linux backup

Pagina: 1
Acties:

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ondanks het feit dat ik al veel posts heb gezien en via google ook al flink heb zitten zoeken naar backup mogelijkheden blijf ik toch met een paar 'vragen' zitten. Daarom even deze post.

Ik heb een debian sarge linux server. De bootschijf (die ik wil backuppen) bevat 7 gig aan data. Er zit geen dvdbrander ofzo in die server, alleen harddisks. Wat ik wil doen is een soort van image maken van /dev/hda2. Dus ik zat te denken aan "dd". Dit image wil ik dan via samba op een duallayer dvdtje in mijn windows xp dekstop branden, en dan heb ik een volledige backup van mijn server.
Maar ik vraag me af of ik ook door zo'n image kan "browsen". Dat ik met zo'n dd image alles in 1 keer terug kan zetten dat weet ik, want ik heb ooit via dd een migratie van mijn oude bootdisk naar een nieuw bootdisk gedaan, maar kan ik ook bestanden er los uit halen? Zoals bijvoorbeeld met ghost kan.
En hoe zit het eigenlijk met bestandswijzigingen als ik met de backup bezig ben? Maakt dd een soort snapshot en gaat ie dat backuppen of kan een file ook corrupt raken als er toevallig naar geschreven wordt?

Uiteraard sta ik open voor andere suggesties dan dd. Momenteel maak ik backups met een simpel scriptje wat een aantal directories tar't en die samen met een mysql dump in een grote tar.gz file zet, maar dat is minder handig als je wil "browsen" en dan ben ik altijd bang dat ik dingen vergeet.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

die image kan je gewoon mounten :)

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:50

Robtimus

me Robtimus no like you

Erkens schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 11:35:
die image kan je gewoon mounten :)
mount -o loop <output van dd> <mount point> werkt idd uitstekend :)

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
cool :) .... neemt dd ook de lege ruimte mee? Want mijn schijf is eigenlijk 40 gig....
ben nu bezig met maken van image en het groeit maar door, dus ik verwacht dat ie ook de lege ruimte mee neemt.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

natuurlijk neemt dd ook de lege ruimte mee, dd heeft geen weet van een filesystem ;)
wel kan je hem natuurlijk compressen met bzip2 oid

dd if=/dev/hda2 | bzip2 > hda2.bz2

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
dom van me dat ik daar niet aan gedacht heb, want stiekem wist ik het al 8)7
als ik compressie toepas, dan kan ik niet meer mounten......

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Wat bedoel je met browsen, wil je dan ook de bestanden zelf openen?
Anders zou ik gewoon voor een ouderwetse tar xjf gaan, en gewoon met tar jtf zoeken op bestandsnamen, en dan alleen die ene extracten als je hem nodig hebt. Dat is toch wel het meest efficient qua backupgrootte.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ja met die tar, zo doe ik het momenteel. Is niet altijd even handig, maar het werkt.

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
apt-get backup2l
Fantastisch backup script met diverse niveaus backup, (enkel gewijzigde bestanden) meerdere generaties enz. Werkt zeer mooi. De output (tar's en wat lijsten) laat je wegschrijven naar je smb-share.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Misschien dat je iets kan doen met rsync? Ook met apt-get te krijgen :). Er is ook dirsync, met GUI, net voor het eerst gebruikt, en ik denk dat je dat ook in crontabs kan plaatsen, maar daar ken ik nog niks van, ben mij aan het inwerken :p. Rsync kan in ieder geval over het netwerk backuppen, daar is het in ieder geval voor ontwikkeld.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
hmm thnx voor de tips, zal er eens naar kijken.
In de tussentijd heb ik geprobeerd dat image te mounten, maar dat wil niet lukken. Dan krijg ik deze melding in mijn logs:

code:
1
2
3
EXT3-fs error (device loop0): ext3_get_inode_block: bad inode number: 2
Aborting journal on device loop0.
EXT3-fs: corrupt root inode, run e2fsck

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Trax_Digitizer schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 09:24:
hmm thnx voor de tips, zal er eens naar kijken.
In de tussentijd heb ik geprobeerd dat image te mounten, maar dat wil niet lukken. Dan krijg ik deze melding in mijn logs:

code:
1
2
3
EXT3-fs error (device loop0): ext3_get_inode_block: bad inode number: 2
Aborting journal on device loop0.
EXT3-fs: corrupt root inode, run e2fsck
Je heb een backup gemaakt van een live filesystem, dan kan je er vanuit gaan dat je er een fsck over moet halen om het weer OK te maken. Met 'dd' een backup maken is eigenlijk alleen goed als je het filesystem niet gemount hebt of het als read-only gemount hebt.

