Osiris schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 11:53:
Ik denk dat je nu voornamelijk replies krijgt van mensen die harstikke tevreden zijn met *hun* favo distro... Zo ben ik namelijk zeer tevreden over Gentoo (snellere PC kopen?

), maar er zijn er ook genoeg die wel tevreden zijn over Ubuntu neem ik aan..

Mijn PC heeft een Athlon XP 2500+ met 512 MB RAM, ik zou toch denken dat dat nog wel redelijk is. Maar toch duurde het echt een uur voordat Firefox gecompiled was. Ook al had ik een supersnel systeem waarmee ik in 10 minuten kan compilen, het gaat er mij om dat zelf compilen voor veel mensen, waaronder ik, geen toevoegde waarde heeft (USE flags heb ik echt niet nodig) en tijdverspilling is. En zo veel sneller zal het OS er echt niet van worden, ik heb liever binaries.
En om nog even duidelijk te zijn, ik gebruik Kubuntu, Ubuntu met KDE i.p.v. GNOME meegeïnstalled, dus ik gebruik ik geen Ubuntu.
Dat kan kloppen ja, maar ik heb gehoord dat andere distro's KDE 3.4 beter geïmplementeerd hebben.
VerkerkSander schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 11:57:
Ik heb niet je hele tekst gelezen...
Maar volgens mij ben jij iemand die verwacht dat alle programma's al standaard mee worden geleverd... dit is natuurlijk dom om te denken...
Als je windows installeerd staat er toch ook niet gelijk Office,Photoshop enz.. allemaal op..
Dit zijn allemaal packages die je moet kopen (gelukkig bij Linux downloaden van et net)
Ik begrijp je niet helemaal, misschien mijn post toch maar even goed lezen? Hoezo is het dom om te denken dat veel programma's standaard meegeleverd worden? Zoiets is gebruiksvriendelijk, en in de meeste Linux distro's werkt het ook prima.
MrBarBarian schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 11:59:
Na even snel door je verhaal te hebben gelezen, kom ik tot een conclusie: Alle distro's werken, maar jij heb de kennis niet om ze goed te gebruiken.
Het package verhaal: Volgens mij is er niet een fatsoelijke distro meer die geen goeie packetmanager heeft, die ook de mogelijkheid bied om packages te downen. Debian, met haar doodgeknuffelde apt-get is op dit gebied helemaal niet uniek. Suse heeft (dacht ik) yast en die bied ongetwijfeld ook online mogelijkheden.. Fedora weet ik niet, maar RedHat had die mogelijkheid al.. Mandrake (Mandriva) heb je geloof ik niet geprobeert, maar die heeft urpmi (en die probeer ik dood te knuffelen

)
En volgens mij komen zowat alle distro's wel met KDE en Gnome (je kan dus kiezen)
Hoezo heb ik de kennis niet?
Misschien heb ik wat ongelukkig beschreven in mijn post, maar ik bedoel niet de packagemanager van de distro zelf. Ik bedoel het principe van: er is een enekele repository met binaries van praktisch alle packagers die bestaan en die zijn makkelijk te downloaden.
SuSE heeft YaST ja. Dat bied ook online mogelijkheden. Je kan er wel de nVidia driver mee downen en security updates, maar een "echte" updates. Wil je die updates dan mag je bij SuSE gelijk een nieuwe versie installen/updaten.
Verder geldt voor SuSE en waarschijnlijk alle andere commerciële distro's dat er maar zeer beperkt aantal packages is waar support voor geleverd word. Voorbeeld, als ik de Baghira theme voor KDE -
http://baghira.sourceforge.net/download.htm - wil downloaden, moet ik als ik SuSE of Mandrake heb op heel onhandige, gebruikersonvriendelijke en trage wijze rpm's gaan downloaden. Bij Debian(-achtigen) is kwin-baghira in het APT-repository te vinden. Zelfde geldt voor NVClock -
http://www.linuxhardware.org/nvclock/#download - op de website is alleen maar sourcecode te vinden, nu zal er waarschijnlijk wel een rpm gemaakt zijn door iemand, maar die moet dan ook weer op dezelfde wijze gedownload worden als bij Baghira. Maar bij Debian(-achtigen) is het in een handomdraai van het APT-repository te downen...
