Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

lak van case

Pagina: 1
Acties:

• ReX_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-11 20:51
Ik heb + - een half jaar geleden mijn case overgespoten, maar die zit nu vol met krassen. heeft iemand een idee hoe ik het beste de lak van mijn side-panel eraf kan krijgen? (niet schuren want dat word lelijk :P )

alvast bedankt!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je goed schuurt wordt het niet lelijk, kost je alleen wat tijd.
Vervoglens een mooie grondlaag erop, en dan een aantal keren lakken en tot slot een toplaag erover en dan heb je iig een goede, stevige lak.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
De enige goede oplossing is inderdaad schuren. Dus al je panalen helemaal kaal schuren, dan enkele lagen grondverf gevolgd door een moet toplaag, en dan nog vernis.

Tja het is nou eenmaal tijdroved, dus volgende keer iets voorzichtiger met je case zodat je krassen kan voorkomen:)

Verwijderd

Dan ga je naar de eerste beste verfspeciaal zaak.
Dan vraag je om verfafbijt.
Deze smeer je er op en dan wacht je 10 a 15 minuutjes.
Nu zie je dat de laklaag helemaal aan het oplossen is.
Deze vrijf je eraf met een doekje.
Dan ga je met de fijnste korrel die je vind heel lichtjes schuuren.
Dan die je er een hecht primer overheen.
Dan ga je er met een kleeflap (lapje wat stofdeeltjes verwijderd en droge nevel).
Nu ga je er met een kleurlaag heel lichtjes overheen het hoefd niet helemaal in de kleur te zijn.
Je haald er weer een keer he kleeflapje overheen.
Nu ga je een goede kleur laag op spuiten.
En als het goed is zie je nu dat het er egaal uitziet.
Is het niet helemaal in het gewenste resultaad herhaal je de laatste 2 stapen.
Als het helemaal goed is ga je er nog een keer met de kleeflap overheen.
Nu kan je de kleurloze glans of mat laag aan op brengen en goed uit laten harden een dag.
Nu heb je weer een mooie kast.

• un1ty
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-06 22:16

un1ty

Join the Arena!

Gebruik wit schuurpapier.
das wat minder grof, en lukt beter,
heb laatst nog mijn MX510 muis gedaan.
moet alleen nog spuiten :)

void main(){ printf("Hello tweakers!"); }

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

eeuh..

ik schuurde en 1 laag motip eroverheen.. was bij mij voldoende ...

en dan evt om krassen te voorkomen lak eroverheen doen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• ReX_NL
thnx voor alle reply's :P maar ik ga het denk ik proberen met verfafbijt (ofzoiets) en dan opnieuw overspuiten. maar nu heb ik nog 1 vraagje, als ik het overgespoten heb, moet er dan alsnog een laag vernis op (ofzo)??

alvast bedankt!!!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
ReX_NL schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 17:57:
thnx voor alle reply's :P maar ik ga het denk ik proberen met verfafbijt (ofzoiets) en dan opnieuw overspuiten. maar nu heb ik nog 1 vraagje, als ik het overgespoten heb, moet er dan alsnog een laag vernis op (ofzo)??

alvast bedankt!!!
Lezen B)

Kan je trouwens ook wel vragen bij de verfhandel :Y)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

noksiejus schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 17:26:
eeuh..

ik schuurde en 1 laag motip eroverheen.. was bij mij voldoende ...

en dan evt om krassen te voorkomen lak eroverheen doen.
Heb je de bestaande lak opgeruwd of helemaal weggeschuurd? Gewone kleurlak hecht namelijk niet echt lekker aan blank metaal, maar op een bestaande laklaag wil het wel blijven zitten. Als je het metaal helemaal blank geschuurd hebt (wat je dus beter niet kan doen) dan moet je eerst een grondlaag aanbrengen, de verfwinkel heeft daar speciale spuitbussen primer voor. Als daar 2 lagen van op zitten een dag laten drogen, als er ingedroogde stofjes/haartjes of druppels in de grondlaag zitten kan je het heel voorzichtig met fijn schuurpapier (P400 ofzo). Dan eventjes met zo'n kleefdoekje er over zoals in andere posts genoemd zijn om het stof er af te halen (ook als je niet geschuurd hebt) en dan kan je aan de kleur beginnen. Telkens een paar dunne laagjes spuiten in rechte lijnen (dus net naast het paneel spuitbus indrukken, over het paneel heen bewegen en naast het paneel weer loslaten). Dit doe je totdat je ziet dat de verf 'vochtig' wordt (kan het niet goed uitleggen, maar als je bezig bent zie je denk ik wel wat ik bedoel) en dan een kwartiertje wachten tot het een beetje gedroogd is en dan doe je weer een paar laagjes. Dan kan je gelijk met de blanke lak aan de slag, maar beter is om wederom een dag te wachten, de plekjes er voorzichtig uit te schuren (geeft niet als er kleine schuurkrasjes ontstaan, dat verdwijnt weer door de blanke lak) te ontstoffen en dan de blanke lak volgens bovenstaande procedure op te brengen. Die laat je vervolgens een dag of twee drogen, zodat het goed hard is. En zelfs dan moet je de eerste dagen nog voorzichtig zijn met het oppervlak, pas na een week zou ik de lak als compleet uitgehard beschouwen.. Als je de panelen kan missen, laat ze dan liefst gewoon een week ergens rustig in een hoek staan. Het kost een paar dagen, maar dan heb je ook een resultaat waar je U tegen zegt.

