[Excel] Normale verdeling vraagje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102153

Topicstarter
Zoals jullie weten, ligt 99,73% van alle observaties van een normale verdeling binnen 3 stadaard deviaties van het gemiddelde.

Nu gebruik ik de inverse functie om z te berekenen (welke z, rechter of linker?) gegeven het gebied onder normale verdeling dat we de kans noemen: NORM.INV(kans,gemiddelde,stdev) >>> NORM.INV(0.9973;0;1)
Dan moet hij toch 3 als antwoord geven. Maar waarom krijg ik dan 2.78.... als antwoord?

Als ik het goed begrijp dan is de kans die je in de functie moet invullen het gebied onder de normale verdeling. Dus 99,73% / 2 = 48,865% is rechts van het gemiddelde en links. en waarom berekent hij dan maar één Z, namelijk de rechter? Of zit ik helemaal verkeerd?

ik kom er echt niet uit. thanks by voorbaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17989

je rekent het eenzijdig uit, je wilt het tweezijdig weten.

Er zit 1-.9973 aan twee kanten.

Als je 3 als antwoord wilt krijgen, dan doe je dus (1-.9973)/2

Dat is aan een kant, dan 1-( (1-.9973)/2) levert 3 op in de norminv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oooh. thanks. slimme gast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Excel is Office, en hoort in Software Algemeen. Daarom verplaats ik even je topic. Wat heb je hier verder zelf al over kunnen vinden?

Windows Operating Systems > Software Algemeen

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maar wat rekene je eenzijdig uit? dus als ik ,9973 als kan gebruik is het eigenlijk 0,5 * 0,9733 =0,48665. En als ik dat iknvul krijg ik een negatief getal uit?

Wat ik dus niet snap, is het eerste argument 'kans'. Weet iemand wat ze daarmee bedoelen? Dus in simpele woordjes voor deze simpele ziel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carsten
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-05 20:46
De functie z waar het over hebt is de cumulatieve verdeling functie:

dat wil dus zeggen dat deze de hele opppervlakte onder de normale verdeling is van af de linkerstaart tot de waarde die je opgeeft.

Als je dus bijvoorbeeld 2 sd rondom het gemiddelde wilt weten doe bereken je eerst +1(0.84) en dan -1(1-.084) en dan haal je die van elkaar af en dan heb je je interval.

z is dus niet of de linker of de rechter kant het is alles vanaf de linkerstaart tot de door jou opgegeven waarde.

kijk hier maar eens voor een mooi plaatje:

http://en.wikipedia.org/wiki/Normal_distribution
Pagina: 1