Volgens mij is het handiger om met rsync een backup te maken naar een andere machine en/of schijf en die dan eventueel met tar ofzo op cd te fikken o.i.d.

Mistakes are proof that you are trying...

• PhoeniXII
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-12-2025
wat ik altijd gebruik voor backups van m'n servertjes is DAR,
http://dar.linux.free.fr
wanneer je tar gewent bent is het heel eenvoudig.
het werkt prettig en je kan zelf aangeven hoe groot de stukjes mogen zijn die je weg wil schrijven, bv 700mb wanneer je op je andere comp alleen een cd schrijver heb.
en je kunt idd losse bestanden of mappen eruit halen als je dat wilt,
een link naar de mini-howto hieronder
http://gradha.sdf-eu.org/...backup-mini-howto.en.html

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
thnx, dat DAR ziet er wel ok uit. Was ik nog niet tegengekomen. BInnenkort eens even proberen.

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ik ben met DAR aan de slag gegaan aan de hand van die howto. Best goed te doen en zeker niet moeilijk, maar ik ben toch iets tegengekomen wat niet helemaal helder voor me is.

ik backup met deze regel:
code:
1
/usr/bin/dar -m 256 -y -s 500M -D -R / -c `date -I`_data -Z "*.gz" -Z "*.bz2" -Z "*.zip" -Z "*.tar.gz" -Z "*.png" -P home/trax

op het moment dat ik de backup uitvoer, dan 'sta' ik in /home/backup/.

als ik het uitvoer vraagt ie dit:
WARNING! The archive is located in the directory to backup, this may create an endless loop when the archive will try to save itself. You can either add -X "2005-05-14_data.*.dar" on the command line, or change the location of the archive (see -h for help). Do you really want to continue? [return = OK | esc = cancel]
Nu is dat op zich niet zo'n bijzondere foutmelding, hij geeft gewoon aan dat dit een infinite loop kan worden. Maar eigenlijk snap ik het niet helemaal, want /home/trax, daar komt die .dar helemaal niet in te staan. Die komt namelijk te staan in /home/backup/. Ik merk ook dat het niet helemaal goed gaat omdat ik de dar-file afbreek als ie (in totaal) al op 700 MB zit, terwijl de directory /home/trax maar 520 MB is.
Misschien heeft dit iets met die -R optie te maken, maar in eerste instantie denk ik van niet.
Wat gaat hier nu fout??

[ Voor 5% gewijzigd door Trax_Digitizer op 14-05-2005 17:45 ]

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-01 15:21
Ikzelf ben groot fan van rdiff-backup. Dit programma is gebaseerd op rsync maar kopieert alleen de gewijzigde en nieuwe bestanden, en houdt de verschillen bij. Zo kun je ook erg makkelijk bijvoorbeeld oude versies van een document terughalen. Het werkt ook supersimpel: `rdiff-backup /dir/die/je/wilt/backuppen /dir/waar/de/backup/moet/komen`. En als je deze later nog eens aanroept gaat ie automatisch de verschillen vergelijken en de backup updaten.

Ikzelf gebruik rdiff-backup in combinatie met NFS en SMB shares, zodat alle vitale informatie van alle computers in m'n netwerk 's nachts door een backup server worden opgeslagen.

Eventueel zou je af en toe met tar dan een 'static' backup kunnen maken, en deze op een veilige plaats kunnen neerdonderen.

[ Voor 17% gewijzigd door wacko op 14-05-2005 18:35 ]

• Trax_Digitizer

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ik ga reply'en op mijn eigen topic :)
Ik heb de fout al gevonden, ik heb de -P optie verkeerd begrepen en daarom eigenlijk ook de -R. Ik las in de howto bij de uitleg van -P over don't heen, en dacht dat directories er door -P juist aan toegevoegd werd 8)7
Anyway, dit is de werkende regel voor het backuppen zoals ik dat in mijn vorige post omschreef:
code:
1
/usr/bin/dar -m 256 -y -s 500M -D -R /home/trax/ -c `date -I`_data -Z "*.gz" -Z "*.bz2" -Z "*.zip" -Z "*.tar.gz" -Z "*.png"

@wacko: DAR kan ook incremental backuppen :), maar zoals mij al duidelijk is geworden zijn er 100'en backup programmatjes/scriptjes. Degene die de voorkeur geniet hangt eigenlijk meer af van je persoonlijke wensen en smaak dan van de werking ervan.

[ Voor 15% gewijzigd door Trax_Digitizer op 14-05-2005 19:04 ]

Pagina: 1