Bij Fedora heb je YUM. Maar YUM is gigantisch veel trager dan APT. Gelukkig is APT ook beschikbaar voor Fedora. Zie
http://stanton-finley.net...stallation_notes.html#Apt Bij Fedora is er niet een enkele centrale repository, het zijn er iets van vijf, en je kan ze niet allemaal tegelijk gebruiken omdat dat conflicten kan veroorzaken. Geweldig...
En dan nog, bij deze distro's kan je dus wel APT gebruiken, maar het word niet standaard meegeinstalleerd, je moet het zelf weer installeren, wat weer tijd en moeite kost. Bij veel Debian based distro's wordt Synaptic, of Kynaptic in het geval van Kubuntu/KDE, standaard meegeleverd. Dat noem ik gebruiksvriendelijk.
Tsja, de gewone Ubuntu is dan wel leuk - het is stabiel en redelijk bugvrij, en dat is Kubuntu dus niet - maar zoals ik al zei in mijn eerste post vind ik KDE zoveel beter dan GNOME dat ik GNOME liever niet meer gebruik. Praktisch alle KDE apps ownen de GNOME equivalenten, Konqueror is vet omdat het file manager en browser in een is. Rythmbox is niet te vergelijken met amaroK, Konversation is veel beter dan X-chat, Digikam is goed, en in Kopete heeft wel een basale feature zoals het laten zien van de huidige status, wat GAIM nog steeds niet heeft (bij GAIM moet je jezelf gaan toevoegen!!!).
MrBarBarian schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 13:18:
[...]
Nah, stapte jij op je 18e in een auto en reed je direct weg? Je moet in ieder geval alles even een kans geven.. en als je een distro afkeurt omdat er niet genoeg packages voor zijn, dan denk ik niet dat je die kans voldoende hebt gegeven.
Als een distro zoals SuSE 9.1 Personal niet genoeg packages heeft, en ik zelf allerlei websites moet gaan afstruinen voor rpm's en in het ergste geval zelf moet compilen dan mist een distro functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Ja, SuSE 9.1 werkte verder wel goed, maar ik had meer packages nodig, en dat ging vervelend onder SuSE.
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 14:19:
Ik moet toch ook zeggen dat ik het wel met mrBarbarian eens ben, dat het er meer op lijkt dat je gewoon nog moet wennen aan hoe linux werkt. Als je even in Yast had gezocht dan had je zo vanaf de CD GCC en noem maar op kunnen installen (qua Suse dan). Er zijn hele lijsten met servers die je in yast toe kan voegen om packages te installeren. Zo kan je bij Fedora een heleboel packages installeren mbv van yum (als je tenminste de goede servers toevoegd aan de conf-file), hoef je bijna niks voor te doen. Het is mij tevens niet helemaal duidelijk wat het ontbreken van GCC met een dependency hell te maken heeft, want dat zijn losstaande problemen en die kunnen opgelost worden met behulp van APT(aldan niet 4rpm) wat nu ook verkrijgbaar is voor suse en fedora (en dus rpm-distros). Ik herken het gevoel wel wat je beschrijft, zo heb ik toen ik met linux begon suse 8,.2 ik geloof wel 100 keer op nieuw geinstalleerd omdat ikweer vastliep en noem maar op. Ik zou zeggen probeer bij een distro te blijven en even geheel uit te vinden hoe je dergelijke problemen van updaten en package-installen oplost voor die distro en dan zul je zien dat linux wel kan bieden wat je zoekt. Veel plezier en suc6!