[edit]
Overigens zou ik als ik jou was niet te veel verwachten van afbijt. Computerkasten hebben meestal van die lak met allemaal 'bobbeltjes' er op en dat is niet voor niets. Het staal van een computerkast is niet bepaald mooi en vlak als je alle verf er af haalt.

[ Voor 7% gewijzigd door Demo op 10-05-2005 21:03 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• ReX_NL
ok, ik denk dat ik het er tog compleet probeer af te halen met afbijt en dan gewoon zonder grondlaag met zilver erop spuiten. (tege alle mensen in :P, want ik heb namelijk niet veel tijd om te schuren ) en als dat gelukt is (hopelijk) dan ga ik met de Parlemour parels van de hema (€6,50) nog een koper laagje eroverheen doen, dus dan krijg ik een zilver/koper effect (als het allemaal goed verloopt)

zou het zo een beetje moeten lukken, of moet er tog echt nodig iets anders ??

ALVAST BEDANKT VOOR ALLE COMMENTS :P

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ja primer, anders ligt de lak er meteen af als je een keer ergens tegenaan stoot.. De eerste keer dat ik een case spoot had ik het ook zonder grondlaag en dat was een kwestie van weken voor de eerste plekken er op zaten (een ander nadeel van geen primer gebruiken is dat er meteen een stuk verf afbreekt ipv dat er een klein plekje op komt) Dus neem er maar de tijd voor, dat bespaart je later een hoop werk en ergernis. En als je de tijd hebt om er afbijt op te smeren, dan kan je net zo goed de bestaande laklaag opschuren, dat werkt dan nog beter dan spuiten op blank metaal.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• ReX_NL
Duurt aftbijten dan zo lang (ik dacht dat dat maar een kwartier duurde ofzo)
maar ik zal er dan tog maar aan moeten geloven dat er een grondlaag op moet.
maar dit ga ik dan maar doen door middel van een spuitbus, maar ik ben bang
dat er (zoals gewoonlijk) haartjes of rotzooi onder komt te zitten. en aangezien
dat ik geen ervaaring heb met van dat kleefpapier (en ook niet weet waar ik het kan halen)
denk ik dat dat ook weer een probleem word :P ). heeft er ook iemand een oplossing
hoe ik dat kan voorkomen (dat er rotzooi onder komt?) en heeft er ook al iemant ervaring
met de parlemour parel verf van de hema?? want die moet je eerst roeren ofzoiets en dan
kun je dat erop smeren :S :P

NOGMAALS BEDANKT!!! :o :P

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-11 06:23
ik begin er zefl niet meer aan... gaat altijd wat verkeerd.. ik breng het nu gewoon naar de autospuiter.... kost wat maar heb je wel een perfecte lak laag

• ReX_NL
wat kost dat bij een autospuiter ongeveer?

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-11 06:23
sja.. ik kom er nogal vaak... licht er aan of je metallic neemt of niet

mijn chieftec bigtower waarvan het deurtje is gesmooth + metallic zwart gespoten is...
die koste me 150 eurie..

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Demoniac schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 21:46:
Ja primer, anders ligt de lak er meteen af als je een keer ergens tegenaan stoot.. De eerste keer dat ik een case spoot had ik het ook zonder grondlaag en dat was een kwestie van weken voor de eerste plekken er op zaten (een ander nadeel van geen primer gebruiken is dat er meteen een stuk verf afbreekt ipv dat er een klein plekje op komt) Dus neem er maar de tijd voor, dat bespaart je later een hoop werk en ergernis. En als je de tijd hebt om er afbijt op te smeren, dan kan je net zo goed de bestaande laklaag opschuren, dat werkt dan nog beter dan spuiten op blank metaal.
motip heeft geen ondergrond nodig, kan je op ruw metaal spuiten stond op de bus ¬¬

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• ReX_NL
ok, BEDANKT voor alle reply's :P (ik denk dat ik dat van de ondergrond wel effe navraag bij de karwei)
Pagina: 1