Toon posts:

Meerdere websites op 1 ipadress

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 compleet verschillende websites op mijn thuisnetwerk op een webserver draaien ik van mijn internet provider 1 ipadres gekregen,en heb twee domein namen geregistreerd bij argeweb.

Mijn vraag is: is het mogelijk om elk van die domeinnamen te koppelen aan die websites via die ene publieke ipadres of moet ik hier meerdere publieke ipadressen voor hebben?

Ik heb al op meerder sites gezocht maar ik weet niet precies waar ik op moet zoeken.

Kan iemand mij helpen, bij voorbaat dank

Pierre

• Martkrui
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 21:04
Dit heet "name based virtual hosts"

Met een google kom je nu vast wel verder

I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ja, dit is mogelijk via "virtual hosts". Ligt eraan wat voor webserver je draait of het mogelijk is.

Verwijderd

ja dit is mogelijk met IIS in ieder geval. Bij Apache kan het ook gewoon, als weet ik daarniet precies hoe het moet. In IIS maak je gewoon een map aan met daarin de webpagina, maak in je IIS een nieuwe website aan en link hem naar niet map. Dan moet je in de properties even de host header aanpassen naar het domein dat je er op zou willen zetten, hierover is voldoende te vinden in verschillende manuals.

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai windows 2003

• Osiris
  • Niet online
Dat zegt natuurlijk niets. Ok, het impliceert IIS, maar het is ook prima mogelijk om Apache op het Windows-platform te draaien.. Gaarne wat duidelijker zijn, hier kunnen we toch niets mee?

Verwijderd

Topicstarter
sorry dat is waar ,maar mijn vraag is eigenlijk hoe het komt dat wanneer je bv. www.eensite.nl intikt in zomaar een browser op internet dat het verkeer dan via dat ene ipadres toch bij de juiste website op een webserver komt die meerder websites draait en dan niet bv. www.anderewebsite.nl te zien krijgt.

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 12:12:
sorry dat is waar ,maar mijn vraag is eigenlijk hoe het komt dat wanneer je bv. www.eensite.nl intikt in zomaar een browser op internet dat het verkeer dan via dat ene ipadres toch bij de juiste website op een webserver komt die meerder websites draait en dan niet bv. www.anderewebsite.nl te zien krijgt.
Dat komt doordat er in het HTTP 1.1-protocol er een "host"-header is. Bij het opvragen van een website geeft de browser aan de server door wat voor adres jij nu eigenlijk ingetypt hebt.
Een (kale) request voor GoT zou bijv kunnen zijn:
GET /forum/ HTTP/1.1
Host: gathering.tweakers.net

Een echte browser zal nog info meegeven over wat voor browser ie is enzo, maar dat is niet "verplicht" geloof ik. Het is die "Host:" die de belangrijke info doorgeeft.

Als je bijvoorbeeld zou doen:
GET /forum/ HTTP/1.0

Dan zul je waarschijnlijk een 404 File not found terugkrijgen, want de Tweakers Frontpage staat als default ingesteld en je had de gathering.tweakers.net vergeten op te geven in de Host-header :)

Voorbeeldje:
user@flaptop ~ $ telnet gathering.tweakers.net 80
Trying 213.239.154.36...
Connected to gathering.tweakers.net.
Escape character is '^]'.
GET /forum/ HTTP/1.0

HTTP/1.1 404 Not Found
Date: Tue, 10 May 2005 10:16:53 GMT
Server: Apache/1.3.33 (Unix) PHP/4.3.11 mod_gzip/1.3.26.1a
Connection: close
Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//IETF//DTD HTML 2.0//EN">
<HTML><HEAD>
<TITLE>404 Not Found</TITLE>
</HEAD><BODY>
<H1>Not Found</H1>
The requested URL /forum/ was not found on this server.<P>
<HR>
<ADDRESS>Apache/1.3.33 Server at default.tweakers.net Port 80</ADDRESS>
</BODY></HTML>
Connection closed by foreign host

[ Voor 25% gewijzigd door Osiris op 10-05-2005 12:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt ik denk dat ik nu voldoende geinformeerd ben en ga an de slag.

Pierre
Pagina: 1