook zelf de resolutie & refreshrate opgeven, gewoon intypen dus. De driver zegt wel of 'ie het goed vindt of niet. Als je 'm afsluit springt ie overigens wel terug naar de modus waar hij in stond op het moment dat je het progje start, ik weet nog niet hoe je Windows vertelt om te blijven staan in de geselecteerde modus.

Afbeeldingslocatie: http://www.gerbs.net/files/apps/gs_vms/gs_vms_001.png

(verzoekjes enzo zijn altijd welkom trouwens)

[ Voor 25% gewijzigd door Bergen op 10-05-2005 23:46 ]

Verwijderd

Bergen schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 23:44:
Probeer mijn progje eens --> klik!

Daarin kun je ook zelf de resolutie & refreshrate opgeven, gewoon intypen dus. De driver zegt wel of 'ie het goed vindt of niet. Als je 'm afsluit springt ie overigens wel terug naar de modus waar hij in stond op het moment dat je het progje start, ik weet nog niet hoe je Windows vertelt om te blijven staan in de geselecteerde modus.

[afbeelding]

(verzoekjes enzo zijn altijd welkom trouwens)
Deels offtopic:

Net even getest op de laptop van de baas. (Tja, je weet nooit.) Leuk progje!

Ontopic:

TS, kun je van iemand misschien eens een vergelijkbare kaart lenen. (Bij voorkeur natuurlijk een kaart die met dezelfde drivers goed zou moeten werken.) Aangezien je nu al enige tijd kwijt bent aan het troubleshooten en het in eerste instantie niet echt vruchten lijkt af te werken.... misschien een handig idee om je videokaart, te proberen, uit te sluiten?

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-08 22:16
418O2 schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 17:04:

Gedaan
- Windows er opnieuw op

Heb je misschien een TV aangesloten op de kaart? Koppel hem eens los en kijk nog eens. Ik heb hetzelfde probleem met mijn 9800PRO gehad. Als je in CCC je TV niet meer als clone laat lopen maar los haalt stijgt je rate van 60 naar 85Hz (bij mij in ieder geval..).

• 418O2
  • Niet online
zit geen TV op aangesloten..

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

418O2 schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 01:02:
zit geen TV op aangesloten..
Heb je al geprobeerd of je met mijn progje een andere refreshrate kunt forceren?

Verwijderd

als je bij je drivers instelt dat ie 85hz moet geven, moet je bij je monitor nog de juiste refresh instellen.

• 418O2
  • Niet online
Bergen schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 01:51:
[...]
Heb je al geprobeerd of je met mijn progje een andere refreshrate kunt forceren?
ja

werkt niet :(

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-07 19:57
staat de refresh rate override niet gewoon op 60hz ?

display properties -> settings -> advanced -> ati displays -> click op monitor en check ff de settings van refresh rate override, zet 'm op de gewenste hz.

Deze hz afstelling werkt alleen in games zover ik weet, heeft geen effect op het desktop 2d gebeuren.

Edit: had niet zo goed gelezen, dus dan heb je waarschijnlijk niks aan deze post, enfin ik laat het toch maar staan.

[ Voor 20% gewijzigd door Sunrise op 13-05-2005 21:46 ]

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04 15:01

Shaidar

'k vermoed toch dat dat door de drivers van je scherm komt hoor ...

Delete je scherm eens uit je device manager, en installeer het daarna terug als "plug n play" scherm.

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• 418O2
  • Niet online
net in een andere pc geprobeerd.. Ook 59Hz..

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

418O2 schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 19:12:
net in een andere pc geprobeerd.. Ook 59Hz..
Dan gok ik dat er iets mis is met je kaart. RAMDAC die over de zeik is of iets dergelijks. Is er niets fysieks te zien aan de kaart? Ik heb een probleem als deze nog nooit meegemaakt. Ik neem aan dat je ook niet overgeclockt heb of iets dergelijks anders zou je dat natuurlijk de schuld kunnen geven. Ik zou ff kijken hoe je kwa garantie zit want dit klinkt te al te rooskleurig. Ik zag dat een andere monitor ook geprobeerd is
[Edit]
Ik bedenk me iets wat mogelijk kan helpen (mocht je geen garantie meer hebben). Heb je bij de kaart toevallig ook een DVI naar Dsub stekker gekregen? Je zegt niet wat voro monitor je hebt maar bij het woord monitor ga ik uit van CRT en die hebben meestal dsub. Je zou ff kunnen proberen met zo'n stekker je monitor aan de DVI poort te hangen en kijken wat of hij het dan wel doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 18-05-2005 19:35 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• 418O2
  • Niet online
het heeft altijd gewerkt, maar ik probeer een DVI>VGA converter te regelen. Ik heb net de koeling (zalman zm80) verwijderd en opnieuw er op gezet, nu ff kijken of het iets doet..

er was niets raars te zien aan de kaart. Download nu even 3dmark03, kijken offie nog wel presteert..

5700 3dmarks @ 3dmark03, dat is dus in orde.. Wazigggg

@ DVI > ook 59hz

[ Voor 39% gewijzigd door 418O2 op 18-05-2005 20:39 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Damn. Balen dat DVI ook 59Hz is. Lijkt me echt iets in het chipwerk niet goed. Aangezien je er een Zalman op hebt zitten is de garantie ook naar de maan. Succes! Ik hoop dat je het probleem vindt.

• 418O2
  • Niet online
Ik ook.. Denk dat het RAMDAC naar de kut is.. Doe je niet zoveel aan. Als ik een TFT scherm was het niet zo erg, want dan valt die 59hz niet zo op

Verwijderd

heb je niet gewoon bij de drivers geforceert een TV te detecteren???

Configuratiescherm -> Beeldscherm -> Instellingen -> Geavanceerd -> Weergaves -> Problemen Oplossen -> Detectie van TV forceren <- uitvinken

Weet trouwens niet of dit ook bij CCC werkt... kan geen CCC gebruiken, heb nl. een 7500 Mobility

ook zou je ff kunnen kijken of bij weergaves je TV niet als Primair is ingesteld

• 418O2
  • Niet online
ik heb _niets_ met de tv ingesteld. Er is dan ook geen TV aanwezig. Daarnaast is het een fresh install dus lijkt het me stug dat je TV default aanstaat.

In een andere pc doet hij ook maar 59hz. Daarnaast doet hij dat al bij het laad-scherm van windows xp, dan zijn er nog geen drivers etc geladen. Ik denk zelfs dat het RAMDAC gewoon aan gort is, omdat hij nog wel goed presteert in 3d apps

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ow probeer voor de grap eens een linux live cdtje, Knoppix of die LiveCD van Mandrake, met de laatste heb ik geen ervaring (ja Mandrake heet tegenwoordig anders, google maar ff ;) ). Vraag me af of 3D standaard werkt met je Radeon9800 wordt maar standaard ATi driver van de X doet het ook prima en eigenlijk is een desktop het enige wat je nodig hebt toch? Kun je in ieder geval de Windows-driver/settings factor uitschakelen.

[ Voor 37% gewijzigd door Ultraman op 19-05-2005 15:10 ]

Pagina: 1