Nieuw ben ik absoluut niet. Zoals ik al zei heb ik al veel distro's uitgecheckt. Wat betreft het downen van GCC via YaST weet ik niks van, en ik zoek echt niet slecht. Let er op dat ik SuSE
9.1 Personal gebruikte, GCC was ECHT niet meegeleverd en was ook met geen mogelijkheid via YaST te installed. Ik moest een rpm van GCC downen als ik het me goed herinner. En met YaST 3rd party servers die packages aanbieden toevoegen heb ik ook nog nooit van gehoord. Wat betreft Fedora, dat heb ik hierboven al uitgelegd. YUM is vervelend en sloom, en een heleboel verschillende APT repo's die soms ook nog in conflict komen met elkaar. En ja, SuSE 8.0 was ik ook al snel mee gekapt omdat ik de nVidia driver geinstalled had, waardoor ik X niet meer kon starten. Pas jaren later had ik SuSE 9.1 weer geprobeerd.
deepbass909 schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 15:25:
Kortom er is niet te zeggen welke voor jou geschikt is, er zijn zoveel soorten als er smaken zijn. Wil je een beetje beeld krijgen van de verschillende distro, kijk dan eens in "welke distro moet ik nemen".
[edit]
als je trouwens stabiliteits problemen hebt met Linux, controleer je hardware dan ook eens een keer goed. Ik kreeg geen enkele distro geïnstalleerd, tot ik 1 sd-ram module uit mijn pc trok. Er bleek een minimaal foutje in te zetten (Memtest86 had moeite hem te detecteren...). Mijn ervaring is dat Linux wel gevoelig is voor hardware storingen.
Het is niet zo dat ik niet weet welke distro voor mij geschikt is. Ik doe zelf wel onderzoek. Verder heeft Kubuntu dus alles wat ik verlang, het enige probleem is de instabiliteit en de bugs. En verder is er simpelweg geen distro te vinden die zoveel mogelijk op Kubuntu lijkt maar niet die problemen heeft. En de stabiliteitsproblemen hebben echt te maken met Kubuntu, niet met mijn hardware.
Misschien wel ja. Maar dan nog, als Kubuntu niet zo beta zou zijn met instabiliteit en bugs zou het niet problematisch zijn. Er is altijd wat te verbeteren, maar dat is iets anders.
GarBaGe schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 16:05:
Mandrake: is leuk voor starters, maar wordt vrijwel NIET ge-update. Dat betekent dat je snel overmoet naar nieuwere versie (zoals van 9.x naar 10.x), om je pakketten up-to-date te houden...
Gentoo: is wat mij betreft de betere distro. Zeker met meerdere PC's (kleine LANs), kan je gebruik maken van distCC en HTTP-caching, zodat compileren en 'emerge --sync' -en allemaal lekker versnelt wordt. Nadeeltje is als er een bug in de portage tree is geslopen, die net je nieuwe PC onthoudt van het builden van een zeer belangrijke systeempackage... (gebeurt wel al stukken minder)
Idd, bij SuSE/Fedora heb ik hetzelfde ervaren. Je krijgt alleen wat security updates, en je moet als je het nieuwste wilt weer een nieuwe versie downloaden/updaten. Als een distro zogenaamd release oriented is qua updates ervaar ik dat als minpunt, maar misschien dat het wegens development-technische redenen wel moeilijk zou zijn om niet release oriented te zijn.
Het enige wat ik geweldigd vind van Gentoo en de Gentoo-like distro's is dat ze niet release oriented zijn. Als er een nieuwe release uit is, hoef je niet een nieuwe install te doen met die release als je gewoon met emerge een update doet. Helaas is Gentoo door de ronduit complexe installatie en gebruiksonvriendelijke, onnodig trage compile-it-yourself principe voor mij gediskwalificeerd. Helaas is Kubuntu dus ook release oriented en kan ik wachten tot oktober voor een serieuze update.
Videlinux omdat de Gentoo installatieprocedure belachelijk complex en gebruiksonvriendelijk was.
Verder zou ik het liever niet experimenteren noemen. Ik gebruik Linux als mijn primaire OS, ik heb alleen nog een dual boot voor de Windows only games. Toch kom ik er na een tijd gebruiken achter dat iedere distro wel erg vervelende mankementen heeft. Over YUM en GCC met 9.1 had ik hierboven al een reactie gegeven.
Iedereen bedankt voor jullie reacties, ook voor degenen waar ik niet op gereageerd heb.