[Suitcase]Verwijderen van system fonts leidt tot crash

Pagina: 1
Acties:

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:52
Probleem
• Suitcase start op bij boot
• Er is niks meer met het systeem te doen
• Alle menu items tonen niets (as in, geen tekst), maar rollen wel helemaal uit naar de onderkant van het scherm
• Finder e.d. is niets mee te beginnen

Zodra ik Suitcase quit (een instinctieve appeltje-Q that is), komt wel de Finder naar voren, maar die restart steeds.

In principe kan ik nu niets met het systeem doen.

Mogelijke oorzaak
Een maatje van mij heeft (naar eigen zeggen) het volgende gedaan:
Een x aantal fonts uit zijn systeem map verwijderd. Vervolgens een reboot, en nu doet bovenstaand probleem zich voor.

Specs(uit mijn hoofd)
• Suitcase: X (?, de eerste met volgens mij 1 patch, dus 10.1 oid) 11.0.2(E)

Reeds geprobeerd
Niet veel, alleen zonder extensies opgestart. Meer kan ik niet doen volgens mij.

Mogelijke oplossingen
• Een complete reinstall, maar persoonlijk vind ik dat een erg heftige oplossing.
• Als ik met de originele CD's een systeemherstel uitvoer, zijn dan alle reeds geinstalleerde programma's behouden?

Heeft iemand anders een briljante ingeving?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
TeeDee schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 15:04:
Probleem
• Suitcase start op bij boot
• Er is niks meer met het systeem te doen
• Alle menu items tonen niets (as in, geen tekst), maar rollen wel helemaal uit naar de onderkant van het scherm
• Finder e.d. is niets mee te beginnen

Zodra ik Suitcase quit (een instinctieve appeltje-Q that is), komt wel de Finder naar voren, maar die restart steeds.

In principe kan ik nu niets met het systeem doen.

Mogelijke oorzaak
Een maatje van mij heeft (naar eigen zeggen) het volgende gedaan:
Een x aantal fonts uit zijn systeem map verwijderd. Vervolgens een reboot, en nu doet bovenstaand probleem zich voor.

Specs(uit mijn hoofd)
• Suitcase: X (?, de eerste met volgens mij 1 patch, dus 10.1 oid)

Reeds geprobeerd
Niet veel, alleen zonder extensies opgestart. Meer kan ik niet doen volgens mij.

Mogelijke oplossingen
• Een complete reinstall, maar persoonlijk vind ik dat een erg heftige oplossing.
• Als ik met de originele CD's een systeemherstel uitvoer, zijn dan alle reeds geinstalleerde programma's behouden?

Heeft iemand anders een briljante ingeving?
Als je Tiger hebt kun je een Archive & Install uitvoeren, dan kun je alle applicaties behouden, evenals je Home map (de Home map is geloof ik een aparte keuze, moet je aanvinken).

EDIT: Sorry, ik zie dat je geen Tiger hebt. Wellicht is Archive & Install ook een optie in Panther? Dit weet ik niet zeker.

Nette openingspost trouwens, kunnen we iets mee.

[ Voor 7% gewijzigd door MacWolf op 10-05-2005 15:15 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• TeeDee
MacWolf schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 15:14:
[...]
Wellicht is Archive & Install ook een optie in Panther? Dit weet ik niet zeker.
Zal eens kijken wat er gebeurd als ik de Systeem CD er in gooi, en kijken wat ik kan doen. Zoals gezegd is het hele onderliggende systeem niet te bereiken, alleen Suitcase, en dan kan ik alsnog niks, in verband met de verpeste menu items.

Weet je toevallig of een systeem herstel onherroepelijk een "format" inhoudt?

TS update
Nette openingspost trouwens, kunnen we iets mee.
offtopic:
thanks, /14 he :)

[ Voor 6% gewijzigd door TeeDee op 10-05-2005 15:36 ]

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:08
Het beste kun je even in single mode booten als het helemaal niet meer lukt om fatsoenlijk in het systeem te komen.

Os X heeft standaard een paar fonts nodig namelijk:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
/Classic System/Fonts
    Charcoal
    Chigaco
    Geneva
    Monaco

/Libary/Fonts
    Clean

/System/Libary/Fonts
    Geneva.dfont
    Keyboard.dfont
    Lastresort.dfont
    Lucida Grandle.dfont
    Monaco.Dfont

Programma's zoals Adobe willen nog wel eens een eigen font toevoegen, deze moet je ook laten staan. In single user mode move je deze fonts even tijdelijk naar een temp map, en ook delete je even de suitcase preferences file. Nu start je de mac weer in normale modus, en suitcase moet weer normaal werken.

Maar, die vriend van jou heeft 1 van de belangrijkste fonts verwijderd want dan krijg je geen tekst meer te zien. Deze kun je even kopieren vanaf een andere mac, en in single user modus terug kopieren naar de hd in de system map.

Success, een format is overbodig in dit geval.

[ Voor 4% gewijzigd door leon1e op 10-05-2005 23:58 ]

• TeeDee
Thanks voor de tips.
Helemaal het command-S truukje vergeten.
Gelukkig de hele handel terug kunnen zetten met een "Archive / Install".
Hier en daar nog wat geneuzel fixen (Quark mekkert over een of andere lib die niet aanwezig is) en dan kan hij weer aan de slag.