Je vraag deed me denken aan een stukje documentatie van mij (aan het eind van
http://mrlee.homelinux.net/Moodle-ELO.htm):
----------------------
Hoe meer ruimte te krijgen voor gebruikers-bestanden in Moodle.... Bij ons zijn de volumes zgn ext3-linux-partities. Deze resizen na een grotere harddisk (ter vervanging) ligt voor de hand.
Ik heb dus maar het eea nagezocht over ext3-partities resizen. Ext3 is een traditioneel ext2-volume maar dan met journaling. Wil je ext3 resizen, dan moet je journaling er tijdelijk af halen, ext2 resizen en journaling er weer op zetten. Tricky.
En ext2 resizen is op zich niet erg lastig, maar wel als het om tussenliggende partities gaat. Dan is het een heel gedoe... eerst partities opschuiven en dan de bewuste partitie resizen. Ook via Knoppix en gtparted is dat een lastige klus, die men meestal ontwijkt....
Wat meestal gedaan wordt is een extra volume maken en dat linken in een map op het volume wat je eigenlijk wilde vergroten. Als user lijkt het dan of je partitie/volume dan groter geworden is. Het effect is dus bereikt.
Je wilt bijvoorbeeld voor Moodle meer data kwijt in /usr/moodle_data, dan maak je een extra volume (m_data bijvoorbeeld) en linkt dat volume als moodle_data in /usr. Even van tevoren de map moodle_data backuppen en later terug zetten. Dit is dan ook de methode die ik adviseer uit te voeren. Het kan bijvoorbeeld zo (waarbij /dev/hda7 een nieuwe partitie is):
# cd /usr
# mv moodle_data moodle_data_old
# mkdir /usr/moodle_data
# cfdisk (via rpmfind.net (cfdisk en libcurs4); maak partitie /dev/hda7 idg)
# reboot (ja, ja... moet voor partities)
# mkfs -t ext3 /dev/hda7
# e2label /dev/hda7 /m_data
# mcedit /etc/fstab (voeg mount-point toe; zoals /usr of /var)
# mount /m_data
# mkdir /m_data/moodle_data
# ln -s /m_data/moodle_data /usr
# chmod 777 /usr/moodle_data
# /bin/cp -R -f /usr/moodle_data_old/* /usr/moodle_data
-------------------------